Buitenrijden met Sedalin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dilemma

Als het werkt is het goed?
6 (18%)
Sederen voor het rijden is not done
26 (81%)

Totaal aantal stemmen: 32

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:37

Rescue werkt vrij snel overigens!

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:19

bij mij op stal valt mij ook op dat heel veel mensen niet met hun paard naar buiten durven.
Paarden zijn te bang te nerveus etc, Ik denk eerder dat de mensen van dat soort paarden te bang en te nerveus zijn.
Ieder paard is verkeersmak te krijgen komt erbij mij niet in dat het anders is.
Ok de ene wat makkelijker dan de ander.
Maar goed niet ieder paard is geschikt voor iedereen.
Maar ik blijf het kul vinden omdan je eigen onzekerheid weg te moffelen met het drogeren van je paard.
Want hoe je het ook went of keert jij bent de leider en niet je paard en als de VERTROUWENDE leider het durft dan doet het paard het ook.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:27

bij 100% van de hoeveelheid oke, maar bij 5% van de hoeveelheid vind ik dit zelf iets overdreven. Hij is nog lang niet onder zeil op deze manier maar de scherpe kantjes zijn er af. Ik kan werkelijk niet begrijpen wat het probleem is (misschien wil iemand dat uitleggen zodat ik het ook snap). Echter zelf zou ik niet met Sedalin aan de gang gaan maar homeopatisch is heel onschuldig in mijn ogen (of is dat ook no-go hier?).

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:29

Wat ik me afvraag wat je ermee wilt berijken?
wat je ermee denkt te winnen?

Pava

Re: Buitenrijden met Sedalin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:30

Nou Moniek, zó simpel ligt het nou ook weer niet. Ik kan nog zoveel vertrouwen hebben, maar sommigen dingen vinden paarden gewoon eng. En dat ze onvoorspelbaar kunnen reageren weet iedereen.

Ik weet dat mijn paard altijd kijkerig is buiten. Waarom ga ik dan liever naar het bos? Omdat daar dus geen verkeer is. Als ie zich omdraait op het ruiterpad vanwege een opvliegende vogel, dan boeit me dat niks. Maar als ik op een polderweg rijd en hij doet hetzelfde als er net een melkwagen aankomt, dan vind ik dat niet grappig. En de melkwagen remt niet af hoor. Die rijd gewoon door. Ik hoef dat ding niet van de onderkant te bekijken. Dus ik ga de polder gewoon niet in. Ik houd het bij een stukje veilig fietspad en het bos.

Pava

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:34

Moniek schreef:

Heb jij zelf nooit valeriaan of valdispert gebruikt voor bijv. een rijexamen?

In het geval van Kim zou ik wel kiezen voor homeopathische druppels. Dat is in mijn ogen minder rigoreus dan Sedalin. En wellicht minder "ongezond" voor het paard.

Hetgeen je in dit geval probeert te winnen is vertrouwen. Stress overwinnen, die van jezelf en die van je paard.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:35

Maar Pava, dan kies jij dus voor de veilige weg. Dit i.t.t. Kim die de gevaren wel op gaat zoeken met een licht gesedeerd paard.

edit: deze reactie sloeg op die van jou erboven
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 16-05-06 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:36

@pava ik ben het niet met je eens want zo simpel kan het wel liggen.
Want wie is er uiteindelijk nu bang?
Ik ga juist langs dingen wqaar mijn paard bang voor is.
Hij is bijvoorbeeld zo vresenlijk bang voor de molen om de hoek (alleen als hij aanstaat)
Als ik naar stal fiets en ik zie dat die molen aanstaat ga ik meteen met hem erlangs.
Net zoalang hij het niet meer eng vind.
En als ik ik denk dat ik hem niet aan zal kunnen neem ik mijn man mee.
je moet natuurlijk niet alles op de bollefooi gaan doen.
Ik vind het juist dom als je juist die dingen uit de weg gaat want je lost het probleem niet mee op.
Wil hier niemand voor dom uitmaken hoor.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:36

Pava schreef:
Moniek schreef:

Heb jij zelf nooit valeriaan of valdispert gebruikt voor bijv. een rijexamen?

In het geval van Kim zou ik wel kiezen voor homeopathische druppels. Dat is in mijn ogen minder rigoreus dan Sedalin. En wellicht minder "ongezond" voor het paard.

Hetgeen je in dit geval probeert te winnen is vertrouwen. Stress overwinnen, die van jezelf en die van je paard.

