Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:57

jasmijn78 schreef:
cherie78 schreef:
Hoe zou je bv de iets "holle" rug opgelost hebben?

Je zegt dat de coordinatie, balans, motoriek etc van je dochter heel goed is. Dat dacht ik van die van mij ook :+ Maar ik heb ervaren dat gerichte ruitertraining in de sportschool je echt heel veel kan brengen t.a.v. je houding. En vooral ook t.a.v. bewustwording van je eigen lijf. Zo zijn er bijvoorbeeld oefeningen met een grote bal. Daar ga je dan op je knieen op staan, en dan proberen de bewegingen vanuit je heupen op te vangen. Een je bovenlijf stil te houden. Zo leer je je boven en onderlijf onahankelijk van elkaar bewegen. Je leert ook hele kleine correcties met je gewicht te geven (als je het te groot doet val je van de bal). Als je dat beheerst, kun je ook oefeningen met je armen en bovenlijf gaan doen (waarbij iemand dan goed op je houding gaat letten) Er zijn ook speciale oefeningen waarmee je je eigen scheefheid kunt aanpakken (wij mensen zijn ook scheef)

Er staat nu toevallig een heel artikel in paard en sport over ruitertraining, en hierbij worden ook aandachtspunten voor bijvoorbeeld spring, eventing en dressuurruiters toegelicht. Echt heel nuttig :D En misschien vindt je dochter het ook nog hartstikke leuk? Ik vond het iig wel leuk. Wij ruiters zijn namelijk te snel en te veel gefocust op ons paard, en nemen eigenlijk te wienig tijd voor ons zelf en ons eigen lijf. Jezelf een een keertje na laten kijken op houding en blokkades door een fysio (en dan het liefst eentje die ook verstand heeft van paarden! en paardrijden) kan ook heel veen info opleveren.

Qua aanpak van de pony: Ik zou weer even heel duidelijk gas en rem 'installeren' door zo zuiver mogelijk de hulpen te geven. Ho= korte hele ophouding (been er af) zodat hij direct stilstaat (zo zacht als mogelijk, maar zo hard als nodig... Hij mag niet nog 3 passen doordrammen). En gas= los van voren en op 1 directe been hulp moet het paard meteen actief voorwaarts gaan. te beginnen met overgangen stap-halt, dan draf-halt en dan galop-halt (de laatste mits dit strookt met de het niveau/leeftijd van de pony...)

ik zou een simpele uitleg willen geven aan een kind van 15 , die bewust is van het lijf .
onderkant bekken naar voren.
wat cherie zegt, is dat dit alleen ontstond tijdens de wedstrijd en dus niet in de dagelijkse training.
dat is dus geen oordeel, (en al helemaal geen veroordeling) maar een feit.

Overigens heb ik zelf niets met de verzonnen trainingen op een sportschool om op een bal te gaan balanceren.
Je kan beter een dans gaan doen, of een bewuste wandeling en eens al je spieren onafhankelijk leren voelen
Fisio heb je niet nodig, als je zelf goed in balans in je eigen fundament beweegt en je goed bewust bent van je lichaam.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:01

cherie78 schreef:
Hoe zou je bv de iets "holle" rug opgelost hebben?

Citaat:
Je zegt dat de coordinatie, balans, motoriek etc van je dochter heel goed is. Dat dacht ik van die van mij ook :+ Maar ik heb ervaren dat gerichte ruitertraining in de sportschool je echt heel veel kan brengen t.a.v. je houding. En vooral ook t.a.v. bewustwording van je eigen lijf. Zo zijn er bijvoorbeeld oefeningen met een grote bal. Daar ga je dan op je knieen op staan, en dan proberen de bewegingen vanuit je heupen op te vangen. Een je bovenlijf stil te houden. Zo leer je je boven en onderlijf onahankelijk van elkaar bewegen. Je leert ook hele kleine correcties met je gewicht te geven (als je het te groot doet val je van de bal). Als je dat beheerst, kun je ook oefeningen met je armen en bovenlijf gaan doen (waarbij iemand dan goed op je houding gaat letten) Er zijn ook speciale oefeningen waarmee je je eigen scheefheid kunt aanpakken (wij mensen zijn ook scheef)

Er staat nu toevallig een heel artikel in paard en sport over ruitertraining, en hierbij worden ook aandachtspunten voor bijvoorbeeld spring, eventing en dressuurruiters toegelicht. Echt heel nuttig :D En misschien vindt je dochter het ook nog hartstikke leuk? Ik vond het iig wel leuk. Wij ruiters zijn namelijk te snel en te veel gefocust op ons paard, en nemen eigenlijk te wienig tijd voor ons zelf en ons eigen lijf. Jezelf een een keertje na laten kijken op houding en blokkades door een fysio (en dan het liefst eentje die ook verstand heeft van paarden! en paardrijden) kan ook heel veen info opleveren.

