Simpelman schreef:Ik ga nu heel erg in het onzichtbare, maar het fascineert me.
Ik heb de vage indruk dat paarden dingen kunnen leren doordat ze begrijpen "zien" waar we naar toe willen, alsof ze onze wens spiegelen. Ze hebben hier (misschien nagenoeg) geen prikkels voor nodig.
Een zeer gevaarlijke stelling, die helaas meer voorkomt en ten koste kan gaan van het paard.
Een paard 'ziet' niet waar wij naartoe willen, noch spiegelen ze onze wensen, hoe graag wij dat ook zouden willen.
Helaas wordt net iets te vaak aangenomen (en gesuggereerd) dat paarden 'weten' wat we willen, waardoor tegenvallers, teleurstellingen en frustratie op de loer liggen aan beiden kanten.
Je plaatst met een dergelijke stelling een paard op een hoog voetstuk, waar hij hard van af kan denderen
Je doet een paard echt recht aan als je het accepteert zoals het is, met zijn 'paardse' eigenschappen.
Ik snap nooit zoveel van die drang van mensen om daar meer van te willen maken, tot en met soms een spirituele klank aan willen geven
Is het paard zoals het is dan niet goed genoeg?
Daar waar veel mensen de fout in gaan, is het niet begrijpen van het extreme observatievermogen wat een paard heeft.
Dat wordt enorm onderschat. En met die onderschatting, ontstaat de neiging om een paard eigenschappen toe te dichten, die er geen goed aan doen.
Clever Hans is een schoolvoorbeeld van die scherpe opmerkzaamheid. Zelfs als de eigenaar geen bewuste signalen gaf voor het tellen en ook toeschouwers niets zagen, is later bewezen dat die signalen wel werden gegeven. Dat was geen helderziendheid, maar gewoon dat typerende observatievermogen van een paard.
Latere proeven hebben dat ook duidelijk gemaakt.
Zo merkt een paard ook feilloos op als we gespannen zijn, door de iets veranderde houding, iets andere geur etc.
Dat is een eigenschap die van het paard van oorsprong van belang was om te overleven. De paard(achtigen) met het meest scherpe observatievermogen, bleven in leven en plantten zich voor . Evolutie... de beste eigenschappen zorgen voor het voortbestaan en versterken zich als dat in het voordeel voor dat voortbestaan zorgt.
Dat is op zich een zeer opmerkelijke eigenschap, waar veel trainers zich nauwelijks van bewust zijn en wat bijdraagt aan het onbewust trainen van gedrag dat in onze ogen niet altijd welkom is (maar voor het paard op een of andere wijze lonend)
Ik denk dat je het dier eer aandoet als je het bewondert vanwege dit soort eigenschappen, waardoor het al zo lang overleeft. Niet door er iets van te willen maken, dat er niet is.