Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:29

Gini schreef:
Dit nieuwsbericht vind ik ook wel in deze discussie passen: [VN] Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Twee vragen:
1) Hoe ethisch verantwoord is het dat dieren hun leven verliezen enkel voor ons vermaak? Niet voor vlees, niet voor de huid, niet omdat het dier ons schade berokkent,...
2) Hoe ethisch verantwoord is het om een dier bij deze temperaturen een sportprestatie op basis van uithouding te laten leveren zonder de mogelijkheid om verbaal duidelijk te maken dat het niet gaat of dat die zich niet goed voelt?

Ik moest bij het lezen van dat topic ook gelijk aan dit topic denken. Als we het over onethisch hebben, vind ik dit toch wel extreem onethisch. Wat een banketstaaf van een vent ook en alle anderen die mee deden. Ze mogen zich de ogen uit het hoofd schamen, om van hun paard deze fysieke prestatie te vragen met dit weer.

_Penotti

Re: Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:31

Vrouw, maar maakt niet uit.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:32

Gini schreef:
Dit nieuwsbericht vind ik ook wel in deze discussie passen: [VN] Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Twee vragen:
1) Hoe ethisch verantwoord is het dat dieren hun leven verliezen enkel voor ons vermaak? Niet voor vlees, niet voor de huid, niet omdat het dier ons schade berokkent,...
2) Hoe ethisch verantwoord is het om een dier bij deze temperaturen een sportprestatie op basis van uithouding te laten leveren zonder de mogelijkheid om verbaal duidelijk te maken dat het niet gaat of dat die zich niet goed voelt?

Een gebroken been kunnen ze in het wild (en zelfs in de wei) ook oplopen natuurlijk.
Een cross is ook nog wel één van de meest uitdagende dingen die je een paard kunt bieden.
Buiten in de natuur, natuurlijke hindernissen.

Gini

Re: Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:35

Ja, maar het was niet in het wild elnienjo.
Een kind kan ook van de fiets vallen en een been breken. Maar als het gebroken been een gevolg van de agressie en losse handjes van de papa is, kijken we er hopelijk anders tegenaan en zeggen we ook niet schouderophalend dat een kind overal wel een been kan breken.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:36

Gini schreef:

Twee vragen:

1 niet
2 niet

Volgens mij gaat het mis als mensen paarden als commercieel middel zien. Daar vallen ook veel maneges onder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:38

_Penotti schreef:
Vrouw, maar maakt niet uit.

Ik zie het, eigenaar geeft toestemming echter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:39

elnienjo schreef:
Gini schreef:

Twee vragen:

Een gebroken been kunnen ze in het wild (en zelfs in de wei) ook oplopen natuurlijk.
Een cross is ook nog wel één van de meest uitdagende dingen die je een paard kunt bieden.
Buiten in de natuur, natuurlijke hindernissen.

Niet met deze hitte.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:39

Precies, eigenaar is haar man geloof ik?
Eigenlijk geeft die ook geen drol op haar want samen verongelukken had ook nog gekund.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:41

Of de beenbreuk gerelateerd is aan de hitte zou ik niet durven stellen. Er gebeuren vaker ongelukken ook als het niet heet is.
Volgens mij waren de starttijden en het parcours ook aangepast op de hitte?
Maar het is wel extra zwaar en een extra belasting en je kunt er inderdaad vraagtekens bij zetten of het evenement door had moeten gaan. Maar vooral ook bij het feit dat ruiters niet zelf hun paard terug trekken.
Hitteschade, metabool, in een lichaam in onomkeerbaar. Niet alleen is het een risico tijdens de wedstrijd maar je loopt ook de kans dat het paard nooit meer op topniveau komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:53

mogelijk amazone door de hitte niet adequaat genoeg meer

gewoon een foute keuze om te starten

maar ja, in de "big business" heeft de ethiek vele varianten, het moge duidelijk zijn

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 18:07

Ik zou met deze hitte een paard niet eens zadelen, laat staan op wedstrijd gaan.
Ik had 't puur over dat een ongeluk als 'n beenbreuk een risico is bij de cross.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 18:18

https://www.dehoefslag.nl/tag/zindane

Citaat:
Hoewel de heftige gebeurtenis uiteraard impact heeft op de aanwezigen, zet de organisatie de wedstrijd niet stil. “We zitten overal bovenop en de dag verloopt verder prima. Dit ongeluk had niets met de cross zelf te maken, daarom is er op dit moment geen reden om het evenement stil te leggen.

Tja en als ik lees dat het paard in 2018 voor het laatst op dit niveau heeft gelopen, dan uitgerekend met deze hitte starten -O-

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 18:20

Punt is wel dat na afloop van de cross de hartslag wordt gemeten. Bij oververhitting zou die te hoog blijven. Weet niet of er veel uitval was in de cross?

