Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mizsz_Kitty schreef:Hebben vandaag met de les het halthouden weer meegepakt(en vanuit daar weer actief wegrijden). Hebben dit een paar keer vanuit draf gedaan, dit ging een stuk fijner dan vanuit stapt.
Nu bleef ze stil in de aanleuning, vanuit stap drukt ze zich er eigenlijk meteen uit.
Iemand hier een verklaring voor?
bertie schreef:cp112 schreef:Wat er net gezegd werd ovr mn tinker qua impuls klopt helemaal. Goed gezien zo van een foto. Hij wordt soms wat hangerig op het been en moet dan net even wat actiever. Verliest dan impuls en komt dan wat achter de LL. Hij moet meer naar de hand toe gereden worden
Maar, hij is 3,5 dus mag hij zulke impulsverlies foutjes nog maken
Hm ..![]()
3,5 jaar is nog heel jong!![]()
Ik vind het altijd héél belangrijk dat een paard het inrijden met speels gemak aan moet kunnen.
Als je nu impulsproblemen hebt kun je je afvragen of de conditie van je paard wel voldoende is op dit moment. Zéker met deze leeftijd!
Je paard leert nu al verkeerde dingen aan. Dat moet je later weer gaan corrigeren ..
Wat zonde!
Mizsz_Kitty schreef:Mooi trucje dan...
Stond idd ook nagenoeg vierkant. In stap wil ze nog iets drammen, in de draf ging het echt heel fijn.
S_en_Z schreef:nicky_rilana schreef:http://www.google.nl/imgres?q=adelinde+ ... x=87&ty=83 heeft zijn koppie er ook op en oortjes naar voren. wel zijn mond een klein stukje open. bij jou paard zie ik geen mond
en dan showt ze een plaatje van een in 3 stukken lopend paard
R_ali_R schreef:Hmmm, het kwam ineens in me op: Hoe doen springruiters dat? Rijden zei ook op hun zit of is het vaak maar geruk en gepluk aan de voorkant,
is het wel haalbaar om uberhoudt in het parcours op je zit terug te gaan rijden? Wat als het paard door de zit hulp heen rijd en te hard op de hindernis afgaat dan zit je mooi in de problemen. Schort het gros van de springruiters aan voldoende dressuur basis.
Je ziet tegenwoordig ook vaker bitloos springruiters bitloos rijden onder het mom van het is vriendelijker maar is dat wel zo?
Even een hersenspinsel op geschreven
Mizsz_Kitty schreef:R_ali_R schreef:Hmmm, het kwam ineens in me op: Hoe doen springruiters dat? Rijden zei ook op hun zit of is het vaak maar geruk en gepluk aan de voorkant,
is het wel haalbaar om uberhoudt in het parcours op je zit terug te gaan rijden? Wat als het paard door de zit hulp heen rijd en te hard op de hindernis afgaat dan zit je mooi in de problemen. Schort het gros van de springruiters aan voldoende dressuur basis.
Je ziet tegenwoordig ook vaker bitloos springruiters bitloos rijden onder het mom van het is vriendelijker maar is dat wel zo?
Springruiters rijden toch ook regelmatig dressuurmatig? Dus behalve het springen zou de training er hetzelfde uit kunnen zien.
Maar denk toch dat daar iets meer op de hand gereden wordt, maar doen ook niet heel veel dresuurruiters dat? Daar is immers dit topic ook voor, om die verschillen te laten zien.
R_ali_R schreef:Hmmm, het kwam ineens in me op: Hoe doen springruiters dat? Rijden zei ook op hun zit of is het vaak maar geruk en gepluk aan de voorkant,
_Marinke_ schreef:R_ali_R schreef:Hmmm, het kwam ineens in me op: Hoe doen springruiters dat? Rijden zei ook op hun zit of is het vaak maar geruk en gepluk aan de voorkant,
Springruiters rijden volgens mij juist heel erg op hun zit..
Maximale controle willen ze hebben voor die sprong, het paard PRECIES plaatsen en PRECIES laten afzetten waar zij het willen. Met je zit kun je daarin heel erg veel, je kunt er mee versnellen en vertragen bv. Daarbij rijden ze de paarden echt heel netjes tussen de hand en benen....
Heb bij dressuurruiters toch sneller het idee dat ze net wat meer op de been en handhulpen rijden dan op de zithulpen, nu is vaak "het-plaatje" ook erg belangrijk bij dressuur en zie je dat veel mensen dus echt aan dat hoofd gaan zitten. Bij springen maakt het eigenlijk niet zo heel gek veel uit of het paard nou wat hoger of lager loopt met het hoofd natuurlijk en willen springruiters dat het paard veel kracht van achter heeft.. Eigenlijk dus precies wat we ook bij dressuur willen, dressuur is ook niet voor niets een échte basis voor het springen.
freeride schreef:Op zich ook een knappe prestatie van de amazone, zo'n groot paard in 3 stukken rijden![]()
En ik moet het Nicky_rilana nageven, ze is wel consequent in wat ze mooi en goed vindt.......maar of dit nou ook het fijnste is om te zien?
Mizsz_Kitty schreef:R_ali_R schreef:Hmmm, het kwam ineens in me op: Hoe doen springruiters dat? Rijden zei ook op hun zit of is het vaak maar geruk en gepluk aan de voorkant,
Springruiters rijden toch ook regelmatig dressuurmatig? Dus behalve het springen zou de training er hetzelfde uit kunnen zien.
Maar denk toch dat daar iets meer op de hand gereden wordt, maar doen ook niet heel veel dresuurruiters dat? Daar is immers dit topic ook voor, om die verschillen te laten zien.
joyce B schreef:Deze NRPS pony, van april 2000, heb ik gereden van najaar 2003 tot najaar 2005 en gestart vanaf mei 2004 tot en met oktober 2005. 2 buitenseizoenen, 1 binnenseizoen gestart.
<knipperdeknip>
Ben benieuwd.
bertie schreef:Springruiters rijden juist HEEL veel op zit.![]()
maar ..ze hebben het wel een stuk gemakkelijker dan dressuurruuiters, omdat de uitvoering vooral effectief is, maar niet 'mooi' hoeft te zijn.
bertie schreef:xSimonee schreef:Zn kop ging tussen zn benen, kont omhoog en daar ging pony. Hij had een week stilgestaan en het was koud dus hij was druk en toen ik ging draven werd ie gek
Hij bokt wel vaker, maar ik was er even niet op voor bereid. Dus ik hang er half aan, wil weer terug gaan zitten, bokt ie nog 3x en toen lag ik in het zand.
Oh, haha.
Niet zo handig om er op te kruipen als hij een week had stil gestaan.![]()
Héél begrijpelijk.
Geen rijtechnisch probleem, als ik het zo lees. Gelukkig maar!![]()
Pfff! Misschien de volgende keer even longeren.
Wat ik héél mooi vind van de foto is de manier waarop je naar voren kijkt! Echt een schoolvoorbeeld van hoe het zou kunnen, terwijl het voor ZOveel ruiters ZO moeilijk is!
![]()
Rest nog wel de vraag: waarom gebruik je die martingaal? Het kan iets zeggen over je pony, of over je manier van rijden, of over .. (vul zelf maar in)![]()
De foto zelf geeft geen reden voor een martingaal.