[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:58

SaSalover schreef:
S_en_Z schreef:
Tot halverwege pag. 18 gedaan. Kijk later de rest even af :)

Ik was onderaan pagina 9 en je hebt mij overgeslagen :o

Owh. Oeps _O-

SaSalover

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:00

Haha, :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:21

Megan_ schreef:
Maar als het kantelt, is dat hoogste punt dan lager dan wanneer het niet kantelt? Of veranderd dat hoogtepunt niet wanneer er meer gedragen wordt?

Nb. Als ik dat anatomische plaatje met de hierboven gequote rijfoto van mij vergelijk, is dat punt hoog bij mijn merrie. Ik vroeg mij dus af, of dat punt lager wordt naar mate ze meer gaat dragen. Of blijft dat punt altijd hoog, ondanks het (meer) dragen?! (Of misschien vergelijk is twee verschillende anatomische punten?! Zo ook best kunnen :') )

Ze zal altijd overbouwd blijven als je dat bedoelt. Het bekken zakt niet het kantelt waarmee je dus de rugspier aantrekt wat je wel onder je voelt als "hoger" worden van de rug. In nog meer verzameling zakt de achterhand wel door de buiging van het achterbeen. Maar heb je bijvoorbeeld een paard met een "steil" achterbeen heeft dat ook zo zijn beperkingen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:41

SaSalover schreef:
Mijn filmpje met lease pony, ontzettend fijne pony! :j

[ Video ]

Stap: Ik zie jou 20 kleine hakjes geven en pony heeft nog poep aan jou. Ik zie geen (of weinig) reactie. Je lijkt wel een vliegje :=

Draf: De poepbak bleef wel heel spannend he? 1e wat jij doet is je knieen optrekken en je handen naar je toe halen. Probeer het wat "makkelijker" op te lossen. Zoals bijv. even stelling naar binnen vragen en dan met je binnenbeen naar buiten duwen. Buitenhand blijft als lichte begrenzing aan de hals.

Dan had je ook dat *ZOEFFF* onder je vandaan niet zo gehad.

Galop: Ik vind hem teveel krabbelen. Hij mag in het rustige tempo echt wat meer gaan galopperen. Ik denk dat jij hem tegen houdt omdat je verkrampt zit en je knietjes optrekt en balans houdt op je teugels/zijn mond.. en algemeen:

Ik denk eerlijk gezegd ook (naast jouw verkrampen en teveel aan de mond zitten en te weinig RIJDEN) dat het (elastiek?) waar je mee rijd hem tegen houdt. Hij drukt zich er tegenaan (in de galop wat minder maar daar loopt hij in een houdinkje van voren.. de rest van zijn lichaam doet weinig..)

Mijn advies is.. neem priveles van een fijne instructrice die je ook met je zit kan begeleiden.. hebben ze voor je lease pony niet een dressuurzadeltje liggen?

Het is vast best een fijne pony en jij vast best een fijne meid.. maar jullie moeten SAMEN nog gaan groeien <3
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 16-08-12 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:44

S_en_Z schreef:
SaSalover schreef:
Mijn filmpje met lease pony, ontzettend fijne pony! :j

[ Video ]

Stap: Ik zie jou 20 kleine hakjes geven en pony heeft nog poep aan jou

Draf: De poepbak bleef wel heel spannend he? 1e wat jij doet is je knieen optrekken en je handen naar je toe halen. Probeer het wat "makkelijker" op te lossen. Zoals bijv. even stelling naar binnen vragen en dan met je binnenbeen naar buiten duwen. Buitenhand blijft als lichte begrenzing aan de hals.

Dan had je ook dat *ZOEFFF* onder je vandaan niet zo gehad.

Galop: Ik vind hem teveel krabbelen. Hij mag in het rustige tempo echt wat meer gaan galopperen. Ik denk dat jij hem tegen houdt omdat je verkrampt zit en je knietjes optrekt en balans houdt op je teugels/zijn mond.. en algemeen:

Ik denk eerlijk gezegd ook (naast jouw verkrampen en teveel aan de mond zitten en te weinig RIJDEN) dat het (elastiek?) waar je mee rijd hem tegen houdt. Hij drukt zich er tegenaan (in de galop wat minder maar daar loopt hij in een houdinkje van voren.. de rest van zijn lichaam doet weinig..)

