Foto's analyseren volgens de biomechanica

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:14

Babootje schreef:
jannico schreef:
Eigen paard was way back een arab :) Met mysterie bedoel ik vooral paarden die ik nog nooit eerder in de hand heb gehad dus die ik bij een demonstratie voor het eerst zie en waar ik voor het eerst mee werk dan.

Ik meen toch echt van jou een filmpje te hebben gezien met een koudbloed. Was dat niet je eigen paard dan?
Kan ook hoor. Was een bruine.
Wat doe je nu voor demonstraties? Ben wel benieuwd. Ik neem aan dat daar wel filmpjes van zijn dan?

jannico schreef:
Nee wellicht een demo paard. Weet niet wat ik precies aan het doen geweest zou zijn?

Was gewoon een rijfilmpje in 1 van de topics over rijkunst. Mogelijk het topic van Simpelman. Weet je die nog?
Volgens mij was dat kort voor je naar het buitenland ging. Kan dat? (Maar dit is wel erg off topic haha.)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:22

Janneke2 schreef:
996981 schreef:
Balans gaat bij verticale balans over de voorbenen. Hoe het gewicht is verdeeld over beide voorbenen. Bij een ideale verticale balans is dat 50/50.

Mijn vraag is hoe die balans gaat zorgen voor houdingcontrole. Daar zie ik nog geen antwoord op.

Klopt.
Klein detail vooaf: soms wordt het woord 'balans' gebruikt voor 'welke verdeling is er tussen (bijvoorbeeld) de beide voorbenen' en soms wordt het woord gebruikt om de evenwichtstoestand ('50/50') aan te duiden.

Het doel is zogezegd het zwaartepunt recht onder de wervelkolom van het dier - en dat doel streef je na door bijvoorbeeld de neus 'in de loodlijn die van het rechter schoudergewricht naar de grond gaat' (of de linker, uiteraard) te brengen.
Let op, dit gaat niet over stelling of buiging.
Er zijn uiteraard meerdere opties.

Maar dat de balans zelf houdingscontrole gééft, hmm, nee.

(Of nu ja, zowel voor paard als mens geldt: ben je in balans, hoef je niet te zwaaien met je armen oid om te zorgen dat je niet omkukelt. Ook die stevigheid zou je houdingscontrole kunnen noemen.)
Citaat:
Houdingcontrole heeft invloed op de verticale balans; akkoord. Door hoofd en hals naar links te stellen komt het gewicht automatisch meer op rechtsvoor (daar komt die begrenzende buitenteugel om de hoek, om te zorgen dat het paard niet over de schouder gaat, maar in balans blijft).

Ook dat is een manier, maar ik heb het anders gedaan.
Stelling en buiging komen pas nadat de verticale balans bereikt is.
(Uiteraard: bij wendingen met stelling en buiging heeft de buitenteugel onder andere die begrenzende werking.)
Citaat:
Hoe controle over de schouders (verticale balans) ervoor zorgt dat de neus op of voor de loodlijn komt is me nog steeds niet duidelijk.

Goed zo, dat verband is er ook niet.

(En persoonlijk ben ik ook niet zo van 'als die hals maar in die krul is', dat is het trucje. Wat we willen, of in elk geval ikzelf wil dat: is een dragend achterbeen met een 'bolle' rug. Dat effect krijg je zo ongeveer cadeau van je paard bij het bereiken van de verticale balans.)
Citaat:
Het stuk dat je daarna schrijft krijg ik al helemaal vraagtekens bij en klinkt biomechanisch ook heel discutabel (evenals je uitspraken over hypermobiliteit bij paarden) Wellicht kun jij de uitspraken wel onderbouwen vanuit de biomechanica of wetenschap?

Welke uitspraken...?

Hoe bereik je die verticale balans? Welke oefeningen? Welke hulpen? Wanneer? Wat is het verschil tussen gewichtsverdeling (verdeling tussen beide voorbenen) en evenwicht? Ik vind het weinig concreet en eerlijk gezegd vrij vaag allemaal. Nog steeds is het me niet duidelijk hoe een gelijke belasting op beide voorbenen (balans, evenwicht name it) zorgt voor een dragend achterbeen en bolle rug. Als dat zo werkt, kan het hele skala uit het raam. Dan hoeven we ons niet meer te focussen op takt, ontspannen, aanleuning en verzameling. Dan komt dat allemaal vanzelf, als de voorbenen maar evenveel gewicht dragen. Lijkt me fantastisch! Het is me helaas alleen nog niet duidelijk hoe.

Wat me wel duidelijk is geworden is dat we het over een andere loodlijn hebben.

Je doet uitspraken over (ingefokte) hypermobiliteit bij paarden. Ik ben benieuwd waaruit die hypermobiliteit blijkt :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:30

996981 schreef:
Je doet uitspraken over (ingefokte) hypermobiliteit bij paarden. Ik ben benieuwd waaruit die hypermobiliteit blijkt :)

Even voor de duidelijkheid. Het gaat om uitspraken van Janneke2 over ingefokte hypermobiliteit.

