Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:48

Earth schreef:
Maar dan nog heb ik geen wedstrijden nodig om te meten of ik het goed doe. Want dan rijst de vraag, moet je met het rijden altijd via het skala of wat voor theorie dan ook rijden? Is dat de enige weg naar Rome? En idd, waarom rijd je eigenlijk? Om winstpunten te rijden? Of omdat je er gewoon plezier in hebt om zoals Ikke zegt, lekker met je paard bezig te zijn?
Misschien moeten we wat meer loslaten om 1 doel na te streven, maar misschien moeten we meer gaan genieten van hoe het rijden voelt. Dat het dan niet altijd even perfect eruit ziet of dat je er geen winstpunt mee zou halen, maakt dan niet uit toch? Er even vanuit gaande dat je het paard niet in de weg zit of zo rijdt dat je paard er blessuregevoelig van wordt. Maar geniet van het proces ipv het doel :)

Earth, ik denk dat je mijn punt mist. Dit is namelijk niet het promoten van wedstrijden om winstpunten te rijden maar het gebruiken van de meetmomenten in wedstrijden om er beter van te worden en te voorkomen dat je oneerlijk traint. En dan komen we weer uit bij de OP over gezond/ ongezond lichaamsgebruik.
Het Skala en vooral de volgorde ervan is een jarenlang (ook wetenschappelijk) beproefd trainingsmodel, waarin juist de volgordelijkheid belangrijk is voor een gezonde ontwikkeling van het paard.
En de meetmomenten in de wedstrijden sluiten erop aan.
Ook al gaan er in dat opzicht ook wel zaken mis en is er een grijs gebied en zijn juryleden ook niet allemaal op elk niveau even kwaliteitsvol, denk ik dat het goed is dat het er is en dat het bijdraagt aan het doel, een gezond lichaamsgebruik.

Zo worden bv echt kreupele paarden uit de ring gehaald of als ze onregelmatig zijn zeer laag beoordeeld. Vaak is het voor een jury moeilijk te beoordelen, die zijn natuurlijk geen veearts.

Maar als je alleen recreatief rijdt is er niemand die er wat van zegt, als je het zelf niet voelt. Op het momentdat je op een paard gaat zitten of je nu wedstrijden wil rijden of alleen maar recreatief heb je de verantwoordelijkheid om je paard daar zo goed mogelijk in te accomoderen. En ik denk dat meetmomenten in wedstrijden daar zeker aan kunnen bijdragen in de zin dat ruiters/amazones zich meer bewust worden van hoe het paard het lichaam gebruikt. .

Clasical

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 13:52

Ik ken meer dan genoeg ruiters in mijn directe omgeving die thuis hun paard werkelijk door de bak sleuren en slaan en op wedstrijd toch de punten rijden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:57

Babootje schreef:
Earth, ik denk dat je mijn punt mist. Dit is namelijk niet het promoten van wedstrijden om winstpunten te rijden maar het gebruiken van de meetmomenten in wedstrijden om er beter van te worden en te voorkomen dat je oneerlijk traint. En dan komen we weer uit bij de OP over gezond/ ongezond lichaamsgebruik.
Het Skala en vooral de volgorde ervan is een jarenlang (ook wetenschappelijk) beproefd trainingsmodel, waarin juist de volgordelijkheid belangrijk is voor een gezonde ontwikkeling van het paard.

Babootje, ik heb eerder het idee dat jij het punt mist.

