is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Re: is hier iemand NIET ANTI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:12

ik ben ook wel eens bang dat ik hem te strak heb hoor :)
maar als ik dan in de spiegel kijk (of het op een andere manier controleer) is dat nooit zo :+
(majah ik ben ook zo'n stresskip die altijd bang is om iets verkeerds te doen :') )
en ik heb ook wel eens fotos die op het verkeerde moment zijn gemaakt, dat de slof net in werking treed maar dat je dan ook wel ziet dat het paard dan echt tegen mijn hand in komt :o
dus dat de slof dan op spanning staat omdat de begrenzende werking in werk komt :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:15

Ah, dat was bij mij dus niet zo. Ik had de slof (veel te) strak staan, terwijl ik hem dus veel losser had moeten hebben en het paard voorwaartser rijden.
Wel goed dat je jezelf zo controleert. +:)+

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:18

oh, maar bij mij gaat het ook nog wel eens fout hoor :o
dan zie ik een foto en dan denk ik ook, dat had wel ietsje minder gekunt :o
maar vaak is het dan wel dat minimale verschil waar ik het in mijn vorige post over had zeg maar :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:23

Kijk, en dat kon ik dus echt niet inschatten en had hem dus, àls ik hem omhad, te strak. Ik reed meer op de slof dan op de teugel. Gelukkig heeft het paard er niets aan overgehouden en heb ik goede instructie gevonden. Ze is wel altijd stug gebleven, maar ik heb zo ontzettend veel van haar geleerd!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:27

het is goed dat je dat van jezelf weet, dan kun je er beter op inspelen :)
mijn ervaring is overgens dat een paard die eenmaal stug is ook eigenlijk altijd wel stug blijft :o

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:30

Ze was voor mij met een cob thiedeman gereden op het strakste gaatje. Paard was 1,72 met een heel lang lijf en lange hals. Dan word je wel stug... 8)7 Met mijn onkunde heb ik dat toen (na lang zonder hulpteugels te hebben gereden) geprobeerd op te lossen met een slof af en toe.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:43

soms moeten er eerst dingen mis gaan voor je iets kunt leren :o

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:47

*mag ik er even tussenspringen? :o *

Zoals ik al gezegd heb hier, ben ik voor slof, mits natuurlijk goed gebruikt.

Er schoot me net iets te binnen, toen ik aan het bijlezen was hier in dit topic, dat ik 1x les heb gehad van iemand waar ik ALLEEN maar met slof moest rijden! Dus de gewone teugel niet eens vast, maar echt alleen de slof! :oo
Mijn paard is af en toe een beetje sterk & wil mij dan nog wel eens meenemen de lucht in. Als ik de slof erbij pak, doet ie dit minder snel. Nou had ik een keer een proefles van deze dame en die vertelde dat ie 'teugelkreupel' liep (wat daarna helemaal niet zo bleek te zijn). Nou kon ik dat volgens haar het beste oplossen om alleen op m'n slof te gaan rijden. Zo onwetend dat ik was (ik was 16?), geloofde ik haar, want tsja, zij had wel ZZ gereden. Ik vond het dóódeng om alleen met dat ding te rijden & voelde me ook helemaal niet prettig. Na deze les, was het dus ook meteen afgelopen.

Er zijn dus ook nog mensen die denken dat een slof zo gebruikt hoort te worden, diep triest :n

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:49

Sandra_v_B schreef:
Ik ook wel.. mits op de juiste manier gebruikt uiteraard.

Inderdaad, mee eens. :j

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:51

dat is ook heel triest...
niet alleen voor de paarden maar ook voor de dame zelf...

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:59

@M_D_H & Tendance; Natuurlijk komt het anders over dan irl.. Ik ben gewoon erg fanatiek en als ik iemand graag iets wil leren dan zal ik er alles aan doen om diegene uit te leggen waarom diegene iets op een bepaalde manier moet doen. Maar dat heeft niets te maken met betweterigheid, maar alles met dat ik graag de theorie wil uitleggen achter datgene wat ik bedoel. Zodat iemand daadwerkelijk kan BEGRIJPEN waarom die datgene moet doen. En dat zal face-to-face met paard erbij ongetwijfeld veel makkelijker en duidelijker zijn!! Dat doe ik ook in mijn lessen en ik geef altijd aan bij een eerste les dat diegene het maar moet proberen zoals ik het uitleg en als diegene na de tijd het nog steeds onzin vindt, dan mag het weer op zijn eigen manier. Maar dat gebeurt dus nooit :) Omdat ik het zo probeer uit te leggen dat ze begrijpen wat ze doen en waarom en dan vervolgens op paard ook voelen dat het werkt. En misschien kom ik daarom zo 'zeker' van mijn zaak over, omdat ik écht denk dat het werkt. Het is echt geen 'uit de hoogte doen', maar ik wil zo graag helpen en alle paarden fijn zien lopen... Jureer ook en dan zie ik zoveel dingen die ik zo graag anders zou willen zien. Zou ik dolgraag iemand eens vooruit helpen.

