Te bol voor je knol?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 00:15

Blijft een lastige discussie. Ik zie wel eens combinaties voorbij komen waarvan ik echt
schrik. Bijvoorbeeld zware mensen op Friezen.. Brr dat vind ik vaak een heel naar
beeld. Wat langere mensen op pony's vind ik dan weer niet zo schokkend.

Ik ben zelf 1.68 en 68 kilo. Ik rij gemiddeld 2x per week op mijn C pony van 1.33
Ze is een kruising Quarter x Haflinger en dat misstaat totaal niet. (foto's in profiel).
Heb wel een zadel dat ik zelf niet gekozen zou hebben als ik alle keuze had.
Deze is nu goed voor ons; pony korte rug en ik toch niet zulke slanke billen als
ik had kunnen hebben :D

Krabburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 01:05

Maar als het belangrijkste is dat een ruiter goed mee kan komen en een onafhankelijk zit heeft. En in mindere maten de 80 kilo grens, dan kan dus bijna geen enkel volwassen persoon beginnen (als in kennis maken met de sport) met paardrijden.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 01:27

neline11 schreef:
Maar als het belangrijkste is dat een ruiter goed mee kan komen en een onafhankelijk zit heeft. En in mindere maten de 80 kilo grens, dan kan dus bijna geen enkel volwassen persoon beginnen (als in kennis maken met de sport) met paardrijden.

Eerlijk? Jammer voor die volwasssene dan. Een paard is nu eenmaal niet gemaakt om op te rijden en ze moeten dan ook zo min mogelijk onder ONZE hobby lijden.
Paardrijden is geen sport voor zware mensen. (Relatief zwaar, met 90kg kan je best een gezond gewicht voor je lengte hebben, maar kan je niet vrolijk op een D-pony stappen).

Frosti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 02:12

EskeGirl schreef:
neline11 schreef:

Eerlijk? Jammer voor die volwasssene dan. Een paard is nu eenmaal niet gemaakt om op te rijden en ze moeten dan ook zo min mogelijk onder ONZE hobby lijden.
Paardrijden is geen sport voor zware mensen. (Relatief zwaar, met 90kg kan je best een gezond gewicht voor je lengte hebben, maar kan je niet vrolijk op een D-pony stappen).

Onderbouw dat eens " een paard is nu eenmaal niet om op te rijden "
Hoe denk je dat het vroeger ging dan?

En volwasssenen hebben dus pech? 18 jarige of jonger hebben vrij spel wou je zeggen?

Frosti

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 02:46

De functie van het paard bij de Vikingen (eind 9e eeuw)
had diverse functies. Zo werden paarden gebruikt als:
werkpaarden
lastdieren
rijdieren
slachtdieren
Gezeldschapsdieren
Enz enz...

Toen hadden ze het nog niet over gewicht zoals nu ;-)

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 03:52

Hoi! Ik kom me ook even in de discussie mengen... Beste Frosti, eind 9e eeuw maakten ze zich inderdaad nog niet druk over het gewicht van ruiters, zoals men zich over wel meer zaken niet drukmaakte, maar die wij anno 2015 toch als barbaars zouden betitelen..(gelukkig) Zulke fijnbesnaarde types waren die Vikingen dacht ik niet echt, toch?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 09:39

Frosti, hoe het ook wendt of keert, een paard is niet ontstaan in de wereld zodat een mens erop kan zitten, dat wij dat doen en het blijkbaar mogenlijk is, is een ander verhaal. Ik gebruik volwassen, omdat de persoon waarop ik reageerde dat deed. Ik vind dat niemand een paard moet overbelasten, 12 jarige meisjes van 45kg op een shet van 90cm tot volwassene van 120 kg die op een paard willen stappen.

Ik zit inclusief zadel rond de 13-15% marge bij mijn verzorgfries en hij laat niet zien dat hij er last van heeft, deed hij dit wel, zou ik een ander paard zoeken om op te rijden.

