[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:37

intressant topic, ik post zo ook wat.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:39

verography schreef:
Ik voel een kerstcadeau opkomen :D

Haha zeker weten :')

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:40

Quellian schreef:
Ik heb wel een filmpje van een aantal jaren geleden:
Vlak hierna ben ik gestopt met rijden en sinds een half jaartje heb ik het nu weer opgepakt. Ik probeer nu minder streng te zijn met mijn handen (toch lekker he, je handen op je bovenbenen planten :D ) en met les leer ik ook goed hoe ik haar van achter naar voren kan rijden, waardoor ze mooi haar hals aanspant en de achterhand eronder zet.
Misschien dat ik binnenkort wel foto's of een filmpje kan plaatsen van hoe het nu gaat.

Even een quote van een aantal pagina's geleden, ben wel benieuwd hoe mensen dit zien :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:44

Toch benieuwd wat jullie van mij en mijn 8 jarige paard vinden

Al indraaiend op een volte
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door fargo op 28-11-11 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:45

Happinez schreef:
nicky_rilana schreef:
maar ik vindt dat dat paard po de laaste foto ook niet goed loopt ( naar mijn mening) die moet veeel ronder, ga nu ff niet in op op de voor hand want ik zit op school en dar wordt dan een hel getyp

Welke foto doel je ?
Die van lusitana of die van mij ? :)

niet die van jou die tekening

Lusitana

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:47

Dat dacht ik al, en dat was dus hals strekken waarbij het paard aan de teugel blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:50

Wat vinden jullie hiervan?

Zelf vind ik dat ze wat ronder mag vanuit haar schoft. Nu vind ik haar hals wat strak. (beroerde houding van mij excuse)
Afbeelding

Hier liep ze voor mij best fijn.
Afbeelding

Paard is van het voorjaar ingereden, daarna de wei ingegaan en wordt nu sinds een kleine 4 weken weer opgepakt.
Dit is ons eerste topic toen ze 4 weken onder het zadel was.
[RT-HAW] Mijn 4 jarige sinds een maandje onder het zadel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-11 17:59, in het totaal 2 keer bewerkt

xLavender

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:56

Inderdaad, heel leerzaam en interessant topic!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:58

Share, ik kan me aansluiten bij je commentaar op je eerste foto :j Op je 2e foto geeft het een heel ander beeld, mooi plaatje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:02

Bedankt Quellian voor je reactie :j Dan blijven we daar naar toe werken :) Jou filmpje doet het niet bij mij sorry.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:03

Quellian schreef:
Share, ik kan me aansluiten bij je commentaar op je eerste foto :j Op je 2e foto geeft het een heel ander beeld, mooi plaatje.

Zou je ook naar mijn foto's willen kijken :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:06

@ fargo Volgens mij is jou paard best zwaar in je handen of niet? Hij zou van mij zijn hals wat meer mogen laten '' vallen'' Zonder dat je daarbij zijn hoofd moet '' tillen''

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:20

@share: nee eigenlijk is hij dat niet echt. Voor zo'n groot paard (1,82) is hij heel licht met alles. Moet wel zeggen dat we inmiddels nog meer van achteruit zijn gaan rijden, meer op het achterbeen zetten om de voorhand te ontzien. En daardoor komt hij van voren meer om hoog en wordt hij nog lichter en makkelijker bij elkaar te rijden, maar heb verder eigenlijk geen klachten ;-)
Al heb ik wel het idee dat de tandarts inmiddels moet komen.

Hier is ie stuk jonger en dit is met mijn instructeur in 2008, hij is ook nog blijven groeien sindsdien :')
Afbeelding

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:11

Op het linkje:

Inderdaad, ze heeft de neiging om wat te gaan hangen, dieper te duiken. Haar neus drukt ze er echter niet uit, die neiging heeft ze niet.
Ze heeft nog wat moeite met balans waardoor soms de achterhand meer geeft dan wat ze voor kan hebben. Op de foto blijft ze achter ook genoeg doorspringen maar ze kan er nog niet genoeg bij 'zitten'.
Dan gaat ze dus zakken omdat ze nog niet sterk genoeg is om ook voorin boven te blijven (het stuwen omzetten in dragen).
Je ziet dan dus ook dat ze mij mee neemt uit het zadel.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:39

kijk zat ik toch aardig in de richting :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:49

Share schreef:
@ fargo Volgens mij is jou paard best zwaar in je handen of niet? Hij zou van mij zijn hals wat meer mogen laten '' vallen'' Zonder dat je daarbij zijn hoofd moet '' tillen''

Zie mijn andere antwoord ;-)
maar hoe zou je dat dan willen zien of voor elkaar willen krijgen? Nooit te laat om bij te leren!

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:36

Leuk dat er al 1 iemand op mij gereageerd heeft, ik sta op pagina 18.
dit was dus de reden dat ik nooit mee doe aan dit soort topics, maar ik vind het eigenlijk wel interessant
dus zouden de dressuur kenners een oordeel over de aanleuning willen geven.
Yamcha ben benieuwd wat je er van vind.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:49

Ach ja sommige mensen werken ook nog gewoon en kunnen op hun telefoon geen foto's zien.

Ik vind het niet verkeerd alleen een beetje teveel aan de voorkant gereden, alsof je het paard wilt dragen. Ben wel benieuwd wat andere ervan vinden.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:51

fryskhynders schreef:

Omdat je het zo 'aardig' vraagt:
Op foto 1 kantel je je handen voorover, knijp je je been omhoog, heb je spanning in je linkerbovenbeen. Hierdoor is de kaak & de staart van je paard gespannen en de aanleuning is dus niet van harte. Verder loopt hij op de voorhand. Ontspanning, impuls en van achter naar voor lijkt te ontbreken.

