Zonder hoofdstel op buitenrit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 22:17

cherie78 schreef:
Marjoow schreef:
Wanneer het gebruikt word op de manier waarop het gebruikt zou moeten worden, doet het geen pijn. Kan me nog een hele fijne fotoreeks herinneren van een paard dat gewurgd werd door een neckrope :=

Een bit geeft DRUK, dat is iets anders dan PIJN.

Het kán met verkeerd gebruik, gelijk staan aan pijn, maar dat is met álles zo.

Een bit geeft DRUK op één van de gevoeligste plaatsen die een paard heeft, nl de lagen, waarin allerlei zenuwen samenkomen.
Zelfs de allerlichtste DRUK staat gelijk aan pijn.

Als iemand dat beseft, is het behoorlijk confronterend. Tenminste voor mij wel.

En het is nu éénmaal "klassiek" om te denken, dat een paard MOET LUISTEREN.
Is het niet goedschiks, dan maar "kwaadschiks"
Snap je wat ik bedoel?

*zucht*

Laat ook maar.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:18

hoi hoi, ik vind het dubbel. het is in princiepe de bereidheid van het paard om te willen stoppen voor druk. Als dat niet optimaal is wat voor 90% van de paarden geld dan moet je niet naar buiten op een neckrope.

Ik weet echter niet of het hier ook gaat om een touwhalster en andere bitloze optoming, want hier zit geen verschil in. het is net wat het paard geleerd heeft en wederom het dier moet willen stoppen, als het niet wilt lukt het zowel met als zonder bit niet.

Enige dat ik wat eng vind over het naar buiten gaan met alleen neckrope is dat als het dier ooit in paniek raakt door iets (al is het omdat een auto hem aanrijd) en op de vlucht schiet dat je dan geen noodstop meer kan maken door zn hoofd naar je voet toe te laten komen. Ikzelf zie dan toch liever als je echt buiten de poort rijd op zn minst een halster/hoofdstel die aan het zadel vast geklikt zit ofzo zodat indien het toch nodig is deze noodstop toch uitgevoerd kan worden.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:19

mika11 schreef:
HC zal wel blij zijn, nu er zoveel over hem wordt gesproken in dit topic. :D
Nog meer mensen die zijn website gaan bekijken.
Heb ik net gedaan, best interessant.

Oh! Maar heb je al op de site gekeken in -mijn- onderschrift? Veeeeeeel beter, en pas -echt- juist! :P :+ _O-

Edit: Da's trouwens wel een punt. Weet je wat, laten we met z'n allen HC gewoon lekker in zijn eigen waanideeen, lekker negeren die handel. ;-)
Laatst bijgewerkt door StefenYnia op 10-04-12 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 22:19

Ik heb nu ineens zóveel respect voor Totilas, Salinero, Parzival, Uthopia, Valegro en ál die andere beroemde GP paarden.

Jeetje, wat moeten díe een ondraaglijke pijn hebben. Een stang én trens én sporen :oo en dan nog zó vrolijk door de piste dansen, en het nog zó leuk vinden!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:23

@Juut, ik val niemand aan en wil dat ook helemaal niet.

Ik ben nog helemaal niet zover om zonder hoofdstel op buitenrit te gaan.

Mijn Welsh Cob's vertrouwen vaak meer op zichzelf dan op mij :+

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:24

StefenYnia schreef:
Oh! Maar heb je al op de site gekeken in -mijn- onderschrift? Veeeeeeel beter, en pas -echt- juist! :P :+ _O-

)

Ja, heb ik ook even bekeken, maar het is allemaal engelstalig, dus daar moet ik een keer rustig voor gaan zitten. :')
Maar het lijkt me een mooie site om eens door te lezen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:26

Marjoow schreef:
Ik heb nu ineens zóveel respect voor Totilas, Salinero, Parzival, Uthopia, Valegro en ál die andere beroemde GP paarden.