@M_D_H; dat ik iets ging zeggen over mijn niveau, heb je natuurlijk wel zelf veroorzaakt, door te zeggen dat ik me maar eens wat meer moest gaan verdiepen in hoe paardrijden werkt ;) Dan werk je dat wel een beetje in de hand... Maar excuses aanvaard.

De opmerking over een bepaald (nationaal) niveau bereiken zonder slof, was overigens vooral gericht aan Joolien, die zich daar eerder over uitliet.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:04

dat klopt daarom zei ikook dat ik dat niet had mogen zeggen, ik liet me een beetje opnaaien door jou opmerking over dat je mij wlde uitleggen waarom ik niet met slof kan rijden :)
had ik niet mogen doen :n

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:21

Tjuppie, ik vind dat je het woord "moeten" te vaak gebruikt. C'est le ton qui fail la muzique.
Daarom neem ik je niet serieus. Je hebt het niet één keer over "probeer het eens zo", nee, je zegt "je MOET het zo doen". Ik schiet dan al gauw in de "Ik MOET helemaal niets!!". Misschien dat het helpt, want er zit zeker waarheid in je posts.

Ik bedoel dit heel dus heel positief, hè? Het blijft moeilijk om een goede discussie te houden zonder daadwerkelijk de uitdrukkingen op gezichten te zien.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:37

Klinkt positief zeg Agossie! := _O-
Eerlijk gezegd kan het me niks schelen wat jij vindt van mijn taalgebruik. Het gaat er om dat ik het irl kan uitleggen en als jij het via internet niet goed vindt 'klinken', dan is dat maar zo. Bovendien zou je ook kunnen proberen om daar eens doorheen te prikken, in plaats van direct te steigeren omdat je een woord verkeerd vindt klinken. Je kunt mij proberen te veranderen, of gewoon jezelf er overheen zetten dat er een woord in staat wat je niet aan staat.

Vind het wel jammer dat je er dan gewoon inhoudelijk helemaal niet op in gaat. Geeft mij het gevoel dat ik het net zo goed niet kan schrijven. Dus dat doe ik nu ook niet meer.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:41

Of ik kan je gewoon negeren. Ik denk dat ik daar maar voor ga vanaf nu.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:02

Tjuppie, nu doe je het weer! Op deze manier krijg je geen medestanders. Je valt mensen aan ipv ze een mogelijkheid te geven.
Nogmaals ik ben het met de dingen eens die je zegt, maar de manier van schrijven, daar bereik je je doel niet mee!

Kom op je bent 42 je kunt en weet beter! Dat weet ik zeker!
Want ondanks dat ik het met je argumenten eens ben, ga ik zelfs bijna steigeren door je manier van schrijven!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:15

Tendance schreef:
Tjuppie, nu doe je het weer! Op deze manier krijg je geen medestanders. Je valt mensen aan ipv ze een mogelijkheid te geven.
Nogmaals ik ben het met de dingen eens die je zegt, maar de manier van schrijven, daar bereik je je doel niet mee!

Want ondanks dat ik het met je argumenten eens ben, ga ik zelfs bijna steigeren door je manier van schrijven!

En dat is dus precies wat ik ook bedoel! :j

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:19

Ik heb ook al vaak met slof gereden, geen probleem als je het goed gebruikt. Nu met mijn huidige pony gebruik ik hem niet graag, want zij kan zich zo wringen dat het verkeerd gebruikt wordt, en dan laat ik hem liever aan de kant liggen. Maar bij mijn andere paarden durf ik hem er op te zwieren :)

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:32

Ik rij bijna nooit zonder slofteugel, mijn paard is super los en is ook makkelijk te rijden zonder slof. De slof heb ik er ook wel eens strak aan staan. Je moet snel zijn in je hulpen en kunnen voelen wanneer een paard echt los is of geforceerd wordt. Heel veel mensen die commentaar hebben op hulpteugels zie je zelf met spierballen aan de teugels hangen en dan op een paard dat als een plank op pootjes de baan door gaat. Altijd maar dezelfde houding zonder lossigheid. Dan vraag ik mij wel eens af wat schadelijker is.....