Hypermobiliteit is niet iets wat je in de huidige sportpaarden fokt. Sportpaarden worden gefokt op lenigheid en sensibiliteit, maar hypermobiliteit is niet iets wat je in je fokproduct wil.
Hypermobiliteit is iets wat je soms tegenkomt in alle rassen. Het is echt lastig om een hypermobiel paard goed gezond te houden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:33

jannico schreef:
Babootje schreef:

Ander type mens, zeker. Ander type paard is relatief, genoeg vrij grote range bred quarters met een scheut OX er in die zo doorgaan voor warmbloed.

Die heb ik nog nooit gezien eerlijk gezegd. Dus misschien heb je er misschien eens foto's van.
De western paarden die ik heb gezien zijn gedrongen, overbouwd, neerwaartse romprichting en een wat steiler achterbeen. Prima geschikt voor dat werk. Ik zou er mijn dressuurpaard niet aan wagen. Die rijd je er stuk mee.

https://www.youtube.com/watch?v=NPgB-uT_5bo Even los van t rijden.. En zo heb ik er wel meer gezien :) Het beeld van quarters welke we hier hebben is voornamelijk reining gefokt en dat zijn inderdaad glijbanen op cola blikjes..

Maar waarom zou je dressuur paard niet met koeien werken? in Spanje en Portugal gebruiken ze gewoon iberische paarden hoor. De vorm is anders.. De oefeningen vrijwel gelijk (kijk maar naar de patronen van doma vaquero)

Ik ben al heel lang terug in de regio hoor slechts een landje zuidelijker :)

Hehe.. met de meeste dressuur paarden kom je niet eens in de buurt van een koe.

Ik vind working equitation zo,n leuke en mooie aanvulling. Zijn gelukkig ook steeds meer dressuur ruiters die dat gaan doen.

Dit is wel een beter gebouwde quarter dan dat ik ze ken ja. Maar ben het wel met Babootje eens dat de bouw nog steeds anders is dan van een dressuur gefokt paard.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:36

Babootje schreef:
996981 schreef:

Even voor de duidelijkheid. Het gaat om uitspraken van Janneke2 over ingefokte hypermobiliteit.

Hypermobiliteit is niet iets wat je in de huidige sportpaarden fokt. Sportpaarden worden gefokt op lenigheid en sensibiliteit, maar hypermobiliteit is niet iets wat je in je fokproduct wil.
Hypermobiliteit is iets wat je soms tegenkomt in alle rassen. Het is echt lastig om een hypermobiel paard goed gezond te houden.

Ik reageer toch ook op Janneke? Ben het helemaal met je eens :j hypermobiliteit is een modeterm binnen de paardenwereld (net als verticale balans overigens. “Wij” noemen dat gewoon; recht tussen hand en been).

Hypermobiliteit:
passieve beweeglijkheid van de gewrichten door te lange of uitgerekte gewrichtsbanden (= ligamenten). - Mogelijke verschijnselen (o.a.) - (herhaaldelijk) uit de kom (= gewrichtsholte) schieten van arm, been of kaak; pijn - Mogelijke behandelingen (o.a.) - chirurgische verkorting van de gewrichtsbanden (zo mogelijk)
Gevonden op https://www.encyclo.nl/lokaal/11262

Zal aan mij liggen, maar ik zie nooit iets uit de kom springen bij een paard.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:54

Citaat:
Het stuk dat je daarna schrijft krijg ik al helemaal vraagtekens bij en klinkt biomechanisch ook heel discutabel (evenals je uitspraken over hypermobiliteit bij paarden) Wellicht kun jij de uitspraken wel onderbouwen vanuit de biomechanica of wetenschap?

Welke uitspraken...?[/quote]
Hoe bereik je die verticale balans? Welke oefeningen? Welke hulpen? Wanneer? [/quote]
Zie boven.
(Wanneer: helemaal aan het begin bij een groen dier.)
Citaat:
Wat is het verschil tussen gewichtsverdeling (verdeling tussen beide voorbenen) en evenwicht? Ik vind het weinig concreet en eerlijk gezegd vrij vaag allemaal.

Het is mechanica.
Meer gewicht 'hier' verplaatst het zwaartepunt.
Citaat:
Nog steeds is het me niet duidelijk hoe een gelijke belasting op beide voorbenen (balans, evenwicht name it) zorgt voor een dragend achterbeen en bolle rug.

Ik zal zo even terugbladeren.

Edit:
stel je voor, een paard aan het halster dat stil staat.
Je vraagt het paard om lang te worden in de hals, "zonder op zijn neus te vallen" (dat zal het dier sowieso niet willen) en zonder een pas naar voor te zetten.
Hoofd en hals wegen 'nog al wat', er moet dus 'tegenwicht' worden geboden, letterlijk.
Hiephoi : dat zijn dus de 'buik'spieren, de bekkenkanteling ('Hankenbiegung') de korte onderlijn, het 'zitten'.
(In principe zal een paard dat stapje naar voor willen zetten, het zwaartepunt achterna lopen, maar dat houd je tegen.)

En de verticale balans maakt somehow dat het dier de hals wil strekken.
(Al wordt het leerlingen van KL aangeraden om de hals niet te diep te laten komen.)
Citaat:
Als dat zo werkt, kan het hele skala uit het raam. Dan hoeven we ons niet meer te focussen op takt, ontspannen, aanleuning en verzameling. Dan komt dat allemaal vanzelf, als de voorbenen maar evenveel gewicht dragen.

Waar komt dit nu dan toch weer vandaan...?