Wat ik erg fijn vond van thuis rijden, is dat je altijd het juiste moment kon afwachten voor de oefening. Als je paard even niet goed was, dan deed je de oefening een meter later zodat je paard wel precies goed was.
Jij vindt die meetmomenten om precies de oefeningen op de precieze plek uit te voeren erg belangrijk. Ik vind dat totaal niet belangrijk. Ik vind het belangrijkste dat mijn paard bepaalde oefeningen beheerst, dat ik onder alle omstandigheden met hem verder kan→ lees veel verkeer, knallen, onweer, jagers, boom over het pad→ huppakee sprongetje, hek open doen vanaf het paard door even te wijken naar links of rechts, stapje naar voren en stapje naar achteren, langs de koeien en schapen etc etc, dat ie onder alle omstandigheden zich gewoon lekker laat rijden. Zelfs zo dat als ie moet maken dat ie wegkomt, en hij krijgt de hulpen gelijk zo hard als ie kan weg spettert (kan levensreddend zijn buiten). Dat deden alletwee de paarden en de Benjamin begon dit ook al goed te begrijpen (helaas te vroeg onverwacht overleden).
Dat hele gefreubel in de bak is voor mij een middel om mijn paard fijn aan de hulpen te krijgen, zodat ik zelf kan bepalen hoe we galopperen (glad, wat verzameld, mul → normaal, harde goede ondergrond bergopwaarts→ lekker spetteren etc).
Tevens dat hij zijn lijf goed gebruikt. Dus daar staan we echt totaal anders in.
Zelfs met de merens reed ik in de lage regionen zeer gemakkelijk 1 of 2 winstpunten. Maar voor mij is het altijd een middel geweest en nooit een doel en ik heb het dan ook totaal niet gemist het wedstrijd rijden na de emigratie. Toen mocht ik met de Benjamin L2 starten maar zover kwam het dus niet meer want ik woonde hier. Ze had maar paar keer gereden in de B en in de L en vloog er door heen.

Classical ik ook en andersom ook. Mensen die op wedstrijd super presteren en in de bak thuis nog geen deukje in een pakje boter rijden ;)

Of ooit met Hercule vertelde een ouder dat wij toch wel een onmogelijk paard hadden die niets presteerde (onze barok mannetje). Waarop ik terug kaatste dat dit nog maar de vraag was. Want als de oorlog uitbrak, ik mijn kinderen op de kar laadde en zo naar Portugal kon rijden en 100% zeker aan zou komen.
Waarop hij lachend aangaf dat zijn paard nog niet tot op de hoek van de straat kwam.
Wel een prachtig hittepetitje die met de oranje linten naar huis ging. Maar ik vond toch dat wij het beste paard hadden waar we zoveel lol mee hadden endie overal in zetbaar was en alles tot op bepaald niveau goed kon.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 14:03

fransje23 schreef:
Maar zullen dat niet dezelfde ruiters zijn die als ze geen punten rijden de schuld bij de jury leggen?

O dat gebeurt zeker genoeg. Dat een jury de schuld krijgt van het niet rijden van een WP.
Er zit soms wel verschil in hoe streng of niet streng een jury beoordeelt, maar hoe hoger de rubrieken hoe minder groot dat verschil wordt. Dat komt omdat de ene jury het nodig vindt om een ruiter aan te moedigen en daarom wat hoger in de punten zit en een andere jury de ruiter zo beoordeelt als ware het zn laatste wedstrijd in de B of L, wetende dat het voor een stapje hoger nog niet goed genoeg is. Zo'n ruiter komt zichzelf in een hogere klasse dan wel weer tegen. Het zijn vaak de ruiters die op de grens rijden van net wel net niet een winstpuntje die de schuld bij de jury leggen. Dan heb ik zoiets, zorg ervoor dat je op die onderdelen beter wordt en hoger in de punten kunt rijden. Dan maken die 10 punten verschil over de hele proef niet zoveel uit of je winst hebt gereden of niet. En dan ben je pas toe aan de volgende stap.

Maar in het geheel genomen door alle wedstrijden heen zie ik altijd in de beoordelingen wel een duidelijke lijn en ben ik het er eigenlijk nooit niet mee eens. Ik vind het altijd fijn als de beoordeling naast het punt ook voorzien is van commentaar. Als dat niet zo is en het punt is erg laag en ik snap het niet, vraag ik uitleg. Bedoeld om ervan te leren. Dat wordt door juryleden altijd erg gewaardeerd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 14:10

Babootje schreef:
Zo'n ruiter komt zichzelf in een hogere klasse dan wel weer tegen. Het zijn vaak de ruiters die op de grens rijden van net wel net niet een winstpuntje die de schuld bij de jury leggen.

