Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 19:59

Colway schreef:
oke maar dan is 90 max gewicht waarom wil je daar dan op zitten als je 89 of 90 weegt?Niet banketstaaf bedoeld maar je zit in d bovengrens, oftewel maximale belasting..

Ik heb al vaker verklaard dat 90 kg mijn maximale rijgewicht is, daarboven stop ik doodsimpel. Ik ben ervan overtuigd, mijn paarden met dit gewicht en mijn souplesse, geen schade te berokkenen. Zou een ander verhaal zijn als ik een beginner was. In alle wetenschappelijke berichten die ik opzocht staat duidelijk omschreven dat het afhangt van het type en ras paard, tevens aangevuld met de ervaring die deze ruiter heeft. Een ruiter, op het juiste paard voor zijn lichaamsbouw, een meegaande zit en ervaring doet met 90 kilo geen schade berokkenen aan zijn paard. Een ruiter, 75 kg niet op het juiste paard voor zijn lichaamsbouw, een slechte zit en onervaren berokkend zonder het te weten een behoorlijke schade aan zijn paard.

Vraag Colway :) Stel jij hebt een quarter, goed gespiert en in goede conditie, je hebt 2 kandidaten zoals hierboven omschreven, wie mag jouw paard berijden? :D

edit... door mijn sport kan en mag ik niet meer of minder wegen, ik zit in een bepaalde gewichtsklasse. Daar boven zou ik altijd verliezen, daaronder wordt ik niet toegelaten.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:15

john57 schreef:
Colway schreef:
oke maar dan is 90 max gewicht waarom wil je daar dan op zitten als je 89 of 90 weegt?Niet banketstaaf bedoeld maar je zit in d bovengrens, oftewel maximale belasting..

Ik heb al vaker verklaard dat 90 kg mijn maximale rijgewicht is, daarboven stop ik doodsimpel. Ik ben ervan overtuigd, mijn paarden met dit gewicht en mijn souplesse, geen schade te berokkenen. Zou een ander verhaal zijn als ik een beginner was. In alle wetenschappelijke berichten die ik opzocht staat duidelijk omschreven dat het afhangt van het type en ras paard, tevens aangevuld met de ervaring die deze ruiter heeft. Een ruiter, op het juiste paard voor zijn lichaamsbouw, een meegaande zit en ervaring doet met 90 kilo geen schade berokkenen aan zijn paard. Een ruiter, 75 kg niet op het juiste paard voor zijn lichaamsbouw, een slechte zit en onervaren berokkend zonder het te weten een behoorlijke schade aan zijn paard.

Vraag Colway :) Stel jij hebt een quarter, goed gespiert en in goede conditie, je hebt 2 kandidaten zoals hierboven omschreven, wie mag jouw paard berijden? :D

edit... door mijn sport kan en mag ik niet meer of minder wegen, ik zit in een bepaalde gewichtsklasse. Daar boven zou ik altijd verliezen, daaronder wordt ik niet toegelaten.

Maar daar heeft je paard geen boodschap aan ;)

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 20:55

Antropomorfistisch antwoord en de vraag was voor Colway :)

Grapjasjes12

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:10

Ik antwoordde ook niet op de vraag aan Colway :) Ik vond juist dat jouw edit nogal antropomorfistisch was. Zo van: Ik mag voor m'n sport niet minder wegen, dus maakt het niet uit voor m'n paard. Dat idee kreeg ik een beetje.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:34

En voor iedereen die denkt dat ie een stukje vocabulaire ontwikkeling heeft gemist in zijn/haar jeugd

Antropomorfisme:In wetenschap en filosofie wordt de term gebruikt als menselijke eigenschappen en waarde-oordelen worden toegeschreven aan niet-menselijke wezens (dieren, planten, goden) of dingen

moest 'm ook even wiki-en :o?

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 22:21

phormicola schreef:
Ik antwoordde ook niet op de vraag aan Colway :) Ik vond juist dat jouw edit nogal antropomorfistisch was. Zo van: Ik mag voor m'n sport niet minder wegen, dus maakt het niet uit voor m'n paard. Dat idee kreeg ik een beetje.

ik denk dat je dat verkeerd begrepen hebt :) Ik ben vrij consequent in mijn opvattingen, te zwaar; geen paardrijden. Mijn sport doet er niets aan af. Stel dat de algemene stelregel was 70 kg bij mijn quarter van 1.69 m, fors gebouwd, flink gespiert en in goede conditie, dan was het helaas geen paard rijden meer. Maar die 70 kg is geen stelregel, die ligt bij vele op max 90 kg. Daarbij ligt het aan ras, de bouw etc etc. :)

Maar goed, ik hoop ik mag op het paard van Colway :D

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:50

matharitje schreef:
brenndaa schreef:
@freeride, oke nja ik vind hem zelf wel vrij stevig. De scheur in de achterhoef is opgelost. Heb het even tegen de eigenaar gezegd en het is weer helemaal goed!