Het hele Skala afschaffen? Waarom?
Ik geef grif toe: door te beginnen je dier in balans te brengen 'hoef je niet zo te focussen op ontspanning', want in balans zijn helpt.
Takt moet je nog steeds op focussen (al helpt het als je dier in balans is).
Aanleuning is wat je krijgt als je met een zachte hand rijdt en je dier het bit vertrouwt (en niet die krul) - al helpt het wel om te weten dat een paard zijn hals gebruikt om te balanceren. Hoe beter Knollie met de rompspieren zichzelf stabiel kan houden, hoe makkelijker je met dat ene, klassieke kneepje de neus iets naar 'binnen' kunt vragen.
Na de verticale balans komt het werk met de horizontale balans (uiteindelijk verzameling) gecombineerd met correcte lengtebuiging en diagonale balans (rechtrichten).
En Schwung 'moet je wel vragen', maar erg lastig is het niet. De stevige rompspieren stellen het dier in staat om te swingen met het hele lijf, zonder zich ergens vast te hoeven zetten.
Citaat:
Wat me wel duidelijk is geworden is dat we het over een andere loodlijn hebben.

?
Een loodlijn is gewoon een loodrechte lijn, door 1 bepaald punt.
Beeldspraak voor een touwtje met wat lood er aan, weet je zeker dat het touwtje 'loodrecht' hangt.

Je kunt een loodlijn neerlaten vanuit het zwaartepunt van de ruiter (erg nuttig, het is belangrijk dat in stap en draf het voorste achterbeen 'in' die loodlijn landt ipv er achter).
En ik beschreef een loodlijn bij het vooraanzicht.
Trek een loodlijn door het schoudergewricht - ergens op die loodlijn moet op een bepaald moment de neus zich bevinden.
Citaat:

Hypermobiliteit vaststellen: dat gaat lastig achter een scherm.
In zijn algemeenheid: hypermobiliteit blijkt uit te veel rek in pezen en banden, denk aan kogels die bijna de grond raken.
IJslanders hebben zichzelf zo uitgemendeld, PRE's zijn er op gefokt.
Ik meen begrepen te hebben dat de oude Gelderse paarden tamelijk stevig in elkaar zaten, moderne dressuur gefokte kwpn'ers worden aangeprezen als 'grote bewegers'. Een deel van hen is ronduit hypermobiel.
Dat hoeft niet erg te zijn, op 1 dure voorwaarde : de stevigheid die 'het bandenapparaat' (ik vind het een malle term, maar zo heet dat) niet levert, moet uit de spieren komen (dus train gericht de 'draagspieren').
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 11-01-22 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:11

Janneke2 schreef:
In zijn algemeenheid: hypermobiliteit blijkt uit te veel rek in pezen en banden, denk aan kogels die bijna de grond raken.
IJslanders hebben zichzelf zo uitgemendeld, PRE's zijn er op gefokt.
Ik meen begrepen te hebben dat de oude Gelderse paarden tamelijk stevig in elkaar zaten, moderne dressuur gefokte kwpn'ers worden aangeprezen als 'grote bewegers'. Een deel van hen is ronduit hypermobiel.
Dat hoeft niet erg te zijn, op 1 dure voorwaarde : de stevigheid die 'het bandenapparaat' (ik vind het een malle term, maar zo heet dat) niet levert, moet uit de spieren komen (dus train gericht de 'draagspieren').

Hypermobiliteit vaststellen doet een dierenarts. En al helemaal niet achter een scherm,
Het is echt onzin om te zeggen dat een deel van de grote bewegers hypermobiel is. Ze zijn hooguit lenig.
Met echte hypermobiliteit komt een paard niet op GP niveau. Het is echt een broodje aap. Een verzonnen negatieve connotatie voor een sportpaard.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:13

Bedankt voor je antwoorden Janneke.

Met wanneer bedoel ik niet; in welke fase van de opleiding. Ik bedoel op welk moment als je erop zit? Je antwoord roept bij mij wel de vraag op: je werkt aan de verticale balans bij een jong paard. Daarna niet meer? Blijft het daarna altijd goed?

''Het is mechanica''

mechanica:
de mechanica zelfst.naamw. (v.) natuurkunde die zich bezighoudt met het evenwicht en de beweging van lichamen Bron: WikiWoordenboek. 10 definities op Encyclo Let op: Spelling van 1858 mechaniek, de werktuigkunde, bewegingsleer; ook de inrigting en zamenstelling der machines. Mechani...
Gevonden op https://www.woorden.org/woord/mechanica

Het is me duidelijk wat (bio)mechanica is. Maar hoe zorgt het evenwicht (balans, verdeling, name it) nu precies ervoor dat het paard achter kan ondertreden én de rug opbolt. Dat klinkt mij echt als magie.

Citaat:
?
Beeldspraak voor een touwtje met wat lood er aan, weet je zeker dat het touwtje 'loodrecht' hangt.

Je kunt een loodlijn neerlaten vanuit het zwaartepunt van de ruiter (erg nuttig, het is belangrijk dat in stap en draf het voorste achterbeen 'in' die loodlijn landt ipv er achter).
Trek een loodlijn door het schoudergewricht - ergens op die loodlijn moet op een bepaald moment de neus zich bevinden.

