[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizsz_Kitty

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:44

Hebben vandaag met de les het halthouden weer meegepakt(en vanuit daar weer actief wegrijden). Hebben dit een paar keer vanuit draf gedaan, dit ging een stuk fijner dan vanuit stapt.
Nu bleef ze stil in de aanleuning, vanuit stap drukt ze zich er eigenlijk meteen uit.

Iemand hier een verklaring voor?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:47

Mizsz_Kitty schreef:
Hebben vandaag met de les het halthouden weer meegepakt(en vanuit daar weer actief wegrijden). Hebben dit een paar keer vanuit draf gedaan, dit ging een stuk fijner dan vanuit stapt.
Nu bleef ze stil in de aanleuning, vanuit stap drukt ze zich er eigenlijk meteen uit.

Iemand hier een verklaring voor?

In draf is het, vind ik, makkelijker om het paard te sluiten in de overgang omdat je automatisch al meer impuls hebt (andere beweging). Dat stukje geslotenheid kan je dan meenemen de overgang in waardoor je eigenlijk veel fijner in balans en over vier benen stil komt te staan.

Zo hoor ik wel eens instructrices roepen 'Vierkant halthouden is een trucje. Als je iedere keer het achterbeen dat achterblijft corrigeert, bij laat zetten, gaan ze op den duur automatisch vierkant staan' (echt gehoord hoor, mond viel open).
Nee!! _-:(
Vierkant halthouden is een gevolg van een correcte overgang rijden!

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:52

Mooi trucje dan...

Stond idd ook nagenoeg vierkant. In stap wil ze nog iets drammen, in de draf ging het echt heel fijn.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:52

Hmmm, het kwam ineens in me op: Hoe doen springruiters dat? Rijden zei ook op hun zit of is het vaak maar geruk en gepluk aan de voorkant,
is het wel haalbaar om uberhoudt in het parcours op je zit terug te gaan rijden? Wat als het paard door de zit hulp heen rijd en te hard op de hindernis afgaat dan zit je mooi in de problemen. Schort het gros van de springruiters aan voldoende dressuur basis.
Je ziet tegenwoordig ook vaker bitloos springruiters bitloos rijden onder het mom van het is vriendelijker maar is dat wel zo?

Even een hersenspinsel op geschreven :+

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:54

bertie schreef:
cp112 schreef:
Wat er net gezegd werd ovr mn tinker qua impuls klopt helemaal. Goed gezien zo van een foto. Hij wordt soms wat hangerig op het been en moet dan net even wat actiever. Verliest dan impuls en komt dan wat achter de LL. Hij moet meer naar de hand toe gereden worden :)
Maar, hij is 3,5 dus mag hij zulke impulsverlies foutjes nog maken :)

Hm .. >;)

3,5 jaar is nog heel jong! :roll:
Ik vind het altijd héél belangrijk dat een paard het inrijden met speels gemak aan moet kunnen.
Als je nu impulsproblemen hebt kun je je afvragen of de conditie van je paard wel voldoende is op dit moment. Zéker met deze leeftijd!
Je paard leert nu al verkeerde dingen aan. Dat moet je later weer gaan corrigeren ..
Wat zonde! -O-

Eh, hij is bijna 4, mag die toch best wat doen ( ok hij staat alweer een maand stil inmiddels :y)).
Ik eg niet dat er direct impuls'verlies' is, dat kwam .misschien wat verkeerd over. Alleen dat wij juist daaraan werken. Het van achter naar voor rijden, met je been naar je hand toe, dat koppie doe ik niet zoveel aan, nageeflijk wilhij wel. Alleen als we dus wat te weinig impuls hebben verlies ik het contact van voren en komt hij achter de LL.

Fotos zijn overigens van een onderling wedstrijdje 15 januari. Ik mag geen hengst starten dus start niet officieel. Dat wil ik volgend jaar gaan doen. Tot die tijd rijden we lekker ontspannen in de bak en maken bosritjes :)[/quote]

Hij wordt in juni pas 4...dat duurt nog dik 3 maanden, dus is ie gewoon nog 3,5 jaar.
Ik volg Bertie in het stukje dat ze het inrijden met speels gemak moeten kunnen, liever een half jaar of zelfs 1,5 jaar wachten, en dan ineens alles fijn en blij dan nu al forceren.
Is niet gemakkelijk zolang wachten, maar het loont, mijn vroegere dressuurdoosje was op 3,5 jaar nog een half veulen, wel al 1.70 hoog, dus lekekr tot 5,5 laten staan, en toen begonnen, half jaartje inrijden etc, en dan weer een half jaar bij laten komen, loopt nu 2 jaar later de sterren van de bakhemel :) Beter wachten tot het allemaal hard en sterk genoeg is dan later proberen goed te krijgen, hij is nu niet sterk genoeg om goed te bewegen, dus je "leert" hem wel degelijk nu niet goed te lopen...niet met opzet, maar het begin en de basis zijn zo belangrijk, daarop bouw je de rest.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:55

Mizsz_Kitty schreef:
Mooi trucje dan...

