Solleke_Noah schreef:(knip) zo stelde één onderzoeker dat niet wij dieren gedomesticeerd hebben, maar dat het eerder omgekeerd is. Vanuit oogpunt van biologie zijn gedomesticeerde dieren zoals kippen, koeien en ook paarden "goed bezig": geen enkele andere diersoort is zo wijd verspreid geraakt over de hele wereld én wordt dan ook nog eens onderhouden.(knip)
Hier wil ik eens op inhaken. Vanuit een ethisch oogpunt, is een dier in het wild ook niet het beste af. Het heeft stress van roofdieren, mogelijk van dorst, honger, weersomstandigheden, fysiek lijden (bv gegrepen door een roofdier, maar toch ontsnapt) en lichamelijk zware omstandigheden (merries meestal elk jaar een veulen, hengsten in verdediging en ook stress voor de kudde) . Niet sterk genoeg = stress want alleen is zeer kwetsbaar. Ook de hiërarchie van paarden levert zowel rust als mogelijk opnieuw stress, want altijd hoger in rang in de gaten houden en uitwijken indien nodig. Paarden willen houden zoals in de natuur is een mooi streven, maar mijn persoonlijke mening is dat men op moet passen dat het echte vrije natuurlijke leven van dieren niet te veel geromantiseerd wordt. De meeste dieren in gevangenschap (ook dierentuinen) worden ouder dan in het wild.
Vanuit dit oogpunt hebben vrijwel alle gedomesticeerde dieren een stap in de goede richting genomen. Meeste dieren worden toch echt met oog op basiswelzijn gehouden. Deels vanuit ethische keuze (houden van, goed willen doen) maar ook zeker vanuit een praktisch nut (gelukkige koe is meer melk). De vraag is vooral hoeveel mogen wij verwachten van een dier, hoeveel is acceptabel? En daarin komen de vragen. Ik ben misschien een praktisch of hard persoon daarin, maar wij staan aan de top van de voedselketen. Betekent dat dat wij vrij zijn dieren te mishandelen? Nee, absoluut niet. Elke stap richting verantwoord omgaan met dieren is er 1. Maar geen enkel dier of mens kan een leven leiden geheel vrij van pijn, stress of verplichtingen om te overleven. Alles is relatief.
Ik hoop dat ik niet te hard een knuppel in het hoenderhok heb gegooid. Ik volg deze discussie graag opde voet