Blijkbaar niet. Als ik het heb over de loodlijn spreek ik over de loodlijn, die aangeeft waar de neus van het paard zich ten opzichte van de grond ''hoort'' te bevinden. jij hebt het over; het zwaartepunt recht onder de wervelkolom van het dier - en dat doel streef je na door bijvoorbeeld de neus 'in de loodlijn die van het rechter schoudergewricht naar de grond gaat' (of de linker, uiteraard) te brengen''. Of hebben die twee loodlijnen verband met elkaar? Hoe dan?

Citaat:
Ik geef grif toe: door te beginnen je dier in balans te brengen 'hoef je niet zo te focussen op ontspanning', want in balans zijn helpt.
Aanleuning is wat je krijgt als je met een zachte hand rijdt en je dier het bit vertrouwt (en niet die krul) - al helpt het wel om te weten dat een paard zijn hals gebruikt om te balanceren. Hoe beter Knollie met de rompspieren zichzelf stabiel kan houden, hoe makkelijker je met dat ene, klassieke kneepje de neus iets naar 'binnen' kunt vragen.
Na de verticale balans komt het werk met de horizontale balans (uiteindelijk verzameling) gecombineerd met correcte lengtebuiging en diagonale balans (rechtrichten).
En Schwung 'moet je wel vragen', maar erg lastig is het niet. De stevige rompspieren stellen het dier in staat om te swingen met het hele lijf, zonder zich ergens vast te hoeven zetten

Het doel van het Skala is een durchlässig paard. Een durchlässig paard is soepel en houdt zich nergens vast in zijn lijf. Het paard laat de rug los, waardoor de ruiter goed kan zitten, is aan het been en mooi nageeflijk. Hij reageert onmiddellijk op elke hulp en beweegt in balans onder de ruiter. Blijkbaar kun je dit bereiken, enkel door gelijk evenwicht over beide voorbenen? (Hoe is me helaas nog niet duidelijk...?) dan hoef je aan de rest toch geen aandacht meer te besteden? Gelijk evenwicht op beide voorbenen zorgt voor een losgelaten rug, aanleuning en een ondertredent achterbeen. Schwung moet je dus nog wel vragen. Hoe doe ik dat? Ik dacht dat schwung een resultaat was van goed paardrijden, maar schijnbaar kun je het ook vragen. Enlighten me please! :D

Ik ben al die tijd veel te ingewikkeld aan het paardrijden geweest -O-

Citaat:

Dus groot bewegen en doorverende kogels komen door hypermobiliteit? Doorverende kogels hebben niet te maken met (ik zeg maar wat) de lengte en de hoek van de koten? Groot bewegen kan alleen bij hypermobiliteit?

zo veel vragen....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:52

996981 schreef:
Bedankt voor je antwoorden Janneke.

Met wanneer bedoel ik niet; in welke fase van de opleiding. Ik bedoel op welk moment als je erop zit? Je antwoord roept bij mij wel de vraag op: je werkt aan de verticale balans bij een jong paard. Daarna niet meer? Blijft het daarna altijd goed?

Graag gedaan...!

Je begint er met een groentje mee (of nu ja, dat kan dus).
Maar het is en blijft iets 'waar je op moet blijven letten'. De sterke rompspieren zijn op gegeven moment een feit, maar dat is net geen garantie dat het dier ze altijd zal gebruiken. (Net zoals een paard op 'een' moment om 'een' reden op de voorhand kan vallen, etc.)
Citaat:
Het is me duidelijk wat (bio)mechanica is. Maar hoe zorgt het evenwicht (balans, verdeling, name it) nu precies ervoor dat het paard achter kan ondertreden én de rug opbolt. Dat klinkt mij echt als magie.

Ja, dat gevoel kreeg ik ook toen ik Knollie inreed.
Sommige dingen gingen zo snel en zo makkelijk....

Citaat:
Citaat:

?

Blijkbaar niet. Als ik het heb over de loodlijn spreek ik over de loodlijn, die aangeeft waar de neus van het paard zich ten opzichte van de grond ''hoort'' te bevinden.

Ja.
Net zoiets als 'de pil'. In een bepaalde context gaat het dan om anti conceptie.
Als ruiters praten over 'de loodlijn' gaat dat over de neus en de loodlijn van opzij gezien uit het voorhoofd,
maar er zijn '-tig' andere loodlijnen denkbaar.
Citaat:
jij hebt het over; het zwaartepunt recht onder de wervelkolom van het dier - en dat doel streef je na door bijvoorbeeld de neus 'in de loodlijn die van het rechter schoudergewricht naar de grond gaat' (of de linker, uiteraard) te brengen''. Of hebben die twee loodlijnen verband met elkaar? Hoe dan?

Nee.

Dwz ik streef idd naar verticale balans door de neus voor (de loodlijn door) het schoudergewricht te brengen.
'Krijg ik mijn zin', komt het zwaartepunt loodrecht onder de wervelkolom.
(Beide keren 'lood' van voren te zien.)
Maar met de neus tov de loodlijn uit het voorhoofd heeft het niet van doen.