En ja, sommige pony's zijn wat sterker door bouw, dus alles moet relatief en ik verhouding zijn. Een maximaal gewicht stellen is lastig, maar als je bijvoorbeeld niet in een zadel past wat de maximale maat voor de paardenrug is, is het wel duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 09:50

Ondanks dat ik het helemaal mee eens ben dat je met een te hoog gewicht niet op een (daar niet voor geschikt) paard moet stappen, vind ik het behoorlijk hypocriet dat er hier mensen zijn die zeggen;"Een paard is niet gemaakt om op te rijden" en wel zelf vrolijk rondhobbelen.
Als je daar echt van overtuigd bent, moet je er zelf ook niet opstappen, want dan is elke kilo teveel. ;)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 09:53

Het is mogenlijk, het kan, paarden hoeven er niet onder te lijden, maar paarden zijn niet in al die miljoenrn jaren ontstaan om op te zitten. Of wel soms?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 09:54

Waarom doe jij dat zelf dan wel? :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 10:10

Ik? Ik rij op een paard wat aardig bij me past qua lengte, en ik rij ook lang niet altijd :)
Ik verzorg deze Fries 2x in de week, ik ga vaak ook wandelen, longeren, grondwerken, dat soort dingen. Dit o.a. vanwege mijn mening, en omdat ik rijden ook niet zo belangrijk vind. Soms heb ik zin in een buitenrit, de andere keer werk ik aan longeren op lichaamstaal (zonder longe) omdat ik het heerlijk vind hoe goed hij daarop kan reageren.

En ja, misschien ben ik een beetje hypocriet... maar wie is dat dieo van binnen niet in bepaalde situaties? Ik vind ook wel eens dat ik niet kan gymmen door mijn kapotte knie (meneer, ik moet echt oppassen...) maar ga vervolgens wel een half uur paardrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 10:47

EskeGirl schreef:
Het is mogenlijk, het kan, paarden hoeven er niet onder te lijden, maar paarden zijn niet in al die miljoenrn jaren ontstaan om op te zitten. Of wel soms?

Ik denk dat mensen ook niet gemaakt zijn om 40 uur per week achter een computer te zitten... Om vervolgens de overige uren weer achter een pc of tv te kruipen :+

Ik denk ook dat de wereld niet ontstaan is zodat het vervolgens overbevolkt en volgebouwd kan worden, maar ook dat is gewoon de realiteit.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Wat ik wil zeggen: het argument dat iets niet gemaakt is om dit of dat te doen snap ik ook niet goed in dit topic.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:23

Maar wat je jezelf aandoet moet je zelf weten, maar je hoort een ander (dier) niet aan te doen wat ie niet aankan.

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:29

Hoe zit het dan met het gemiddelde politiepaard?
Die draagt naast de ruiter zo 25 kilo extra. Waarschijnlijk nog meer, zadel, bescherming en de gordel van de ruiter(schijnt bijna 20 kg te zijn)

Onze moderne ridderpaarden.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:38

Net als elke sport waar je mee bezig bent moet je voor je eigen lijf zorgen. Een turnster gaat ook niet met 15 kilo overgewicht in de ringen hangen en marathonloper draagt ook geen extra gewicht bij zich. Paardrijden is een sport, ja ook als je recreatief rijdt, dus zorg ervoor dat niet alleen je paard goed in zijn vel zit maar jij zelf ook. Niet dat je super slank hoeft te zijn maar zorg wel dat je binnen een gezonde gewichtsmarge zit.

Eisen stellen aan de conditie van je paard als je zelf niet aan deze eisen voldoet is een dubbele moraal.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:42

EskeGirl schreef:
Frosti, hoe het ook wendt of keert, een paard is niet ontstaan in de wereld zodat een mens erop kan zitten, dat wij dat doen en het blijkbaar mogenlijk is, is een ander verhaal. Ik gebruik volwassen, omdat de persoon waarop ik reageerde dat deed. Ik vind dat niemand een paard moet overbelasten, 12 jarige meisjes van 45kg op een shet van 90cm tot volwassene van 120 kg die op een paard willen stappen.

Ik zit inclusief zadel rond de 13-15% marge bij mijn verzorgfries en hij laat niet zien dat hij er last van heeft, deed hij dit wel, zou ik een ander paard zoeken om op te rijden.