Jury is een mensen sport. Deze uitspraak is niet waar. Te vaak, en ook bij Hercule, meegemaakt dat een paard maar in de B gehouden wordt. Jaren aan een stuk. Tevaak tegen de dochter gezegd dat ze beter kon stoppen. Vreselijk, maar de dochter wilde zo graag doorgaan. Verdorie was een kind nog.
Opeens op een dag......het laatste puntje in de B gesprokkeld (héhé) en zat ze in het L.
En toen gebeurde het.......zo bizar.....
Ze vloog elke keer met 2 winstpunten er door heen (L1 en L2) en zat tot onze grote verbazing binnen een half jaar opeens in het M1 met voldoende winstpunten om te te starten in de M2. Toen zijn wij zelf gestopt.
Dus wat mijn persoonlijke ervaring is dat in de onderste regionen dit helemaal niet zo klopt. Jureren is een mensen sport en er wordt te vaak op voorkeur gejureerd en op de beweging van het paard. Zelfs al bij kinderen. Ik hoop oprecht dat dit nu klaar is en voorbij.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 21-12-20 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 14:10

Clasical schreef:
Ik ken meer dan genoeg ruiters in mijn directe omgeving die thuis hun paard werkelijk door de bak sleuren en slaan en op wedstrijd toch de punten rijden.

Die ken ik ook Classical. Dat is gedrag en daar helpt niet 1 systeem bij. Net als mensen die hun rijbewijs hebben gehaald en huftergedrag vertonen.

Wat i wel meer zie op wedstrijden is dat jury's voor zover dat natuurlijk mogelijk is ook kijken op het losrijterrein (als dat nodig is ook in de mond kijken) en wat ze daar zien meenemen in de beoordeling over het "in het algemeen gereden zijn" of - in ernstige gevallen - een combinatie niet laat starten :D Dat is best een goede verbetering.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 14:11

Babootje schreef:
Maar als je alleen recreatief rijdt is er niemand die er wat van zegt, als je het zelf niet voelt. Op het momentdat je op een paard gaat zitten of je nu wedstrijden wil rijden of alleen maar recreatief heb je de verantwoordelijkheid om je paard daar zo goed mogelijk in te accomoderen. En ik denk dat meetmomenten in wedstrijden daar zeker aan kunnen bijdragen in de zin dat ruiters/amazones zich meer bewust worden van hoe het paard het lichaam gebruikt. .

Nah, dat probleem kun je simpeler oplossen: neem les van een jurylid.
Daar heb ik nog steeds geen wedstrijden voor nodig.

Maar ik ga ook de discussie aan met mijn instructrice: waarom is dat? Wat is de achterliggende gedachte? Ik wil de context begrijpen.
Als je alleen maar benzine in je auto gooit, houdt die er op enig moment ook mee op. Net als je auto heeft een paard meer onderhoud nodig dan alleen eten.
Maar als je niet weet waar je onder de motorkap moet kijken, komt het ook niet goed.
Bij een auto heet dat "garage" bij paarden heet dat "trainer" maar ook beide kun je leren; je auto zelf onderhouden en je paard zelf trainen. Beide kosten tijd om kennis te vergaren en bij beide heb je op enig moment hulp nodig.

Les geven en les krijgen is een constante discussie tussen wat de instructeur ziet en wat de ruiter (soms niet) voelt. Die verfijning kost tijd en sommigen komen verder dan anderen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 14:12

Maar Babootje, worden de paarden op wedstrijd nog wel gereden volgens het skala? En worden ze getraind volgens het skala? Ik kom genoeg op wedstrijden om te zien dat de meeste paarden alleen maar 'op het plaatje' worden getraind ipv volgens het skala. Het is een verademing wanneer er wel zo'n combinatie de ring in komt, in bijv het Z2 zijn er misschien 3 van de 20 combinaties die imo volgens het skala rijden. Verder is het vooral veel rommel wat je voorbij ziet komen. En die rommel wint uiteindelijk vaak wel...
En met rommel bedoel ik de paarden die in 2 of 3 delen lopen, die met een zweefdrafje door de baan paraderen, op de hand gereden, achter de loodlijn, valse knik, een waterskiënde ruiter, onregelmatig, tactfuten, veel benengezwaai etc.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 14:15

pien_2010 schreef:
Babootje schreef:
Zo'n ruiter komt zichzelf in een hogere klasse dan wel weer tegen. Het zijn vaak de ruiters die op de grens rijden van net wel net niet een winstpuntje die de schuld bij de jury leggen.

