Colway schreef:oke maar dan is 90 max gewicht waarom wil je daar dan op zitten als je 89 of 90 weegt?Niet banketstaaf bedoeld maar je zit in d bovengrens, oftewel maximale belasting..
Ik heb al vaker verklaard dat 90 kg mijn maximale rijgewicht is, daarboven stop ik doodsimpel. Ik ben ervan overtuigd, mijn paarden met dit gewicht en mijn souplesse, geen schade te berokkenen. Zou een ander verhaal zijn als ik een beginner was. In alle wetenschappelijke berichten die ik opzocht staat duidelijk omschreven dat het afhangt van het type en ras paard, tevens aangevuld met de ervaring die deze ruiter heeft. Een ruiter, op het juiste paard voor zijn lichaamsbouw, een meegaande zit en ervaring doet met 90 kilo geen schade berokkenen aan zijn paard. Een ruiter, 75 kg niet op het juiste paard voor zijn lichaamsbouw, een slechte zit en onervaren berokkend zonder het te weten een behoorlijke schade aan zijn paard.
Vraag Colway

edit... door mijn sport kan en mag ik niet meer of minder wegen, ik zit in een bepaalde gewichtsklasse. Daar boven zou ik altijd verliezen, daaronder wordt ik niet toegelaten.