Jeetje, wat moeten díe een ondraaglijke pijn hebben. Een stang én trens én sporen :oo en dan nog zó vrolijk door de piste dansen, en het nog zó leuk vinden!

Van bovengenoemde paarden zie ik er eigenlijk maar 2 die het nog zó leuk lijken te vinden :o Uthopia en Valegro :+

Maar voor die andere paarden heb ik inderdaad een HEEL GROOT respect

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 22:27

cherie78 schreef:
Marjoow schreef:

Van bovengenoemde paarden zie ik er eigenlijk maar 2 die het nog zó leuk lijken te vinden :o Uthopia en Valegro :+

Waarom zouden ze dan in godsnaam zulke scores neerzetten, als geen van de paarden het leuk vind? Een paard wat geen plezier heeft, doet het werk "omdat het moet" en als je werk doet "omdat het moet" kun je nóóit zo goed worden, en zo presteren.

Enne, ooit Toot zijn oortjes gezien na zo'n optreden :P Die geniet van dat publiek, dat weet ik zeker.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:32

Ik zal eens wat over mijn Fjord vertellen dan... weet je, als ik met haar werk, en ik ga in het midden van de bak op de grond zitten, komt zij naast me liggen. Als zij op 20 meter afstand staat, en ik vraag haar 'om' te gaan, draait ze om. Als ik haar vraag naar me toe te komen, doet ze dat. Als ik haar vraag te blijven staan, doet ze dat. En zo zijn er nog veel meer dingen die zij en ik samen geoefend hebben. We doen heel veel grondwerk, meer nog als rijden omdat door het breken van mijn rug het rijden nu eenmaal niet meer zo soepel gaat.

Ik kan onder de buik van mijn Fjord door kruipen, ik kan tegen haar benen aan gaan zitten. Ik vertrouw haar blindelings, een vertrouwen dat wij in de iets meer dan 2 jaar dat we nu samen zijn samen hebben opgebouwd. Ik leer nog dagelijks van haar, en zij vast en zeker ook van mij.

En toch, ondanks alles wat ik hier omschreven heb, zal je mij nooit op een halsriem alleen naar buiten zien gaan. Waarom niet? - Hoor ik sommige al roepen, en onder die mensen zullen ook vast mensen zijn die al met een mening klaar staan 'dat ik het vertrouwen in mijn paard toch niet heb'.
Nee, haar vertrouw ik. Anderen niet. Ik ken iemand wiens pony letterlijk door een stel 'stoere' jongelui is aangereden. Paardje moest afgemaakt worden. En dat omdat een stel eikels van 18-19 jaar zonodig de lolbroek uit moesten hangen.

Nee, misschien heb ik wel net zo veel/weinig controle als met een halsriem. Maar als het gaat om het leven of de dood van mijn lief vriendinnetje, ga ik GEEN risicos nemen, alleen maar omdat 1 persoon vind dat ik dan toch niet de band met mijn paard heb die ik in zijn ogen zou MOETEN hebben.

Ik heb aan niemand iets te bewijzen, maar leven zonder mijn lief vriendinnetje... nee, dan zou ik er zelf ook liever niet meer zijn...

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:36

StefenYnia schreef:
Ik zal eens wat over mijn Fjord vertellen dan... weet je, als ik met haar werk, en ik ga in het midden van de bak op de grond zitten, komt zij naast me liggen. Als zij op 20 meter afstand staat, en ik vraag haar 'om' te gaan, draait ze om. Als ik haar vraag naar me toe te komen, doet ze dat. Als ik haar vraag te blijven staan, doet ze dat. En zo zijn er nog veel meer dingen die zij en ik samen geoefend hebben. We doen heel veel grondwerk, meer nog als rijden omdat door het breken van mijn rug het rijden nu eenmaal niet meer zo soepel gaat.

Ik kan onder de buik van mijn Fjord door kruipen, ik kan tegen haar benen aan gaan zitten. Ik vertrouw haar blindelings, een vertrouwen dat wij in de iets meer dan 2 jaar dat we nu samen zijn samen hebben opgebouwd. Ik leer nog dagelijks van haar, en zij vast en zeker ook van mij.