Nee echt stom dat het niet vergoed wordt. Wanneer iemand zwaar overgewich theeft en suikerziekte krijgt krijgt diegene wel 500 euro in de maand omdat ze dan een "chronische" ziekte hebben. Dan denk ik dus: steek dat geld dan in diëtiste en goede begeleiding met sporten o.i.d.

Er zijn verschillen bij diabetes :s
Je krijgt dat niet zomaar door overgewicht.

Ja, dat weet ik wel, maar ik had het over mensen die diabetes krijgen door overgewicht. En het was maar een voorbeeld. Tuurlijk vind ik het erg voor mensen die diabetes hebben, ook als het komt door overgewicht. Maar steek het geld dan in goede hulp om van het overgewicht af te komen dan gewoon 500 euro op hun rekening te zetten elke maand.

Nu ik hem lees staat hij er inderdaad anders dan ik hem bedoel sorry.

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:18

Er zijn verschillen bij diabetes :s
Je krijgt dat niet zomaar door overgewicht.[/quote]

Ja, dat weet ik wel, maar ik had het over mensen die diabetes krijgen door overgewicht. En het was maar een voorbeeld. Tuurlijk vind ik het erg voor mensen die diabetes hebben, ook als het komt door overgewicht. Maar steek het geld dan in goede hulp om van het overgewicht af te komen dan gewoon 500 euro op hun rekening te zetten elke maand.

Nu ik hem lees staat hij er inderdaad anders dan ik hem bedoel sorry.[/quote]

Oke thanks.
Ik begon eventjes groen en paars uit te zien.
Maar het is gewoon zo dat je alleen type2, oudersdomsdiabetes Vroeger kan ontwikkelen door slechte levensgewoonten.
Maar je zou het zoiszo later krijgen, ook met goede levensgewoonten.

En krijg je daar in NL 500Eur voor?
Wil ik ook wel :D!
Is een grappig alternatief, snap de logica niet...

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:00

Ik heb het topic half gevolgd en wil hier mijn steentje bijdragen. Ik ben veel te zwaar en hebt toch een paardje gekocht vorig jaar. Niet om op te rijden, maar om mee te mennen. Inmiddels ben ik heel langzaam wat aan het afvallen, wat ik prima vind. Mocht ik ooit op een gezonde bmi komen ga ik overwegen mijn paardje ook eens te berijden, maar voor die tijd helemaal niet.

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:06

Ja dat weet ik wel, wil ook niemand kwetsen. Een goede vriend van mij heeft ook diabetes gewoon de erfelijke versie geloof dat dat type 1 is? Maar een goede kennis heeft het door overgewicht. Ik vind het wel een goed alternatief om dan gewoon goede dietiste/ begeleiding met sporten enzo te vergoeden zodat ze gaan afvallen.

Verder vind ik het ook absoluut terecht dat mensen met een chronische ziekte 500 e toeslag krijgen, omdat ze het gewoon echt nodig hebben. (Denk aan: medicatie die niet helemaal vergoed wordt e.d.)

Hoop dat je het nu beter begrijpt, wilde niemand aanvallen ofzo.

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:08

Oh trouwens, volgens mij hoeft diabetes 2 niet perse al vast te staan dat je het krijgt. Als je dusdanig overgewicht krijgt, heb je een hele hoge kans dat je diabetes 2 krijgt. Dus je zou het dan niet sowieso al krijgen....

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:14

Citaat:
Vraag Colway Stel jij hebt een quarter, goed gespiert en in goede conditie, je hebt 2 kandidaten zoals hierboven omschreven, wie mag jouw paard berijden?

geen van beiden :)

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:15

Colway schreef:
Citaat:
Vraag Colway Stel jij hebt een quarter, goed gespiert en in goede conditie, je hebt 2 kandidaten zoals hierboven omschreven, wie mag jouw paard berijden?

Het enige juiste antwoord........