Qua aanpak van de pony: Ik zou weer even heel duidelijk gas en rem 'installeren' door zo zuiver mogelijk de hulpen te geven. Ho= korte hele ophouding (been er af) zodat hij direct stilstaat (zo zacht als mogelijk, maar zo hard als nodig... Hij mag niet nog 3 passen doordrammen). En gas= los van voren en op 1 directe been hulp moet het paard meteen actief voorwaarts gaan. te beginnen met overgangen stap-halt, dan draf-halt en dan galop-halt (de laatste mits dit strookt met de het niveau/leeftijd van de pony...)

Als eerste, dank je voor je uitleg :j
Veel ruiters zijn inderdaad te veel gefocust op het paard en te weinig op hun eigen lijf.
Zoals ik al eerder schreef, ik heb zef aan jazzbalet gedaan en dat vond ik ook wel een goede hulp om het hele lichaam losser te maken.

Qua aanpak van de pony; met stem stond hij inderdaad gelijk stil. Dit heb ik ook proberen uit te bouwen naar een teugelhulp.
Maar dat is niet eenvoudig als die teugelhulp ook gebruikt is als gas. Ontspannen vasthouden die teugel werkte toch als "signaal om door te blijven gaan" en vasthouden was hij al gewend.

Ik ben eerst begonnen om de pony te leren dat een beenhulp voorwaarts betekende.
En terug te komen op stem.

Er ging even wat mis met quoten.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:07

nombrado schreef:
ik zou een simpele uitleg willen geven aan een kind van 15 , die bewust is van het lijf .
onderkant bekken naar voren.
wat cherie zegt, is dat dit alleen ontstond tijdens de wedstrijd en dus niet in de dagelijkse training.
dat is dus geen oordeel, (en al helemaal geen veroordeling) maar een feit.

Overigens heb ik zelf niets met de verzonnen trainingen op een sportschool om op een bal te gaan balanceren.
Je kan beter een dans gaan doen, of een bewuste wandeling en eens al je spieren onafhankelijk leren voelen
Fisio heb je niet nodig, als je zelf goed in balans in je eigen fundament beweegt en je goed bewust bent van je lichaam.

Dat "onderkant bekken naar voren" zei ik in de training dus ook. Dat hielp inderdaad.
Maar toch veel te weing.
Af en toe leek ik wel een bandje, wat continue hetzelfde afspeelde.

Andere instructeurs hebben op dit euvel veel te weinig gelet, waardoor het ook in de training als "routine" in begon te sluipen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:08

nombrado schreef:
ik zou een simpele uitleg willen geven aan een kind van 15

Een goed sportinstructeur kan een meisje van 15 dat heel goed laten ervaren. Zeggen: je moet je benen stilhouden, je bekken kantelen, je hoofd omhoog houden etc. is zinloos als je totaal onbewust bent van wat er in je eigen lijf gebeurd. Zulk soort 'tips' zorgen er juist alleen maar voor dat je nog meer gat verkrampen of mee zitten duwen op een paard. Dat is mijn ervaring iig. Als je op een paard zit moet je heel veel dingen tegelijk doen. Daarom is het zo goed om zoiets naast je paard te oefenen onder de jusite begeleiding. Want dan kun je je op je eigen lijf focussen.

nombrado schreef:

Heb je dat gecheckt bij Cherie dan?

cherie78 schreef:
Ze zit/zat mooi rechtop, maar met een iets holle rug.

