[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:39

Misschien is een paar weken 2x longeren met pessoa niet genoeg geweest? Ik weet niet hoeveel weken je dit gedaan hebt, maar misschien dat het beter is om wat vaker met de pony bezig te zijn?
Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om (onder begeleiding) aan de dubbele lange lijnen te werken? Een bokker uit één van de HK topics waar ik in mee klets heeft aan de dubbele lange lijnen via de AdB methode haar paard een stuk rechter gekregen.
Recht richten is niet iets wat binnen een paar weken gebeurt, een DA kun je er wel bij gaan halen, maar die zal waarschijnlijk zeggen dat je de pony door middel van training moet gaan recht richten en adviseert je wellicht een fysiotherapeut of osteopaat.
Misschien is het handiger om een van die 2 er zelf bij te halen ipv een DA en te kijken of je vanaf de grond goede begeleiding kunt krijgen :j

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:40

Met goed rijden kan je veel verhelpen maar als hij echt stijf is en voor de rest het idee dat het medisch iets gevonden wordt dan haal ik er een chiropractor bij. Ik heb daar goede ervaringen mee. Bespreek het ook eigenlijk altijd met mijn instructrice... of probleem rijtechnisch op te lossen is of dat we daar andere hulp nodig bij hebben.

Als hij goed gelongeerd is... en tijdens het longeren wel zuiver en goed loopt... dan vindt ik eigenlijk dat je moet verwachten dat hij onder een passend zadel dat ook weer doet. Vind jouw opmerking dus niet kloppen LoveUggs... paard hoort gewoon zuiver te lopen als hij voor de rest niks mankeert.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:58

Deze pony staat bij een boer, en hij is op 10 jarige leeftijd ingereden. Door een manegeruiter die alleen de gangen beheerste en figuren reed. Eerste keer dat ik opstapte, voelde ik al dat ie erg scheef was. Omdat ik ook andere paarden rijd, en 3 kids heb, heb ik niet veel tijd over om elke dag naar dit beestje te gaan. Dat is dus ook de reden geweest dat ik hiermee stopte (en hij diende als grasmaaier..)

Een half jaar later, was er een ander meisje die wel wilde komen, maar zij was een echte beginner. Toen ben ik er weer een keer opgestapt, en constateerde ik wederom dat het zadel niet goed was, en wilde ik niet meer opstappen. Het zadel is passend gemaakt in januari (volgens mij?) en toen begon ik eerst met longeren. Heb hiervoor de pessoa aangeschaft, en hij ging echt steeds lekkerder lopen. Maar nog niet zoals het kan zijn.. Ik longeerde 1 tot 2 keer in de week, niet erg intensief. De overige dagen liep ie gewoon buiten.

Helaas woont mijn instructice nu te ver weg om langs te komen, dus ben ik op zoek naar een andere. Ik heb inmiddels 1 naam doorgekregen dus die kan ik benaderen, maar ik vind het wel erg belangrijk dat het klikt en geen 'geen gelul trek hem in de krul' lesgever..

Ik zal kijken of ik een foto kan neerzetten waar hij aan de pessoa zit..

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:07

Afbeelding
Deze foto is van 20-2.

Anoniem

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:58

Mmm je pony loopt helemaal met zijn hoofd naar buiten. Zo heeft de pessoa ook geen nut. Dan zie ik liever een dubbele longe of de longeerlijn door het bit en neusriem naar de singel zodat je zelf wat stelling kunt vragen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:01

Klopt. Het is natuurlijk een moment opname, maar hij kijkt best veel naar buiten. Heb laatst ook met lijn door het bit en dan aan de singel vast gelongeerd, maar vond dat te hard inwerken. Maar idd: ook neusriem erbij pakken werkt al een stuk minder heftig in, thanks voor de tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:04

Marocje schreef:
Klopt. Het is natuurlijk een moment opname, maar hij kijkt best veel naar buiten. Heb laatst ook met lijn door het bit en dan aan de singel vast gelongeerd, maar vond dat te hard inwerken. Maar idd: ook neusriem erbij pakken werkt al een stuk minder heftig in, thanks voor de tip!