En ja, sommige pony's zijn wat sterker door bouw, dus alles moet relatief en ik verhouding zijn. Een maximaal gewicht stellen is lastig, maar als je bijvoorbeeld niet in een zadel past wat de maximale maat voor de paardenrug is, is het wel duidelijk.

Er zijn ook mensen die vinden dat je de 10% grens aan moet houden.
Dus voor iemand als jij die vind dat paarden niet zijn om op te rijden zou het wel netjes zijn ook die grens maar aan te houden.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:44

Iemand die vind dat paarden niet om te rijden zijn, zou 0% aan moeten houden...

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 15:49

Mijn vorige stal eigenaar zei altijd: 'als de heer had gewild dat paarden als rijdier zouden functioneren had hij er wel een zadel op gemaakt.' :D
Het is een opmerking die me altijd is bijgebleven, ondanks dat ik zelf ook altijd wel gereden heb :)

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:35

Ik heb een c pony, ongeveer 1.35m hoog, die ik aan het inrijden ben. Ik ben 1,58m en woog eerst max 55 kilo, wat prima was.
Nu zit ik echter aan medicatie die je eetlust vergroot, en weeg nu 62 kilo. Probeer om nu niet meer aan te komen; ik baal er zo van en zit serieus te denken om het inrijden stop te zetten tot ik van de medicatie af mag en weer terug ben op mijn gewone gewicht. Voel me namelijk echt ontzettend zwaar... En aangezien het een jonge pony is wil ik hem echt niet overbelasten.

Foto is van vorige week.. Wat vinden jullie?

Afbeelding

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:38

Gezien zijn (op de foto) ruggebruik zou ik gewoon lekker gaan longeren. Niet zo zeer voor jouw gewicht, maar voor het jonge van de pony. Eventueel lange lijnen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:38

2 xlillith voor deze pony vind ik jou idd te zwaar tonen. Volgens mij heb je ook het hele zadel in gebruik, maar dat kan ik niet goed zien. De pony lijkt enorm de rug weg te drukken. Maar weet daar natuurlijk niet de oorzaak van.
Ik zou idd op een groter paardje stappen :)

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:49

Bedankt voor de reacties! Foto is even een ongelukkig moment, maar de enige die ik heb. Zadel was sowieso alleen voor het zadelmak maken, is inderdaad te klein voor mij; is ook maar 16 inch.
Lange lijnen gaan we sowieso mee beginnen, verder doen we veel grondwerk en ga ik in 2016 beginnen met rechtrichten.
Ik ga zodra ik van de medicatie af ben hard werken om terug te komen om mijn eigen gewicht; minstens 10 kilo er af.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:51

Ookal is het zadel alleen voor het inrijden is het wel van belang dat de ruiter er in past. Anders verdeeld het de druk verkeerd en dat is niet fijn voor je pony :). Een zadel hoort zowel goed te zijn voor ruiter als paard, ook bij zadel mak maken :)

Verder is de tip gegeven met longeren, daar kan ik me wel in vinden ;)

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:02

Cinnepin schreef:
Ookal is het zadel alleen voor het inrijden is het wel van belang dat de ruiter er in past. Anders verdeeld het de druk verkeerd en dat is niet fijn voor je pony :). Een zadel hoort zowel goed te zijn voor ruiter als paard, ook bij zadel mak maken :)

Verder is de tip gegeven met longeren, daar kan ik me wel in vinden ;)

Zadel was niet voor het inrijden bedoeld, alleen voor het zadelmak & ruitermak maken. Er komt dan ook sowieso een ander zadel, maar mijn zadelpasser vond het verstandig dat ik wel in staat was om het zadel ook op de rug uit te kunnen proberen, het liefst zonder spontane uitbarstingen. :j
Paste er eerst dus ook nog wel in, alleen nu door de medicatie totaal niet meer.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:06

Wel of geen medicatie, wel of niet zadelmak... Pony drukt de rug weg en loopt niet correct, hoe wil een paard jou dragen als ie niet correct loopt?