Waarom moet alles zo snel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:18

LDRD schreef:
Waarom zou het in het koppie niet goed zitten dan?

Omdat er teveel geforceerd wordt imo en dat kan niet goed zijn voor een paard. Ik kan me niet voorstellen dat een paard geen schade oploopt van een te strenge aanpak. Waarom hebben bijvoorbeeld zoveel paarden een stalondeugd? Niet alleen maar omdat ze niet genoeg buiten komen hoor.
Ik hoor grooms wel eens zeggen dat als ze invlechten het paard weet dat ze op concours gaan en dat het paard dat leuk vind en onrustig wordt. Ik denk dan, dat paard wordt gestresst omdat ie op concours moet en daardoor wordt hij onrustig. Maar dat wilt men natuurlijk niet zien, maar ondertussen zou ik graag zien wat er in een paardenhoofd omgaat.
Besef je wel dat topsportpaarden bijna nooit in vrijheid kunnen bewegen? Ze zijn te kostbaar om op het land te gooien, dus moeten ze het doen met een paddock of stapmolen. Ik wil niet weten hoeveel stress dat oplevert bij een paard. Ook dat is imo een minpunt in paardenwelzijn.

Oja listiglisje? Nou dan wil ik je graag uit die droom helpen want dat wordt geforceerd totdat het paard het weer doet hoor. Dat kan ik je garanderen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:22

listiglistje schreef:
Als het in het koppie niet goed zit, doen ze het werk ook niet :Y) met andere woorden: je krijgt zo nooit de verwachte prestatie eruit!

Dus het heeft voor een wedstrijdruiter geen enkele zin om een paard fysiek of mentaal naar de fielestijnen te rijden ;)

Dat hoeft niet zo te zijn. Alleen op het moment van staking was het hem gewoon te veel. De week ervoor reed ze nog 221 en 218 punten in de Z1, dus kan niet zeggen, dat dat geen prestatie is.
Het is bij mensen ook soms zo, dat het op het randje is, maar dat iemand er zo ineens klaar mee is.
Dit paard kon het gewoon in zijn koppie niet allemaal kwijt.
Nu een stap terug en daarna weer voorwaarts is gedaan, gaat het super.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:26

Joolien schreef:
LDRD schreef:
Waarom zou het in het koppie niet goed zitten dan?

Omdat er teveel geforceerd wordt imo en dat kan niet goed zijn voor een paard. Ik kan me niet voorstellen dat een paard geen schade oploopt van een te strenge aanpak. Waarom hebben bijvoorbeeld zoveel paarden een stalondeugd? Niet alleen maar omdat ze niet genoeg buiten komen hoor.
Ik hoor grooms wel eens zeggen dat als ze invlechten het paard weet dat ze op concours gaan en dat het paard dat leuk vind en onrustig wordt. Ik denk dan, dat paard wordt gestresst omdat ie op concours moet en daardoor wordt hij onrustig. Maar dat wilt men natuurlijk niet zien, maar ondertussen zou ik graag zien wat er in een paardenhoofd omgaat.
Besef je wel dat topsportpaarden bijna nooit in vrijheid kunnen bewegen? Ze zijn te kostbaar om op het land te gooien, dus moeten ze het doen met een paddock of stapmolen. Ik wil niet weten hoeveel stress dat oplevert bij een paard. Ook dat is imo een minpunt in paardenwelzijn.

Oja listiglisje? Nou dan wil ik je graag uit die droom helpen want dat wordt geforceerd totdat het paard het weer doet hoor. Dat kan ik je garanderen.

Mijn paard vindt het leuk om aandacht te krijgen, weet dat hij dat op concours krijgt en wordt dus ook wat druk als ik ga vlechten. Ik weet zeker, dat hij het niet vervelend vindt!
Zolang een paard niet meer kent dan een paddock, zal hij de grote wei ook niet missen. Het blijft een dier, die niet zo kan denken als een mens!
En ik denk niet dat stress enkel door forceren kan komen en dat het niet goed zit in het koppie, dat hoeft ook niet door forceren te komen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:26

dan zijn mijn paarden gelukkig, ik merk geen verschil bij ze als ze gevlochten worden! :P Soms schuren ze wel een vlechtje uit, zou dat misschien toch een teken zijn? :?

Sorry, flauw. Word een beetje melig van m'n cola en chips!

Ik denk dat het onrustig worden van vlechtjes meer bij de mensen tussen de oren zit. Heb het nog nooit meegemaakt iig. Lijkt me sterk dat een paard dat in verbinding steld met concoursen. De wedstrijdspanning van degene die staat te vlechten zouden ze misschien wel kunnen voelen...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:27

Dat is nou zo'n vooroordeel dat topsportpaarden nooit in vrijheid zouden kunnen bewegen.
Voordat je het weet gelooft iedereen dit en staat iedereen weer met zijn oordeel klaar.

