Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:07

Je hoeft geen grandprix gereden te hebben om te kunnen zien of een paard goed gereden wordt of niet.
Enige kennis is natuurlijk wel gewenst. Maar ik vind het vreemd dat je GP moet hebben gereden om uberhaupt commentaar te mogen geven.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:08

Nou, als je GP oefening, juist of niet juist, uit kan voeren ben je geen beginner nee. Maar je bent geen ruiter met een geklasseerd niveau in de sport, dus een recreatieruiter.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 15:08

burl schreef:
Je hoeft geen grandprix gereden te hebben om te kunnen zien of een paard goed gereden wordt of niet.
Enige kennis is natuurlijk wel gewenst. Maar ik vind het vreemd dat je GP moet hebben gereden om uberhaupt commentaar te mogen geven.

snap ik ook niet echt...maar goed.
het is jammer dat kritiek altijd gezien wordt als iets negatiefs

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 15:08

oji schreef:
Nou, als je GP oefening, juist of niet juist, uit kan voeren ben je geen beginner nee. Maar je bent geen ruiter met een geklasseerd niveau in de sport, dus een recreatieruiter.

_O-

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:09

Je blijft roepen over FEI reglementen, maar weet je eigenlijk wel wat daarin staat? Ik heb de indruk dat jij alleen naar de piaffe kijkt in een proef, en alle andere onderdelen vergeet. Ik ben grote fan van Fuego en ben van mening dat hij met een betere ruiter die minder feest vierde en netter reed één van de beste paarden ter wereld had kunnen worden. Maar wat Juan Manuel in Londen liet zien was slordig en niet afgewerkt, kijk bijv. maar eens naar de galopappuyementen waar de achterhand veel te ver achter is, naar de fouten in de wissels, enz.enz. http://www.youtube.com/watch?v=SGqDPZPxwfM
Hij had dan ook never nooit niet met de FEI regels in gedachten voor Adelinde kunnen komen, de jurering was totaal correct!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:10

nombrado schreef:
Als een ruiter met paard de oefeningen horend bij GP op de juiste manier kan uitvoeren? Nooit wedstrijden rijd
is dan het nivo van het paard met ruiter GP ? of beginner?

Je kunt niet spreken van een wedstrijdniveau,als je nooit een wedstrijd hebt gereden

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:13

superwoman schreef:
nombrado schreef:
Als een ruiter met paard de oefeningen horend bij GP op de juiste manier kan uitvoeren? Nooit wedstrijden rijd

Je kunt niet spreken van een wedstrijdniveau,als je nooit een wedstrijd hebt gereden

Inderdaad, je kunt zeggen dat je wel eens geprobeerd hebt iets te doen wat er op leek, maar je bent geen Grand Prix, je bent zelfs geen L ruiter als je niet eerst door de B bent gekomen!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 15:14

dus, als je in 1990 GP was en gereden hebt
ben je dat je levenlang. Met of zonder paard.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:14

nombrado schreef:
Waar is het rijden zoals dit filmpje gebleven?
Ruiter is notabene de stiefoma van Rath (Totilas)
http://www.youtube.com/watch?v=nFjJhxK7SUY
Paard wordt gereden in balans, zijn eigen kunnen, zonder af te doen en te compenseren in de beweging door de ruiter af gedwongen.
Kunnen we hier nog wel naar kijken?
De piaffe zoals uitgevoerd, is tegenwoordig nauwelijks nog terug te vinden op OS nivo.
Nee, idd geen voorbeengezwaai, maar wel duidelijk uitgevoerd van achter naar voor.
zoals het in de FEI boeken nog staat, maar niet meer als zodanig gejureerd wordt.

Eventjes de beginpost er terug bijgehaald, je noemt hier bijv. dat de piaffe zo goed zou zijn. Zie jij niet dat het paard ongelijk is en achterwaarts stapt in de piaffe?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:15

burl schreef:

Je mag wel commentaar hebben,maar wel met enige bescheidenheid vind ik. juist omdat je zoveel aspecten niet kan weten,omdat je daar zelf geen ervaring mee hebt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:15

nombrado schreef:

Als je op een officiële wedstrijd een winstpunt hebt gehaald in de Grand Prix, dan ben je inderdaad voor de rest van je leven een "Grand Prix ruiter".