Het is speculeren of de val en de hitte verband houden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 18:23

Mindim schreef:
https://www.dehoefslag.nl/tag/zindane

Citaat:
Hoewel de heftige gebeurtenis uiteraard impact heeft op de aanwezigen, zet de organisatie de wedstrijd niet stil. “We zitten overal bovenop en de dag verloopt verder prima. Dit ongeluk had niets met de cross zelf te maken, daarom is er op dit moment geen reden om het evenement stil te leggen.

Tja en als ik lees dat het paard in 2018 voor het laatst op dit niveau heeft gelopen, dan uitgerekend met deze hitte starten -O-

Dat was een vier sterren wedstrijd, vandaag drie sterren. Lager niveau dus :) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 18:26

fransje23 schreef:
Punt is wel dat na afloop van de cross de hartslag wordt gemeten. Bij oververhitting zou die te hoog blijven. Weet niet of er veel uitval was in de cross?

Het is speculeren of de val en de hitte verband houden.

Ik denk dat temperaturen zoals deze sowieso altijd effect hebben, je bent niet zo fit als normaliter, reactievermogen is minder en alles kost gewoon meer moeite. Of het gebroken been er mee te maken heeft, komen we niet achter. Feit blijft wel dat men extreem fysieke prestaties vraagt van het dier, die eigenlijk een beetje onredelijk zijn. We gaan zelf ook niet hardlopen in het bos met 35 graden, waarom dit soort prestaties vragen van het dier. Beetje eigenaar had het paard teruggetrokken en erkend dat deze prestaties met deze temperaturen, gewoon te veel zijn.
Maar dat deed men niet, men vind het allemaal heel normaal en dat het paard het niet heeft overleefd is gewoon voor hen collateral damage. Ik heb geen meelij met de ruiter en met de eigenaar, beter nog, dit soort mensen moet helemaal geen paarden hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 18:29

fransje23 schreef:
Dat was een vier sterren wedstrijd, vandaag drie sterren. Lager niveau dus :) :)

Ja, maar als ik het goed begrijp heeft ie maar enkele keren gelopen sinds 2018.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 18:36

XladyX schreef:
Solleke_Noah schreef:
(knip) zo stelde één onderzoeker dat niet wij dieren gedomesticeerd hebben, maar dat het eerder omgekeerd is. Vanuit oogpunt van biologie zijn gedomesticeerde dieren zoals kippen, koeien en ook paarden "goed bezig": geen enkele andere diersoort is zo wijd verspreid geraakt over de hele wereld én wordt dan ook nog eens onderhouden.(knip)

Hier wil ik eens op inhaken. Vanuit een ethisch oogpunt, is een dier in het wild ook niet het beste af. Het heeft stress van roofdieren, mogelijk van dorst, honger, weersomstandigheden, fysiek lijden (bv gegrepen door een roofdier, maar toch ontsnapt) en lichamelijk zware omstandigheden (merries meestal elk jaar een veulen, hengsten in verdediging en ook stress voor de kudde) . Niet sterk genoeg = stress want alleen is zeer kwetsbaar. Ook de hiërarchie van paarden levert zowel rust als mogelijk opnieuw stress, want altijd hoger in rang in de gaten houden en uitwijken indien nodig. Paarden willen houden zoals in de natuur is een mooi streven, maar mijn persoonlijke mening is dat men op moet passen dat het echte vrije natuurlijke leven van dieren niet te veel geromantiseerd wordt. De meeste dieren in gevangenschap (ook dierentuinen) worden ouder dan in het wild.

Vanuit dit oogpunt hebben vrijwel alle gedomesticeerde dieren een stap in de goede richting genomen. Meeste dieren worden toch echt met oog op basiswelzijn gehouden. Deels vanuit ethische keuze (houden van, goed willen doen) maar ook zeker vanuit een praktisch nut (gelukkige koe is meer melk). De vraag is vooral hoeveel mogen wij verwachten van een dier, hoeveel is acceptabel? En daarin komen de vragen. Ik ben misschien een praktisch of hard persoon daarin, maar wij staan aan de top van de voedselketen. Betekent dat dat wij vrij zijn dieren te mishandelen? Nee, absoluut niet. Elke stap richting verantwoord omgaan met dieren is er 1. Maar geen enkel dier of mens kan een leven leiden geheel vrij van pijn, stress of verplichtingen om te overleven. Alles is relatief.

Ik hoop dat ik niet te hard een knuppel in het hoenderhok heb gegooid. Ik volg deze discussie graag opde voet :D

dank u.

Zo zat ik net vanochtend te verzinnen dat bv niet inheemse bleomen die we ooit meegesleept hebben omdat we ze zo mooi vonden eeuwen terug en die nu bv plaag zjin. Eigenlijk "slim" waren, die waren zo aangepasat blijkbaar dat wji ze voor ze gingen verspreiden,d at is nog efficienter dan dmv een vogeltje of na bosbrand... Wat is natuur.. en wat is tegen natuurlijk..
Zebra in het wild op de vlakte beloerd door hyena's en leeuwen en tijgers met heersende droogte en dus dorst en geen eten, die dan ook nog eens door aligator vergeven water moet zwemmen 2 x per jaar om te migreren naar beter gebeid heeft het denk ik stuk zwaarder dan mijn 2 dikke volgevroten padden in het weilandje die ook wel eens rondje met me moeten werken...

