Earth schreef:Maar dan nog heb ik geen wedstrijden nodig om te meten of ik het goed doe. Want dan rijst de vraag, moet je met het rijden altijd via het skala of wat voor theorie dan ook rijden? Is dat de enige weg naar Rome? En idd, waarom rijd je eigenlijk? Om winstpunten te rijden? Of omdat je er gewoon plezier in hebt om zoals Ikke zegt, lekker met je paard bezig te zijn?
Misschien moeten we wat meer loslaten om 1 doel na te streven, maar misschien moeten we meer gaan genieten van hoe het rijden voelt. Dat het dan niet altijd even perfect eruit ziet of dat je er geen winstpunt mee zou halen, maakt dan niet uit toch? Er even vanuit gaande dat je het paard niet in de weg zit of zo rijdt dat je paard er blessuregevoelig van wordt. Maar geniet van het proces ipv het doel
Earth, ik denk dat je mijn punt mist. Dit is namelijk niet het promoten van wedstrijden om winstpunten te rijden maar het gebruiken van de meetmomenten in wedstrijden om er beter van te worden en te voorkomen dat je oneerlijk traint. En dan komen we weer uit bij de OP over gezond/ ongezond lichaamsgebruik.
Het Skala en vooral de volgorde ervan is een jarenlang (ook wetenschappelijk) beproefd trainingsmodel, waarin juist de volgordelijkheid belangrijk is voor een gezonde ontwikkeling van het paard.
En de meetmomenten in de wedstrijden sluiten erop aan.
Ook al gaan er in dat opzicht ook wel zaken mis en is er een grijs gebied en zijn juryleden ook niet allemaal op elk niveau even kwaliteitsvol, denk ik dat het goed is dat het er is en dat het bijdraagt aan het doel, een gezond lichaamsgebruik.
Zo worden bv echt kreupele paarden uit de ring gehaald of als ze onregelmatig zijn zeer laag beoordeeld. Vaak is het voor een jury moeilijk te beoordelen, die zijn natuurlijk geen veearts.
Maar als je alleen recreatief rijdt is er niemand die er wat van zegt, als je het zelf niet voelt. Op het momentdat je op een paard gaat zitten of je nu wedstrijden wil rijden of alleen maar recreatief heb je de verantwoordelijkheid om je paard daar zo goed mogelijk in te accomoderen. En ik denk dat meetmomenten in wedstrijden daar zeker aan kunnen bijdragen in de zin dat ruiters/amazones zich meer bewust worden van hoe het paard het lichaam gebruikt. .