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:59

brenndaa schreef:
Ja dat weet ik wel, wil ook niemand kwetsen. Een goede vriend van mij heeft ook diabetes gewoon de erfelijke versie geloof dat dat type 1 is? Maar een goede kennis heeft het door overgewicht. Ik vind het wel een goed alternatief om dan gewoon goede dietiste/ begeleiding met sporten enzo te vergoeden zodat ze gaan afvallen.

Verder vind ik het ook absoluut terecht dat mensen met een chronische ziekte 500 e toeslag krijgen, omdat ze het gewoon echt nodig hebben. (Denk aan: medicatie die niet helemaal vergoed wordt e.d.)

Ik denk dat jij je beter eens kan informeren voor je uitspraken doet over chronische ziekten.
Normalerwijze zou ik de moeite niet doen op zo'n reacties, maar hier heb je even een link: http://www.diabetesfonds.nl/artikel/fab ... verstanden

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:05

Maar wat klopt er niet aan wat Brendaa zegt dan?

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 15:25

matharitje schreef:
brenndaa schreef:

Ik denk dat jij je beter eens kan informeren voor je uitspraken doet over chronische ziekten.
Normalerwijze zou ik de moeite niet doen op zo'n reacties, maar hier heb je even een link: http://www.diabetesfonds.nl/artikel/fab ... verstanden

Ik denk dat we het over dergelijke thema,s beter niet kunnen hebben. Gaat onherhoepelijk fout zoals nu ook. ;)

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 15:26

Colway schreef:
Citaat:

Kort en krachtig, hoe kom je derop :D

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:34

Jeetje al een tijdje mee gelezen en ben nou wel benieuwd.

Ik heb een haflinger van 1.50 en ik ben 83 kilo en 1.80 lang (ik weet is misschien geen mooi plaatje maar daar gaat het niet om)
Ben ik te zwaar?

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:52

Colway schreef:
Maar wat klopt er niet aan wat Brendaa zegt dan?

Als je de link leest dan zal je zien wat er niet klopt.
En zo'n onderwerpen moeten niet vermeden worden.
Het is nuttig dat al die misverstanden zo goed en kwaad mogelijk de wereld worden uitgeholpen.
Voor mensen die met diabetes te kampen hebben is dit een dagelijks gevecht.
En voor zij die er niet mee te maken hebben in een nabije leefomgeving is zo iets makkelijk gezegd.

Ik bedoel dat ook niet slecht maar het is makkelijk om zo iets te zeggen als je dat ooit hebt horen zeggen.
Gaat hier wel om iets niet subjectief.
Vandaar mijn reactie.
Is misschien offtopic maar het werd toch aangehaald.

En wat die 500 eur betreft...
In België krijg je je medicatie en ondersteuning en materiaal gratis als je je aansluit bij een vereniging.
Dat vind ik dan misschien iets "eerlijker"?
Maar de 500 eur is misschien wel leuker :)!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:54

Ik zie serieus niet wat er niet klopt, vandaar mijn vraag ;-) Mag ook via pb

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:00

Nee ik ook niet. En ik heb wel degelijk mensen om me heen met een chronische ziekte, daar zou ik ook niet te snel een uitspraak over doen;).

Bovendien had ik er bij gezet dat ik het heel erg vind voor mensen die diabetes hebben, sowieso iedereen met een chronische ziekte. Maar goed, ik wilde er verder geen ruzie over veroorzaken ofzo, maar het is toch gewoon zo dat je door overgewicht een verhoogt risico hebt op diabetes? Is toch niks mis mee als ik dit zeg???

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:03

Heb de link gelezen, snap nog steeds niet wat er fout is aan mijn uitspraak. Misschien nog een keer goed lezen wat ik gezegd heb?

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:52

ilayda schreef:
Jeetje al een tijdje mee gelezen en ben nou wel benieuwd.

Ik heb een haflinger van 1.50 en ik ben 83 kilo en 1.80 lang (ik weet is misschien geen mooi plaatje maar daar gaat het niet om)
Ben ik te zwaar?

Daar is een apart topic voor :j ik kan de link even niet sturen, gaat moeilijk met telefoon..

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:28

Ik denk dat dit topic daar prima voor is.

Ilayda, ik denk dat je inderdaad wel wat zwaar bent voor je paard. Zeker gezien je eigen lengte. Heb je een foto?

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:43

@Ilayda Ik denk dat het er een beetje aan ligt hoe je haflinger gebouwd is, daar zit tegenwoordig nogal een verschil in.