Stond idd ook nagenoeg vierkant. In stap wil ze nog iets drammen, in de draf ging het echt heel fijn.

Stap gaat over een tijdje ook wel fijner denk ik. Mijn paard vond het eerst ook gemakkelijker vanuit draf, dan daalt ie achter makkelijker. Inmiddels snapt hij hoe het werkt, dat hij zijn bekken moet kantelen en gesloten moet blijven en doet hij het ook in stap prima.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:58

S_en_Z schreef:
nicky_rilana schreef:
http://www.google.nl/imgres?q=adelinde+ ... x=87&ty=83 heeft zijn koppie er ook op en oortjes naar voren. wel zijn mond een klein stukje open. bij jou paard zie ik geen mond

en dan showt ze een plaatje van een in 3 stukken lopend paard :=

Op zich ook een knappe prestatie van de amazone, zo'n groot paard in 3 stukken rijden :D
En ik moet het Nicky_rilana nageven, ze is wel consequent in wat ze mooi en goed vindt.......maar of dit nou ook het fijnste is om te zien?

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:02

R_ali_R schreef:
Hmmm, het kwam ineens in me op: Hoe doen springruiters dat? Rijden zei ook op hun zit of is het vaak maar geruk en gepluk aan de voorkant,
is het wel haalbaar om uberhoudt in het parcours op je zit terug te gaan rijden? Wat als het paard door de zit hulp heen rijd en te hard op de hindernis afgaat dan zit je mooi in de problemen. Schort het gros van de springruiters aan voldoende dressuur basis.
Je ziet tegenwoordig ook vaker bitloos springruiters bitloos rijden onder het mom van het is vriendelijker maar is dat wel zo?

Springruiters rijden toch ook regelmatig dressuurmatig? Dus behalve het springen zou de training er hetzelfde uit kunnen zien.
Maar denk toch dat daar iets meer op de hand gereden wordt, maar doen ook niet heel veel dresuurruiters dat? Daar is immers dit topic ook voor, om die verschillen te laten zien.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:06

Deze NRPS pony, van april 2000, heb ik gereden van najaar 2003 tot najaar 2005 en gestart vanaf mei 2004 tot en met oktober 2005. 2 buitenseizoenen, 1 binnenseizoen gestart.

Misschien leuk om door de tijd heen te zien hoe ze liep...

mei 2004
onderling, halsstrekken (cijfer 8 hadden we er voor)
Afbeelding

NRPS kampioenschappen, 1e officiële wedstrijd, 2x een winstpunt.
Afbeelding

juli 2004, selectiewedstrijd FK, B paarden.
Afbeelding

mei 2005, L1 + wp, oefenen voor overgang naar L2
halsstrekken,
Afbeelding

Afbeelding
september 2005 waren we L2 met 3 winstpunten tussen de paarden.

Deze pony klikte het heel goed mee, ze had wel de neiging om te kantelen en sprong vaak achter over in de galop, later werd het wel beter, maar zat regelmatig overkruist na een bocht of volte het 1e jaar :D
87% Arabisch bloed.

Als je naar de benenfoto's kijkt zou je veel tactfouten verwachten misschien?, maar in de proeven scoorden we hoge punten en hebben veel prijzzen gewonnen tussen de paarden, zonder opmerkingen over tactfouten in de draf. Misshcien dat bewegende beelden toch anders zijn dan de momentopnames van de foto's?

Ben benieuwd.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:28

Mizsz_Kitty schreef:
R_ali_R schreef:

Springruiters rijden toch ook regelmatig dressuurmatig? Dus behalve het springen zou de training er hetzelfde uit kunnen zien.
Maar denk toch dat daar iets meer op de hand gereden wordt, maar doen ook niet heel veel dresuurruiters dat? Daar is immers dit topic ook voor, om die verschillen te laten zien.

Klopt wat ik gelezen heb over professionelle doen zei regelmatig in dressuur.
Maar gebeurdt dit ook in de basis sport je hoeft maar 1 winstpunt in de B te hebben en je mag springen starten, is dit wel reëel?

Als ruiter wil je samenwerken met je paard en zo vriendelijk mogenlijk zijn lijkt mij, daarom zou je het paard ook fijn aan de hulpen willen hebben dus ook zit hulpen en zo minimaal mogenlijk handgebruik hebben maar is het wel haalbaar voor die tak van de sport?

Wat ik heb gezien van springruiters word ik niet blij van zowel van tv en op cc qau handgebruik.