Nee nog nooit gebruikt en geloof me ik kan heel zenuwachtig zijn.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:37

en dat is het verschil, sommigen zoeken het juist op om er mee om te leren gaan en te leren waarom het dier zo reageert en waarop het reageert, de anders zal het altijd blijven vermijden om het maar niet op te hoeven zoeken. De reden is daarvan is natuurlijk persoonsgebonden of paardgebonden dat kan ook.

Als KIM bereikt heeft wat ze wil en gewonnen heeft wat ze wil, wat ze al meerdere keren heeft geschreven dan is het toch haar recht om daar happy mee te zijn.

Snap werkelijk nog steeds niet waarom sommigen zo moeilijk moeten doen hierover. Meningen verschillen, gelukkig wel!!

Of die stress nu bij jezelf zit en uiteindelijk gevoeld wordt door het paard of dat het alleen bij het paard zit en de ruiter en minder stressgevoel geeft, dat maakt toch niet meer uit?

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:39

Maar Cheveyo, als de stress bij jezelf zit, moet je daar ook bij jezelf wat aan doen en niet je paard iets geven
Dat vind ik toch wel een wezenlijk verschil.

Yabloko

Re: Buitenrijden met Sedalin?

Naast een hoop gebekvecht is het nog niet langs gekomen of het überhaupt wettelijk toegestaan is met een gesedeerd paard in het verkeer deel te nemen. Een auto besturen onder invloed van een stof die rijvaardigheid beïnvloedt is immers ook niet toegestaan.

Er lopen verder op straat genoeg types rond waarmee, evenmin als met een paard, te praten valt. Deze zou ik graag ook een streepje of twee willen geven tegen hun gedrag.

Afijn, ook ik denk dat deze sedatie meer voor Kim dan voor het paard was, gezien de hoeveelheid en tijd tussen geven en rijden in. In het geval van Kim hebben discussanten geen poot om op te staan, de buitenrit ging immers voortreffelijk. In andere gevallen..?
Laatst bijgewerkt door Yabloko op 16-05-06 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Moniek

Re:

Ik veroordeel ook niemand ik zeg alleen dat ik het anders zou doen.
Niet iedereen is het met mij van doen eens.
en zo leer je van elkaar.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:40

Fitzroy schreef:
Maar Cheveyo, als de stress bij jezelf zit, moet je daar ook bij jezelf wat aan doen en niet je paard iets geven

Dat zei ik ook al

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:40

Ik heb ook wel eens een paard onder invloed van sedalin gereden, maar dat was een heel andere situatie dan met een paard dat je in de binnenbaan nog niet eens onder controle hebt de weg op gaan.

Het gaat er imo helemaal niet om of je nu wel of geen veilige situatie hebt door dat paard gesedeerd de weg op te sturen. Eigenaresse kan er in "normale" omstandigheden al niet eens op blijven zitten, en zoekt dan bewust een omgeving op waarin ze nog meer problemen verwacht. Dat begrijp ik dus niet.

Dat paard gedrogeerd gaan rijden is symptoombestrijding, geen structurele oplossing en dat is wat ik er op tegen heb.

Pava

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:41

Moniek schreef:
Hij is bijvoorbeeld zo vresenlijk bang voor de molen om de hoek (alleen als hij aanstaat)
Als ik naar stal fiets en ik zie dat die molen aanstaat ga ik meteen met hem erlangs.
Ik vind het juist dom als je juist die dingen uit de weg gaat want je lost het probleem niet mee op.

Ja, dat doe ik ook. Maar niet langs een drukke verkeersweg. Ik gok niet op de welwillendheid van chauffeurs.

Mijn paard is van alles gewend hoor, trampolines, vechtende katten, grasmaaiers, tuinsproeiers, etc. Maar ik hoef die landbouwmachines niet tegen te komen. Dus ik ga de weg niet op. Mijn man hoef ik niet mee te nemen. Die kan niet veel doen als mijn paard zes meter opzij springt, de rijbaan op. Behalve onze resten van het asfalt schrapen dan.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:41

ja idd een symptoonbestrijding he he dat woord zocht ik dus!!

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:43

Fitzroy schreef:

dat heeft ze nu indirect toch ook gedaan? Paard rustig dus ruiter ook ?
Hier heb ik het voor de duidelijkheid over het ontspannen van het paard met homeopatisch, niet met Sedalin. Snap dat het een beetje onduidelijk kan worden zo maar goed. Het gaat mij om de reden waarom ze het gebruikt en dat anderen daar zo over vallen blijkbaar als 20 pgs lang.