Citaat:
Citaat:

En Schwung 'moet je wel vragen', maar erg lastig is het niet. De stevige rompspieren stellen het dier in staat om te swingen met het hele lijf, zonder zich ergens vast te hoeven zetten

Het doel van het Skala is een durchlässig paard. Een durchlässig paard is soepel en houdt zich nergens vast in zijn lijf. Het paard laat de rug los, waardoor de ruiter goed kan zitten, is aan het been en mooi nageeflijk. Hij reageert onmiddellijk op elke hulp en beweegt in balans onder de ruiter.
[/quote]
Klopt.
Citaat:
Blijkbaar kun je dit bereiken, enkel door gelijk evenwicht over beide voorbenen?

Nee.

Ik schreef dat het beslist helpt.
Ontspanning komt door balans, takt moet je nog wel vragen, aanleuning is makkelijker, verzamelen, rechtrichten Schwung etc zie boven.
Citaat:
Gelijk evenwicht op beide voorbenen zorgt voor een losgelaten rug, aanleuning en een ondertredent achterbeen. Schwung moet je dus nog wel vragen. Hoe doe ik dat? Ik dacht dat schwung een resultaat was van goed paardrijden, maar schijnbaar kun je het ook vragen. Enlighten me please!

.... eigenlijk denk ik dat al deze dingen het gevolg zijn van goed rijden...
Maar goed, Schwung dus.
Als Knollie netjes liefst in alle 4 'balansen' (zie terug) loopt, en in de loop der tijd lekkere stevige rompspieren heeft opgebouwd,
zou het dier kunnen besluiten te gaan sloffen.
Dat wil ik niet, graag lekker samen dansen, overgangen, zijgangen, spelen. De optelsom van balans(en) spierkracht en souplesse geeft Schwung.
(Plezier en zelfvertrouwen mogen er ook bij.)
Citaat:
Citaat:

Dus groot bewegen en doorverende kogels komen door hypermobiliteit? Doorverende kogels hebben niet te maken met (ik zeg maar wat) de lengte en de hoek van de koten? Groot bewegen kan alleen bij hypermobiliteit?

... dit vaststellen via een scherm gaat niet.
Maar het is in principe wel een mogelijkheid.
(En de hoek en de lengte van de koten kunnen fokdoelen zijn. PRE's staan in principe relatief hoog/ steil op de hoeven, ivm de wendbaarheid zijn de (hyper)mobielere types uitgeselecteerd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:17

Takt vragen? Hoe doe ik dat?

Citaat:
Dwz ik streef idd naar verticale balans door de neus voor (de loodlijn door) het schoudergewricht te brengen.
Maar met de neus tov de loodlijn uit het voorhoofd heeft het niet van doen

Hoe breng je de neus richting het schoudergewricht? Zonder stellen en buigen doe jij dat toch? Welke oefeningen doe ik dan wel om dat te bereiken? Welke hulpen geef je in die neus naar het schoudergewricht te brengen? Doe je dat dan links en rechts hetzelfde? Evenveel? Ik vind het nog steeds vaag. We hadden het dus in ieder geval wel over andere loodlijnen.

Citaat:
Als Knollie netjes liefst in alle 4 'balansen' (zie terug) loopt, en in de loop der tijd lekkere stevige rompspieren heeft opgebouwd,
Dat wil ik niet, graag lekker samen dansen, overgangen, zijgangen, spelen. De optelsom van balans(en) spierkracht en souplesse geeft Schwung.

De vier dimensies. Ik heb het weer even opgezocht:

Het verticale vlak
Het horizontale vlak
De Lateroflexie
De richting in het diagonale vlak

Als dat allemaal voor elkaar is, kan het toch niet zijn dat het paard gaat sloffen? Je zou zeggen dat als alle vier dimensies voor elkaar zijn, je het doel; een durchlässig paard, bereikt hebt? Jammer dat je dan schijnbaar toch nog moet werken aan impuls en verzameling. Zonder de gymnastiserende oefeningen kun je ook niet met 4D dressuur?

Wat is dan het verschil met Duits-klassiek? Waarom is het effectiever, of beter?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:50

996981 schreef:
Citaat:
Maar met de neus tov de loodlijn uit het voorhoofd heeft het niet van doen

Hoe breng je de neus richting het schoudergewricht? Zonder stellen en buigen doe jij dat toch? Welke oefeningen doe ik dan wel om dat te bereiken? Welke hulpen geef je in die neus naar het schoudergewricht te brengen? Doe je dat dan links en rechts hetzelfde? Evenveel? Ik vind het nog steeds vaag. We hadden het dus in ieder geval wel over andere loodlijnen.

Ik breng mijn beide handen iets naar bijvoorbeeld rechts, soms samen met wat van mijn eigen gewicht.

Naar de letter van de wet zal er dus wel iets van buiging in de halswervels aanwezig moeten zijn, anders krijg je een neus die exact voor je eigen navel zit, exact in het verlengde van de wervelkolom van het paard,
maar net niet wat in dressuur verstaan wordt onder stelling en buiging.

Het doel is het bereiken van de verticale balans, als een paard graag gewicht heeft op linksvoor breng je het gewicht naar rechts.
Een tijdje later 'is je dier gewisseld' en dan doe je precies hetzelfde de andere kant op.

Citaat:
Citaat:

De vier dimensies. Ik heb het weer even opgezocht:

Het verticale vlak
Het horizontale vlak
De Lateroflexie
De richting in het diagonale vlak

Als dat allemaal voor elkaar is, kan het toch niet zijn dat het paard gaat sloffen?

Waarom zou dat niet kunnen...?

