Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lughnassadh schreef:Voor mij persoonlijk is het heel simpel. Te zwaar voor mijn paard is te zwaar. Ongeacht je lengte, bouw, hoe goed je bent, etc.
nps schreef:Lughnassadh schreef:Voor mij persoonlijk is het heel simpel. Te zwaar voor mijn paard is te zwaar. Ongeacht je lengte, bouw, hoe goed je bent, etc.
Hoe weet je zeker dat je te zwaar bent?
nps schreef:Hoe weet je zeker dat je te zwaar bent?
En algemene vraag - zien jullie in jullie directe omgeving veel combinaties waarvan jullie vinden dat het qua gewicht niet kan?
Suzanne F. schreef:nps schreef:Hoe weet je zeker dat je te zwaar bent?
Nou eeeh wegen?
Ik ga ook niet meer op een c pony zitten. Grote E zou nog prima gaan maar te zwaar is te zwaar en veel ruiters zouden veel meer hand in eigen boezem mogen steken vind ik.
nps schreef:Suzanne F. schreef:
Nou eeeh wegen?
Ik ga ook niet meer op een c pony zitten. Grote E zou nog prima gaan maar te zwaar is te zwaar en veel ruiters zouden veel meer hand in eigen boezem mogen steken vind ik.
Maar als je je weegt, je zit boven de 15% maar het blijkt als combinatie enorm goed te werken, het paard loopt goed en osteo etc. vind geen rare dingen, kap je het dan ook af puur en alleen op de 15% regel? Kortom - is die regel altijd, in alle gevallen 100% sluitend zonder andere factoren mee te wegen?
*edit quote verkloot
Daphara schreef:Maar hey, als je het zwart wit wil bekijken, ze is al 25 kg lichter, dus belast haar paard nu minder.
Ik heb zelf ook wel eens aan iets als een maag verkleining gedacht of een gastric bypass voor als ik nog dikker zou worden, maar als ik het nu van haar (maar ook anderen hoor en lees), dan ben ik toch echt liever wat voller dan (op deze manier) slank, met het gevolg dat je geen conditie meer hebt.
Silenna schreef:Voor mij is die 15% leidend, ja. Je bent als ruiter namelijk niet honderd procent van de tijd perfect in balans. Je paard kan NU wel goed lopen, maar schade op de ruggenwervels en gewrichten zie je altijd later pas, als het er al is..
En ja, dan is het al te laat he. Dus dan is het in dat geval jammer voor mij, dan ga ik of a. goed op dieet of b. rij ik niet meer/komt er een ander paard. Ik zou het in ieder geval niet afdoen met "jamaar hij is zo braaf tijdens het rijden/ik heb een gezond gewicht voor mijn lengte/afvallen lukt niet/we doen het al jaren zo".
Paardenwelzijn boven mijn plezier.
Sheran schreef:Dat argument snap ik nooit zo goed. Waarom praat het een het ander goed?
kimmie261 schreef:Sheran schreef:Dat argument snap ik nooit zo goed. Waarom praat het een het ander goed?
Dat vraag ik me dus ook af...
Waarom is het een nu wel goed en het ander niet...waarom kunnen we wel leven met paarden die stuk gaan onder onze sport ambities, maar weten we wel te wijzen naar een zwaarder persoon die op een paard zit en te vertellen wat díe nu wel niet voor schade aanrichten op lange termijn...
1 pot nat.. voor mij dan hoor, hoe je dan ook je beest kapot rijdt uiteindelijk...
Gini schreef:Amy223 schreef:Bijzonder dat mijn zadelpasser daar nooit een woord over gezegd heeft en mijn instructrice(s) ook niet.
Iemand rechtstreeks in persoon aanspreken op zijn/haar gewicht is een taboe zo groot als de oceaan diep is. Ik zou in alle eerlijkheid zelf ook niet weten hoe ik dat zou moeten brengen. Wat moet je als zadelmaker doen wanneer je voor een meisje staat met haar enige paard aan een touwtje? Zeggen dat geen enkel zadel passend te maken is voor zowel ruiter als paard en ze beter op zoek kan naar een paard dat past bij haar gewicht? Ik wil het nog zien gebeuren. Ik denk dat je dan eerder op zoek gaat naar een zo goed mogelijke oplossing waarbij een compromis gedaan wordt zonder meteen het hele comfort overboord te gooien.
Wat betreft het doen van aannames langs mijn kant. Ik zeg wat ik zie op de foto. Niets meer, niets minder. Blijkbaar zie jij het ook, want je draagt redenen aan waarom het zo is. En dat snap ik nooit zo goed. Waarom foto's in topics zoals dit plaatsen om te bewijzen dat het wel kan en wanneer iemand het dan toch net niet vindt kunnen, dan is het een momentopname, is het beeld vertekend, was het net de eerste keer op een spannende buitenrit, ....
Als het beeld op de foto geen waarheidsgetrouw beeld is van de normale gang van zaken, plaats het beeld dan niet. Dan kunnen er ook geen verkeerde aannames gedaan worden. Toch, of zeg ik iets heel geks?
kimmie261 schreef:Silenna schreef:Voor mij is die 15% leidend, ja. Je bent als ruiter namelijk niet honderd procent van de tijd perfect in balans. Je paard kan NU wel goed lopen, maar schade op de ruggenwervels en gewrichten zie je altijd later pas, als het er al is..
En ja, dan is het al te laat he. Dus dan is het in dat geval jammer voor mij, dan ga ik of a. goed op dieet of b. rij ik niet meer/komt er een ander paard. Ik zou het in ieder geval niet afdoen met "jamaar hij is zo braaf tijdens het rijden/ik heb een gezond gewicht voor mijn lengte/afvallen lukt niet/we doen het al jaren zo".
Paardenwelzijn boven mijn plezier.
Waar ik dan moeite mee heb is dat in feite veel paarden ingezet worden voor onze sport en onze lol en daar óók van slijten, neem bv springsport/ military, daar slijt een paard ook van of je nu als fit persoon erop zit of niet, en dat doe je ook je paard "aan" , deze kiest er nl zelf niet voor...
Maw , ik vind dit heel moeilijk te rijmen, als je dan zo tegen elke vorm van overbelasting bent, en wel met je vingertje naar een wat te zwaar persoon kan wijzen, dan moet je ook alle andere vormen van overbelasting afkeuren..En niet aankomen met ja maar daarvoor zorg je dat je als ruiter dus een 'fit' persoon bent, dan kan een 'onfit' persoon dus zeggen, ja maar ik spring niet met mijn paard ( als voorbeeld) ..