Daarom idd, en dan de neusriem wel los genoeg doen ;)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:17

Afbeelding

Dit is dezelfde dag. Hier vind ik hem iets beter lopen. Ik had hier net de pessoa vast geklikt, dus hij was nog aan het zoeken. Toch was ik blij wat ik met de benen zag. Maar ik zou graag willen dat hij de hals laat vallen. Nu doet ie dat kleine stukjes, maar strakker moet ie niet (naar mijn idee) want dan kruipt ie achter de loodlijn.

Ik heb sowieso de neusriem niet zo strak. Krijg wel van (een andere) instructeur te horen dat ik hem wat strakker moet doen, maar als ik het zelf mag beslissen kan er een vlakke hand tussen. Er rijden genoeg mensen zonder neusriem, dus snoer hem liever niet aan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:27

Als je wilt dat ie de hals gaat laten vallen kun je ook een leer longeren met een enkele lijn. Dit kun je ook doen met een longeersingel.
Afbeelding

Even de uitleg, je nodigt een paard uit om de hals te laten vallen en zo de rug los te gaan laten. Doordat ze nergens in kunnen hangen leren ze hun balans te zoeken en op eigen benen te lopen. Je moet als longeerder er wel voor zorgen dat het paard actief blijft en met de longeerlijn kun je ophoudingen maken en ook zo nageeflijkheid vragen.
Overigens laat het paard op deze foto de rug nog niet helemaal los ;)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:56

Ik zou hem eerder longeren met een touwtje/slof en dan wat meer binnenstelling daar mee vragen. En dan lekker veel draf verruimen/verzamelen en volte vergroten/verkleinen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:58

Veulen84 schreef:
Ik zou hem eerder longeren met een touwtje/slof en dan wat meer binnenstelling daar mee vragen. En dan lekker veel draf verruimen/verzamelen en volte vergroten/verkleinen.

Maar dan zet je hem vast en daar ben ik persoonlijk niet zo fan van.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 18:04

Je moet ze ook niet opknopen. Gewoon stelling vragen naar binnen en achterhand activeren. Precies wat je bij rijden ook zou doen. Maar je elimineert de belasting van de rug.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 18:17

Veulen84 schreef:
Je moet ze ook niet opknopen. Gewoon stelling vragen naar binnen en achterhand activeren. Precies wat je bij rijden ook zou doen. Maar je elimineert de belasting van de rug.

Maar als je die vast knoopt/ om doet dan heb je toch geen speling meer? Vast is vast je kunt dan minder goed inspelen op het moment?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 18:22

Destino schreef:
Veulen84 schreef:

Maar als je die vast knoopt/ om doet dan heb je toch geen speling meer? Vast is vast je kunt dan minder goed inspelen op het moment?

Dat idee heb ik ook altijd bij touwtjes en andere constructies, er zit dan toch ergens een boem is ho, waar geen enkele flexibiliteit meer is.
Terwijl juist die flexibiliteit uitnodigend werkt naar mijn idee.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 18:26

Bij dat paard gebruik je de longeerhulp, en ik heb toendertijd zitten twijfelen om die te halen. Denk achteraf idd dat het beter was geweest dan de pessoa? Ik heb maar beperkte spullen, dus een slof oid heb/gebruik ik niet. Zou strotouwtjes eigelijk werken? als ik die vlecht? Anders zullen ze gaan snijden ben ik bang..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 18:39

Ik knoop ze eigenlijk nooit vast. Gebruik vaak het systeem van lammert. Daarbij maak je een knoop in het midden van je slof/touw. Je legt die precies in het midden van de rug. Laat vervolgens de slof door de ringen naar het bit lopen en vervolgens terug naar de singel. Zo is er ruimte voor het paard om naar binnen of buiten te kijken. Blijft een paard naar buiten kijken, dan schuif ik de knoop door de ring naar buiten. Hij vraagt dan lichte stelling. Maar verhinderd geen ontspanning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 18:52

Marocje schreef:
Bij dat paard gebruik je de longeerhulp, en ik heb toendertijd zitten twijfelen om die te halen. Denk achteraf idd dat het beter was geweest dan de pessoa? Ik heb maar beperkte spullen, dus een slof oid heb/gebruik ik niet. Zou strotouwtjes eigelijk werken? als ik die vlecht? Anders zullen ze gaan snijden ben ik bang..