(Het is niet de bedoeling. En als een dier non stop sloft, bereik je dit soort zaken ook niet.
Als dressuurruiter hecht ik aan onzichtbare hulpen, het FEI regelement heeft het over een paard dat schijnbaar uit vrije wil al die moeilijke oefeningen doet - maar dat wil net niet zeggen dat een paard op een gegeven moment geen zin zou kunnen hebben in sloffen...)
Citaat:
Je zou zeggen dat als alle vier dimensies voor elkaar zijn, je het doel; een durchlässig paard, bereikt hebt?

Ja.
Noem het durchlässigkeit, happy atlethe, blije danspartner, knappe kleindochter van een stierevechter ...
Citaat:
Jammer dat je dan schijnbaar toch nog moet werken aan impuls en verzameling.

Tja, die onzichtbare hulpen moet je nog steeds geven.
Dwz als ik 'niets' doe, draaft Knollie waarschijnlijk wel braaf drie rondjes over de hoefslag, maar daar zit wel een grens aan. (Is mijn mens echt in slaap...? Dan ga ik nu grazen.) (Gelijk heeft het beest!)
Citaat:
Zonder de gymnastiserende oefeningen kun je ook niet met 4D dressuur?
:o ik ben dol op al die zijgangen, liefst gecombineerd met lijnen, voltes, wendingen, overgangen - dus ik zou niet zonder willen.
En al die oefeningen hebben allerlei functies, dus behalve 'lekker spelen' zijn er allerlei opbouwende aspecten aan.
Citaat:
Wat is dan het verschil met Duits-klassiek? Waarom is het effectiever, of beter?

Wat mij destijds trof, en inmiddels mij is gebleken, is de logica van de nadruk op 'beginnen met verticale balans'.
Waarbij ik opmerk, dat de verschillende klassieke richtingen 'met wat zoeken' het wel allemaal hebben over de verticale balans (en de horizontale, en het belang van de correcte lengtebuiging en dat het binnenachterbeen niet alle gewicht op buitenvoor moet gooien).
Het verschil is dus een gradatie, het gaat niet over iets dat compleet en totaal anders is.

PS, een opmerking ergens in een andere posting over hypermobiliteit.
Gelukkig springen er nog geen gewrichten uit de kom. Maar modeterm of niet, ook bij mensen bestaan er verschillende gradaties van 'stijfheid versus elasticiteit' in wat zo mooi het bandenapparaat heet.
PRE's gaan razend makkelijk in die krul als je een beetje trekt, en dan hebben ze met negen KS. (Dus rijd ik er liever goede 'draagspieren' op, rompspieren dus, core stability, etc etc en heb ik over 15 jaar nog ruiterplezier met Knollie.)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 12:03

jannico schreef:
manubres schreef:
Voorwaarts is ook niet hetzelfde als hard. Maar als je teveel voorwaarts gaat, dan gaat het paard meer stuwen en juist van het achterbeen af. Voor mij is impuls wat anders dan voorwaarts. Impuls is activiteit in het achterbeen en voorwaarts is de beweging naar voren. Enige drang naar voren moet aanwezig zijn om vooruit te komen inderdaad :o

https://dressagetoday.com/theory/charle ... of-forward

Charles de Kunffy onderschrijft dit stanpunt wel..

Ik ben niet supergoed in mijn engels, maar een zin sprong er voor mij wel uit:

"Speed is also the enemy of impulsion"....

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 12:13

Ik blijf erbij dat rijden soms te ingewikkeld wordt gemaakt...denk dat het echt eenvoudiger kan als wij veel minder hulpen geven en een paard minder vasthouden.

Ik weet nog heel goed dat ik, alweer lang geleden, bij een clinic van Anky was en dat ze zei: het is gas geven óf remmen en niet allebei tegelijk. In die tijd leerde we namelijk dat je een paard "bij elkaar" moest rijden. Been geven en dan van voor vasthouden dan kreeg je een verzameld paard. Maar toen Anky zei dat gas geven terwijl je op een rem gaat staan niet logisch is, kreeg ik daar zeker andere inzichten door.

Toen ik les kreeg van een oud bondscoach van het Nederlandse team en als eerste tegen mij zei: hou je benen stil...en mijn paard stond ook stil. Toen leerde ik af wat ik altijd van andere instructeurs had geleerd om elke pas te ondersteunen met je been. Ik dacht toen dat je niet kon paardrijden zonder elke pas te ondersteunen, maar dat bleek prima te kunnen.

Paardrijden werd toen een stuk eenvoudiger en ik denk dat bij paardrijden "less is more" is. We willen teveel doen, terwijl een paard veel meer zelf kan dan we denken, als we het maar de ruimte geven. En ik leer steeds meer bij, dat ik met minder net zoveel kan bereiken...of misschien wel meer...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:32

996981 schreef:
Janneke2 schreef:
Deze iemand heet Karin Leibbrandt, ik heb haar nooit horen zeggen dat ze het wiel heeft uitgevonden, ze is dierenarts die jaren en jaren onderzoek naar de oorzaak van terugkerende kreupelheid bij dressuurpaarden heeft onderzocht -
en ja, ze heeft slecht leren rijden.
Inmiddels rijdt ze klassiek en kan ze vertellen waarom dit beter is.