Op foto 2 en 3 weer enorme spanning in de kaak. Scheve, ongelijke en gekantelde handen waardoor je de rechte verbinding onderbreekt. Opgetrokken benen en dus spanning in het bovenbeen waardoor je je paard terugvraagt en voorwaarts rijdt tegelijkertijd. Achterhand doet ook hier erg weinig.

Ik denk, dat als je een fijn, rond en los paard wil krijgen, zelf eens los moet laten. Ga werken aan de impuls, je eigen ontspanning & een rechte verbinding naar de mond. Handjes rechtop in een vuistje voor het zadel plaatsen & stoppen met terugwerken...
Ik ben erg benieuwd hoe het wijken je afgaat?

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:54

Doubtless schreef:
fryskhynders schreef:

Omdat je het zo 'aardig' vraagt:
Op foto 1 kantel je je handen voorover, knijp je je been omhoog, heb je spanning in je linkerbovenbeen. Hierdoor is de kaak & de staart van je paard gespannen en de aanleuning is dus niet van harte. Verder loopt hij op de voorhand. Ontspanning, impuls en van achter naar voor lijkt te ontbreken.

Op foto 2 en 3 weer enorme spanning in de kaak. Scheve, ongelijke en gekantelde handen waardoor je de rechte verbinding onderbreekt. Opgetrokken benen en dus spanning in het bovenbeen waardoor je je paard terugvraagt en voorwaarts rijdt tegelijkertijd. Achterhand doet ook hier erg weinig.

Ik denk, dat als je een fijn, rond en los paard wil krijgen, zelf eens los moet laten. Ga werken aan de impuls, je eigen ontspanning & een rechte verbinding naar de mond. Handjes rechtop in een vuistje voor het zadel plaatsen & stoppen met terugwerken...
Ik ben erg benieuwd hoe het wijken je afgaat?

Dankje wel :D
het wijken is niet mijn sterkste punt!

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:56

Ben erg benieuwd wat jullie er van vinden!

Ik vind hem persoonlijk hier nog iets achter de hand lopen. Hij mag wat krachtiger in mijn ogen. :j
Afbeelding

Deze vind ik opzich wel een fijn gezicht?
Afbeelding

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:01

hihi foto 1, pas op dat je hoofd er niet af valt :P
Ik vind dat je op de goede weg bent, als je nog wat verfijnt in de houding zou het plaatje nog mooier worden. Waar het paard er iets achter kruipt vind ik hem er zoekend uit zien en zou ik me om die momenten als ze kort zijn niet zo druk maken, gewoon lekker van achter naar voor rijden en zorgen dat je hoofd op je romp blijft (verlies hem niet :+ ) dan denk ik dat het wel goed komt.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:01

fryskhynders schreef:

Ik weet niet hoe fanatiek je start? Maar ik kan me voorstellen dat je paard problemen krijgt als je vanaf dit startpunt gaat wijken. Concentreer je eerst op je eigen houding, dan op de basis van het rijden, dan het corrigeren/bijscholen van je paard & ga dan, vanaf daar, beginnen met wijken. Denk dat hij op dit moment niet lekker kan scharen?

@xLoki: Nadeel aan een paard met een ruim voorbeen & een normaal achterbeen is het stuwen. Op de tweede foto lijk je een fijne hand 'voor' te hebben & daar loopt je paard ook naar. Op de eerste foto heb je een los-vast verbinding (linkerhand staat open, rechterhand werkt terug) waardoor je paard je hand gaat ontwijken. Heb je middendraffoto's?

Het lijkt er ook op dat je bekken mag kantelen & dat je nu niet op je zitbeenknobbels rijdt?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:03

Je kunt het wijken ook kleiner inzetten en zorgen dat de balans blijft bestaan, vanuit balans bereik je meer als al die zijwaartse passen waarbij je moet corrigeren en plukken om het paard in een bepaalde vorm en bewegingsrichting te krijgen. Wees bijvoorbeeld tevreden met een schouder voor of een meter wijken over een lange zijde.

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:06

Doubtless schreef:
fryskhynders schreef:

Ik weet niet hoe fanatiek je start? Maar ik kan me voorstellen dat je paard problemen krijgt als je vanaf dit startpunt gaat wijken. Concentreer je eerst op je eigen houding, dan op de basis van het rijden, dan het corrigeren/bijscholen van je paard & ga dan, vanaf daar, beginnen met wijken. Denk dat hij op dit moment niet lekker kan scharen?

@xLoki: Nadeel aan een paard met een ruim voorbeen & een normaal achterbeen is het stuwen. Op de tweede foto lijk je een fijne hand 'voor' te hebben & daar loopt je paard ook naar. Op de eerste foto heb je een los-vast verbinding (linkerhand staat open, rechterhand werkt terug) waardoor je paard je hand gaat ontwijken. Heb je middendraffoto's?

Het lijkt er ook op dat je bekken mag kantelen & dat je nu niet op je zitbeenknobbels rijdt?

ik ben gestopt met wedstrijden... omdat het helemaal niet lekker ging... veel instructie wissels gehad veel verschillende dingen gehoord!
wijken soms voor een 7 soms voor 5.... 4 ook wel eens gehad.
ondanks dat mensen hier zeggen dat je niks mag zeggen van een foto, vind ik dit wel leuk.
je kan super veel zien en daar dingen achter bedenken, bedankt voor je advies en ik ga lekker recht op zitten!