Mijn advies is.. neem priveles van een fijne instructrice die je ook met je zit kan begeleiden.. hebben ze voor je lease pony niet een dressuurzadeltje liggen?

Wat bedoel je met, 'heeft nog poep met jou'? :? Ik had al gezegd: we probeerde daar voor het eerst verzamelde galop, vandaar. Ik heb heel veel pivelessen gehad, en groepslessen. Nee, geen dressuur zadel. Maar ik ga stoppen met hem, aangezien ik een eigen pony krijg :D Dus mijn volgende foto hier word met mij eigen paard! :D Bedankt voor je reactie!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:46

Had mijn post al aangepast. Jij hebt het over galop? Er staat STAP: bij die opmerking :=

Verzamelde galop? Wat je laat zien is gewoon langzaam galopperen.. heeft niets met verzameling te maken.. (voel je niet direct aangevallen, nergens voor nodig :) ) Verzameling komt niet tot stand door hem aan zijn hoofd te remmen en zelf te verstijven. :n Maar door op je zit terug te rijden en vanuit die positie het achterbeen actief maken/de pas omhoog laten springen dmv halve ophouding(en) en daarna met je handen luchtig te blijven om je paard de sprong af te laten springen en de hand mooi te volgen. (heb het gevoel alsof ik het gebrekkig uitleg.. iemand iets laten voelen is makkelijker.)

Leuk hoor dat je een eigen pony krijgt!

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:53

Oke, noem me dom, maar daar snap ik niet zoveel van :') Ik heb altijd de wat makkelijkere manier geleerd: Probeer hem 'tegen te houden', maar houd hem er wel bij met je been, zodat ie niet terug ik draf gaat. (Met je been naar je hand toe rijden) En hem zo kleinere passen te laten maken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:56

SaSalover schreef:
Oke, noem me dom, maar daar snap ik niet zoveel van :') Ik heb altijd de wat makkelijkere manier geleerd: Probeer hem 'tegen te houden', maar houd hem er wel bij met je been, zodat ie niet terug ik draf gaat. (Met je been naar je hand toe rijden) En hem zo kleinere passen te laten maken.

Dat is NIET met je been naar je hand toe rijden! Absoluut niet! Dat is met de handrem erop rijden en je paard volledig blokkeren!

Sorry voor de uitroeptekens, maar ik wil dit meteen héél extreem duidelijk maken. Een paard verzamelen doe je met je ZIT en je been. Op het moment dat jij met je hand gaat werken, gaat tegenhouden, kan je paard niet voldoende doorkomen met het achterbeen en maak je hem het verzamelen onmogelijk.

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:00

Oke.. sorry.. Ik zal het proberen als ik op mijn eigen paard ga rijden..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:02

SaSalover schreef:

Schat.. niemand noemt jouw dom.. iedereen zit hier om te leren.. iedereen maakt fouten, daar hoef je niet boos om te worden en daar hoef je je ook niet om te schamen.. maar als jouw (gediplomeerde) instructrice zulke dingen roept als van voor tegenhouden en dan met je benen... maak dan dat je wegkomt en zoek een ander die er WEL verstand van heeft!

Nu houd je hem van VOOR tegen.. en rijd je van ACHTER naar de galop toe.

Zoals het ezelsbruggetje al zegt (en jij zelf ook..) Je rijd nu van voor naar achter!! En NIET andersom.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 16-08-12 18:04, in het totaal 2 keer bewerkt

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:03

Ik ga al weg, maar niet om die reden, haha :') Nee, nouja, ik weet het gewoon even niet _O- Bedankt voor de tips!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:04

Esther, hoe zou jij met je been naar de hand toerijden precies formuleren?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:20

Aleeneh schreef:
Esther, hoe zou jij met je been naar de hand toerijden precies formuleren?

Oeh, leuke vraag :D. Daar moet ik over nadenken hoor, zeker nu ik het moet gaan typen...Zal mijn best doen het zo duidelijk mogelijk te houden!

Enne, dit is mijn mening hoor, hoe ik graag wil rijden (en hoe het ook werkt op mijn paarden). Wil zeker niet zeggen dat iedereen het zo moet doen of dat het niet anders kan!