Want hieruit leidt ik niet af of het nu een structureel probleem is, of dat het zich alleen tijdens een wedstrijd voor doet.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:15

cherie78 schreef:
Veel ruiters zijn inderdaad te veel gefocust op het paard en te weinig op hun eigen lijf.
Zoals ik al eerder schreef, ik heb zef aan jazzbalet gedaan en dat vond ik ook wel een goede hulp om het hele lichaam losser te maken.

Die ruitertrainingen zijn echt een aanrader hoor ;) Je kunt ook heel veel met zo'n pilatus elastiek en een balance board (of gewoon een ouderwetse lolo-bal :+ ). Die zijn ook niet duur in aanschaf. Als je samen met je dochter een keer zo'n training doet, dan ken je de oefeningen en de juiste techniek en dat kun je het samen verder gewoon thuis doen. Hoeft dan helemaal niet zo veel extra tijd en geld te kosten.

cherie78 schreef:
Maar dat is niet eenvoudig als die teugelhulp ook gebruikt is als gas. Ontspannen vasthouden die teugel werkte toch als "signaal om door te blijven gaan" en vasthouden was hij al gewend.

En als de pony dan ongewenst toch weer gas gaf, wat deed je dan? Ik zou dan meteen weer stilzetten en dan direct weer ontspannen. Net zo lang tot hij op jouw aanwijzen stilstaat er vertrekt?

cherie78 schreef:
Andere instructeurs hebben op dit euvel veel te weinig gelet, waardoor het ook in de training als "routine" in begon te sluipen.

Ik denk dat er uberhaupt veel te weinig aandacht voor is. Daarom vind ik die ontwikkeling van ruitertraining zo goed! Het wordt nu ook best gestimuleerd door de KNHS, vind ik een goede zaak. Heb je de Paard en Sport? Ik kan het niet inscannen, maar het is echt een goed artikel.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:25

jasmijn78 schreef:
Die ruitertrainingen zijn echt een aanrader hoor ;) Je kunt ook heel veel met zo'n pilatus elastiek en een balance board (of gewoon een ouderwetse lolo-bal :+ ). Die zijn ook niet duur in aanschaf. Als je samen met je dochter een keer zo'n training doet, dan ken je de oefeningen en de juiste techniek en dat kun je het samen verder gewoon thuis doen. Hoeft dan helemaal niet zo veel extra tijd en geld te kosten.

je kan trainen met een pilatus elastiek tot je een ons weegt, maar dit zal er echt niet voor zorgen dat je spiergroepen onafhankelijk leert gebruiken
dit is alleen bedoeld om spiergroepen te trainen.
om je bekken los te krijgen, kan je beter gaan salsa dansen :D
een balance bord leert je ook niet los en flexibel te worden in je heupen.
Zelf kom ik uit het dans en sport circuit , en weet hoe je bepaalde spiergroepen traint .
daarmee wordt je niet los, en al helemaal niet in je bekken.
dat kan je allen bereiken met losmaakoefeningen door draaien of bewust recht te lopen of te wandelen.
als je recht staat of recht in je fundament loopt en beweegt, kan je namelijk een heleboel spieren ontspannen. en beweeg je in je fundament.
alleen, op het moment dat er een spanningsmoment komt, als bv wedstrijddruk, of angst, zet je meteen je bekken weer vast.
Als je je dat bewust bent , kan je er pas wat aan doen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:39

nombrado schreef:
je kan trainen met een pilatus elastiek tot je een ons weegt, maar dit zal er echt niet voor zorgen dat je spiergroepen onafhankelijk leert gebruiken

Ik denk echt dat jij het onderschat. Heb je je al eens verdiept in de ruitertrainingen? Onbekend maar vaak onbemind hoor.

nombrado schreef:
dit is alleen bedoeld om spiergroepen te trainen.

Nee. Je traint in zo'n training speciefiek coordinatie en balans. Je houding, ademhaling ect. komt daarbij ook aan de orde. Uiteraard is een goede (spier)conditie daar ook belangrijk bij, maar daar zijn weer andere oefeningen voor.

nombrado schreef:
een balance bord leert je ook niet los en flexibel te worden in je heupen.

Zeker wel. En anders heb je er niet de juiste begeleiding bij gehad.

Overigens is bodybalance, wat op veel sportscholen gegeven wordt, ook een hele goede training voor ruiters.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:44

Jasmijn, straks zal ik even opnieuw antwoorden, er klopte niets meer van :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:09

jasmijn78 schreef:
Ik denk echt dat jij het onderschat. Heb je je al eens verdiept in de ruitertrainingen? Onbekend maar vaak onbemind hoor.

