996981 schreef:Balans gaat bij verticale balans over de voorbenen. Hoe het gewicht is verdeeld over beide voorbenen. Bij een ideale verticale balans is dat 50/50.
Mijn vraag is hoe die balans gaat zorgen voor houdingcontrole. Daar zie ik nog geen antwoord op.
Klopt.
Klein detail vooaf: soms wordt het woord 'balans' gebruikt voor 'welke verdeling is er tussen (bijvoorbeeld) de beide voorbenen' en soms wordt het woord gebruikt om de evenwichtstoestand ('50/50') aan te duiden.
Het doel is zogezegd het zwaartepunt recht onder de wervelkolom van het dier - en dat doel streef je na door bijvoorbeeld de neus 'in de loodlijn die van het rechter schoudergewricht naar de grond gaat' (of de linker, uiteraard) te brengen.
Let op, dit gaat niet over stelling of buiging.
Er zijn uiteraard meerdere opties.
Maar dat de balans zelf houdingscontrole gééft, hmm, nee.
(Of nu ja, zowel voor paard als mens geldt: ben je in balans, hoef je niet te zwaaien met je armen oid om te zorgen dat je niet omkukelt. Ook die stevigheid zou je houdingscontrole kunnen noemen.)
Citaat:
Houdingcontrole heeft invloed op de verticale balans; akkoord. Door hoofd en hals naar links te stellen komt het gewicht automatisch meer op rechtsvoor (daar komt die begrenzende buitenteugel om de hoek, om te zorgen dat het paard niet over de schouder gaat, maar in balans blijft).
Ook dat is een manier, maar ik heb het anders gedaan.
Stelling en buiging komen pas nadat de verticale balans bereikt is.
(Uiteraard: bij wendingen met stelling en buiging heeft de buitenteugel onder andere die begrenzende werking.)
Citaat:
Hoe controle over de schouders (verticale balans) ervoor zorgt dat de neus op of voor de loodlijn komt is me nog steeds niet duidelijk.
Goed zo, dat verband is er ook niet.
(En persoonlijk ben ik ook niet zo van 'als die hals maar in die krul is', dat is het trucje. Wat we willen, of in elk geval ikzelf wil dat: is een dragend achterbeen met een 'bolle' rug. Dat effect krijg je zo ongeveer cadeau van je paard bij het bereiken van de verticale balans.)
Citaat:
Het stuk dat je daarna schrijft krijg ik al helemaal vraagtekens bij en klinkt biomechanisch ook heel discutabel (evenals je uitspraken over hypermobiliteit bij paarden) Wellicht kun jij de uitspraken wel onderbouwen vanuit de biomechanica of wetenschap?
Welke uitspraken...?