_Marinke_ schreef:Het is wel zo dat hij het al van jongs af aan eigenlijk al zo doet, zodra hij de achterhand gaat gebruiken en bv. echt vanuit daar vertrekt dan gaat z'n koppie de lucht in en onderhals erop.
Niet de meest duidelijke foto (even snel opgezocht) maar hier zie je hoe hij het in vrijheid doet (hij was hier overigens nog niet in training, dit is echt vanuit zijn eigen 'natuur' dus) http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 7343_n.jpg, http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 7706_n.jpg
Van het zomer in training (paar maand tot halfjaartje ohz hier)
http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 4067_n.jpg
Hij laat daar z'n hals 'vallen' (bolt wel op vanuit de schoft, is iets waar we erg op letten). Neusje mag er meer uit (meer ruimte geven, hield hem hier te 'strak' van voor). Alleen z'n achterhand doet hier helemaal niks nopes nana meer... Ga ik er meer aan rijden op zo'n moment, zet ik hem aan het werk vanuit de achterhand vliegt de verbinding van voor weg, koppie de lucht in en onderhals erop. Dat maakt het dus erg lastig om die achterhand erbij te pakken. Je bent dan gewoon alles kwijt (tempo controle, wat is dat? Stuur, wat is dat? Rem, wat is dat?).
Dan denk ik zelf wel eens, wat is dan eigenlijk belangrijker? Gewoon wel actiever gaan rijden, dan maar even niks te vertellen hebben verder maar echt bezig zijn om die achterhand erbij en eraan te krijgen... Nadeel is dan dat ie echt de onderhals erop gaat zetten en hij die dus ook enorm gaat kweken dan weer..Het lang en laag rijden, super leuk en werkt erg goed om ontspanning te krijgen (vanuit de voltes lengtebuiging en lang en laag werk doen we ook veel). Hij ontspant dan erg fijn, alleen krijg bij hem altijd het idee als je vanuit daar gaat vragen of die iets meer op de achterhand komt zodat je automatisch wat meer oprichting krijgt dat het gewoon echt of het ene uiterste of het andere uiterste is.
Heb helaas nog geen nieuw beeldmateriaal, filmpjes zouden voor dit 'probleem' erg goed zijn. Zowel in vrijheid als ohz, zal is kijken of ik dat binnenkort kan realiseren.
Op de laatste foto zie je duidelijk dat er een valse aanleuning is.
Hij heeft zijn bouw niet zo mee, dat maakt het dat hij snel uit balans raakt en zo zijn hals erop zet. Op deze foto is hij achter de teugel en is hij los in de kaak maar verder gebeurd er eigenlijk helemaal niks. Als een paard achter de teugel komt, haalt hij de activiteit aan de achterkant weg.
Het is belangrijk dat je tempo en activiteit apart gaat zien. Vanuit het oogpunt van de foto je binnenhand durven meegeven door de lengte aan te vullen met been. Niet dat hij harder gaat, maar dat hij zijn lijf helemaal gaat gebruiken. Dus ook die achterhand, dus activiteit. Het tempo kun je dan met je buitenhand en zit onder controle houden, hij mag niet meer voorwaarts/harder, maar hij moet neerwaarts en met je hand meegaan. Als hij dat leert, kan hij zijn rug los laten en zo de achterhand aan zetten. Dat zal bij dit paard een proces zijn wat met kleine stapjes haalbaar is omdat hij veel moeite heeft met balans. Geduld en rust zijn hierin belangrijk. Je moet hem een rustige hand kunnen bieden. Omdat hij moeite heeft met de balans kun je dit het beste eerst in stap doen. Mijn voorkeur heeft op de volte zodat je stelling met de binnenhand naar binnen kunt gebruiken zodat het paard de binnenhand ook beter op leert te zoeken. Hierin kun je dan afwisselen in grote en kleine voltes.