Zeker wel. En anders heb je er niet de juiste begeleiding bij gehad.

Overigens is bodybalance, wat op veel sportscholen gegeven wordt, ook een hele goede training voor ruiters.

Ik onderschat niks hoor :D
Maar weet heel goed hoe beweging van het lichaam in elkaar zit
wb de juiste begeleiding?
nombrado schreef:
Zelf kom ik uit het dans en sport circuit , en weet hoe je bepaalde spiergroepen traint .
daarmee wordt je niet los, en al helemaal niet in je bekken.

ik heb er les in gegeven, dus weet wel zeker hoe of wat je hierbij traint. :D ;)

Het loslaten (en helemaal als ruiter te paard) kan je altijd nog het beste te paard oefenen met de juiste begeleiding. Een goede instructeur ziet prima, waar de ruiter zich nog (hetzij onbewust) vastzet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:13

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:14

nombrado schreef:
ik heb er les in gegeven, dus weet wel zeker hoe of wat je hierbij traint.

Goed, dus jij gaat niet de sportschool in voor gerichte ruitertraining. Prima hoor. Maar dit was de case van Cherie, dus het gaat even niet om wat jij vind :)

Het gaat er nu even om wat Cherie met onze oplossingen kan en wat zij er van vindt :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:17

jasmijn78 schreef:
Goed, dus jij gaat niet de sportschool in voor gerichte ruitertraining. Prima hoor. Maar dit was de case van Cherie, dus het gaat even niet om wat jij vind :)

Het gaat er nu even om wat Cherie met onze oplossingen kan en wat zij er van vindt :)

ik ken cherie langer dan vandaag
en die hoeft echt geen oplossingen hier te horen op tot een goede resultaat te komen :)
ze kan alleen zeggen, of het klopt of niet klopt.
ze kan het prima zelf oplossen ;)
maar ik ben wel benieuwd naar jou/jullie aanpak of oplossing van mijn case.
hier een paar paginas terug beschreven.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:26

nombrado schreef:
en die hoeft echt geen oplossingen hier te horen op tot een goede resultaat te komen

Dan kan zij dat zelf ook vertellen. En als je het allemaal al weet en anderen wil controleren of zij wel het goede antwoord geven in jouw optiek, dan is intervisie niet de juiste aanpak. Want die is bedoeld om inspiratie bij elkaar op te doen, en van elkaar te leren. En niet om elkaar te overhoren. Of namens elkaar te spreken.

nombrado schreef:
maar ik ben wel benieuwd naar jou aanpak of oplossing van mijn case.

We zijn nog niet klaar met Cherie. En als jij je case voor intervisie wilt inbrengen dan moet je hem concreter maken. Wat is het probeem waar jij met één speciefiek paard tegen aan loopt en hoe los jij het op? En je moet de case vooral bij jezelf houden.

Cherie's case was specifiek: pony wil niet terug komen op de hulp. 'Anderen verpesten paarden en nu mag ik het oplossen' is geen specifieke en persoonlijke case... En dus niet geschikt voor intervisie :)

(maar als jij er al van overtuigd bent dat jouw aanpak de enige juiste is, en alleen anderen wilt overhoren... Dan is intervisie ook niet geschikt. Dan kunnen we ons beter richten op mensen die een concrete case hebben en die wel graag inspiratie en tips van anderen willen). Je kunt alleen van anderen wat leren als je het wil en als je er voor open staat.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:33

oke duidelijk
ik hoop dat cherie met deze tips wat kan

en kijk zelf even verder
dit bedoel ik met onvolwassen discussies
er staan behoorlijk wat aannames en verwijten in je posts, en interpretaties , die ik niet zo geschreven hebt.

Jammer.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:09

nombrado schreef:
cherie78 schreef:
Door die holle rug wordt het bekken wat naar achter geplaatst en kon ze ook niet goed in het zadel zitten.
En het gevolg is inderdaad, dat de zithulpen niet goed doorkomen omdat ze averechts werken.

iets holle rug is een teken aan een paard een hoger tempo te gaan
dat wil dus zeggen dat ze met haar zit aangaf harder
met haar handen hier blijven
2 tegenstrijdige bewegingen....

