SaSalover schreef:S_en_Z schreef:Tot halverwege pag. 18 gedaan. Kijk later de rest even af
Ik was onderaan pagina 9 en je hebt mij overgeslagen
Owh. Oeps

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Megan_ schreef:Maar als het kantelt, is dat hoogste punt dan lager dan wanneer het niet kantelt? Of veranderd dat hoogtepunt niet wanneer er meer gedragen wordt?
Nb. Als ik dat anatomische plaatje met de hierboven gequote rijfoto van mij vergelijk, is dat punt hoog bij mijn merrie. Ik vroeg mij dus af, of dat punt lager wordt naar mate ze meer gaat dragen. Of blijft dat punt altijd hoog, ondanks het (meer) dragen?! (Of misschien vergelijk is twee verschillende anatomische punten?! Zo ook best kunnen)
SaSalover schreef:
S_en_Z schreef:SaSalover schreef:
Stap: Ik zie jou 20 kleine hakjes geven en pony heeft nog poep aan jou
Draf: De poepbak bleef wel heel spannend he? 1e wat jij doet is je knieen optrekken en je handen naar je toe halen. Probeer het wat "makkelijker" op te lossen. Zoals bijv. even stelling naar binnen vragen en dan met je binnenbeen naar buiten duwen. Buitenhand blijft als lichte begrenzing aan de hals.
Dan had je ook dat *ZOEFFF* onder je vandaan niet zo gehad.
Galop: Ik vind hem teveel krabbelen. Hij mag in het rustige tempo echt wat meer gaan galopperen. Ik denk dat jij hem tegen houdt omdat je verkrampt zit en je knietjes optrekt en balans houdt op je teugels/zijn mond.. en algemeen:
Ik denk eerlijk gezegd ook (naast jouw verkrampen en teveel aan de mond zitten en te weinig RIJDEN) dat het (elastiek?) waar je mee rijd hem tegen houdt. Hij drukt zich er tegenaan (in de galop wat minder maar daar loopt hij in een houdinkje van voren.. de rest van zijn lichaam doet weinig..)
Mijn advies is.. neem priveles van een fijne instructrice die je ook met je zit kan begeleiden.. hebben ze voor je lease pony niet een dressuurzadeltje liggen?
SaSalover schreef:Oke, noem me dom, maar daar snap ik niet zoveel vanIk heb altijd de wat makkelijkere manier geleerd: Probeer hem 'tegen te houden', maar houd hem er wel bij met je been, zodat ie niet terug ik draf gaat. (Met je been naar je hand toe rijden) En hem zo kleinere passen te laten maken.
SaSalover schreef:Oke, noem me dom, maar daar snap ik niet zoveel vanIk heb altijd de wat makkelijkere manier geleerd: Probeer hem 'tegen te houden', maar houd hem er wel bij met je been, zodat ie niet terug ik draf gaat. (Met je been naar je hand toe rijden) En hem zo kleinere passen te laten maken.
Aleeneh schreef:Esther, hoe zou jij met je been naar de hand toerijden precies formuleren?
Citaat:Je bied het paard de mogelijkheid om te leunen (niet te verwarren met steunen overigens![]()
) Je bied het paard een stukje houvast (ook niet te verwarren met vasthouden
) om met die aanleuning beter in staat te zijn de rest van het lijf onder de ruiter te (be)houden en zo meer tot een gedragen geheel te komen.......
De aanleuning moet altijd vanuit lossigheid tot stand komen (ook weer niet te verwarren met losse teugels) Maar vanuit een losse ongespannen ruiterlijf en een los ongespannen paardenlijf.
S_en_Z schreef:Mooi geschreven Esther.
Even aanvullen: Als je dit goed doet zal het paard op het voelen van de aangesloten (niet te verwarren met aanknijpen/trappen oid) benen-kuiten vanzelf op zoek gaan met de neus naar de hand toe.
Mijn paard is erg gevoelig op haar mond en kan enorm stressen als andere ruiters haar "in de mond" gaan werken. Dan "rent" (hard draven) ze onder je vandaan en verstijft ze in ieder lichaamsdeel.. klinkt vast bekend voor sommigenAls je teveel beenhulpen geeft reageert zij overgevoelig.
Als je het tegenovergestelde doet en je benen afsteekt komt ze niet alleen terug in tempo.. maar zoekt ze ook niet meer naar de hand. Het been verbreekt de verbinding.. dus zoekt zij geen aanleuning!
Zet je je hand vast krult ze op, steek je je hand af loopt ze als een kameel
Buigen/zijwaarts/wenden gaan allemaal op mijn been- en zit-hulpen. Deze zijn allemaal anders en altijd hetzelfde in combinatie met altijd een andere/dezelfde maar "lichte" handhulp. Gevolg is dat het voor haar altijd heel duidelijk is wat ik haar vraag.
UMayDream schreef:Ah zo, bedankt voor je uitleg. Nee, meestal als ik iets op internet plaats doe ik niet een belabberde foto maar eentje waarop het wat lijkt dus dat zit wel goed.. Zal ik binnenkort even iemand meeslepen om foto's te maken!
En ik snap dat dit geen 'leren paardrijden' topic is maar een 'aan de teugel' topic haha.