Ik wil mijn paarden aan mijn been hebben, maar ook 'aan mijn hand'. Aan het been kent iedereen denk ik wel, het paard moet zelf voorwaarts denken, blijven lopen en als ik met twee benen kom, moet ie harder, kom ik met één been op de normale plek, moet ie buigen, kom ik met één been dat naar achter ligt, moet ie zijwaarts. Even in een notendop he.

Aan de hand is iets lastiger uit te leggen. Ik vind, dat een paard niet door je hand heen mag duwen. Natuurlijk moeten ze het bit aannemen, verbinding durven maken, maar ik wil een paard niet met mijn hand in een houding vast moeten houden. Als ik mijn hand sluit, wil ik in het ideale geval, dat de neus naar mij toekomt. Een soort van wijken voor druk principe, waardoor ik het paard vrij exact (afh van africhting) kan instellen waar ik het wil hebben, en dat hij vervolgens daar blijft met een heel minimale teugeldruk! Als ik mijn hand duidelijk open en heel zacht mijn been aandruk, mag ie daar met zijn neus achteraan. Dat laatste is echter alleen mogelijk, als je paard niet iedere keer als jij de druk van je teugel afhaalt, meteen naar beneden of naar voren dondert met zijn hoofd. In dat geval loopt het paard namelijk IN je hand, hij steunt op je hand. Dan krijg je ook dat als je eens een keer je hand sluit, ze ertegen in gaan duwen en de neus omhoog gooien.

Met van achter naar voor bedoel ik vooral dat ik altijd, iedere dag, met ieder paard, maar ook op momenten dat iets niet lukt bijvoorbeeld, begin met 'aan het been'. Altijd éérst voorwaarts, eerst eens kunnen schakelen, onvoorwaardelijke reactie als ik met kuit komt. Nou kan dat normaal gesproken gewoon met mijn teugels normaal op maat en in verbinding hoor, maar op het moment dat dat niet lukt komt been altijd eerst.

Daarnaast, omdat ik de paarden op deze manier aan mijn hand wil hebben lopen, maak ik zo min mogelijk gebruik van mijn hand in overgangen. Ik leer paarden terugkomen op het aanspannen van mijn bovenbeen, in combinatie met soms wat kuit als ze te snel terugkomen of niet actief genoeg blijven. Als alles lukt en past, kan ik dan dus een overgang terug rijden waarbij ik mijn hand voor me houd, waardoor het paard niet opkrult of zijn gewicht naar voren gooit, ruimte heeft om voor eventueel iets omhoog te komen als hij achter daalt en wat ik zelf erg fijn vind, je kan meteen weer wegrijden en de aanleuning blijft vrij makkelijk stil omdat je niet stoort.
Maar dat is het ideaalbeeld, daar stoei ik ook gewoon iedere dag mee hoor!

En again, ik weet dat er ook mensen zijn die juist willen dat het paard terugkomt zodra je je hand sluit, die geen been willen geven in een overgang en die willen dat het paard op een andere manier de hand volgt. Ik kies hiervoor omdat ik dat en zo geleerd heb, maar ook omdat ik het echt niet fijn vind om met veel druk van voor te rijden, ik kan dan niet prettig zitten, vind het nogal oncomfortabel. Dus ik wil dat als ik een paard vraag los te laten in een bepaalde houding, dat hij daar dan in principe blijft, totdat ik hem weer anders instel. Weer net een iets andere nuance dan sommige anderen hier denk ik, maar juist daardoor heb ik het gevoel dat ik 'erachteraan kan rijden' zoals ze dat dan zo leuk omschrijven.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:37

Mooi geschreven Esther.

Even aanvullen: Als je dit goed doet zal het paard op het voelen van de aangesloten (niet te verwarren met aanknijpen/trappen oid) benen-kuiten (van)zelf op zoek gaan met de neus naar de hand toe.

Mijn paard is erg gevoelig op haar mond en kan enorm stressen als andere ruiters haar "in de mond" gaan werken. Dan "rent" (hard draven) ze onder je vandaan en verstijft ze in ieder lichaamsdeel.. klinkt vast bekend voor sommigen ;) Als je teveel beenhulpen geeft reageert zij overgevoelig.

Als je het tegenovergestelde doet en je benen afsteekt komt ze niet alleen terug in tempo.. maar zoekt ze ook niet meer naar de hand. Het been verbreekt de verbinding.. dus zoekt zij geen aanleuning!