Een iets hollere rug zorgt er ook voor dat het "hoge" tempo "krabbelen" wordt.
De verbinding is ahw onderbroken en de achterhand kan niet meer ondertreden.

De teugel hield ze in de houtgreep :+

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:15

jasmijn78 schreef:
cherie78 schreef:

cherie78 schreef:

En als de pony dan ongewenst toch weer gas gaf, wat deed je dan? Ik zou dan meteen weer stilzetten en dan direct weer ontspannen. Net zo lang tot hij op jouw aanwijzen stilstaat er vertrekt?

cherie78 schreef:

Ik denk dat er uberhaupt veel te weinig aandacht voor is. Daarom vind ik die ontwikkeling van ruitertraining zo goed! Het wordt nu ook best gestimuleerd door de KNHS, vind ik een goede zaak. Heb je de Paard en Sport? Ik kan het niet inscannen, maar het is echt een goed artikel.

Zij is meegegaan naar jazzbalet.
Fouten die erin geslopen zijn, zijn heel moeilijk af te leren.

Om de pony te laten stoppen op de teugelhulpen was dan niet meer te doen omdat een Cob nogal eigenzinnig is en blijft.
Dit dus opgelost met stemhulpen.
Mijn belangrijkste doel was de Cob te leren op been/zit voorwaarts te gaan.

Paard en Sport hebben we op dit moment niet meer.
Mijn dochter is gaan studeren en de wedstrijdsport is om die reden gestopt.
Het ligt wel in haar planning dat ze na haar studie weer begint met wedstrijden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:18

nombrado schreef:
jasmijn78 schreef:

en die hoeft echt geen oplossingen hier te horen op tot een goede resultaat te komen :)
ze kan het prima zelf oplossen ;)
maar ik ben wel benieuwd naar jou/jullie aanpak of oplossing van mijn case.
hier een paar paginas terug beschreven.

Dank je, Nombrado

Het is ook opgelost naar tevredenheid.
Maar vind het wel leuk en boeiend om de oplossingen van Jasmijn te lezen en te vergelijken met wat ik gedaan heb.

Trouwens ook van mol en bv murphy

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 22:12

nombrado schreef:
oke case
Paard
onderhals, loopt en beweegt in stap lateraal
kan moeilijk van stap naar halt
houd vast in kaak (ook met lange teugel)
op het moment dat het paard wil ontspannen onder de ruiter, struikelt het paard.
als het paard het hoofd laat zakken in stap of draf (neusje over de grond of naar voren)
struikelt het paard.
Hoe los je dit op?
Wat voor oefeningen doe je om de stap te verbeteren en een halt houden voor elkaar te krijgen?

Dit paard zou ik allereerst uitgebreid veterinair laten nakijken.
Zoals je het beschrijft zou ik in de eerste plaats denken aan ataxie een halswervelprobleem of een probleem in het brein.

Er lijkt geen verbinding tussen voor-en achterhand danwel een zeer slappe achterhand icm scheefheid en compensatiemechanisme in de hals.
Kennelijk houdt het paard zich overeind met dit compensatiemechanisme(struikelen).

Dit paard zou ik helemaal niet op gaan zitten in eerste instantie maar aan de hand werken op de kaptoom.
Lateraal flecteren in stistand en rustig bewust maken van achterbenen:aanraken met zweep,bij optillen belonen.(eigenlijk kunstjes leren)
Fysio wekelijks en dagelijks 20 min stapwerk,flecteren en balkjes stappen om tonnen heen stappen,bewust stapje lateraal etc
Dit alles om de spieren te ontspannen/soepelheid te creeren.
Het halthoudenprobleem vooralsnog niet aankomen,komt vanzelf.
Bij verbetering beetje longeren erbij (in draf) ook op de kaptoom in de lage lijn(denk aan het plaatje van DWdW hier eerder geplaatst)
Denk dat het bit pakken en kaak vastzetten onderdeel zijn van het compensatiemechanisme vandaar kaptoom.
Na verloop van tijd ook hier balkjes erbij.