Ik denk namelijk dat dat echt wel meevalt, hoewel er natuurlijk best ruiters zijn waarbij dat het
geval is. Bovendien geldt ook hier, dat er amateurs genoeg zijn waarbij het paard ook niet op de wei komt, om over veel manegepaarden maar te zwijgen.

Mijn sportpaarden komen in ieder geval allemaal gewoon zonder poespas dagelijks op de wei (behalve hun boerka om de vliegen te weren :+ ).

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:29

ja en uhhh hoe kom je daar achter? Wanneer er iets nie goed zit in koppie? En toch echt nog steeds de houding ik zag iets, en ik vindt dus is het zo! Ja sorry maar met zo,n houding red je het in paarden sport niet maar ook in gewone leven niet hoor! Ik probeerde je uit te leggen dat jij ind je mening (oordeel) baseert op wat je denkt te zien. Maar soms kun ook jij het verkeert zien, want Joolien als jij altijd gelijk hebt dan zou het voor jou toch een makie moeten zijn tussen al die onwetende paarden mishandelende ruiters?

Ja beetje Flauw zoals ik nu neer zet, maar juiste de stare houding, die je heel veel ziet in paarden wereld, de houding van mijn waarheid is de! waarheid zorgt ervoor dat er heel veel geoordeeld en veroordeelt wordt, en er dus niks verandert.

Mooie in een discussie is juist dat je wordt uit gedaagd tot na denken, en dat je je stellen onderbouwd met argumenten. En in een goede open discussie kom je er dan soms achter dat jou argumenten misschien niet helemaal juist zijn, dat gebeurde in topic themuisje want ja jij zag wat oordeelde maar stond er totaal niet meer voor open toen men uitlegde dat de situatie iets anders was dan wat jij dacht te zien!

Je zegt steeds dat je in paarden wereld hebt gewerkt, en daar je negatieve ervaringen hebt op gedaan, maar heb je dan bij ale handel en wedstrijd stallen gewerkt? Of een of 2, en dat je heel veel les geeft. Ja wat is volgens jou heel veel? En je komt regelmatig misstanden op wedstrijden tegen? Ga je dan elk weekend alle wedstrijden af die er in Nederland zijn?

En als je mistanden ziet dan hoef je niet te weten waarom iemand het volgens jou fout doet? Nou dat vindt ik echt raar voor iemand die volgens zichzelf zo ervaren is in les geven en paarden wereld, bedoel wat ik zie is toch echt dat 85%van de fouten die er gemaakt worden gemaakt worden door onkunde ruiter, nou die doe je misschien juist wel een groot plezier als je ziet dat ze fout bezig zijn, en dan uitlegt hoe het wel zou moeten volgens jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:31

Tendance schreef:
Joolien schreef:

Mijn paard vindt het leuk om aandacht te krijgen, weet dat hij dat op concours krijgt en wordt dus ook wat druk als ik ga vlechten. Ik weet zeker, dat hij het niet vervelend vindt!
Zolang een paard niet meer kent dan een paddock, zal hij de grote wei ook niet missen. Het blijft een dier, die niet zo kan denken als een mens!
En ik denk niet dat stress enkel door forceren kan komen en dat het niet goed zit in het koppie, dat hoeft ook niet door forceren te komen.

Een paard is toch een dier wat veel meters moet afleggen? Dat is iets wat in zn natuur zit en als hij iets doet tegen zijn natuur in(of niet kan doen) lijkt me dat stressvol.
Hoe weet je zeker dat hij het niet vervelend vind?

Ldrd en Bianca; ook dit zijn weer voorbeelden, maar er wordt altijd maar gedaan of het allemaal goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:35

tteettt schreef:
ja en uhhh hoe kom je daar achter? Wanneer er iets nie goed zit in koppie? En toch echt nog steeds de houding ik zag iets, en ik vindt dus is het zo! Ja sorry maar met zo,n houding red je het in paarden sport niet maar ook in gewone leven niet hoor! Ik probeerde je uit te leggen dat jij ind je mening (oordeel) baseert op wat je denkt te zien. Maar soms kun ook jij het verkeert zien, want Joolien als jij altijd gelijk hebt dan zou het voor jou toch een makie moeten zijn tussen al die onwetende paarden mishandelende ruiters?

Ja beetje Flauw zoals ik nu neer zet, maar juiste de stare houding, die je heel veel ziet in paarden wereld, de houding van mijn waarheid is de! waarheid zorgt ervoor dat er heel veel geoordeeld en veroordeelt wordt, en er dus niks verandert.

