mala26 schreef:meelezer meld zich.
Het boek dressuur onder vuur heb ik gelezen en hoewel ik het er totaal mee eens ben is het zeer jammer dat toen Heuschmann zelf op het paard stapte bij een clinic die hij gaf, zelf hyperflexie, roll kur methode reed. De fotos vond ik echt niet prettig om naar te kijken.
Het is niet aan mij om Heuschmann te verdedige, dat moet hij zelf doen.
Wel een relativering.
Ikzelf heb jaren clinics gegeven met daaraan voorafgaande demonstraties.
Wanneer je nog onervaren en naief bent in dit vak dan kom je voor momenten te staan dat hetgeen je wilt demonstreren niet werkt omdat het aangereikte demonstratiepaard geen algemeen en normaal gedrag vertoont maar totaal verwend en verpest blijkt te zijn door zijn eigenaar.
Vraag je hem bijvoorbeeld achterwaarts te stappen dan valt hij je met twee voorbenen in de lucht aan.
Dit is ontzettend stressvol binnen de kaders van een demo, je verhaal wordt er door verstoord, het adrenaline niveau stijgt, bewustzijnvernauwing neemt toe en de val is dan het betreffende paard te gaan corrigeren, over het hoofd ziend dat dit niet de plaats en de tijd zijn voor dit soort zaken.
Het moet ook nog goed aflopen, je bent namelijk de "meester".
Van wat ik gezien heb is Heuschmann in dit soort val gelopen, hij heeft er vast zelf ook al wel een beetje over nagedacht.
Door de wol geverfde "meesters" gebeurt dit niet, die selecteren hun paarden zelf en van tevoren.