Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
burl schreef:Je hoeft geen grandprix gereden te hebben om te kunnen zien of een paard goed gereden wordt of niet.
Enige kennis is natuurlijk wel gewenst. Maar ik vind het vreemd dat je GP moet hebben gereden om uberhaupt commentaar te mogen geven.
superwoman schreef:nombrado schreef:Als een ruiter met paard de oefeningen horend bij GP op de juiste manier kan uitvoeren? Nooit wedstrijden rijd
is dan het nivo van het paard met ruiter GP ? of beginner?
Je kunt niet spreken van een wedstrijdniveau,als je nooit een wedstrijd hebt gereden
nombrado schreef:Waar is het rijden zoals dit filmpje gebleven?
Ruiter is notabene de stiefoma van Rath (Totilas)
http://www.youtube.com/watch?v=nFjJhxK7SUY
Paard wordt gereden in balans, zijn eigen kunnen, zonder af te doen en te compenseren in de beweging door de ruiter af gedwongen.
Kunnen we hier nog wel naar kijken?
De piaffe zoals uitgevoerd, is tegenwoordig nauwelijks nog terug te vinden op OS nivo.
Nee, idd geen voorbeengezwaai, maar wel duidelijk uitgevoerd van achter naar voor.
zoals het in de FEI boeken nog staat, maar niet meer als zodanig gejureerd wordt.
burl schreef:Je hoeft geen grandprix gereden te hebben om te kunnen zien of een paard goed gereden wordt of niet.
Enige kennis is natuurlijk wel gewenst. Maar ik vind het vreemd dat je GP moet hebben gereden om uberhaupt commentaar te mogen geven.
nombrado schreef:dus, als je in 1990 GP was en gereden hebt
ben je dat je levenlang. Met of zonder paard.
oji schreef:Maar de lange weg om tot GP te komen, alle verschillende, zeer hoog opgeleide en ervaren jury's die je langs hebben zien komen en jou op een gegeven moment dat niveau toe te kennen. Ik denk dat je dan wel kan stellen ja dat iedereen die het tot dat niveau haalt, zijn paard goed kan rijden. Dat er binnen proeven verschil in kwaliteit zit, ja, daarom is het ook maar zo weinigen gegeven om boven de 80% te rijden. Maar ik geloof absoluut als een internationaal jurylid, die toch heel veel opleiding en selectiecriteria doorlopen heeft om op dat internationale niveau te komen, een proef 80% geeft en een proef die mij misschien meer aanspreekt 65%. Dan mag die 65% proef mij nog steeds om wat voor reden dan ook meer aanspreken, maar geloof ik onmiddelijk dat die 80% proef meer absolute kwaliteit bevat.
nombrado schreef:Als een ruiter met paard de oefeningen horend bij GP op de juiste manier kan uitvoeren? Nooit wedstrijden rijd
is dan het nivo van het paard met ruiter GP ? of beginner?
superwoman schreef:Je mag wel commentaar hebben,maar wel met enige bescheidenheid vind ik.
horseyfries schreef:Wat mij persoonlijk stoort is dat het geen objectief commentaar is, maar dat men aan de ene kant iemand volkomen gaat afzeiken, zelfs als er heel goede stukken in de proef zitten, en vooral gaat wijzen op het ene slechte stukje, en dat er aan de andere kant filmpjes worden getoond van mensen die men volkomen ophemelt, terwijl daar minstens zulke grote fouten in zitten. Dan wil je dus blijkbaar van het één alleen het slechte zien, en van het ander alleen het goede. Dat vind ik een heel ongezonde nare instelling.
mang schreef:burl schreef:Horseyfries,
Ondanks dat jij waarschijnlijk één van de weinige in dit topic bent die op niveau rijdt vind ik jouw manier van reageren naar anderen erg denigrerend overkomen. Is het te veel gevraagd om een ander in zijn waarde te laten en wat minder je eigen ik de boventoon te laten voeren?
Steeds vraag jij aan mensen hier wanneer zij een opmerking maken dat zij ook maar eens filmpjes of foto's moeten laten zien. Ik vind dat helemaal niet relevant. Zou iemand die geen GP rijdt niet kunnen zien of een combinatie goed gaat of niet?
Ik rijd bijvoorbeeld ook geen grandprix maar train mijn paarden wel door tot lichte tour niveau. Ook zij kunnen een piaffe en een stuk passage laten zien. Maar omdat er van mijn paarden op dit moment geen filmpjes voor handen zijn zou ik niet mogen reageren? Ik denk dat er thuis heel veel ruiters zijn die meer rijervaring hebben dan iemand die een keer GP is gestart. Wat te denken van ruiters die handelspaarden rijden die daarna weer verkocht worden. Bij mij worden de paarden wanneer zij presteren ook verkocht en het is altijd weer leuk om te zien dat een andere ruiter er zo mee weg kan rijden en ook nationaal of internationaal mee presteren. Maar maakt het mij dan tot een mindere ruiter dan jij?
Het gaat vooral om de manier waarom Nombrado ontzettend veel commentaar heeft op elke Nederlandse ruiter, en ze het zelf allemaal veel beter doet en ze allemaal weer goed maakt. Met zulke grote uitspraken vraag je gewoon om een hoop commentaar, en dan vooral als je er 0,0 bewijs van hebt. Alles wat Nombrado typt komt op mij over als klinklare onzin, ik begin me zelfs af te vragen hoe oud Nombrado is, niet alleen door haar manier van (niet) discuseren, ook haar hele manier van typen zet ik mijn vraagtekens bij. Geen hoofdletters, leestekens, ontzettend veel spelfouten enz enz....
mang schreef:Dan heb ik nog een vraagje over dat voorbeengewapper waar jullie het over hebben, is dat niet juist waar PRE's in uitblinken? Als ik naar de OS kijk dan zie ik toch echt spaanse paarden ontzettend maaien met hun voorbenen, terwijl dat volgens Nombrado juist helemaal verkeerd is..
mang schreef:Dan heb ik nog een vraagje over dat voorbeengewapper waar jullie het over hebben, is dat niet juist waar PRE's in uitblinken? Als ik naar de OS kijk dan zie ik toch echt spaanse paarden ontzettend maaien met hun voorbenen, terwijl dat volgens Nombrado juist helemaal verkeerd is..