Daarna pas erop,lage lijn(niet aan voorkant zitten) stapoefeningen als aan de hand,balkjes usw.
Bij lateraal stappen bewust met stelling/contrastelling werken,sb en renvers/travers(a/d lange teugel!)
Dit heeft mss geen gymnastisch opbouwende waarde maar imo wel voor soepelheid,bewustwording achterhand
en als waardevol tool bij de hulpen leren die nodig zijn om het paard weer op te bouwen.
Zo langzaam weer opbouwen tot moment X (denk minstens 6 maanden) waar er weer een bitje in kan,opnieuw "inrijden"

Moet zeggen dat het best moeilijk is om iets te bedenken van een beschrijving (ben dan ook geen pro)
Vind het een complex geheel,dit is de manier waarop ik het (op zn Jan Boeren Fluitjes) zou proberen op te lossen

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 23:28

Nog even terugkomend op jouw geval Cherie.

Jij schrijft "ze had de teugels als gas en als rem gebruikt". Vervolgens komen we in een "biomechanische" discussie over zitten en sporten enz. Het hele probleem wordt een beetje als een grote brij gepresenteerd.

Daardoor is volgens mij de diagnose niet echt goed gesteld. Het feit dat een paard teugel naar voren als gasgeven opvat heeft helemaal niets met de rem te maken. Sterker nog veel westernruiters gebruiken hand naar voren om te versnellen en toch doet hun "handrem" het werkelijk prima. Hand naar voren is een heel ander signaal dan hand terug/omhoog/ophouding. Een paard kan dat echt wel als twee hulpen opvatten. De probleemstelling zou dus moeten zijn
1) de handrem doet het niet en ik wil dat die het wel doet
2) hand naar voren is signaal voor harder en dat wil ik niet

3) er is een bijkomend probleem, de zit van de ruiter

Pas als je op deze manier het probleem onder ogen ziet kun je zoeken naar hoe en waar het mis is gegaan.
Bijvoorbeeld voor probleem 1 moet je je afvragen of het signaal voor ho op een ophouding echt wel goed is aangeleerd. Zo ja dan is het signaal dus uitgedoofd door overshadowing. Lees McLean over de leerpsychologie en met name overshadowing en alles zal duidelijk zijn. Dan kun je vervolgens gaan nadenken over oorzaken en oplossingen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 00:08

Hermelientje schreef:
Nog even terugkomend op jouw geval Cherie.

Jij schrijft "ze had de teugels als gas en als rem gebruikt". Vervolgens komen we in een "biomechanische" discussie over zitten en sporten enz. Het hele probleem wordt een beetje als een grote brij gepresenteerd.

Daardoor is volgens mij de diagnose niet echt goed gesteld. Het feit dat een paard teugel naar voren als gasgeven opvat heeft helemaal niets met de rem te maken. Sterker nog veel westernruiters gebruiken hand naar voren om te versnellen en toch doet hun "handrem" het werkelijk prima. Hand naar voren is een heel ander signaal dan hand terug/omhoog/ophouding. Een paard kan dat echt wel als twee hulpen opvatten. De probleemstelling zou dus moeten zijn
1) de handrem doet het niet en ik wil dat die het wel doet
2) hand naar voren is signaal voor harder en dat wil ik niet

3) er is een bijkomend probleem, de zit van de ruiter

Pas als je op deze manier het probleem onder ogen ziet kun je zoeken naar hoe en waar het mis is gegaan.
Bijvoorbeeld voor probleem 1 moet je je afvragen of het signaal voor ho op een ophouding echt wel goed is aangeleerd. Zo ja dan is het signaal dus uitgedoofd door overshadowing. Lees McLean over de leerpsychologie en met name overshadowing en alles zal duidelijk zijn. Dan kun je vervolgens gaan nadenken over oorzaken en oplossingen.

Ik weet niet of je veel ervaring hebt qua rijden, uitdrukkingen etc, Hermelientje?

Maar de teugel als "rem en gas" gebruiken, heeft niets te maken met "hand naar voor". Totaal niets.
De teugel als rem en gas gebruiken wil alleen maar zeggen, dat de ruiter de teugel te strak vast heeft.
Ahw in de houdgreep heeft dus.
Er werd dus met de druk op de teugel "gespeeld" om de pony naar voor te krijgen of juist te laten stoppen. Maar altijd was die "druk" er.
Ik zou blij zijn geweest als ze haar hand eens naar voor had gedaan. Dan was het probleem (toendertijd) zo groot niet geworden.