Jury is een mensen sport. Deze uitspraak is niet waar. Te vaak, en ook bij Hercule, meegemaakt dat een paard maar in de B gehouden wordt. Jaren aan een stuk. Tevaak tegen de dochter gezegd dat ze beter kon stoppen. Vreselijk, maar de dochter wilde zo graag doorgaan. Verdorie was een kind nog.
Opeens op een dag......het laatste puntje in de B gesprokkeld (héhé) en zat ze in het L.
En toen gebeurde het.......zo bizar.....
Ze vloog elke keer met 2 winstpunten er door heen (L1 en L2) en zat tot onze grote verbazing binnen een half jaar opeens in het M1 met voldoende winstpunten om te te starten in de M2. Toen zijn wij zelf gestopt.
Dus wat mijn persoonlijke ervaring is dat in de onderste regionen dit helemaal niet zo klopt. Jureren is een mensen sport en er wordt te vaak op voorkeur gejureerd en op de beweging van het paard. Zelfs al bij kinderen. Ik hoop oprecht dat dit nu klaar is en voorbij.

Toevallig hoorde ik vanmorgen ook een persoonlijk verhaal van iemand die online mee deed aan proeven specifiek voor het ras van het paard en daarnaast ook gewoon proeven reed.
De beoordeling van de jury die alleen proeven keek van het specifieke ras lag vele punten hoger dan die van de reguliere beoordeling.
Daar kwam ze waarschijnlijk minder uit de verf tussen de hoogdravende KWPN’ers

Edit; en dan hebben we het over exact dezelfde proef

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 14:20

Earth schreef:
Maar Babootje, worden de paarden op wedstrijd nog wel gereden volgens het skala? En worden ze getraind volgens het skala? Ik kom genoeg op wedstrijden om te zien dat de meeste paarden alleen maar 'op het plaatje' worden getraind ipv volgens het skala. Het is een verademing wanneer er wel zo'n combinatie de ring in komt, in bijv het Z2 zijn er misschien 3 van de 20 combinaties die imo volgens het skala rijden. Verder is het vooral veel rommel wat je voorbij ziet komen. En die rommel wint uiteindelijk vaak wel...
En met rommel bedoel ik de paarden die in 2 of 3 delen lopen, die met een zweefdrafje door de baan paraderen, op de hand gereden, achter de loodlijn, valse knik, een waterskiënde ruiter, onregelmatig, tactfuten, veel benengezwaai etc.

Die ervaring heb ik helemaal niet om eerlijk te zijn. Tot en met ZZzwaar zijn ruiters/amazones bezig met de basis, soms ook maar met 1 paard om ervan te leren en gaat er nog genoeg fout. Het hoeft ook niet allemaal perfect te zijn. Het is tenslotte nog steeds de basis. Maar in de breedte genomen zie ik toch heel veel wedstrijdruiters die goed en serieus met hun paard bezig zijn. Meetmomenten/ wedstrijden zijn geen garantie dat het allemaal perfect gaat en moet, maar zijn een hulpmiddel om beter te worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 14:23

Clasical schreef:
Toevallig hoorde ik vanmorgen ook een persoonlijk verhaal van iemand die online mee deed aan proeven specifiek voor het ras van het paard en daarnaast ook gewoon proeven reed.
De beoordeling van de jury die alleen proeven keek van het specifieke ras lag vele punten hoger dan die van de reguliere beoordeling.

Zelf heb ik het over jury die gewoon alles beoordeelden. Mijn dochter heeft zelden voor het stamboek gereden. Want dan deden we de show om het ras te laten zien en vaak voor de wagen en dat was genoeg voor het paardje.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 14:30

Clasical schreef:

Dat kan ook heel goed zo zijn. Tegen de paarden die veel natuurlijke souplesse tonen leg je het dan af als het jouwe dat niet heeft ook al wordt het goed gereden. Dat komt omdat dat soort paarden in alle gangen meer souplesse tonen en die is belangrijk voor de beoordeling.
Maar dat je niet eerste wordt, betekent dan niet dat je onderaan hoeft te eindigen? Het winnen is toch niet het belangrijkste van het meetmoment?