Dat zal denk ik evengoed schuren. Misschien heb je 2 lange halstertouwen?

marjo_elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:15

Nu we het hier toch over longeren hebben. Ik heb een vraagje. Ik rijd mijn verzorgpaard bitloos. En met stelling vragen buigt hij alleen in zijn nek en niet met zijn hele hals. Op rechts meer dan op links. Ben met het rijden veel figuren aan het rijden zodat hij lekker los wordt. Nu zij mijn instructrice dat ik wel met touwtjes kon rijden en die aan het zadel vast maken. En daarbij dan de ene kant wat strakker vast maken dan de ander. Ik weet niet of dit een goed idee is. Kan ik dit ook met longeren beter oplossen? Heb geen bijzet touwtjes of passoa of iets dergelijks. Longeersingel wel en een gewoon halster. (vanwege bitloos hoofdstel, hackamore) Bedankt!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:01

Met toch best wel erg veel angst :o hier een filmpje van mij....

Ten eerste mag hij in het laatste stuk van de draf een stuk actiever, je ziet hem terug komen in tempo en van de achterhand af komen. Terwijl vlak na de overgang in galop wanneer ik hem duidelijk even een paar keer naar voren zet hij zijn achterhand er beter onder plaatst en fijner door het lichaam heen loopt (losser en wat beter aan elkaar, kan nog meer maar zo ver zijn we nog lang niet). Alleen met dat actiever rijden vind ik zo enorm lastig, na zo'n galop (andere kant hadden we hier ook al gehad overigens) heeft ie even zo'n inkak momentje en dan kan ik er best wel fijn goed aan rijden, nu nog leren dat ik dat ook VOOR de galop ook kan én hem daarin lager kan in gaan stellen en meer lengte in de hals kan krijgen (neusje eruit gaan rijden).

Wat de galop betreft, die is er lang en lang nog niet, maar ik ben hier al best blij mee. Ik kan onder het zadel er eindelijk een beetje aan komen en voel dat hij meer onder mij gaat galoperen in plaats van de touwtjes over te nemen met een hals erop.

We hebben héél veel verbeterpuntjes, meer dan zat en ik vind het echt moeilijk om dit te delen (het liefst kruip ik heel snel weer weg).
Houden jullie het lief? Afbeelding

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 20:19

_Marinke_ schreef:
Met toch best wel erg veel angst :o hier een filmpje van mij....

Ten eerste mag hij in het laatste stuk van de draf een stuk actiever, je ziet hem terug komen in tempo en van de achterhand af komen. Terwijl vlak na de overgang in galop wanneer ik hem duidelijk even een paar keer naar voren zet hij zijn achterhand er beter onder plaatst en fijner door het lichaam heen loopt (losser en wat beter aan elkaar, kan nog meer maar zo ver zijn we nog lang niet). Alleen met dat actiever rijden vind ik zo enorm lastig, na zo'n galop (andere kant hadden we hier ook al gehad overigens) heeft ie even zo'n inkak momentje en dan kan ik er best wel fijn goed aan rijden, nu nog leren dat ik dat ook VOOR de galop ook kan én hem daarin lager kan in gaan stellen en meer lengte in de hals kan krijgen (neusje eruit gaan rijden).

Wat de galop betreft, die is er lang en lang nog niet, maar ik ben hier al best blij mee. Ik kan onder het zadel er eindelijk een beetje aan komen en voel dat hij meer onder mij gaat galoperen in plaats van de touwtjes over te nemen met een hals erop.