Maar dat geeft ons wel de plicht zo geod mogelijk voor ze te zorgen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 18:36

Ik wil best eea toelichten rondom eventing (en ik zou zelf niet starten), maar eigenlijk vond ik de algemene discussie interessanter. Het gaat nu om een individu die hier niet aanwezig is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 19:08

Waarom heb je het gevoel de algemene discussie interessanter te vinden?

Pas op, ik volg deze discussie ook met plezier, maar het zijn toch juist concrete voorbeelden die de pijnpunten naar boven halen?
Ik kan namelijk ook gewoon zeggen: als je het allemaal goed bedoelt en je paard goed verzorgt, dan is paardrijden oké.
Maar wat ben je met zo een algemene stelling? Ja, die klopt, ja, daar kan niemand tegen zijn. Maar de ethische discussie is juist een discussie over wat dat goed dan is en wanneer iets niet goed is.
Naar aanleiding van 1 nieuwsbericht stel ik heel algemene vragen, namelijk of je een paard met zo een temperaturen een sportprestatie moet laten doen en of een gebroken been valt onder jammer, maar helaas. Dat lijken mij de hangijzers, de specifieke onderwerpen waarover gediscussieerd moeten worden. Als we hier al op terugkrabbelen en zeggen 'kom, laten we teruggaan naar de algemene discussie, die was leuker" dan krijg ik het gevoel dat we als paardensportwereld niet echt heel sterk in onze schoenen staan.

Nu ben ik het die het vraagt, een anonieme Bokker op een internetforum. Wat als de publieke opinie deze vragen begint te stellen?

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 19:16

Het blijft een moeilijk onderwerp...maar stel dat iedereen ineens stopt met paardrijden/mennen? Er zullen dan ook paarden ongelukkig zijn die graag willen werken.
De meeste mensen zouden,denk ik,een paard om alleen mee te wandelen,poetsen,knuffelen en op de weide te laten lopen wel wat te duur vinden. Als rijden/mennen strafbaar zou worden zullen er wereldwijd erg weinig paarden en pony's over blijven vrees ik. En als we alle dieren alleen nog in het wild houden(dus ook (kleine)huisdieren lijkt dat mij ook niet echt mogelijk op onze drukke wereldbol. Alternatieven/ideeën/suggesties zijn welkom hoe het houden van dieren dan wel anders zou kunnen i.p.v. het alleen maar roepen dat paardrijden onethisch is.(sommige situaties zoals misbruik daar gelaten)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 19:31

_Penotti schreef:
Ik denk dat veel mensen die afvragen of een paard rondjes in de bak wel fijn vind of springen wel leuk vind of of of
Nog nooit de echte samenwerking met een paard hebben gevoeld.
Ze rijden wel maar dat is inderdaad anders dan samenwerken dat je voelt dat een paard het ook echt geweldig vind.

Dat een mens “echte samenwerking” heeft ervaren, betekent dat dat het paard het ook leuk vond?

Je gaat er hier dus vanuit dat de goede ervaring van de mens gelijk staat aan een goede ervaring van het paard?

Grappig trouwens wat je hier zegt, als ik de reacties hier zo lees, zou ik bijna zeggen dat het precies andersom is. Mensen die hebben ervaren wat echte samenwerking is, zijn zich er juist van bewust dat er aan de normale omgang met paarden zo veel schort, dat ze daarom in het algemeen de vraag stellen of paarden rijden gemiddeld gezien ethisch verantwoord is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 19:46

Gini schreef:

Twee vragen:

Even los van dit geval vind ik het dan wel opmerkelijk dat je suggereert dat je leven geven voor vlees wel ethisch is?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 19:50

Die vragen wel Gini, dat is een ethische discussie die zeer de moeite waard is om gevoerd te worden.

Niet over dit specifieke paard en of die wel of niet had moeten starten, dat vind ik niet netjes. En mss ten overvloede, ik heb geen enkele relatie met amazone, eigenaar of paard.

En daar was ik idd niet duidelijk in.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 08-08-20 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 19:50

Sanne mijn bericht had nog meer zinnen. Lees je die ook even aub?

Ja die indruk heb ik. Dat de tegenstanders alleen maar gereden op hebben. Niet gereden met.
Dan weet je wanneeren ook dat paarden er ook echt plezier in kunnen hebben.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 19:51

Nikass schreef:
Gini schreef:

Twee vragen:

Even los van dit geval vind ik het dan wel opmerkelijk dat je suggereert dat je leven geven voor vlees wel ethisch is?

Nee, dat suggereer ik niet, ik gebruik een discussietechniek. Ik leg een klemtoon op een bepaald deel van de zin door veelvuldige ontkenningen te gebruiken.