Zo heb ik wel eens van een instructeur gehoord gebruik je hand zoals die van een spring ruiter met langen halen zagen.
Als ik dit soort dingen hoor draait mij maag zich letterlijk om!
Laatst bijgewerkt door R_ali_R op 23-02-12 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:29

R_ali_R schreef:

Springruiters rijden volgens mij juist heel erg op hun zit.. :j
Maximale controle willen ze hebben voor die sprong, het paard PRECIES plaatsen en PRECIES laten afzetten waar zij het willen. Met je zit kun je daarin heel erg veel, je kunt er mee versnellen en vertragen bv. Daarbij rijden ze de paarden echt heel netjes tussen de hand en benen....

Heb bij dressuurruiters toch sneller het idee dat ze net wat meer op de been en handhulpen rijden dan op de zithulpen, nu is vaak "het-plaatje" ook erg belangrijk bij dressuur en zie je dat veel mensen dus echt aan dat hoofd gaan zitten. Bij springen maakt het eigenlijk niet zo heel gek veel uit of het paard nou wat hoger of lager loopt met het hoofd natuurlijk en willen springruiters dat het paard veel kracht van achter heeft.. Eigenlijk dus precies wat we ook bij dressuur willen, dressuur is ook niet voor niets een échte basis voor het springen. ;)
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 23-02-12 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:29

Maartenn schreef:
Volgens mij is het niveau wat betreft dressuur veel lager in België dan in Nederland?

De warmbloedfokkerij in België is meer georiënteerd op springpaarden dan op dressuurpaarden.
Dan kan ik me voorstellen dat de dressuur minder aandacht krijgt.
Ik ken Belgen die in Nederland lessen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:31

_Marinke_ schreef:
R_ali_R schreef:

Springruiters rijden volgens mij juist heel erg op hun zit.. :j
Maximale controle willen ze hebben voor die sprong, het paard PRECIES plaatsen en PRECIES laten afzetten waar zij het willen. Met je zit kun je daarin heel erg veel, je kunt er mee versnellen en vertragen bv. Daarbij rijden ze de paarden echt heel netjes tussen de hand en benen....

Heb bij dressuurruiters toch sneller het idee dat ze net wat meer op de been en handhulpen rijden dan op de zithulpen, nu is vaak "het-plaatje" ook erg belangrijk bij dressuur en zie je dat veel mensen dus echt aan dat hoofd gaan zitten. Bij springen maakt het eigenlijk niet zo heel gek veel uit of het paard nou wat hoger of lager loopt met het hoofd natuurlijk en willen springruiters dat het paard veel kracht van achter heeft.. Eigenlijk dus precies wat we ook bij dressuur willen, dressuur is ook niet voor niets een échte basis voor het springen. ;)

In de basis dressuur worden evenwichts hulpen wellicht niet heel erg veel gebruikt, in de wat hogere klasse komt dit echter steeds meer. Ik denk dat dit in het springen ook zo is :j Hoe hoger je komt, hoe meer je gebruik gaat maken van gewichtshulpen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:33

freeride schreef:
Op zich ook een knappe prestatie van de amazone, zo'n groot paard in 3 stukken rijden :D
En ik moet het Nicky_rilana nageven, ze is wel consequent in wat ze mooi en goed vindt.......maar of dit nou ook het fijnste is om te zien?

Hm .. kan het zijn dat NR hier een beetje een ironische opmerking plaatste? _O-

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:33

Nog iemand iets te vertellen over mijn rijkunsten op pagina 19?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:34

themuisje klopt, ik heb heel erg de indruk dat dressuur veel meer gericht is op dat plaatje, en dan vooral die voorkant. Zo jammer!

Bij het springen word je er imo veel eerder mee afgestraft als je het paard niet goed aan de zithulpen hebt en daarbij is die voorkant lang niet zo belangrijk als bij de dressuur, die word dus ook veel eerder gewoon "met rust" gelaten er word veel meer écht gereden in mijn ogen. Wil niet zeggen dat dressuur daarmee slecht is ofzo, absoluut niet... Maar vergelijk het nu meer met hoe je het op concours ziet hè... ;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:35

Afbeelding

Een mooi schoolvoorbeeld van een paard dat achter wijd gaat omdat hij het niet kan bolwerken. Tel daar een een scheef zittende amazone bij op en het plaatje is compleet *\o/* :')

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:36

Mizsz_Kitty schreef:
R_ali_R schreef:

Springruiters rijden juist HEEL veel op zit. :j
maar ..ze hebben het wel een stuk gemakkelijker dan dressuurruuiters, omdat de uitvoering vooral effectief is, maar niet 'mooi' hoeft te zijn. :+

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:37

ik heb op een springstal gewerkt en daar werd me gelijk ingestampt: springen is voor 90% dressuur. dus aan de bak jij voor je op onze paarden mag :+
maar wat bertie zegt: uiteindelijk gaat het op wedstrijd niet om hoe het er uit ziet, maar of er een balkje of gaat of niet en je een goede tijd neerzet.