Ligt dat aan :
- het middel Sedalin?
- de hoeveelheid Sedalin?
- de manier waarop?
- de achterliggende reden?

Pava

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:46

Fitzroy schreef:
Maar Pava, dan kies jij dus voor de veilige weg. Dit i.t.t. Kim die de gevaren wel op gaat zoeken met een licht gesedeerd paard.

edit: deze reactie sloeg op die van jou erboven

Ja, ik kies idd voor de veilige weg.

Ik ga mijn paard niet sederen om dan de polderwegen op te zoeken. Ik zie dat niet als oplossing. Want ga je hem dan de rest van je leven sederen? En wat doet ie als ie niet gesedeerd is? Ik zou ervoor kiezen om hem lekker thuis door te werken en voor de afwisseling wat springwerk te doen. Als dat wel allemaal goed gaat, laat die buitenrit dan voor wat het is voorlopig. Vind ik.

Bovendien gaan ze toch wel aan de kletter als ze vinden dat ze aan de kletter moeten gaan. Dat doen ze met 1 hele spuit, laat staan met 1 streepje. Die Sedalin is geen garantie dat het goed gaat.
Laatst bijgewerkt door Pava op 16-05-06 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheveyo

Re:

Jou snap ik Zep!
Zoals jij het uitlegt kan ik het me voorstellen wat de tegens zijn. Aangezien ik niet alle pagina's heb gelezen blijkt dus dat ik niet gezien heb dat het dier op het terrein zelf niet uit te zitten is. Dat verandert mijn zicht er op idd. Maar toch blijft het de keus van KIM, toch?

Moniek

Re:

Pava schreef:
Moniek schreef:

Ja, dat doe ik ook. Maar niet langs een drukke verkeersweg. Ik gok niet op de welwillendheid van chauffeurs.

Mijn paard is van alles gewend hoor, trampolines, vechtende katten, grasmaaiers, tuinsproeiers, etc. Maar ik hoef die landbouwmachines niet tegen te komen. Dus ik ga de weg niet op. Mijn man hoef ik niet mee te nemen. Die kan niet veel doen als mijn paard zes meter opzij springt, de rijbaan op. Behalve onze resten van het asfalt schrapen dan.

Die van mij neem ik wel mee de verkeers weg op omdat ik er simpel weg niet aan ontkom.
En mijn man neem ik wel eens mee omdat hij nuchterheid zichzelf is en dat ook op mijn paard uitoefend.
En niet alleen op mijn paard hij krijgt ook paarden de trailer in die nog nooit of zelden zijn geladen.
Dus hij is gewoon mijn hulp als ik daarin tekort kom.
Tja en gevaarlijk blijft het altijd of je nu in het bos rijd of op de weg.
Maar als je paard goed onder de man is en vertrouwen in je heeft en jij in hem dan kan je al heel veel gevaren beperken.
En dan hoef je hem geen middel te nemen.
Alleen een vertouwings drankje misschien hihi

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 15:46

Hmm, die rescue lijkt me wel wat voor mezelf als ik weer buiten ga rijden. Ik weet dat Bill af en toe lastig kan zijn, en daar word ik wat gespannen van

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:47

Cheveyo schreef:
Fitzroy schreef:

dat heeft ze nu indirect toch ook gedaan? Paard rustig dus ruiter ook ?
Hier heb ik het voor de duidelijkheid over het ontspannen van het paard met homeopatisch, niet met Sedalin. Snap dat het een beetje onduidelijk kan worden zo maar goed. Het gaat mij om de reden waarom ze het gebruikt en dat anderen daar zo over vallen blijkbaar als 20 pgs lang.

Ligt dat aan :
- het middel Sedalin?
- de hoeveelheid Sedalin?
- de manier waarop?
- de achterliggende reden?

Misschien moet het ff omdraaien RUITER rustig dus PAARD rustig(er)

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:49

wat je wil Moniek, het is maar een vraag en dat is ook weer voor ieder anders denk ik.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:52

niet iedereen is zo nuchter.
de ene is ook meer van zich zelf een zenuwepees en dat werkt dan alleen tegen je als je op een paard moet wat ook een zenuwepees is.
Maar misschien moet je iemand anders erop laten rijden en dat dan laten doen.
En probeer het dan samen en overwin het samen.