Goh, ik dacht na het lezen van je reacties op mijn quotes; nu volgt de uitleg over de verticale balans van jou. Die blijft uit helaas. Overigens rijdt Karin volgens eigen zeggen niet klassiek, maar 4dimensionaal. Dat is precies mijn punt. Er wordt gepretendeerd dat het een nieuwe methode is, terwijl ze vooral een slimme marketing gebruikt. Net als bij vele andere “methoden”.

Ik ben geen fan hoor, maar wat is precies het probleem hierbij?
Klassiek is niet iets vast, geeft meer een bepaalde richting van werken aan. Maar dat blijft vaak wat vaag. Ik snap wel dat je beter wil verduidelijken voor je klanten waar je mee bezig bent, dat is prima marketing toch?

Ik denk dat alles met paarden al wel gedaan is :D dus nieuw is iets nooit.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:44

manubres schreef:
Ik blijf erbij dat rijden soms te ingewikkeld wordt gemaakt...denk dat het echt eenvoudiger kan als wij veel minder hulpen geven en een paard minder vasthouden.

Ik weet nog heel goed dat ik, alweer lang geleden, bij een clinic van Anky was en dat ze zei: het is gas geven óf remmen en niet allebei tegelijk. In die tijd leerde we namelijk dat je een paard "bij elkaar" moest rijden. Been geven en dan van voor vasthouden dan kreeg je een verzameld paard. Maar toen Anky zei dat gas geven terwijl je op een rem gaat staan niet logisch is, kreeg ik daar zeker andere inzichten door.

Toen ik les kreeg van een oud bondscoach van het Nederlandse team en als eerste tegen mij zei: hou je benen stil...en mijn paard stond ook stil. Toen leerde ik af wat ik altijd van andere instructeurs had geleerd om elke pas te ondersteunen met je been. Ik dacht toen dat je niet kon paardrijden zonder elke pas te ondersteunen, maar dat bleek prima te kunnen.

Paardrijden werd toen een stuk eenvoudiger en ik denk dat bij paardrijden "less is more" is. We willen teveel doen, terwijl een paard veel meer zelf kan dan we denken, als we het maar de ruimte geven. En ik leer steeds meer bij, dat ik met minder net zoveel kan bereiken...of misschien wel meer...

100% mee eens :D vooral het gas geven en remmen verhaal. En elke pas ondersteunen......GRRR!!!

Ik vraag regelmatig ruiters waarom ze nu precies been aan het geven zijn, en je krijgt dan van die verbaasde gezichten....... maar waarom zou je in hemelsnaam been gaan geven als je meer van hetzelfde wilt? Gas geven en remmen tegelijk is zo onlogisch, en ik heb er een gehad die ieder ogenblik recht overeind stond als je dat deed. Gelijk had ze }>

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:49

manubres schreef:

Maar waar lees je dat wij dat niet doen?
Als we zeggen dat je de opgewekte energie niet aan de voorkant moet laten weglopen, zeggen we niet dat je moet gas geven en remmen te gelijk. Daarom ook zei ik dat schakelen (dus eerst gas dan rem) de manier is om je paard met impuls op het achterbeen te krijgen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 14:01

Dit verhaal had niet zozeer met de impuls te doen als wel het verhaal van hoe je moet paardrijden, dat er heel ingewikkeld wordt gedaan....met allerlei ingewikkelde theorieën...Terwijl ik denk dat het verhaal van balans ook een stuk simpeler is dan veel denken.

Kijk eens naar de foto in mijn profiel aan de lange teugel.
Ik zie daar een paard in ontspanning, die niet echt voorwaarts gaat maar wel een dusdanige impuls heeft om achter dusdanig actief te zijn dat hij in balans blijft en zelfs meer gewicht op het achterbeen draagt dan het voorbeen (zie doorveren koten). Je ziet dat je helemaal niet veel tempo en impuls nodig hebt om een paard in balans laten bewegen en op het achterbeen te krijgen. Tuurlijk zit hier nog geen ruiter op, maar het principe blijft mi gelijk. Voor het mooie zou je wat meer impuls willen, maar dat is dan voor de punten in de ring. Voor het paard is dit het doel: ontspanning, in balans en het gewicht meer op het achterbeen.

Avalanche

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:04

Paard aan de lange teugel loopt heel netjes zo.

Maar je gaat er idd dan ook niet continu met die zweep achteraan jagen.
Paarden gaan vaak zoveel fijner door het lijf lopen als we ze niet lastig vallen met continu been geven, of continu dat kneden in de teugels. John Swaab riep vroeger: ieder paard geeft na op een bijzetteugel, en dat is echt zo. Met een zachte elastische verbinding zet je ze ook niet op de rem.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:25

Paardrijden moet je ook simpel houden, maar ik denk dat dat voor de meeste mensen een stuk makkelijker is/ wordt als ze weten wat ze aan het doen zijn. Als je het eenmaal snapt is het ook allemaal niet zo moeilijk meer...