Ik heb een filmpje van mijn net ingereden friesje, overgangen op de zit heb ik er even uitgeknipt, vond het erg goed om te zien. Vanuit draf naar stap, en van stap naar halt, en van halt weer in stap. En ik gebruik géén teugels. Dit is van verder weg (en door een dronken camera man ;) ) misschien lastig te zien, maar als ik echt voor de camera sta zie je dat ik geen teugels gebruik. Ik ga hem uploaden en hier plaatsen , want ik zit met het feit dat ze haar hoofd om hoog gooit in de overgang. Ik denk dat dit nog van schrik is, benieuwd wat jullie er van vinden!

er zijn heeeel veel pagina's bij, ik lees vanav een stukje bij maar de rest wordt echt morgen pas.. topic gaat haaaardd :):)

themuisje kun je dat zo wel zeggen van een foto. je hebt ook nog beenstanden en hoe ze de voeten dus neerzetten.. dus je weet op die foto niet of het achterbeen ook wijd wordt néérgezet, of alleen wijd uitzwaait en recht neerkomt.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:41

joyce B schreef:
Deze NRPS pony, van april 2000, heb ik gereden van najaar 2003 tot najaar 2005 en gestart vanaf mei 2004 tot en met oktober 2005. 2 buitenseizoenen, 1 binnenseizoen gestart.

<knipperdeknip>

Ben benieuwd.

Wat me in al de foto's opvalt is de hoge staartdracht.
Een staart hoort in een normaal verloop de wervelkolom te volgen. Ontspannen afhangend, helemaal in lijn met ..
Een rugprobleem, misschien?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:44

FahyaFemke schreef:
maar wat bertie zegt: uiteindelijk gaat het op wedstrijd niet om hoe het er uit ziet, maar of er een balkje of gaat of niet en je een goede tijd neerzet.

Heb IK dat gezegd? :oo :n

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:46

Ik denk dat ze bedoeld dat het bij springen niet echt super netjes hoeft, niet zoals het bij dressuur moet zegma.

bertie schreef:
Springruiters rijden juist HEEL veel op zit. :j
maar ..ze hebben het wel een stuk gemakkelijker dan dressuurruuiters, omdat de uitvoering vooral effectief is, maar niet 'mooi' hoeft te zijn. :+

Ze doelt denk ik op dit stukje! ;)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:55

ja precies dat bedoelde ik :j dat het niet 'mooi' hoeft te zijn :j

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 00:15

hier het filmpje:
Afbeelding
Vanuit draf naar stap, en van stap naar halt, en van halt weer in stap. En ik gebruik géén teugels. Dit is van verder weg (en door een dronken camera man ) misschien lastig te zien, maar als ik echt voor de camera sta zie je dat ik geen teugels gebruik. Ik ga hem uploaden en hier plaatsen , want ik zit met het feit dat ze haar hoofd om hoog gooit in de overgang. Ik denk dat dit nog van schrik is, benieuwd wat jullie er van vinden!

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 03:34

bertie schreef:
xSimonee schreef:
Zn kop ging tussen zn benen, kont omhoog en daar ging pony. Hij had een week stilgestaan en het was koud dus hij was druk en toen ik ging draven werd ie gek :')
Hij bokt wel vaker, maar ik was er even niet op voor bereid. Dus ik hang er half aan, wil weer terug gaan zitten, bokt ie nog 3x en toen lag ik in het zand.

Oh, haha.
Niet zo handig om er op te kruipen als hij een week had stil gestaan. /3
Héél begrijpelijk.
Geen rijtechnisch probleem, als ik het zo lees. Gelukkig maar! +:)+
Pfff! Misschien de volgende keer even longeren.

Wat ik héél mooi vind van de foto is de manier waarop je naar voren kijkt! Echt een schoolvoorbeeld van hoe het zou kunnen *\o/* , terwijl het voor ZOveel ruiters ZO moeilijk is! ~~}>

Rest nog wel de vraag: waarom gebruik je die martingaal? Het kan iets zeggen over je pony, of over je manier van rijden, of over .. (vul zelf maar in) :?
De foto zelf geeft geen reden voor een martingaal. :n

Allereerst bedankt voor je compliment, ik heb vaak met velen in een bak gereden, dan moet je wel opletten en goed om je heen kijken :)

Over de martingaal, die heb ik voor mijn eigen zekerheid. Omdat ie nog wel eens gek wil doen, en was vantevoren nog even naar buiten geweest. Ik doe verder niks met de martingaal, maar heb er ook geen last van dus is puur voor mijn eigen zekerheid omdat ik me dan veiliger voel, zeker omdat ik de vorige keer ben gevallen.