En toch, ondanks alles wat ik hier omschreven heb, zal je mij nooit op een halsriem alleen naar buiten zien gaan. Waarom niet? - Hoor ik sommige al roepen, en onder die mensen zullen ook vast mensen zijn die al met een mening klaar staan 'dat ik het vertrouwen in mijn paard toch niet heb'.
Nee, haar vertrouw ik. Anderen niet. Ik ken iemand wiens pony letterlijk door een stel 'stoere' jongelui is aangereden. Paardje moest afgemaakt worden. En dat omdat een stel eikels van 18-19 jaar zonodig de lolbroek uit moesten hangen.

Nee, misschien heb ik wel net zo veel/weinig controle als met een halsriem. Maar als het gaat om het leven of de dood van mijn lief vriendinnetje, ga ik GEEN risicos nemen, alleen maar omdat 1 persoon vind dat ik dan toch niet de band met mijn paard heb die ik in zijn ogen zou MOETEN hebben.

Ik heb aan niemand iets te bewijzen, maar leven zonder mijn lief vriendinnetje... nee, dan zou ik er zelf ook liever niet meer zijn...

En dit vind ik de beste/mooiste reactie de gegeven is in dit topic :)
Super! +:)+

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:38

Marjoow schreef:

Dat noemen ze acteren :j

StefenYnia schreef:

Edit: Da's trouwens wel een punt. Weet je wat, laten we met z'n allen HC gewoon lekker in zijn eigen waanideeen, lekker negeren die handel. ;-)

Inderdaad is jouw link prettiger, alleen al vanwege de uitgebreide uitleg van de anatomie van het paard.

cherie78 schreef:
Een bit geeft DRUK op één van de gevoeligste plaatsen die een paard heeft, nl de lagen, waarin allerlei zenuwen samenkomen.
Zelfs de allerlichtste DRUK staat gelijk aan pijn.

Als iemand dat beseft, is het behoorlijk confronterend. Tenminste voor mij wel.

En het is nu éénmaal "klassiek" om te denken, dat een paard MOET LUISTEREN.
Is het niet goedschiks, dan maar "kwaadschiks"
Snap je wat ik bedoel?

Verdiep je eens wat verder in de leer van het bit.

Ieder bit geeft druk op; de tong, het gehemelte, de lagen. De druk wordt bij een goed bit en bij normaal gebruik verdeeld, en blijft dus bij druk. Drukverdeling hangt weer af van welk bit; een stang zal minder heftig op het gehemelte inwerken als een trens.

Rijd je met kinketting, dan komt hier werking in de kingroeve bij.
Rijd je met hefboom, dan komt hier werking achter de oren bij.

Kijk ik nu even naar mijn touwhalster; door de plaatsing van de knopen werk deze in op aangezichtszenuwen naast het neusbeen, op de wang, op zenuwplekken achter de oren.
Vertel me eens; als het bit pijn doet, wat doet dit halster dan? Hoe komt het dat ik vanaf de grond meer controle heb met dit halster, dan met bit? Blijft dit paardvriendelijker puur omdat er niks in de mond zit? WAnt dat ik met dit halster behoorlijke schade aan kan richten weet ik wel zeker.

Wat buitenrijden betreft MOET het paard inderdaad luisteren. We hebben hier nu eenmaal met medemensen te maken.

cherie78 schreef:
@Juut, ik val niemand aan en wil dat ook helemaal niet.

Ik ben nog helemaal niet zover om zonder hoofdstel op buitenrit te gaan.

Mijn Welsh Cob's vertrouwen vaak meer op zichzelf dan op mij :+

Je valt niet aan nee, maar je vraagt je wel af waarom wij ons aangevallen voelen. Daarom, dus.