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:47

Tendance schreef:

nou inderdaad, voor ik mijn excuses maakte heb ik alles herlezen en zag ik zeker een paar dingen waar ik het mee eens was, maar door de manier van schrijven gaan gewoon al mijn haren over eind staan!!

eerlijk is eerlijk Tjuppie, als jij zo graag mensen wat wilt leren, dan zul je je manier van schrijven moeten aanpassen!!
het is net als in een vergadering, als de spreker fluisterd zal hij eerder gehoord worden dan wanneer de spreker gaat schreeuwen, want als de spreker schreeuwt keert iedereen zich van de spreker af, terwijl als de spreker fluistert dan buigt iedereen zich naar hem toe ;)
dat is met jou schrijfwijze ook zo, als je vriendelijk spreekt, met takt en met beleid en de mensen vraagt iets te doen (dus niet dwingt) dan bereik je dat de mensen je post gaan lezen en dat ze denken goh, daar kan ik wat mee...
als jij op deze wijze doorgaat zul je nooit berijken wat je volgens je eigen zeggen het liefste wilt...
dat mensen iets van je leren en dat paarden er beter van worden ;)
want nogmaals, niemand zal luisteren naar een schreeuwer ;)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:55

Stig, ik vraag me dan af, als je paard zo los is en zo gemakkelijk te rijden zonder slof, waarom heb je hem er dan op zitten?
Om die lossigheid heb ik er bij mijn vorige paard heel af en toe een slof opgezet. Ze kon zich enorm vast zetten en inderdaad, ik kreeg steeds meer spierballen en eelt tussen mijn vingers... 8)7 Alleen was het bij haar jammer dat ze met slof gewoon "een houding" aan nam, en niet lossig werd door voorwaarts te lopen. Bij mij zat het gevaar dat ik hem gemakkelijk (veel) te strak pakte. Mijn huidige paard kan ik lossig rijden door haar voorwaarts te rijden en mijn houding te corrigeren. (Ik vind het heel moeilijk, maar het gaat steeds beter!)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:56

MDH, ik denk er precies zo over.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:10

ik rij zelf ook wel eens met een slof, niet zozeer om mijn paard in de krul te trekken. Eerder voor mijn mentale gemoedstoestand. Als ik een baaldag heb, dan helpt een slof me om rustiger te blijven als mijn paard te heet wordt. Hij hangt dan ook echt altijd door in een boogje.
En soms bij jonge paarden als een driepuntsteugel tijdens het longeren, zodanig dat ze een licht contact op het bit hebben en uitgenodigd worden om vw-nw te lopen.

Bij correct gebruik heb ik geen probleem met het gebruik van een slof. Alleen zie ik vaak dat hij verkeerd gebruikt wordt... Ik discussieer er ook vaak over met mijn instructie en zij is van mening dat ik fijn genoeg rij en er hard genoeg over nadenk om een slof correct te kunnen gebruiken. En ja ik geef toe, zonder slof bereik ik ook mijn doel. Het duurt gewoon net iets langer en daarom dat ik soms voor mijn gemak kies. Het is zowel voor mij als mijn paard fijner als iets direct duidelijk is en lukt, dat houdt de motivatie erin.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:11

Agossie schreef:
Stig, ik vraag me dan af, als je paard zo los is en zo gemakkelijk te rijden zonder slof, waarom heb je hem er dan op zitten?
Om die lossigheid heb ik er bij mijn vorige paard heel af en toe een slof opgezet. Ze kon zich enorm vast zetten en inderdaad, ik kreeg steeds meer spierballen en eelt tussen mijn vingers... 8)7 Alleen was het bij haar jammer dat ze met slof gewoon "een houding" aan nam, en niet lossig werd door voorwaarts te lopen. Bij mij zat het gevaar dat ik hem gemakkelijk (veel) te strak pakte. Mijn huidige paard kan ik lossig rijden door haar voorwaarts te rijden en mijn houding te corrigeren. (Ik vind het heel moeilijk, maar het gaat steeds beter!)

Ze wil zich nogal eens heel heet maken en heeft angst voor andere paarden, ze kan bij het passeren gigantisch ontploffen. Stukje zelfbescherming voor mij dus. Daarnaast is het ook nog eens zo dat je soms moeilijke stukjes in de training opzoekt, ik wil daarbij niet dat ze zich op gaat drukken. De slof geeft dan wat meer controle, soms staat hij er dan iets meer aan, maar dat is dan voor kort. Ik hoef zo in iedergeval geen gevecht aan te gaan. Om te controleren of ze echt los is rij ik ook wel eens zonder slof hoor, uiteindelijk moet het toch ook zonder kunnen. Ook doe ik veel halsstrekken tijdens de training om te controleren of ze de hand nog naar beneden wil volgen en uit wil schuiven en niet te rond in de hals blijft lopen. Ik vind de slof een handig hulpmiddel wanneer je hem juist gebruikt.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:18

Dank je voor je uitleg, Stig.
Het lijkt me ook weer een mooi voorbeeld voor juist gebruik van de slof en een aavulling op de training. Net als Petitparis overigens. Eigen veiligheid en gemoedsrust en alleen aannemen als het nodig is.
Het is zo jammer dat zoveel mensen hem verkeerd gebruiken, het kan een prachtig hulpmiddel zijn in de juiste handen.