Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 21:48

Lante schreef:
Hallo, ik lees al een tijdje mee in dit inspirerende topic. Graag blijf ik dat doen en zou ik ook eens een filmpje plaatsen hoe ik en mijn 5 jarige vriend Farlant samen bezig zijn. Hoop op goeie tips! Meer info over afstamming en dergelijke staat wel in mijn profiel. We rijden sinds hij op 4 jarige leeftijd beleerd is lekker afwisselend wat buiten, springen, dressuur en doen wat natural horsemanship. In de toekomst willen we graag wedstrijden rijden.

[ Afbeelding ]

Dit zijn we.

Praktische vraag: hoe zetten jullie die filmpjes op Bokt?

Je kunt geen filmpjes op Bokt zetten.
Je zet een filmpje bijvoorbeeld op Youtube en daarna plaats je een link ernaar in je post.

Lante

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:54

Nog nooit gedaan. Nog even mee puzzelen dus.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 21:59

SinneJ schreef:
Heeft er nog iemand het gevoel dat we aan het begin staan van een rijkunstige revolutie? Of heb ik last van grootheidswaanzin? O:)

Dit is normaal rijden volgens de techniek, de waarden en de ethiek zoals die doorgeëvolueerd zijn en vastgelegd in het begin van de 20e eeuw.
Het beste en meest duurzame dat mensen tot dan toe als rijtechniek konden vinden, de mainstream, de Klassieke Dressuur.
Deze vorm is grotendeelks opzij geschoven door de successen die professionele rijders met andere technieken toegepast op uiterst getalenteerde paarden wisten te behalen in de GP sport. Het goud van Anky. Men komt hier weer van terug.
Er is een grote tegenstroom op gang aan het komen over de hele wereld.
Kijk ook eens naar het boek dressuur onder vuur van Heuschmann.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 22:00

Lante schreef:
Nog nooit gedaan. Nog even mee puzzelen dus.

Verdiep je eerst in youtube, de rest is een fluitje van een cenbt.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:06

meelezer meld zich.

Het boek dressuur onder vuur heb ik gelezen en hoewel ik het er totaal mee eens ben is het zeer jammer dat toen Heuschmann zelf op het paard stapte bij een clinic die hij gaf, zelf hyperflexie, roll kur methode reed. De fotos vond ik echt niet prettig om naar te kijken.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:20

Super topic dit, ik volg al sinds het begin. Ga het toch ook eens proberen met een elastiekje in de manen met mijn bijrijdpaard. Alleen is constante aanleuning nog een beetje lastig voor mij, hij kan het uiteraard wel maar ik moet nog erg aan hem wennen waardoor ik het ergens fout doe. Ik rijd hem nu sinds een maand. We krijgen les hoor, morgenavond zelfs weer. Zal eens vragen of mijn instructrice ons wil filmen zodat jullie mee kunnen kijken naar nu en naar de progressie wanneer ik begin met trainen volgens dit topic :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 23:26

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 07:45

Horseware, het blijft een leuk filmpje. Hiermee is
Mijn "revolutie" min of meer begonnen. Stretchen, bovenlijn ontwikkkelen? Nog nooit van gehoord. Maar het is voor mij echt een verademing. Voor mijn paard ook. Die is happy en super relaxt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:07

Dat viel mij ook op, dat mijn paard relaxter was!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:10

Het schijnt dat ze met een holle rug adrenaline aanmaken en met een bolle rug endorfine. Van dat laatste worden ze heel relaxt. Toen ik mijn paard net had was hij ook best gestrest. Schrok vaak. En nu is hij zo relaxt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 08:18

mala26 schreef:
meelezer meld zich.

Het boek dressuur onder vuur heb ik gelezen en hoewel ik het er totaal mee eens ben is het zeer jammer dat toen Heuschmann zelf op het paard stapte bij een clinic die hij gaf, zelf hyperflexie, roll kur methode reed. De fotos vond ik echt niet prettig om naar te kijken.

Het is niet aan mij om Heuschmann te verdedige, dat moet hij zelf doen.
Wel een relativering.
Ikzelf heb jaren clinics gegeven met daaraan voorafgaande demonstraties.
Wanneer je nog onervaren en naief bent in dit vak dan kom je voor momenten te staan dat hetgeen je wilt demonstreren niet werkt omdat het aangereikte demonstratiepaard geen algemeen en normaal gedrag vertoont maar totaal verwend en verpest blijkt te zijn door zijn eigenaar.
Vraag je hem bijvoorbeeld achterwaarts te stappen dan valt hij je met twee voorbenen in de lucht aan.
Dit is ontzettend stressvol binnen de kaders van een demo, je verhaal wordt er door verstoord, het adrenaline niveau stijgt, bewustzijnvernauwing neemt toe en de val is dan het betreffende paard te gaan corrigeren, over het hoofd ziend dat dit niet de plaats en de tijd zijn voor dit soort zaken.
Het moet ook nog goed aflopen, je bent namelijk de "meester".