Maar goed, deze discussie heeft al te lang op een zijspoor gelopen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:38

StefenYnia, heel mooi verhaal!
Je hoeft inderdaad niemand iets te 'bewijzen'.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:39

Amyy_ schreef:

En toen zat deze spijkerharde tant van in de 30 ineens te blozen als een klein kind dat voor het aller eerst een compliment heeft gehad. :o :o :o

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 22:40

Het is zelfs ten strengste af te raden om je paard vast te zetten met een touwhalster :=

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:42

StefenYnia schreef:

Wat je hier schrijft, raakt me.

Mijn Cob's vertikken dat echt :+ zodra die merken dat er bv geen longeerlijn aan zit, gaan ze netjes hun eigen gang.
En toch heb ik volgens mij, wel een band met allebei. En zeker met onze "grote" Cob.

Mijn Stravinsky kan ik wel van alles laten doen in vrijheid.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:45

Juut schreef:
Kijk ik nu even naar mijn touwhalster; door de plaatsing van de knopen werk deze in op aangezichtszenuwen naast het neusbeen, op de wang, op zenuwplekken achter de oren.
Vertel me eens; als het bit pijn doet, wat doet dit halster dan? Hoe komt het dat ik vanaf de grond meer controle heb met dit halster, dan met bit? Blijft dit paardvriendelijker puur omdat er niks in de mond zit? WAnt dat ik met dit halster behoorlijke schade aan kan richten weet ik wel zeker.

Wat buitenrijden betreft MOET het paard inderdaad luisteren. We hebben hier nu eenmaal met medemensen te maken.

Waar komt die zenuwfabel toch vandaan? Bij ieder touwhalster hangen de knopen ergens anders en geen enkel paardenhoofd heeft precies dezelfde afmetingen. De zenuwpunten zouden toch op vrij vaste plaatsen moeten zitten. Hoe kan het dan dat de knopen daarop drukken?
Ik vind een touwhalster ook vriendelijker dan een bit. Wil je met een touwhalster echte schade aanrichten, moet je toch behoorlijk fanatiek zijn. :P

Met je laatste zin ben ik het dan wel weer helemaal eens. Mijn pony mag in de bak best eens protesteren (doet ze trouwens niet, ookal rijd ik niet volgens HC) maar op buitenrit in het verkeer mag dat níet.

Marjo

Re: Zonder hoofdstel op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 22:48

Even van de site die Stefenynia in haar OS heeft:

In the photo below, when a horse is tied with a good rope halter and lead rope, he will not break away because a snap or buckle breaks. He will only pull once or twice, he will learn he cannot get away and then stand nicely. Using rope halters give much better feel to the horse. Many people use the web halters which are soft, comfortable and don't put any pressure on the horse. Web halters may seem nicer, but they then to teach a horse to pull and tell the horse that he can pull harder without any uncomfortable pressure. This is not good and the horse will soon learn that you cannot stop him from pulling and that you cannot make him uncomfortable when he does pull. Every time a web halter or snap breaks, you teach your horse to pull to get free (release).

Appelmoes_11

Re: Zonder hoofdstel op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:50

En nu vraag ik me een beetje af hoeveel paarden er nou echt zo hard trekken dat hun stalhalster breekt...

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:50

cherie78 schreef:
StefenYnia schreef:

Wat je hier schrijft, raakt me.

Mijn Cob's vertikken dat echt :+ zodra die merken dat er bv geen longeerlijn aan zit, gaan ze netjes hun eigen gang.
En toch heb ik volgens mij, wel een band met allebei. En zeker met onze "grote" Cob.

Mijn Stravinsky kan ik wel van alles laten doen in vrijheid.

Was ook niet makkelijk op te schrijven - ik bloos nogsteeds. (En als ik eraan denk krijg ik al kippevel. Geen fijne herinnering.)

Mag ik vragen, hoe lang je Cobs en jij al samen zijn? (Ik moet heel eerlijk bekennen, dat ik niet zo heel bekend ben met de karacter trekken van de Irish Cob. :s )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:53

cherie78 schreef:
Dit topic gaat over "zonder hoofdstel op buitenrit" en juist dit is wat Huertecilla dus overduidelijk laat zien.