Mooie in een discussie is juist dat je wordt uit gedaagd tot na denken, en dat je je stellen onderbouwd met argumenten. En in een goede open discussie kom je er dan soms achter dat jou argumenten misschien niet helemaal juist zijn, dat gebeurde in topic themuisje want ja jij zag wat oordeelde maar stond er totaal niet meer voor open toen men uitlegde dat de situatie iets anders was dan wat jij dacht te zien!

Je zegt steeds dat je in paarden wereld hebt gewerkt, en daar je negatieve ervaringen hebt op gedaan, maar heb je dan bij ale handel en wedstrijd stallen gewerkt? Of een of 2, en dat je heel veel les geeft. Ja wat is volgens jou heel veel? En je komt regelmatig misstanden op wedstrijden tegen? Ga je dan elk weekend alle wedstrijden af die er in Nederland zijn?

En als je mistanden ziet dan hoef je niet te weten waarom iemand het volgens jou fout doet? Nou dat vindt ik echt raar voor iemand die volgens zichzelf zo ervaren is in les geven en paarden wereld, bedoel wat ik zie is toch echt dat 85%van de fouten die er gemaakt worden gemaakt worden door onkunde ruiter, nou die doe je misschien juist wel een groot plezier als je ziet dat ze fout bezig zijn, en dan uitlegt hoe het wel zou moeten volgens jou.

Ik heb nergens gezegd dat ik heel veel lesgeef. En ik heb bij verschillende stallen gewerkt op verschillende niveaus. Van manege tot internationaal en ik concludeer uit een algemeen beeld.
Een heleboel mensen weten niet dat ze iets fout doen(IMO) omdat het algemeen gedoogd is. Men weet niet beter. Ik sta best open voor ander meningen en ideeen maar blijkbaar zie ik het gewoon allemaal heel anders. En ik red me prima in mn dagelijks leven hoor...

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:37

Omdat er teveel geforceerd wordt imo en dat kan niet goed zijn voor een paard.[/quote]

Weer alles over een kam scheren, hoe kun jij in gods naam weten dat er TE veel geforceerd wordt? Ja er zullen voorbeelden zijn waarin me forceert, maar over algemeen heeft een ruiter er gewoon helemaal geen belang bij om met een geforceerd gestrest paard op stap, echt niet hoor.

tteettt

Re: Waarom moet alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:38

Ja en jij bent zo,n iemand die er dus lekker wel een oordeel over heeft maar het veder ook gewoon gedoogd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:40

tteettt schreef:
Omdat er teveel geforceerd wordt imo en dat kan niet goed zijn voor een paard.

Weer alles over een kam scheren, hoe kun jij in gods naam weten dat er TE veel geforceerd wordt? Ja er zullen voorbeelden zijn waarin me forceert, maar over algemeen heeft een ruiter er gewoon helemaal geen belang bij om met een geforceerd gestrest paard op stap, echt niet hoor.[/quote]

Omdat ik een te grove onterechte ophouding, een rammel in de mond of een weigerend paard meerdere malen afslaan forceren vind, dat kun je toch wel met mij eens zijn?

Ik doog niet, ik breng het ter sprake, en ik spreek er gerust iemand op aan wanneer mogelijk.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:42

Ik kom geregeld op subtop wedstrijden, maar ik zie eigenlijk weinig misstanden.
Jawel, ze zijn er wel, maar het gros van de ruiters rijdt gewoon netjes hoor.

Maar je kunt natuurlijk een hele discussie opzetten wat wel en wat niet diervriendelijk en verantwoord is.
Je zou zomaar op de fiets kunnen zitten van dat uberhaupt op een paard klimmen niet diervriendelijk is. Het paard heeft er tenslotte niet om gevraagd.
En nou niet iedereen roepen dat zijn of haar paard het zó leuk vindt ;) :D .

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:42

Citaat:
Ik hoor grooms wel eens Ik denk dan, dat paard zeggen dat als ze invlechten het paard weet dat ze op concours gaan en dat het paard dat leuk vind en onrustig wordt.wordt gestresst omdat ie op concours moet en daardoor wordt hij onrustig. Maar dat wilt men natuurlijk niet zien, maar ondertussen zou ik graag zien wat er in een paardenhoofd omgaat.

Ja maar wie heeft het nou mis he in dit geval, want ja zowel jij als de groom weten niet wat er in paarden hoofd omgaat! Maar jij hebt er toch wel een oordeel en een mening over.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:45

listiglistje schreef:
Schoentje die gemiddelde leeftijd van dat een sportpaard gemiddeld 7 jaar wordt is geen fabeltje, maar een verzekeringscijfer....