Gas geven en remmen tegelijk is voor een paard niet logisch natuurlijk, maar er zitten duizend tinten grijs tussen dit gebied. Meeste paarden zijn niet goed aan het been, en daarom niet actief genoeg en zo kan een ruiter ook nooit op tijd aanvullen met het been. Problemen die dan aan de voorkant ontstaan worden getracht aan de voorkant op te lossen en dat werkt niet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:31

Nee dat klopt hoor, je krijgt pas een fijn contact als paard ook goed actief is in het lijf en naar voren wil, en loslaat in rug, kaak en nek.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:37

sanne83 schreef:
996981 schreef:

Goh, ik dacht na het lezen van je reacties op mijn quotes; nu volgt de uitleg over de verticale balans van jou. Die blijft uit helaas. Overigens rijdt Karin volgens eigen zeggen niet klassiek, maar 4dimensionaal. Dat is precies mijn punt. Er wordt gepretendeerd dat het een nieuwe methode is, terwijl ze vooral een slimme marketing gebruikt. Net als bij vele andere “methoden”.

Ik ben geen fan hoor, maar wat is precies het probleem hierbij?
Klassiek is niet iets vast, geeft meer een bepaalde richting van werken aan. Maar dat blijft vaak wat vaag. Ik snap wel dat je beter wil verduidelijken voor je klanten waar je mee bezig bent, dat is prima marketing toch?

Ik denk dat alles met paarden al wel gedaan is :D dus nieuw is iets nooit.

Voor mij is er geen probleem. Ik denk dat ik persoonlijk prima kaf van koren kan scheiden. Het kwalijke vind ik met name de “revalidatiemethoden”. Mensen die pretenderen paarden met chronische kreupelheden en gebreken (denk aan hoefkatrolontsteking en artrose) weer goed te krijgen. Dat is meestal alles ten behoeve van de gezondheid van het paard. Veelal is dat ten behoeve van het plezier van de ruiter, die nog geen afscheid kan doen van het rijplezier met zijn kapotte maatje en alle mogelijke methoden aangrijpt om het paard te kunnen blijven gebruiken.

In sommige gevallen is een paard gewoon stuk. Als dat komt door rijderij en je hebt niet ergens gaandeweg gevoeld dat er iets niet klopte, ga je een paard niet kunnen revalideren cq gezond houden met een andere methode.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:40

manubres schreef:
Dit verhaal had niet zozeer met de impuls te doen als wel het verhaal van hoe je moet paardrijden, dat er heel ingewikkeld wordt gedaan....met allerlei ingewikkelde theorieën...Terwijl ik denk dat het verhaal van balans ook een stuk simpeler is dan veel denken.

Ik zie daar een paard in ontspanning, die niet echt voorwaarts gaat maar wel een dusdanige impuls heeft om achter dusdanig actief te zijn dat hij in balans blijft en zelfs meer gewicht op het achterbeen draagt dan het voorbeen (zie doorveren koten). Je ziet dat je helemaal niet veel tempo en impuls nodig hebt om een paard in balans laten bewegen en op het achterbeen te krijgen. Tuurlijk zit hier nog geen ruiter op, maar het principe blijft mi gelijk. Voor het mooie zou je wat meer impuls willen, maar dat is dan voor de punten in de ring. Voor het paard is dit het doel: ontspanning, in balans en het gewicht meer op het achterbeen.

Dingen die je nog niet voldoende begrijpt lijken altijd ingewikkeld. Dat heeft niet per definitie met de theorie op zich te maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:44

manubres schreef:

Ik zie een prachtig paard, een mooi ontspannen plaatje met een fijne aanleuning..ik zie alleen niet meer gewicht op het achterbeen. Dan zou het bekken wat meer gekanteld mogen zijn en het achterbeen meer onder de massa gebracht worden. Maar..met kanttekening, het is een foto en dus een momentopname..een filmpje zou een veel duidelijker beeld geven. En geeft ook een beeld van de bouw van het paard, wat ook medebepalend is voor het beeld.
Trouwens een hele leuke manier van werken met het paard.

Edit: plaatje erbij voor de verduidelijking:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 12-01-22 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:51

Aan de buiging van de schenkel te zien is de achterhand heel mooi actief zo :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:18

Citaat:
Voor mij is er geen probleem. Ik denk dat ik persoonlijk prima kaf van koren kan scheiden. Het kwalijke vind ik met name de “revalidatiemethoden”. Mensen die pretenderen paarden met chronische kreupelheden en gebreken (denk aan hoefkatrolontsteking en artrose) weer goed te krijgen. Dat is meestal alles ten behoeve van de gezondheid van het paard. Veelal is dat ten behoeve van het plezier van de ruiter, die nog geen afscheid kan doen van het rijplezier met zijn kapotte maatje en alle mogelijke methoden aangrijpt om het paard te kunnen blijven gebruiken.

In sommige gevallen is een paard gewoon stuk. Als dat komt door rijderij en je hebt niet ergens gaandeweg gevoeld dat er iets niet klopte, ga je een paard niet kunnen revalideren cq gezond houden met een andere methode.

Soms is een paard inderdaad niet meer te revalideren, dat klopt.
Soms wel, het verschil is niet achter een scherm te zien.

Maar als we het hebben over rijden en laat ik efkes zeggen 'revaliderend rijden'
(en gesteld dat het medisch kan / verantwoord is) -
waar zit m dan de kwalijkheid...?

Goed bewegen onder de ruiter kan een paard goed gezond houden -
en met wat 'toeters en bellen' (scans: wat kunnen de pezen de komende tijd aan? - dat soort zaken) gezond maken.

(Daarna komt uiteraard de vraag 'wat is dus goed rijden?')