En vooral: als je dat niet hebt gehaald, dan ben je dat niet, ook al denk je van wel! :+

nombrado

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 15:16

kga jullie ff laten voor wat het is
hup in de training....met de paarden
later

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:17

burl schreef:

Nee, je hoeft geen GP gereden te hebben. Zoals eerder uitgelegd heb ik slechts L niveau en ook ik zie wel het verschil tussen een goede en een mindere proef. Maar wat ik zie, blijft de proef, de momentopname onder bijzondere omstandigheden. Dat wil dus idd niet zeggen of jij kan zien of het dier thuis in de achtertuin goed wordt gereden. Maar de lange weg om tot GP te komen, alle verschillende, zeer hoog opgeleide en ervaren jury's die je langs hebben zien komen en jou op een gegeven moment dat niveau toe te kennen. Ik denk dat je dan wel kan stellen ja dat iedereen die het tot dat niveau haalt, zijn paard goed kan rijden. Dat er binnen proeven verschil in kwaliteit zit, ja, daarom is het ook maar zo weinigen gegeven om boven de 80% te rijden. Maar ik geloof absoluut als een internationaal jurylid, die toch heel veel opleiding en selectiecriteria doorlopen heeft om op dat internationale niveau te komen, een proef 80% geeft en een proef die mij misschien meer aanspreekt 65%. Dan mag die 65% proef mij nog steeds om wat voor reden dan ook meer aanspreken, maar geloof ik onmiddelijk dat die 80% proef meer absolute kwaliteit bevat.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:18

Ik bewaar de vragen wel voor je Nombrado, no worries! ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:22

burl schreef:

Wat mij persoonlijk stoort is dat het geen objectief commentaar is, maar dat men aan de ene kant iemand volkomen gaat afzeiken, zelfs als er heel goede stukken in de proef zitten, en vooral gaat wijzen op het ene slechte stukje, en dat er aan de andere kant filmpjes worden getoond van mensen die men volkomen ophemelt, terwijl daar minstens zulke grote fouten in zitten. Dan wil je dus blijkbaar van het één alleen het slechte zien, en van het ander alleen het goede. Dat vind ik een heel ongezonde nare instelling. Maar dat is slechts mijn mening.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:27

oji schreef:
Maar de lange weg om tot GP te komen, alle verschillende, zeer hoog opgeleide en ervaren jury's die je langs hebben zien komen en jou op een gegeven moment dat niveau toe te kennen. Ik denk dat je dan wel kan stellen ja dat iedereen die het tot dat niveau haalt, zijn paard goed kan rijden. Dat er binnen proeven verschil in kwaliteit zit, ja, daarom is het ook maar zo weinigen gegeven om boven de 80% te rijden. Maar ik geloof absoluut als een internationaal jurylid, die toch heel veel opleiding en selectiecriteria doorlopen heeft om op dat internationale niveau te komen, een proef 80% geeft en een proef die mij misschien meer aanspreekt 65%. Dan mag die 65% proef mij nog steeds om wat voor reden dan ook meer aanspreken, maar geloof ik onmiddelijk dat die 80% proef meer absolute kwaliteit bevat.

Wat mij betreft de spijker op zijn kop.

nombrado schreef:

Zolang je niet officieel geklasserd bent in en klasse, is gewoon nooit objectief vastgesteld of je dat niveau kunt. Paard als leermeester die zijn ruiter heeft verteld: 'baas; ik vind jouw echt GP waardig', daar kom je in de grotemensenwereld gewoon niet mee weg als 'bewijs' dat je het kunt.

superwoman schreef:
Je mag wel commentaar hebben,maar wel met enige bescheidenheid vind ik.

Precies, maar die bescheidenheid is Nombrado vreemd... Het neigt zelfs naar Narcisme.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:32

nombrado schreef:

Gezien je vragen,lijkt het erop dat je mijn eerdere vraag hebt beantwoord,of je ooit wedstrijden hebt gereden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:39

horseyfries schreef:
Wat mij persoonlijk stoort is dat het geen objectief commentaar is, maar dat men aan de ene kant iemand volkomen gaat afzeiken, zelfs als er heel goede stukken in de proef zitten, en vooral gaat wijzen op het ene slechte stukje, en dat er aan de andere kant filmpjes worden getoond van mensen die men volkomen ophemelt, terwijl daar minstens zulke grote fouten in zitten. Dan wil je dus blijkbaar van het één alleen het slechte zien, en van het ander alleen het goede. Dat vind ik een heel ongezonde nare instelling.

Dat vind ik ook. En wat ik ook tenenkrommend vind, is wanneer mensen het bovenstaande doen en dan vervolgens verwachten, of zelfs eisen, dat anderen dat commentaar kritiekloos gaan slikken.

Op een moment dat je er dan een weerwoord op geeft, en zulk soort gekleurde kritiek dus niet slikt als zoete koek (en Nombrado is altijd erg van dat je niet achter de meute aan moet hobbelen, maar blijkbaar verwacht ze wel dat de meute achter haar aanhobbelt) dan wordt ge afgeschilderd als dom, dan doe je denigrerend, vragen naar eigen prestaties is uit de boze, want: je hoeft toch zelf geen GP gereden te hebben om commentaar te mogen leveren?