Hier rijden er in de wedstrijden vanaf het M ook vaak jonge paarden mee die de kwaliteit hebben voor het hogere werk onder een ruiter die LT of GP rijdt. Soms starten die HC maar vaak ook niet. Dan weet je al dat je geen eerste wordt.
Erg? Nee, de basissport is er voor iedereen. Tweede, derde of vierde is ook goed, als maar goed gereden hebt.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 14:34

Babootje schreef:
Clasical schreef:

Dat kan ook heel goed zo zijn. Tegen de paarden die veel natuurlijke souplesse tonen leg je het dan af als het jouwe dat niet heeft ook al wordt het goed gereden. Dat komt omdat dat soort paarden in alle gangen meer souplesse tonen en die is belangrijk voor de beoordeling.
Maar dat je niet eerste wordt, betekent dan niet dat je onderaan hoeft te eindigen? Het winnen is toch niet het belangrijkste van het meetmoment?

Hier rijden er in de wedstrijden vanaf het M ook vaak jonge paarden mee die de kwaliteit hebben voor het hogere werk onder een ruiter die LT of GP rijdt. Soms starten die HC maar vaak ook niet. Dan weet je al dat je geen eerste wordt.
Erg? Nee, de basissport is er voor iedereen. Tweede, derde of vierde is ook goed, als maar goed gereden hebt.[/quote

Ok, maar een puntenverschil van ruim 20 heb ik dan wel mijn vraagtekens bij..

Edit; wat heb je dan aan een meetmoment als het zo uiteenlopend is.
Juist meer onduidelijkheid

Kendra

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 14:41

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 14:56

Babootje schreef:
Earth schreef:

Die ervaring heb ik helemaal niet om eerlijk te zijn. Tot en met ZZzwaar zijn ruiters/amazones bezig met de basis, soms ook maar met 1 paard om ervan te leren en gaat er nog genoeg fout. Het hoeft ook niet allemaal perfect te zijn. Het is tenslotte nog steeds de basis. Maar in de breedte genomen zie ik toch heel veel wedstrijdruiters die goed en serieus met hun paard bezig zijn. Meetmomenten/ wedstrijden zijn geen garantie dat het allemaal perfect gaat en moet, maar zijn een hulpmiddel om beter te worden.

Nou dan kom jij op de goede wedstrijden, of hebben we wellicht een andere kijk op het skala ;)
Maar paarden die op het voorterrein met zweepje bij elkaar worden gereden, ofwel gwoon een hele lange zijde met elke pas een tikje krijgen. Een ZZ-licht amazone die op heel veel druk aan de voorkant moet halthouden, de druk moet opbouwen in het halthouden en dan met die torenhoge druk weg moet rijden naar een flitsende draf. "Nog meer druk, pak die stang erbij' roept haar GP-instructrice naast mij in haar oortje. Een ruiter die na het verlaten van de proef de zweep van haar moeder aanpakt en het paard nog even afslaat. Een ruiter die zijn stakende paard na de proef nog even bij elkaar trekt. Het zijn slechts een paar voorvallen van wat ik zie, op een openbaar inrijterrein en ik ben de enige die daar dan soms wat van zegt.
Dus voor zover het skala...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:01

ikke schreef:
Earth schreef:
Maar heb je volgens jou die wedstrijden echt nodig om te checken of je echt goed bezig bent? Want immers, velen hier zijn niet te spreken over de huidige tendens in wat juryleden willen zien, moeten we ons dan willen meten aan die standaarden? Of kun je ook door kennis en kunde zelf aanvoelen dat je lekker bezig bent. En dan hoeft het niet perfect te zijn misschien, maar als je paard harmonieus aanvoelt en jij daarbij een goed gevoel krijgt in de oefeningen die je doet, is dat toch het mooiste uitgangspunt wat je kunt hebben?

Sterker nog: waarom train je een paard?

Ja, dat ie beter wordt, duh, maar beter waarin? Ja, z'n lijf gebruiken maar moet dat per se tot het uiterste (whatever that may be)?