De uitleg over de zit van de ruiter werd alleen maar gegeven als antwoord op een vraag van Jasmijn, that's all ;)
Veel instructeurs en vooral de juryleden hebben altijd haar "goede" zit geprezen :+

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 01:18

cherie78 schreef:
De teugels iets losser, was inderdaad "gas".

Mijn ervaring als ruiter is net groot genoeg om te kunnen beamen dat als de rem het niet doet de aanleuning hoogst waarschijnlijk niet deugt. ;)

Maar je zei het echt zelf. Losser (hand open/hand naar voren) was gas, dus het signaal voor de pony om harder te gaan (aangeleerd gedrag). De pony had dus geleerd of de conclusie getrokken dat teugel losser harder (wegvluchten?) betekende, in ieder geval zag de pony dit als "goed" gedrag, oftewel het gedrag leverde hem iets op.

Al heeft iemand helemaal nooit op een paard gezeten als er enige kennis van africhten/conditioneren aanwezig is dan kan die persoon elementaire africhtingsfouten heel goed snappen. Dat wil niet zeggen dat ze het zelf praktisch gezien kunnen oplossen, maar wel dat ze kunnen snappen waarom iets gebeurt. Ik ben er van overtuigd dat het goed is om je als ruiter een beetje te verdiepen in leerpsychologie. Heel veel problemen bij paardrijden hebben helemaal niet met het ontbreken van de ideale zit, houding enz. te maken maar juist met elementaire africhtingsfouten en een gebrek aan kennis over hoe mens/dier leert.

cherie78 schreef:
Er werd dus met de druk op de teugel "gespeeld" om de pony naar voor te krijgen of juist te laten stoppen. Maar altijd was die "druk" er.

Als die "druk" er altijd was dan was hij er waarschijnlijk ook tijdens de voorwaartse beenhulp. Dus dan lijkt het me nog steeds een klassiek geval van overshadowing.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 09:48

Even ter aanvulling en om in autoterminologie te blijven in het geval van jouw dochter Cherie gebruikte ze dus eigenlijk niet haar hand als gas en rem, ze gebruikte hem als handrem die ze er af en toe afhaalde. En eigenlijk heel triest dat dit zo vaak het geval is en dat heel veel
instructeurs/juryleden dit ook nog aanmoedigen ook.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:32

Er worden hier een heleboel zaken door elkaar gehaald.
Laten we allereerst proberen niet meer over gas, rem en schakelen (overgangen en tepiwisselingen) te praten.
We praten over een levend wezen en níet over een stuk mechanisch metaal...!

* Een paard dat voor los wordt gelaten -en dan bedoel ik los in de zin van in de steek laten, dus letterlijk los- zal gaan rennen of juist stil vallen, afhankelijk van zijn temperament of hoe sensibel hij is en afhankelijk van de evt. inmiddels opgebouwde impuls.
Gaat een paard harder, dan doet hij dat omdat zijn gewicht "onbegeleid" op de voorhand stort, waardoor hij zijn "evenwicht verliest".
Vergelijk het met een mens dat voorover loopt en struikelt. Hij zal harder gaan lopen om niet te vallen.
Een paard heeft gelukkig 4 benen en zal niet zo gauw vallen, maar zal harder gaan om zijn "evenwicht te herstellen".

* We kunnen wel eens letterlijk loslaten, dus letterlijk een bocht in de teugel laten vallen, maar dan doen we dat als een test bij een paard wat al behoorlijk verzameld is om te testen of het paard op zijn eigen benen gaat. Dit heet: geven.
Bijv. in galop 3 of 4 galopsprongen op X bijv.
Gaat het paard versnellen dan hebben we hem niet goed voor elkaar wat verzameling betreft.
Blijft het paard daarentegen in dezelfde takt en aanleuning doorgaan verzameld, dan zijn we goed bezig.

* Toestaan doe je als je bijv. naar een utgestrekte gang wil: je staat het lichaam, het frame toe om zich te kunnen verlengen, zoals gevraagd wordt. De neus gaat iets meer naar voren, hals krijgt wat meer ruimte.
Vanuit de biomecahanica gezien is dit pure logica.
Vergelijk het maar met een accordeon die van dicht naar open gaat: er komen andere, gewenste, tonen uit...!