Zet je hierbij je hand vast krult ze op, steek je hierbij je hand af loopt ze als een kameel :)

Buigen/zijwaarts/wenden gaan allemaal op mijn been- en zit-hulpen. Deze zijn allemaal anders en altijd hetzelfde in combinatie met altijd een andere/dezelfde maar "lichte" handhulp. Gevolg is dat het voor haar altijd heel duidelijk is wat ik haar vraag.

Aanleuning wordt altijd gevraagd en nooit afgedwongen! We willen namelijk een HAPPY paard en daardoor een HAPPY ruiter.. en geen dagelijks gevecht!

En een mooie quote van een fijne vrouw. Gaat over AANLEUNING: (we zitten in het aan de teugel topic uiteraard)

Citaat:
Je bied het paard de mogelijkheid om te leunen (niet te verwarren met steunen overigens :D :D ) Je bied het paard een stukje houvast (ook niet te verwarren met vasthouden :D ) om met die aanleuning beter in staat te zijn de rest van het lijf onder de ruiter te (be)houden en zo meer tot een gedragen geheel te komen.......
De aanleuning moet altijd vanuit lossigheid tot stand komen (ook weer niet te verwarren met losse teugels :D ) Maar vanuit een losse ongespannen ruiterlijf en een los ongespannen paardenlijf.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 16-08-12 19:18, in het totaal 8 keer bewerkt

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:39

Wat een mooie uitleg! :) Ik herken hier inderdaad heel veel in van hoe ik zelf ook rij/probeer te rijden. Denk dat heel veel mensen hier iets aan kunnen hebben!

Het verbaast me trouwens wel heel erg hoe weinig mensen been blijven geven in een overgang. Ik doe het zelf ook en voor mij helpt het heel erg om een paard actief te houden en te helpen met voorwaarts blijven denken.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:46

*komt even binnenvallen..* :o

@_Esther_87_, hele mooie uitleg! Wie nu nog durft te beweren dat paardrijden geen sport is.. :Y)

S_en_Z schreef:
Mooi geschreven Esther.

Even aanvullen: Als je dit goed doet zal het paard op het voelen van de aangesloten (niet te verwarren met aanknijpen/trappen oid) benen-kuiten vanzelf op zoek gaan met de neus naar de hand toe.

Mijn paard is erg gevoelig op haar mond en kan enorm stressen als andere ruiters haar "in de mond" gaan werken. Dan "rent" (hard draven) ze onder je vandaan en verstijft ze in ieder lichaamsdeel.. klinkt vast bekend voor sommigen ;) Als je teveel beenhulpen geeft reageert zij overgevoelig.

Als je het tegenovergestelde doet en je benen afsteekt komt ze niet alleen terug in tempo.. maar zoekt ze ook niet meer naar de hand. Het been verbreekt de verbinding.. dus zoekt zij geen aanleuning!

Zet je je hand vast krult ze op, steek je je hand af loopt ze als een kameel :)

Buigen/zijwaarts/wenden gaan allemaal op mijn been- en zit-hulpen. Deze zijn allemaal anders en altijd hetzelfde in combinatie met altijd een andere/dezelfde maar "lichte" handhulp. Gevolg is dat het voor haar altijd heel duidelijk is wat ik haar vraag.

Dat stressen en wegrennen herken ik zo erg van mijn bijrijdpaard! Als ik te hard in de mond zit (begrijp me niet verkeerd, ik zaag niet, maar ik zet mezelf altijd vreselijk vast. Dat is verkeerd en ik ben er hard mee bezig het te veranderen) gaat ze ook rennen en panieken. En wat is het moeilijk zeg, om zelf te ontspannen..!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:51

Denksport is het in ieder geval wel :D

Maar serieus, het is zoo moeilijk om alles tegelijk goed te doen....Heb ik ze eindelijk fijn genoeg aan het been, komt ie netjes terug, zijn mijn handen niet stil....Of zijn mijn handen wel stil, maar vergeet ik net het laatste stukje been te geven. Paard doet het allemaal wel hoor, maar baasje is meestal te traag :')
Nouja, dat houd het leuk :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:56

In de mond werken hoeft ook helemaal geen zagen te zijn. Vasthouden/balans zoeken op je teugels of terughangen in de paardenmond om een tempo terug te willen nemen is voor gevoelige paarden al meer dan genoeg reden om onder je vandaan te "vluchten" Het is namelijk LETTERLIJK vluchten voor de hand van de ruiter dat ze doen.