Iets met beoogd gebruiksdoel en zo.

maar beter waarin?: betere bloedsomloop, betere spijsvertering, betere stofwisseling, zorgt voor betere afvoer van afvalstoffen> gezonder paard
pikkels tot motivatie, in de natuur moet het paard lopen om eten te zoeken, op stal ligt het voor het opeten
dat ik met een gezond paard beter kan rijden, is lijkt me een goede reden
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-12-20 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:11

Earth schreef:
Nou dan kom jij op de goede wedstrijden, of hebben we wellicht een andere kijk op het skala ;)
Maar paarden die op het voorterrein met zweepje bij elkaar worden gereden, ofwel gwoon een hele lange zijde met elke pas een tikje krijgen. Een ZZ-licht amazone die op heel veel druk aan de voorkant moet halthouden, de druk moet opbouwen in het halthouden en dan met die torenhoge druk weg moet rijden naar een flitsende draf. "Nog meer druk, pak die stang erbij' roept haar GP-instructrice naast mij in haar oortje. Een ruiter die na het verlaten van de proef de zweep van haar moeder aanpakt en het paard nog even afslaat. Een ruiter die zijn stakende paard na de proef nog even bij elkaar trekt. Het zijn slechts een paar voorvallen van wat ik zie, op een openbaar inrijterrein en ik ben de enige die daar dan soms wat van zegt.

Het behoeft geen betoog dat de voorvallen die jij noemt niet horen bij (het doel) van wedstrijden / noch bij het SKALA. Zoals al zei tegen Classical zie ik grensoverschrijdend gedrag ook wel eens.
Ik ben niet bij de voorvallen zoals jij die noemt geweest en weet dus niet of ik ze anders zou interpreteren.
Ik zie het ook wel eens gebeuren, maar niet in de mate waarop jij dat nu beweert. Maar een paard na de wedstrijd uit frustratie nog even afslaan is absoluut ontoelaatbaar.
Dat sommigen er individueel om wat voor reden niet goed mee om weten te gaan en niet over zelfreflectie beschikken wil toch niet zeggen dat het systeem fout is en dat dan maar in zijn geheel af te schrijven?
Ik zie jullie nu alleen maar individuele 'pijnpunten' aandragen waarom je geen wedstrijden zou moeten rijden, zonder goede argumentatie waarom dat een verkeerd systeem zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:21

Babootje,
wat ik wel zag (ga niet meer op wedstrijden om die reden) is dat een paard altijd maar moet presteren, de boog staat altijd gespannen en dan is de frustratie erg groot als een paard "ffffff aangeeft in een proef dat het niet meer gaat,
veel ruiters weten niet wanneer hun paard "moe" is, geen motivatie meer kan opbrengen om te presteren

Philippe Lejeune schrijft o.a. (artikel hier op bokt)

"Ik probeer de leden van het team ook te leren om zoveel mogelijk afwisseling in hun trainingen te brengen. Ik woon bijvoorbeeld zelf aan de Belgische kust en ik houd ervan om regelmatig met mijn paarden aan zee te gaan wandelen. Hierdoor krijgen de paarden de kans om hun hoofd leeg te maken. Dat kan de moraal enkel maar ten goede komen. Een moe of verveeld paard, zal nooit zo goed springen als een paard dat gelukkig en in topconditie is", besluit hij.

dat geldt zeker ook voor een dressuurpaard
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-12-20 15:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:23

Babootje schreef:
Earth schreef:

Het behoeft geen betoog dat de voorvallen die jij noemt niet horen bij (het doel) van wedstrijden / noch bij het SKALA. Zoals al zei tegen Classical zie ik grensoverschrijdend gedrag ook wel eens.
Ik ben niet bij de voorvallen zoals jij die noemt geweest en weet dus niet of ik ze anders zou interpreteren.
Ik zie het ook wel eens gebeuren, maar niet in de mate waarop jij dat nu beweert. Maar een paard na de wedstrijd uit frustratie nog even afslaan is absoluut ontoelaatbaar.
Dat sommigen er individueel om wat voor reden niet goed mee om weten te gaan en niet over zelfreflectie beschikken wil toch niet zeggen dat het systeem fout is en dat dan maar in zijn geheel af te schrijven?
Ik zie jullie nu alleen maar individuele 'pijnpunten' aandragen waarom je geen wedstrijden zou moeten rijden, zonder goede argumentatie waarom dat een verkeerd systeem zou zijn.