We hebben héél veel verbeterpuntjes, meer dan zat en ik vind het echt moeilijk om dit te delen (het liefst kruip ik heel snel weer weg).
Houden jullie het lief? [ Afbeelding ]

[ Video ]

Hee! Hmm hij loopt sws te diep, en kruipt achter de ll.. Maar waar ik me meer aan stoor is aan jou... Je bent heel onrustig in je lichaam... Tijdens de galop, ga lekker op je billen zitten, ik zie je te veel stuiteren.. Probeer te ontspannen, je gaat naar mijn idee heel extreem met de beweging van je paard mee. :) probeer niet continu aan te drijven, lekker af laten hangen, want ook dat is heel beweeglijk.. Je loopt lang genoeg in het topic mee om te weten hoe je het neusje er wat meer uitkrijgt dus daar ga ik niet over preken. :P het ziet er in ieder geval al heel goed uit verder.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:21

Ik ga mee met LoveUggs. Ik zie je heel veel doen, maar eigenlijk heel weinig respons terug krijgen. Eén keer been is reactie, nu geef je het hele filmpje door eigenlijk been en er gebeurt niet zo heel veel.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:50

Hihihi moest toch wel even lachen om; 'ga lekker op je billen zitten' want ik kan totaal niet lekker stil zitten op hem... :x |o Als ik mij zelf echt volledig los laat (dus helemaal op mijn eigen lichaam / spieren concentreer en die allemaal stuk voor stuk los laat en ontspan) min of meer ga denken alsof je in een luie stoel zit dan zit ik er juist als een stuiterbal op..... :? Is verre van 'lekker zitten', daarom moest ik er wel even om lachen. ;) Snap helemaal wat je bedoeld hoor! :)

Heb paarden onder mijn kont waar ik echt doodstil op zit, krijg ik ook complimentjes voor, maar bij hem kan ik het gewoon niet. Eerder heel erg een 'gevecht' gehad met mezelf, dat ik niet kon zitten op hem en hij zich strak bleef houden. Heb toen de tip gehad om in de galop iets verlicht te gaan zitten en handen meer mee te geven zodat hij beter kan ontspannen en de rug los kan laten zonder dat ik zit te bonken op z'n rug. Dit heeft goed geholpen! :D Alleen zodra ik dan weer terug in het zadel wil / ga zitten voel ik de spanning weer komen (waarschijnlijk ook doordat ik mijzelf te strak houd -O- wat dit filmpje duidelijk laat zien). Gevolg is dan als ik die spanning weer voel komen dat ik weer wat verlichter ga zitten om de ontspanning er in te houden. Alleen als ik dus verlicht ga zitten knalt hij sneller op de voorhand en maak ik het alleen maar moeilijker om hem er van achter goed bij te krijgen. Maar mijn billen mogen meer in het zadel gaan plakken. Dat ben ik met je eens! :j

Had laatst een merrie onder mijn kont die wat langer onder het zadel is en zo'n beetje op hetzelfde niveau als Dis en daar zat ik juist héél mooi en fijn op, ook weer complimentjes. Heb toen gevraagd waarom ik het op bijvoorbeeld haar (en andere paarden) WEL kan maar op mijn eigen niet. Ik snap daar dus echt niks van, voor mijn gevoel zit ik er niet anders op namelijk. Kreeg als eerste te horen; "Ja deze laat de rug los, die van jou niet daardoor kun je ook niet fijn zitten" oké klopt, snap ik, maar ook "je moet je meer ontspannen in de schouders" en verrekte ja als ik dit filmpje ook bekijk, mijn benen hebben wel flexibiliteit, maar de schouders/ armen zijn behoorlijk strak....