Hier mijn hengst het optomingsloze 1-1-2 reddingspaard ;)

Afbeelding

Ik zal voor degenen met een leeshandicap nógmaals herhalen dat optomingsloos rijden alleen betrouwbaar veilig is als de combinatie een solide basis heeft van optomingsloze R+ dressuur.
Anders is een optoming zonder P+ mogelijkheid veiliger en toch ethisch acceptabel.
Voor uitleg over R+, P+ etc.; zie mijn site. Of niet.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:54

Wauw heel mooi geschreven hierboven.. Ik ben erg met je eens op deze manier :j

En gave foto!

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 23:02

Huertecilla schreef:
cherie78 schreef:
Dit topic gaat over "zonder hoofdstel op buitenrit" en juist dit is wat Huertecilla dus overduidelijk laat zien.

Ik zal voor degenen met een leeshandicap nógmaals herhalen dat optomingsloos rijden alleen betrouwbaar veilig is als de combinatie een solide basis heeft van optomingsloze R+ dressuur.
Anders is een optoming zonder P+ mogelijkheid veiliger en toch ethisch acceptabel.
Voor uitleg over R+, P+ etc.; zie mijn site. Of niet.

En nogmaals, heel leuk om te laten zien, maar zelfs mensen met de 'solide basis' waar hij over praat besluiten dit niet te doen, en krijgen dan vervolgens te horen dat zij dan 'toch niet die solide basis hebben'. Onzin.

Nogmaals, je bent weer lekker hypokriet met je leeshandicap.
Meneer van Dalen wacht nogsteeds op antwoord... ik trouwens ook.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 23:06

NeverGiveUp schreef:
En gave foto!

Speciaal voor jou dan een leuke van mijn race-muts bij een endurance. Ze begreep niet waarom al die paarden zich vóór de start zo inspanden:

Afbeelding
Afbeelding

Bij de veterinaire keuring was het nóg _O- der, maar dat is hier offtopic.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 23:07

@Appelmoes_11
Van het insternet, net zoals alle info over bitten. Dat het niet helemaal precies klopt, begrijp ik. Maar de reactie van het paard (met veel minder moeite te handelen wanneer ik er naast sta) liegt er ook niet om.

StefenYnia schreef:
Amyy_ schreef:

En toen zat deze spijkerharde tant van in de 30 ineens te blozen als een klein kind dat voor het aller eerst een compliment heeft gehad. :o :o :o

:D

Appelmoes_11 schreef:
En nu vraag ik me een beetje af hoeveel paarden er nou echt zo hard trekken dat hun stalhalster breekt...

1 van mn verzorghafs heeft het voor elkaar gekregen; leren halster, oerdegelijke kwaliteit...mevrouw raakte in paniek in de trailer, heeft halster kapot getrokken en is achterover geklapt. 500 kg is best zwaar voor een halster

@ HC; en nog steeds ga je totaal voorbij aan posts gericht aan jou...en jij durft het over leeshandicap te hebben?
Ik ga de 'foei-knop'maar eens uitproberen, gefeliciteerd; wéér een persoon die je helemaal zelf hebt weg gejaagd.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 23:07

StefenYnia schreef:
Mag ik vragen, hoe lang je Cobs en jij al samen zijn? (Ik moet heel eerlijk bekennen, dat ik niet zo heel bekend ben met de karacter trekken van de Irish Cob. :s )

Het zijn Welsh Cob's. We hebben ze thuis vanaf 4 maanden ongeveer.
De grote heb ik gekocht voordat hij geboren werd.
De kleinere toen die een week of 3 was.

We zijn dus al heel wat jaartjes bij elkaar, want ze worden nu allebei 17

Een welsh Cob is temperamentvol, eigenwijs, ondeugend, speels.
Maar of dit nu echt de eigenschappen zijn die bij een Welsh Cob horen?