Ik zeg niet dat het een verkeerd systeem is, maar ik bedoel dat het niet de enige manier is om beter te worden in het rijden. Vooral omdat nu het skala bij lange na niet wordt gebruikt als leidraad. Zowel als bij de ruiters als bij de juryleden. Zolang mensen het normaal vinden dat ze een 6-jarige al klaarmaken voor het zz-licht met truukjes en alles behalve het skala en dat dit dan ook wordt beloond op wedstrijd, dan gaat er gewoon nog iets mis.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:31

Babootje schreef:
En dan komen we weer uit bij de OP over gezond/ ongezond lichaamsgebruik.
Ook al gaan er in dat opzicht ook wel zaken mis en is er een grijs gebied en zijn juryleden ook niet allemaal op elk niveau even kwaliteitsvol, denk ik dat het goed is dat het er is en dat het bijdraagt aan het doel, een gezond lichaamsgebruik.

Maar Babootje, mijn vraag was of je dit kunt toelichten.

Bedoel je soms dat in de B vooral op takt wordt beoordeeld?

Ik ben voorstander van een groen paard al op de achterhand de overgangen naar een langzamer gang te laten maken - hoeft dat niet?
Wat is daar de wetenschappelijke onderbouwing van?

(... en het pijnpunt neus achter de loodlijn, vroeger was dat per definitie een onvoldoende.)

Een paar bladzijden terug publiceerde iemand een filmpje van Manolo Mendez.
Op plm 3.35 zie je uitgestrekte draf van opzij.
Ruime passen van de achterbenen,
achterbenen komen duidelijk onder het zwaartepunt van de ruiter,
rug blijft 'bol'
paard kijkt tevreden en 'verlengt in het frame'
neus is voor de loodlijn en de 'drafdiagonaal klopt'.

Veel juries geven mooie punten
(ik krijg de filmpjes op fb)
voor een soort Spaanse draf:
korte passen van de achterbenen die niet onder het zwaartepunt van de ruiter komen, holle rug, zwaaiende/ slaande staart, opgekrulde hals, neus achter de loodlijn -
en accoord: ruim zwaaiend voorbeen.
Ik zou zeggen: de oefening wordt niet uitgevoerd, het cijfer 1 is te verdedigen, maar een 3 of 4 zou ik snappen.
Mensen krijgen er 7s voor.

Skala... ?
Onderbouwing...?

(Ik ben voor meetmethoden etc., maar zo hoeft het niet.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:44

Janneke2 schreef:
Babootje schreef:
En dan komen we weer uit bij de OP over gezond/ ongezond lichaamsgebruik.

Maar Babootje, mijn vraag was of je dit kunt toelichten.

Bedoel je soms dat in de B vooral op takt wordt beoordeeld?

Ik ben voorstander van een groen paard al op de achterhand de overgangen naar een langzamer gang te laten maken - hoeft dat niet?
Wat is daar de wetenschappelijke onderbouwing van?

(... en het pijnpunt neus achter de loodlijn, vroeger was dat per definitie een onvoldoende.)

Een paar bladzijden terug publiceerde iemand een filmpje van Manolo Mendez.
Op plm 3.35 zie je uitgestrekte draf van opzij.
Ruime passen van de achterbenen,
achterbenen komen duidelijk onder het zwaartepunt van de ruiter,
rug blijft 'bol'
paard kijkt tevreden en 'verlengt in het frame'
neus is voor de loodlijn en de 'drafdiagonaal klopt'.

Veel juries geven mooie punten
(ik krijg de filmpjes op fb)
voor een soort Spaanse draf:
korte passen van de achterbenen die niet onder het zwaartepunt van de ruiter komen, holle rug, zwaaiende/ slaande staart, opgekrulde hals, neus achter de loodlijn -
en accoord: ruim zwaaiend voorbeen.
Ik zou zeggen: de oefening wordt niet uitgevoerd, het cijfer 1 is te verdedigen, maar een 3 of 4 zou ik snappen.
Mensen krijgen er 7s voor.

Skala... ?
Onderbouwing...?

