jasmijn78 schreef:cherie78 schreef:Hoe zou je bv de iets "holle" rug opgelost hebben?
Je zegt dat de coordinatie, balans, motoriek etc van je dochter heel goed is. Dat dacht ik van die van mij ookMaar ik heb ervaren dat gerichte ruitertraining in de sportschool je echt heel veel kan brengen t.a.v. je houding. En vooral ook t.a.v. bewustwording van je eigen lijf. Zo zijn er bijvoorbeeld oefeningen met een grote bal. Daar ga je dan op je knieen op staan, en dan proberen de bewegingen vanuit je heupen op te vangen. Een je bovenlijf stil te houden. Zo leer je je boven en onderlijf onahankelijk van elkaar bewegen. Je leert ook hele kleine correcties met je gewicht te geven (als je het te groot doet val je van de bal). Als je dat beheerst, kun je ook oefeningen met je armen en bovenlijf gaan doen (waarbij iemand dan goed op je houding gaat letten) Er zijn ook speciale oefeningen waarmee je je eigen scheefheid kunt aanpakken (wij mensen zijn ook scheef)
Er staat nu toevallig een heel artikel in paard en sport over ruitertraining, en hierbij worden ook aandachtspunten voor bijvoorbeeld spring, eventing en dressuurruiters toegelicht. Echt heel nuttigEn misschien vindt je dochter het ook nog hartstikke leuk? Ik vond het iig wel leuk. Wij ruiters zijn namelijk te snel en te veel gefocust op ons paard, en nemen eigenlijk te wienig tijd voor ons zelf en ons eigen lijf. Jezelf een een keertje na laten kijken op houding en blokkades door een fysio (en dan het liefst eentje die ook verstand heeft van paarden! en paardrijden) kan ook heel veen info opleveren.
Qua aanpak van de pony: Ik zou weer even heel duidelijk gas en rem 'installeren' door zo zuiver mogelijk de hulpen te geven. Ho= korte hele ophouding (been er af) zodat hij direct stilstaat (zo zacht als mogelijk, maar zo hard als nodig... Hij mag niet nog 3 passen doordrammen). En gas= los van voren en op 1 directe been hulp moet het paard meteen actief voorwaarts gaan. te beginnen met overgangen stap-halt, dan draf-halt en dan galop-halt (de laatste mits dit strookt met de het niveau/leeftijd van de pony...)
ik zou een simpele uitleg willen geven aan een kind van 15 , die bewust is van het lijf .
onderkant bekken naar voren.
wat cherie zegt, is dat dit alleen ontstond tijdens de wedstrijd en dus niet in de dagelijkse training.
dat is dus geen oordeel, (en al helemaal geen veroordeling) maar een feit.
Overigens heb ik zelf niets met de verzonnen trainingen op een sportschool om op een bal te gaan balanceren.
Je kan beter een dans gaan doen, of een bewuste wandeling en eens al je spieren onafhankelijk leren voelen
Fisio heb je niet nodig, als je zelf goed in balans in je eigen fundament beweegt en je goed bewust bent van je lichaam.