Nee, inderdaad. Je hoeft zelfs nooit op een paard gezeten te hebben om commentaar te leveren op wie dan ook. We hebben hier nog altijd vrijheid van meningsuiting en zo. Maar met rechten komen ook plichten. Als jij wilt dat mensen je mening seriues nemen, op waarde schatten, waarderen dan zul je iets beter je best moeten doen om je mening, of liever gezegd je oordeel, geloofwaardig te maken.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:41

mang schreef:
burl schreef:
Horseyfries,
Ondanks dat jij waarschijnlijk één van de weinige in dit topic bent die op niveau rijdt vind ik jouw manier van reageren naar anderen erg denigrerend overkomen. Is het te veel gevraagd om een ander in zijn waarde te laten en wat minder je eigen ik de boventoon te laten voeren?
Steeds vraag jij aan mensen hier wanneer zij een opmerking maken dat zij ook maar eens filmpjes of foto's moeten laten zien. Ik vind dat helemaal niet relevant. Zou iemand die geen GP rijdt niet kunnen zien of een combinatie goed gaat of niet?
Ik rijd bijvoorbeeld ook geen grandprix maar train mijn paarden wel door tot lichte tour niveau. Ook zij kunnen een piaffe en een stuk passage laten zien. Maar omdat er van mijn paarden op dit moment geen filmpjes voor handen zijn zou ik niet mogen reageren? Ik denk dat er thuis heel veel ruiters zijn die meer rijervaring hebben dan iemand die een keer GP is gestart. Wat te denken van ruiters die handelspaarden rijden die daarna weer verkocht worden. Bij mij worden de paarden wanneer zij presteren ook verkocht en het is altijd weer leuk om te zien dat een andere ruiter er zo mee weg kan rijden en ook nationaal of internationaal mee presteren. Maar maakt het mij dan tot een mindere ruiter dan jij?

Het gaat vooral om de manier waarom Nombrado ontzettend veel commentaar heeft op elke Nederlandse ruiter, en ze het zelf allemaal veel beter doet en ze allemaal weer goed maakt. Met zulke grote uitspraken vraag je gewoon om een hoop commentaar, en dan vooral als je er 0,0 bewijs van hebt. Alles wat Nombrado typt komt op mij over als klinklare onzin, ik begin me zelfs af te vragen hoe oud Nombrado is, niet alleen door haar manier van (niet) discuseren, ook haar hele manier van typen zet ik mijn vraagtekens bij. Geen hoofdletters, leestekens, ontzettend veel spelfouten enz enz....

Ik vind het toch altijd weer frappant hoe discussie's als deze verzandden in het op de persoon en niet op de bal spelen.
Jammer toch, dat zelfs de "schrijfstijl" erbij betrokken moet worden.

Feit is en blijft dat er altijd "ruiters" zijn en blijven die kijken naar resultaten op wedstrijden en NIET hoe die resultaten behaald zijn.
Het is ook moeilijk voor "leken" om te kunnen beoordelen hoe een paard HOORT te bewegen en wat duidelijk bijna nooit meer getoond wordt op wedstrijden.

Uit de FEI-regels blijkt waar jury-leden naar behoren te kijken en wat duidelijk NIET gedaan wordt.

Dus nogmaals wedstrijd-resultaten is leuk voor op de CV, maar zegt niets over de ECHTE rijkwaliteiten van een ruiter.
Om hier even een voorbeeld van te geven; kijk naar Totilas. Op een bepaalde manier opgeleid en blijkbaar niet na te rijden.
Terwijl de paarden die door een echte trainer opgeleid zijn, altijd na te rijden zijn.
Maar dit terzijde; is offtopic

Waar deze discussie over gaat, is de vraag "waar HET gebleven is"

"HET" is onder gesneeuwd door de eeuwige zucht naar roem op wat voor manier dan ook, verkregen.

Veel voorbeen-gewapper en een achterhand die niet meer meedoet.
Trucjes in plaats van training.
Hoofden en halzen die bijna aan de borst verkleefd lijken te zijn (zo kort gereden)

Om maar enkele voorbeelden te noemen.

horseyfries

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:43

Cherie78, vind jij de piaffe in de openingspost net als de TS een voorbeeld van hoe het moet?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:44

Dan heb ik nog een vraagje over dat voorbeengewapper waar jullie het over hebben, is dat niet juist waar PRE's in uitblinken? Als ik naar de OS kijk dan zie ik toch echt spaanse paarden ontzettend maaien met hun voorbenen, terwijl dat volgens Nombrado juist helemaal verkeerd is..

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:45

horseyfries schreef:
Cherie78, vind jij de piaffe in de openingspost net als de TS een voorbeeld van hoe het moet?

Het "perfecte" wordt niet getoond inderdaad, maar nog altijd beter dan wat de meeste tegenwoordig in de wedstrijdring als "piaffe" laten zien.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:45

mang schreef:
Dan heb ik nog een vraagje over dat voorbeengewapper waar jullie het over hebben, is dat niet juist waar PRE's in uitblinken? Als ik naar de OS kijk dan zie ik toch echt spaanse paarden ontzettend maaien met hun voorbenen, terwijl dat volgens Nombrado juist helemaal verkeerd is..

Hélemaal mee eens!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:47

mang schreef:

Het "voorbeen-gewapper" waar ik het over heb, heeft niets van doen met "maaien"

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:50

Dus maaien is prima maar een groot voorbeen niet..?