(Ik ben voor meetmethoden etc., maar zo hoeft het niet.)

mijn ervaring met juryleden is dat ze veelal keuren zoals ze zelf rijden/lesgeven (meeste niet onafhankelijk meer)
trainen hun paarden zo dat ze op 4, 5 jarige leeftijd al in het "plaatje" moeten staan dat moet snel en is er meestal geen tijd voor het "skala"

handel is business, wedstrijdrijden is voor velen ook business en er zijn veel wedstrijden zodat een paard ook geen tijd/kans krijgt te herstellen - ook een B,L,M, paard heeft tijd nodig om te herstellen

krijgt door de vele starts ook geen tijd om "nog niet bevestigde punten" te verbeteren
dan is de frustratie op de wedstrijden zichtbaar (voor het paard voelbaar )

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:52

Earth schreef:
Maar dan nog heb ik geen wedstrijden nodig om te meten of ik het goed doe. Want dan rijst de vraag, moet je met het rijden altijd via het skala of wat voor theorie dan ook rijden? Is dat de enige weg naar Rome? En idd, waarom rijd je eigenlijk? Om winstpunten te rijden? Of omdat je er gewoon plezier in hebt om zoals Ikke zegt, lekker met je paard bezig te zijn?
Misschien moeten we wat meer loslaten om 1 doel na te streven, maar misschien moeten we meer gaan genieten van hoe het rijden voelt. Dat het dan niet altijd even perfect eruit ziet of dat je er geen winstpunt mee zou halen, maakt dan niet uit toch? Er even vanuit gaande dat je het paard niet in de weg zit of zo rijdt dat je paard er blessuregevoelig van wordt. Maar geniet van het proces ipv het doel :)

Het Scala der Ausbildung heeft hélemaal niets met wedstrijden te maken of met winnen.
Het is een volstrekt logisch systeem om een paard te ontwikkelen naar een punt dat het gereden worden zowel voor paard als voor ruiter relatief aangenaam is.
Het doel van de dressuur is niet wedstrijden rijden, dat is een misvatting van sommigen, het is het het paard op harmonieuze wijze leren een ongedwongen en correct gebruik te maken van zijn lichaam onder de ruiter.

Een correct ontwikkeld paard is kalm onder alle omstandigheden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:55

Ik vond Manolo Mendez echt dramatisch slecht zitten op dat filmpje.
Mijn gevoel was gelijk: wat een hobbezak, en dat dat paard nog zo loopt?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 16:23

Earth schreef:
Ik zeg niet dat het een verkeerd systeem is, maar ik bedoel dat het niet de enige manier is om beter te worden in het rijden. Vooral omdat nu het skala bij lange na niet wordt gebruikt als leidraad. Zowel als bij de ruiters als bij de juryleden. Zolang mensen het normaal vinden dat ze een 6-jarige al klaarmaken voor het zz-licht met truukjes en alles behalve het skala en dat dit dan ook wordt beloond op wedstrijd, dan gaat er gewoon nog iets mis.

Sorry Earth maar dat is gewoon geen discussie zo. Natuurlijk wordt het SKALA als leidraad gebruikt want het hele systeem is erop gebaseerd. Dat jij dat anders ervaart kan ik niet helpen.

Leg jij nu eens helemaal uit wat de truukjes zijn waarmee een paard op 6 jarige leeftijd wordt klaargemaakt voor het ZZ-licht?
Ik zeg helemaal niet dat er geen excessen zijn maar het generaliseren vind ik niet terecht.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 21-12-20 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 16:23

moonfish13 schreef:
Ik vond Manolo Mendez echt dramatisch slecht zitten op dat filmpje.
Mijn gevoel was gelijk: wat een hobbezak, en dat dat paard nog zo loopt?

Ondanks dat zijn zit niet heel mooi is voor het plaatje rijd hij zijn paard wel effectief.
Waar ik soms ruiters mooier in een plaatje vind zitten maar toch het geheel strak word.
Zijn heup rotatie in de galop is ook heel goed met “de beweging mee”, waar je veel ruiters ziet duwen in de galop richting de boom van het zadel en dus tegen de beweging in zijn.
Hij staat het paard mooi toe in de heupen om onder zijn zit omhoog te komen met een bijna terug waards roterend bekken