Het is denk ik een samenloop en dat moeten we allebei gaan leren, loslaten. :j
Het is niet dat ik zelf denk ik moet mee bewegen met hem, juist niet, ik doe mijn best om stil te zitten... :=
Ik zou ook heel graag aan de longe mijn zit willen oefenen op hem, juist omdat ik er op hem zoveel moeite mee heb. Alleen heb ik helaas geen goede longeur in de buurt die daarbij kan helpen. Denk dat dat namelijk wel heel goed is en enorm kan helpen. Maar dan moet je wel iemand hebben die weet wanneer een paard ontspannen en goed loopt, weet hoe die het paard daar kan krijgen en die goed aan de ruiter kan zien wanneer diegene vast houd, waar die vast houd, hoe je dat kan verhelpen etc. Zo'n iemand is lastig te vinden die dat kan en er de tijd voor heeft. Mijn instructrice zou dat kunnen maar het is al lastig om 1 keer in de week of 2 weken een les in te plannen door mijn school/werk rooster en haar rooster. We zijn beide best wel druk, momenten dat ik kan heeft zij weer een drukke agenda en andersom :') . Het mooiste is om als ik zo fanatiek met mijn zit bezig ga het dan ook echt even fanatiek te doen en gewoon een aantal keer achter elkaar om vervolgens dat af te bouwen naar 1x in de week, 2 weken, maand. Ik ben bang dat als ik het bij bv. 1x in de 2 weken houd er weinig vordering in gaat zitten omdat je toch opnieuw je balans moet vinden en je dan wanneer je voor jezelf rijd je toch weer in het oude vertrouwde terug gaat vallen.

Continu drijven? Ik vind het nog wel mee vallen eigenlijk.. In de wendingen kom ik wel aardig met mijn binnenbeen in omdat hij daar nog wel eens fijn doorheen wil lopen (tegen aan gaat duwen en naar binnen vallen). Dat zie je ook dat hij daar soms totaal geen ontzag voor heeft. Maar de stukjes waar ik even echt voorruit rijd én ook met beide benen drijven zie je wel degelijk reactie. :j

Het punt van het neusje eruit.......
Helemaal mee eens, maar oh zo lastig.. Ik weet donders goed HOE ik dat neusje eruit moet rijden, maar het lukt gewoon niet zoals ik wil dat het lukt. -O- Wel komen we langzaam aan steeds vaker en sneller bij dat punt en ik voel dat ik voorzichtig aan dat neusje naar voren kan rijden. Maar zelfs in de les is dit een erg lastig dingetje, hoewel ik er van overtuigd ben dat dat wel beter gaat worden. :j
Hij moet meer mijn hand gaan volgen en ik moet een vastere verbinding aan gaan bieden (is nog veel te veel los-vast-los-vast).

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 21:07

Wat ik bedoelde met je drijvende beentjes, was vooral bedoeld als wiebelbeentjes. Vooral in galop. Dat je de verlichte zit aanneemt verklaard dus mijn idee van het enorm mee bewegen in galop! :j vervelend da er eigenlijk geen geschikte longeur is voor je.. De instructriece die mij als klein meisje tot vorig jaar heeft leren paard rijden zou er ook HEEL erg geschikt voor zijn.. Mijn moeder zei altijd: ze kan aan het puntje van je neus zien hoe jij je voeld, en of je gespannen bent. Ik spande vroeger altijd mijn lippen aan, gewoon pure concentratie, en als ik bij A was en mijn instructriece bij C kreeg ik nog te horen: melis ontspan, denk aan je lippen. Moest van haar dan altijd gaan lachen.. Gooit je paard hoog op? Misschien dat je juist daar wat moeite mee hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:16

Toch vind ik het er niet verkeerd uitzien hoor Marinke, zeker omdat ik weet waar je vandaan komt :) Gauw een datum prikken :D

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:25

Hij gooit inderdaad echt behoorlijk op LoveUggs, maakt het niet makkelijker. Mensen die er voor de eerste keer op stappen hebben er soms ook nog wel moeite mee om hun balans weer terug te vinden. Hij gooit je echt het zadel uit en dat doet ie helemaal erg als die zich vast houd. Probeer dan nog maar eens te zitten.... := Daarom zeg ik ook het is een samenloop van, we moeten beide leren loslaten.

Jolien, dankje! :) Blij om te horen, het voelt ook beter aan, meer controle en het kwartje begint bij ons beide steeds beter te vallen! We moeten inderdaad snel een nieuwe datum prikken.. :D