* Daarnaast nog dit:
- trekt men een wat flegmatieker paard hard aan de teugel, dan zal deze stilvallen.
-trekt men een meer sensibel paard hard aan de teugel, dan zal deze harder en harder gaan rennen en duiken op de voorhand (zeker als de hand geheel niet ontspant).
Overbodig om te zeggen: trekken is altijd fout, tenzij je in een noodsituatie zit (paard slaat op hol).
Daarom rijden zoveel mensen met slofteugels en stang en trens (N.B.: als je enigszins kúnt rijden, heb je geen slof nodig).
Dit doet men dan puur om controle te houden, omdat het hen ontbreekt aan rijkunstig gevoel.
LDR-ruiters doen dat ook, omdat deze paarden onmogelijk naar het achterbeen kunnen komen agv deze trainingsmethode en dus altijd met een "zware" voorhand blijven zitten.

* Op het ontspannen van de hand komt een paard terug in tempo...
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 07-11-11 11:14, in het totaal 2 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:39

WhySoWhite schreef:
Na aanleiding van dit topic [ON] Anky van Grunsven in haar sas met I.P.S Upido

Wil ik hier graag verder met jullie discusseren/informeren over Nerderlandse/Duitse trainings methodes.

Ik maak dit topic met als doel alle traings methodes door te spreken. Wat houden ze in wat maak je beter wat beschadig je. Op youtube zien we allemaal filmpjes van paarden die Laag Diep Rond gereden worden door o/a anky. Het is niet de bedoeling ruiters/amazones zwart te maken. Of bij naam te noemen. Of alleen te posten ik vind het zielig ik rijd bitloos, graag zou ik overal uitleg bij krijgen, zodat het voor iedereen begrijpelijk blijft. Het gaat enkel om de methodes/trainingsstyle.

brand los.

Is er niemand die zich afvraagt waarom Anky een paard dat op het hoogste niveau, klassiek, is opgeleid tot op Grand Prix-niveau, dus een ware Happy Athlete is, waarom dat paard omgeturnd moet worden naar haar methode, ipv datgene verder verfijnen waar het paard gebleven was.
Zoals Anky zei in de krant: "het paard begint sindskort ons systeem te snappen, mij te begrijpen...".
Even los van het feit dat het paard zich aan de ruiter moet gaan aanpassen, zouden we ons eens af moeten vragen wat de meerwaarde hiervan is voor het paard. Of is die er niet??
Voor wat of voor wie heeft dit dan wel meerwaarde en waarom ...????

bulck

Re: Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:44

Je spreekt ook over Anky, meervoudig Olympisch kampioen en dat met meerdere paarden. Logisch dat er meerdere factoren meespelen alvoor ze met een nieuwe combinatie buitentreed. En ja dat draait om haar naam, de huidige standaard in de sport waaraan ze moet voldoen en verder uiteraard ook het laten vormen/groeien van een combinatie.
Verder is het haar paard, dus doet ze toch haar zin. Een paard is en blijft een conditioneringsdier, dus als zij ze liever anders geconditioneerd ziet is dat haar ding. En wat is de meerwaarde? Tja vanuit haar gedachtegang wss controle bereikt op haar manier. Net zoals vele hier hetzelfde willen bereiken op 'hun' manier (steunend op andere principes) :-)

En zo'n happy athlete vond ik dat paard toch niet op de filmpjes. (zwiepende staart, taktfouten (vnl trager linksachterbeen door ik denk een te gespannen lendenpartij en door het feit dat het paard de neiging heeft om vaak in de linkerschouder te vallen, bij verruimen ongelijk voorbeengebruik door het niet aan elkaar gereden zijn...)
Bon als ik zo een paard al zelf afgericht zou krijgen en zou starten op dat niveau, dan zou ik al heel tevreden zijn, maar ik zie ook verbeterpunten. Met name de bovenlijn moet opener en ontspannen. Dan zal het paard vooral achter en onder de ruiter soepeler gaan bewegen, ruimer en losser (af)bewegen.
http://www.youtube.com/watch?v=T1wRoozTn5A
http://www.youtube.com/watch?v=P89K3zembRc