Van wat ik gezien heb is Heuschmann in dit soort val gelopen, hij heeft er vast zelf ook al wel een beetje over nagedacht.
Door de wol geverfde "meesters" gebeurt dit niet, die selecteren hun paarden zelf en van tevoren.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:55

Simpelman, ik had nog een vraagje mbt het strikje aan de schoft.
Het eerste doel is dus vwnw, het strikje waaiert uit naar voor. Wanneer deze fase is bevestigd (ontspanning en takt) ga je je paard rijden naar de working trot, je vraagt het paard weer omhoog te komen van vanachter uit. Moest het strikje dan nog aanwezig zijn, wat zou deze dan moeten doen? Komt hij iets terug of blijft hij even ver uitgewaaierd als in de volledige stretch zoals horseware laat zien?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:03

Het is gelukt om mijn filmpje op youtube te zetten.

Even wat informatie. Farlant is een 5 jarige ruin van de Gelderse hengst Alexandro P, zelf gefokt uit mijn hannoveraanse merrie Atlanta. Ik heb met een gelderse hengst gefokt, omdat ik een wat makkelijker karakter wilde en meer massa en front.
Farlant heeft een flink front, een mooie lange hals. Hij kan fantastisch in zweefdraf gaan met de staart op de rug, maar in het rijden is dat natuurlijk niet wenselijk. Hij was bovendien enorm links gebogen. tempocontrole was het eerste waar we aan hebben moeten werken. controle over de lengte van de passen en een rem. Die rem is het commando 'halt' geworden. Dat werkt nu perfect. Nu zijn we zo ver dat hij moet leren zijn rug te gebruiken. Dat vind hij erg moeilijk, maar hij doet goed zijn best. :)

Ik ben tevreden over het feit dat hij het zo goed probeert. Hij is bovendien al een stuk rechter geworden. Hij loopt niet meer onder mij vandaan en toont ontspannen.

Ik ben niet tevreden over mijn eigen houding, ik zit voorover. Bovendien vind ik dat ik nog steeds te veel en te groot inwerk met mijn handen. Farlant mag meer met de neus naar voren, krult nog te veel op en is nog niet constant genoeg. Tempo houden is ook nog moeilijk.

https://www.youtube.com/playlist?list=P ... T2gOQYsN6q

Best wel spannend om het op Bokt te zetten trouwens. :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 09:10

Het strikje helpt je om je focus te verleggen van het hoofd van het paard naar het hele paard.
Iedereen is met het hoofd bezig.
Het gaat uiteindelijk helemaal niet om het hoofd van het paard maar om de schoft.

Het doel van hets strikje is dat we gaan voelen.
Kijk naar het strikje en voel wat er gebeurt.

Een paard kan in oprichting gaan, het verschil tussen goed en fout zien we aan de positie van het strikje.
Bij "het strikje naar voren" zien we een swingend losgelaten paard dat rustig uit zijn ogen kijkt, tevreden met het geraagde.
Bij "het strikje naar achteren" zien we een gestresst opgejaagd paard dat naar een oplossing van zijn problemen zoekt.

Het doel van hets strikje is dat we gaan voelen.
Kijk naar het strikje en voel wat er gebeurt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 09:11

Lante schreef:
Het is gelukt om mijn filmpje op youtube te zetten.

Even wat informatie. Farlant is een 5 jarige ruin van de Gelderse hengst Alexandro P, zelf gefokt uit mijn hannoveraanse merrie Atlanta. Ik heb met een gelderse hengst gefokt, omdat ik een wat makkelijker karakter wilde en meer massa en front.
Farlant heeft een flink front, een mooie lange hals. Hij kan fantastisch in zweefdraf gaan met de staart op de rug, maar in het rijden is dat natuurlijk niet wenselijk. Hij was bovendien enorm links gebogen. tempocontrole was het eerste waar we aan hebben moeten werken. controle over de lengte van de passen en een rem. Die rem is het commando 'halt' geworden. Dat werkt nu perfect. Nu zijn we zo ver dat hij moet leren zijn rug te gebruiken. Dat vind hij erg moeilijk, maar hij doet goed zijn best. :)

Ik ben tevreden over het feit dat hij het zo goed probeert. Hij is bovendien al een stuk rechter geworden. Hij loopt niet meer onder mij vandaan en toont ontspannen.

Ik ben niet tevreden over mijn eigen houding, ik zit voorover. Bovendien vind ik dat ik nog steeds te veel en te groot inwerk met mijn handen. Farlant mag meer met de neus naar voren, krult nog te veel op en is nog niet constant genoeg. Tempo houden is ook nog moeilijk.

https://www.youtube.com/playlist?list=P ... T2gOQYsN6q

Best wel spannend om het op Bokt te zetten trouwens. :D

Je moet je video nog even op publiek zetten, hij is nu ingesteld op privé.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:21

Zo beter?

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:14

@Lante: Ik vind het een zeer vriendelijk en ongedwongen beeld. Je gaat zelf ook inderdaad wat mee in het lang en laag door naar voren te zitten (doe ik ook). Wel heb ik het idee dat hij het inderdaad onwennig en moeilijk vind en volgens mij kan hij nog meer stretchen.