Het enige dat je kunt doen is ze heel even laten vluchten en ondertussen met je stem het paard kalmeren (nooit belonen!). Wel je handen licht aangesloten houden (niet je teugel naar voren gooien dus) en zelf rustig en diep in en uit ademen.

Paard komt vanzelf terug op je verbinding en wanneer het paard (echt) ontspant.. DAN beloon je.

Vastzetten, terugtrekken of om willen draaien heeft geen enkele zin op een paard dat vlucht. Daar duurt het vluchten enkel langer mee en als je het paard WEL stil krijgt zal het ongetwijfeld veel langer stress hebben dan wanneer je het eventjes uit laat lopen.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 16-08-12 19:06, in het totaal 2 keer bewerkt

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:59

@_esther_87_, nou zeg dat wel, alles tegelijk doen..! Moeilijk :=

@S_en_Z, ja klopt, ik heb 't niet zo goed verantwoord.. Ik betrap mezelf er ook wel op dat ik teveel met mijn teugels doe met terugnemen, niet goed! Maar meestal als ze wil 'vluchten' werk ik ook met mijn stem 'hooo maar' :j

Ik heb trouwens nog 1 hele domme vraag.. := Ik volg het topic al een tijdje, en als ik het goed begrijp gaat het als volgt: persoon a plaatst een foto van het rijden en persoon b (c,d,e?) geven commentaar wat betreft de nageeflijkheid? ('aan de teugel lopen') *blond*

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 19:05

Je mag op een voorganger reageren.. doe je dat niet willen we wel graag dat je zelf kijkt naar je eigen foto en daar op probeert te reageren. "Ik zie dit, ik zie dat. Ik voelde dit, ik voelde dat"

De mensen die hier meekijken doen ook hun best je foto van commentaar te voorzien. Het is niet altijd dezelfde die reageert op iedere nieuw geplaatste foto.

Kies asjeblieft wel een foto dat je zegt "Nou deze ziet er fijn en mooi uit!" en kijk dan naar je verbeterpunten.. niet in het wilde weg 10 belabberde foto's plaatsen omdat je een tip wil :=

We willen je helpen te verbeteren.. we willen je niet helpen leren paardrijden. :o

Een fijne aanleuning/nageeflijkheid is een gevolg van fijn rijden.. dus ehm.. meestal hoor je meer dingen dan alleen "je hand is te streng, je teugel te lang" := (maar dat is dan alleen maar mooi meegenomen)

Ik heb mijn vorige post even ge-edit en een toevoeging gedaan btw.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 19:07

Ah zo, bedankt voor je uitleg. Nee, meestal als ik iets op internet plaats doe ik niet een belabberde foto maar eentje waarop het wat lijkt dus dat zit wel goed.. Zal ik binnenkort even iemand meeslepen om foto's te maken! :Y)
En ik snap dat dit geen 'leren paardrijden' topic is maar een 'aan de teugel' topic haha.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 19:10

UMayDream schreef:
Ah zo, bedankt voor je uitleg. Nee, meestal als ik iets op internet plaats doe ik niet een belabberde foto maar eentje waarop het wat lijkt dus dat zit wel goed.. Zal ik binnenkort even iemand meeslepen om foto's te maken! :Y)
En ik snap dat dit geen 'leren paardrijden' topic is maar een 'aan de teugel' topic haha.

Gelukkig.. een aantal bokkers niet nl. :=

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 19:15

Haha.. Kan me voorstellen dat dat behoorlijk vervelend is om die telkens terecht te moeten wijzen ;) Nou, ik zal m'n best doen. :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:08

Het is een topic om samen te kunnen discussiëren en van elkaar te leren. Dus niet persoon A,B,C en D die persoon E tips geven en persoon E zelf niet laten nadenken. :D

Een inzicht topic, geen HAW topic dus eigenlijk

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:31

Afbeelding

Iemand die de verschillen kan benoemen tussen het rijden van persoon 1 en persoon 2? Wat zie je voor veranderingen aan het paard? En wat maken 1 en 2 voor fouten en hoe denk je dat ze dit kunnen verbeteren?

(behalve dan dat persoon 2 geen cap, geen handschoenen en geen rijlaarzen draagt? Het is een SCHANDE :+ )
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 16-08-12 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt