[FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:36

(even mezelf als voorbeeld nemen)
Ik reed mijn middendraf in de B en L echt puur voorwaarts en niet per se vanuit achter en minder 'hard'. Resulteerde bij het terugnemen in ineens kleine pasjes.. :=
Toen ik verder kwam en mijn middendraf reed vanuit achter, en mijn tempo bijna niet eens omhoog ging tijdens de middendrag, kon ik hem keurig terugrijden zonder dat het ritme veranderde! Bedoel je dit hiermee?

996981

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:38

Exact! en hoe kan het dan, dat je paard niet meer versnelde, maar ging verruimen?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:39

themuisje schreef:
Kun je beau in het terugrijden ook klein en snel houden? zonder dat het ritme veranderd? :)

hij vind ritme aanhouden nog erg lastig, dus daar zijn we veel mee bezig toevallig! :D
Hij wil al snel van die grote overdreven zweverige passen maken, waardoor je helemaal uit je ritme schiet en doordat hij nog niet
de kracht er voor heeft om dat heel lang vol te houden. Hij vind het ritme houden, dus gelijke passen aanhouden nog moeilijk en
ik kan hem daar soms ook niet altijd perfect mee corrigeren maar wij zijn daar dus druk mee bezig :j

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:41

Dat dacht ik al :) toch leuk dat ik zelf ook steeds handiger wordt in het beoordelen van foto's :D
Wat doen jullie precies om het te verbeteren?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:46

themuisje schreef:
Exact! en hoe kan het dan, dat je paard niet meer versnelde, maar ging verruimen?

Oei nu moet ik uitleggen. En ik zou niet weten hoe.. :')

Ik denk dat er veel factoren meespelen? De actievere achterhand en daarmee de oprichting waardoor het paard dragender wordt en meer bij elkaar gereden word? Paard heeft dan ook meer ruimte om zijn voorbeen uit te slaan. En vooral in het terugrijden bleef hij actief van achter, en viel niet ineens op de voorhand, omdat ik hem dragender had.
Ik heb echt het beeld van mijn foute middendraf en mijn goede middendraf in mijn hoofd, en het verschil ertussen, maar uitleggen waardoor het precies komt? Ik zou zeggen door het hele plaatje, maar heb geen idee waardoor eigenlijk precies...

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:46

themuisje schreef:
Dat dacht ik al :) toch leuk dat ik zelf ook steeds handiger wordt in het beoordelen van foto's :D

veel schakelen, om hem achteren sterker te maken en hem te laten luisteren naar mijn tempo die ik aangeef.
Wanneer hij van die zweefpasjes gaat maken laat ik hem een paar passen veruimen, om het ritme voor enige tijd aan te houden
en hem niet 1 zo'n hupje te laten doen. Zo probeer ik hem dus sterker van achteren te maken en zo hoop ik dat ie binnenkort
op eigen kracht en benen ritmisch kan blijven lopen (+ die zweefpassen :j)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:49

Geryon schreef:
themuisje schreef:

Oei nu moet ik uitleggen. En ik zou niet weten hoe.. :')

Ik denk dat er veel factoren meespelen? De actievere achterhand en daarmee de oprichting waardoor het paard dragender wordt en meer bij elkaar gereden word? Paard heeft dan ook meer ruimte om zijn voorbeen uit te slaan. En vooral in het terugrijden bleef hij actief van achter, en viel niet ineens op de voorhand, omdat ik hem dragender had.
Ik heb echt het beeld van mijn foute middendraf en mijn goede middendraf in mijn hoofd, en het verschil ertussen, maar uitleggen waardoor het precies komt? Ik zou zeggen door het hele plaatje, maar heb geen idee waardoor eigenlijk precies...

*\o/* waarschijnlijk zat jij ook meer op het achterbeen van je paard? Het is lastig om te omschrijven wat he voelt!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:53

_Bitje_ schreef:
themuisje schreef:

veel schakelen, om hem achteren sterker te maken en hem te laten luisteren naar mijn tempo die ik aangeef.
Wanneer hij van die zweefpasjes gaat maken laat ik hem een paar passen veruimen, om het ritme voor enige tijd aan te houden
en hem niet 1 zo'n hupje te laten doen. Zo probeer ik hem dus sterker van achteren te maken en zo hoop ik dat ie binnenkort
op eigen kracht en benen ritmisch kan blijven lopen (+ die zweefpassen :j)

Goed bezig :) Probeer hem vooral in het terug schakelen snel te houden. Anders heeft het helemaal geen zin om terug te schakelen. Ook te lang blijven hangen heeft geen zin. paar pasjes op, paar pasjes terug schakelen. Bewust opvangen met je zit en niet terug blijven werken met je hand. Dan blokkeer je namelijk het achterbeen om door te treden waardoor het achterbeen achter de massa blijft. 1 ophouding en weer los. Beau moet dan in dat tempo, en in dat ritme blijven draven tot jij aangeeft wat anders te gaan doen. Dus is het tempo en ritme goed? geen hulp. Wil je naar voren? been, en weer los. Hij moet dan net zo lang verruimen tot jij aangeeft weer terug te willen. Op deze manier is het heel logisch voor hem wat je nu precies wil :) Hij zal scherper en sneller aan je been worden, en makkelijker terug te schakelen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:55

themuisje schreef:
Goed bezig :) Probeer hem vooral in het terug schakelen snel te houden. Anders heeft het helemaal geen zin om terug te schakelen. Ook te lang blijven hangen heeft geen zin. paar pasjes op, paar pasjes terug schakelen. Bewust opvangen met je zit en niet terug blijven werken met je hand. Dan blokkeer je namelijk het achterbeen om door te treden waardoor het achterbeen achter de massa blijft. 1 ophouding en weer los. Beau moet dan in dat tempo, en in dat ritme blijven draven tot jij aangeeft wat anders te gaan doen. Dus is het tempo en ritme goed? geen hulp. Wil je naar voren? been, en weer los. Hij moet dan net zo lang verruimen tot jij aangeeft weer terug te willen. Op deze manier is het heel logisch voor hem wat je nu precies wil :) Hij zal scherper en sneller aan je been worden, en makkelijker terug te schakelen.

dankjewel! :D

Ja precies, mijn instructrice noemt het ook wel het welbekende dribbelen :P

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:56

Bedoel je aandribbelen vanuit stap? dat kun je gebruiken, maar ze moeten ook vanuit een arbeids- en middendraf willen terug schakelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:57

Goed bezig! Heb niks toe te voegen :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:59

Yamcha schreef:

*\o/*

_Bitje_

themuisje schreef:
Bedoel je aandribbelen vanuit stap? dat kun je gebruiken, maar ze moeten ook vanuit een arbeids- en middendraf willen terug schakelen.

ja, precies ! :D

En dat bedoel ik dus ook bij het terugschakelen, is bijna precies het zelfde :)

_Bitje_

Yamcha schreef:

jee we doen het goed :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:01

Ja, hartstikke goed!

En als je dit snapt, kun je ook.goede en minder goede instructie herkennen :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:02

Erg leerzaam dit topic. Ik heb het paardrijden nooit theoretisch bekeken vanuit allerlei verschillende aspecten! En het lukt me dus ook aardig! :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:05

Geryon schreef:
Erg leerzaam dit topic. Ik heb het paardrijden nooit theoretisch bekeken vanuit allerlei verschillende aspecten! En het lukt me dus ook aardig! :D

Ik ben eigenlijk ook meer een gevoelsruiter. Maar moet zeggen dat ik uit boeken, en van bokt toch wel ontzettend veel leer wat ik ook in mijn eigen rijerij kan toepassen!
Hoop in de loop deze week nieuwe foto's kan plaatsen. Stalgenootje kwam zondag onverwachts foto's maken terwijl ik aan het lessen was. Dus geen spectaculaire foto's omdat er een fotograaf was. Maar waarheidsgetrouwe plaatjes van een alledaagse training. Ben benieuwd wat ik er zelf van bak :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:08

themuisje schreef:
Yamcha schreef:

*\o/*

Pff, jij hoort dit helemaal niet zo netjes uit te kunnen leggen, veeeel te jong ;) _/-\o_

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:09

ssssst ben stiekem 35 in plaats van 15 :))

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:14

themuisje schreef:
Geryon schreef:

Ik ben eigenlijk ook meer een gevoelsruiter. Maar moet zeggen dat ik uit boeken, en van bokt toch wel ontzettend veel leer wat ik ook in mijn eigen rijerij kan toepassen!
Hoop in de loop deze week nieuwe foto's kan plaatsen. Stalgenootje kwam zondag onverwachts foto's maken terwijl ik aan het lessen was. Dus geen spectaculaire foto's omdat er een fotograaf was. Maar waarheidsgetrouwe plaatjes van een alledaagse training. Ben benieuwd wat ik er zelf van bak :)

Ik herken mezelf erg in jou. Ik reed echt puur op gevoel met mijn pony's (op M/Z-niveau). Ik kreeg een nieuwe instructeur en ik moest uitleggen wat ik deed en waarom. Tja, erg moeilijk als je het allemaal maar op gevoel doet! Ik kon het echt niet zeggen.. :') Daardoor had ik echt het gevoel dat hij dacht dat ik een en al ontwetendheid was, maar gelukkig zei hij dat 'ie zag dat ik op gevoel rijd, haha!

Maar inderdaad dingen die ik nu leer in theorie kan ik zeker toepassen op het rijden en hierdoor begrijp ik mijn paard ook beter, waardoor zij moeite heeft met bepaalde dingen.
Ik heb nu ook pas nagedacht over hoe ik tot mijn goede middendraf ben gekomen, gewoon puur op gevoel. :') En Alex van Silfhout vond hem prachtig! _O-
Ben benieuwd naar je foto's!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:17

themuisje schreef:
ssssst ben stiekem 35 in plaats van 15 :))

Ik had al zo'n vermoeden :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:18

Ik rijd trouwens ook puur op gevoel, maar wel met een boel informatie die ik van bokt heb verkregen. Tot twee jaar terug reed ik puur met hand en schopte met been mijn paard daar naartoe omdat ik niet beter wist. Het is mij altijd zo geleerd en ik heb zelfs op die manier lesgegeven aan mensen.
Nu weet ik wel beter maar leer ik nog steeds. Dit soort topics zijn altijd goed voor je ontwikkeling. Zo wordt je weer een stukje bewuster van waar je mee bezig bent.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:21

Helemaal mee ons, Joolien :j

Bewuster worden waar je mee bezig bent. Dat zijn de woorden die ik zocht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:23

Idd, waarom leg ik nu mijn been aan? Waarom wil ik dat hij recht wordt? Waarom moet hij nu terug? Wat doet mijn paard en hoe reageer ik daarop? (laatste zin is een anekedote van Anky)
Ik zie nog te vaak mensen die maar wat doen zonder te wachten op antwoord of niet eens vragen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:26

En mensen die wel wat vragen maar geen antwoord verwachten. Die dus gewoon uit voorzorg been blijven houden ''want stel dat hij terug komt'' *meldt zich*