Ik herken het wel dat het niet lukt of hele stukken het neusje over de grond te krijgen. Hoe kreeg jij dit zo snel voor elkaar Horseware?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:16

Tuhan schreef:
@Lante: Ik vind het een zeer vriendelijk en ongedwongen beeld. Je gaat zelf ook inderdaad wat mee in het lang en laag door naar voren te zitten (doe ik ook). Wel heb ik het idee dat hij het inderdaad onwennig en moeilijk vind en volgens mij kan hij nog meer stretchen.

Ik herken het wel dat het niet lukt of hele stukken het neusje over de grond te krijgen. Hoe kreeg jij dit zo snel voor elkaar Horseware?

Meters maken, je paard moet daarin sterker worden en de balans vinden. Wees blij met 3 passen achter elkaar. Als je geduld hebt, het niet te moelijk maakt en hetzelfde blijft aanbieden kan een paard comfortabel worden in deze houding en dat langer vol gaan houden.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:19

Maar pakken jullie het paard na deze houding nog wel op? Ik heb zondag weer een wedstrijd en wil veel meer ontspanning. Heb zelf a.s. dinsdag een flexchair training, omdat ik mij ervan bewust ben dat ik mijn paard nu eigenlijk in de weg zit met doorzitten.

Maar ik moet natuurlijk in de wedstrijd niet zo stretchen. Zie ik het goed om te beginnen met stretchen en dan even mijn paard oppakken en dan tussendoor ook te proberen te stretchen of maak ik het dan verwarrend?

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:26

Volgens mij is regelmatig tussendoor stretchen juist essentieel in de training, omdat dat het moment is waarop de spieren weer beter doorbloed worden, waardoor ze zich ontwikkelen. Het zou best kunnen dat je paard daar in eerste instantie even aan moet wennen, omdat hij normaal gesproken klaar is na het stretchen, maar ik denk dat ze het snel genoeg doorhebben en het dan juist zien als een fijne beloning tussendoor.

Lante, ik vind het er heel vriendelijk uitzien. Je ziet dat hij nog erg zoekende is, maar dat is niet meer dan logisch op die leeftijd. Wat ik wel zie, is dat je vrij druk bezig bent met je binnenhand, die haal je regelmatig naar binnen. Ik denk dat je dat doet om hem uit te nodigen om zijn hoofd weer te laten vallen, maar het gevolg lijkt soms te zijn dat zijn neus teveel naar je toekomt en dat is juist wat je niet wilt. In plaats van steeds vragen met je binnenhand, kun je misschien beter proberen een stabiel contact te houden en hem van daaruit steeds naar beneden te begeleiden. Het kan beter wat langer duren en dat hij dan netjes uit zichzelf zakt en daarbij zijn neus naar voren houdt, dan dat hij 'afbreekt' in reactie op je handhulp.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:51

KimE schreef:
Wat vinden jullie?
[ Afbeelding ]

Ik vind dit een heel mooi plaatje om aan te geven waarom ik toch tegen de longeerhulp ben :D Je paard loopt fijn trouwens hoor, maar zelfs dan vind ik het niet fijn. Kijk even goed naar de teugeldruk op beide teugels. Wat gebeurt er met de teugel die langs het rechterbeen komt? Dit gebeurt dus elke pas...

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:58

Toch iemand die het opvalt :D Heel duidelijk op deze foto inderdaad. Daarom ook bitloos geprobeerd. Mijn paard doet het met bit ook braaf, maar loopt er net niet fijn mee. Dit gaat al beter. Andere hulpteugels loopt ze helemaal niet fijn mee, dan durft ze niet te zakken (al laat die teugel dat altijd wel toe!). Loopt er dan altijd net tegenin te hangen. Met deze durft ze wel te ontspannen.
Laatst bijgewerkt door KimE op 18-06-15 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:00

Dat stoort mij ook aan de longeerhulp. Echter ligt het er maar net aan hoe strak je m hebt. Want als je m wat losser doet krijg je dit niet. Wel houdt je die losvast verbinding.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:11

Sorry dat ik allerlei reacties weer naar boven haal, maar heb niet eerder tijd gehad om te reageren. Jullie gaan hard :D

damian23 schreef:
sanne83 schreef:
Ik heb geprobeerd een plaatje toe te voegen van de rug- en buikspieren. Is het logisch dat ze werken als elkaars antagonist?

Nee, niet echt :o

Jij gaat door voor de koelkast :')
De buispieren hebben al een vrij zware taak, namelijk de enorme ingewanden van het paard op z'n plaats houden. De buikspieren zijn allemaal vrij dunne lapjes, waar heel veel bindweefsel in zit. Aan de anatomie te zien, is het dus helemaal niet logisch dat de buikspieren zo'n prominente rol innemen in de beweging.

Twee verschillende theorieën uitgelegd in plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 11:14

Van uitgestrekte bewegingen naar verzamelde. (moet je de plaatjes wel even andersom zetten)