Dit is echt foutief en triest genoeg zijn er aardig wat mensen die de cijfers niet correct lezen en interpreteren. NB in het alternatiefe cirquit zijn er genoeg juffen die dit als feit op hun site posten om hun alternatieve methode aan de man/vrouw te brengen.

Je refereert hier naar een onderzoek van de KNHS. Er is geconstateerd dat de gemiddelde leeftijd voor een paard dat aan wedstrijden mee doet 7 jaar is.
De gemiddelde ouderdom van het Nederlandse paard is 16 jaar, dit zijn de verzekeringscijfers. Indien je wil kan ik je de link naar het onderzoek geven.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:46

Zooooo, ik heb ook weer even bijgelezen.
Joolien, wat ik mij dan weer afvraag: wat heb jij tegen jouw collega met die electrische draadjes om zijn sporen gezegd? Want op dat moment kon je de "wereld" verbeteren, niet hier op Bokt. Ik hoop ook niet dat die collega/werkgever meeleest op Bokt, de wereld is klein.

En eerlijk gezegd, die brief aan de KNHS, die zal niet zoveel resultaat opleveren, ben ik bang.
Inmiddels zijn ze druk bezig met de welzijnswet, jij zou wel de KNHS/FNRS kunnen wijzen op stallen/maneges waar men zich niet houdt aan deze wet en het liefst met klanten van deze stallen samen dit melden.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:46

@LDRD ja dat is mijn ervaring ook, en mijn ervaring is ook dat een paard dat zich slecht behandelt voelt, en niet lekker in z,n vel zit gewoon ook echt niet fijn voor je gaat werken. En ja je ziet ind wel eens dat een paard hard in de mond getrokken wordt, of teveel geschopt maar wat ik dan ook vaak zie is dat de ruiters dit uit onervarenheid soms zelfs angst doen, en nee dat moeten we niet accepteren met z,n allen maar het help echt niet als we elkaar alleen maar veroordelen!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:47

Abacab schreef:
listiglistje schreef:
Schoentje die gemiddelde leeftijd van dat een sportpaard gemiddeld 7 jaar wordt is geen fabeltje, maar een verzekeringscijfer....

Dit is echt foutief en triest genoeg zijn er aardig wat mensen die de cijfers niet correct lezen en interpreteren. NB in het alternatiefe cirquit zijn er genoeg juffen die dit als feit op hun site posten om hun alternatieve methode aan de man/vrouw te brengen.

Je refereert hier naar een onderzoek van de KNHS. Er is geconstateerd dat de gemiddelde leeftijd voor een paard dat aan wedstrijden mee doet 7 jaar is. De gemiddelde ouderdom van het Nederlandse paard is 16 jaar, dit zijn de verzekeringscijfers. Indien je wil kan ik je de link naar het onderzoek geven.

Begrijpend lezen is een probleem tegenwoordig in Nederland ;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:48

Helemaal eens tteett, veroordelen heeft niet zoveel zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:51

Electra63 schreef:
Joolien, wat ik mij dan weer afvraag: wat heb jij tegen jouw collega met die electrische draadjes om zijn sporen gezegd? Want op dat moment kon je de "wereld" verbeteren, niet hier op Bokt. Ik hoop ook niet dat die collega/werkgever meeleest op Bokt, de wereld is klein.

En eerlijk gezegd, die brief aan de KNHS, die zal niet zoveel resultaat opleveren, ben ik bang.
Inmiddels zijn ze druk bezig met de welzijnswet, jij zou wel de KNHS/FNRS kunnen wijzen op stallen/maneges waar men zich niet houdt aan deze wet en het liefst met klanten van deze stallen samen dit melden.

Ik heb niks tegen die persoon, mijn mond valt er alleen van open dat deze persoon me dat in geuren en kleuren vertelde zonder er bij stil te staan waar hij/zij mee bezig is.
En wederom is het maar een voorbeeld...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:55

Joolien schreef:
Electra63 schreef:

Ik heb niks tegen die persoon, mijn mond valt er alleen van open dat deze persoon me dat in geuren en kleuren vertelde zonder er bij stil te staan waar hij/zij mee bezig is.
En wederom is het maar een voorbeeld...

Het maakt niet uit, of ik een persoon wel of niet mag. Als hij zijn paard mishandelt en ik ben daar getuige van, dan zou ik daar wat van zeggen, of hem dat nu bevalt of niet, jammer dan.
Dat had een goed begin geweest van jouw "gevecht" tegen sommige misstanden.
Een beetje op Bokt rondschrijven, heeft IMO geen nut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:56

Oh maar ik heb deze persoon er toen op aangesproken. Ik vond het niet normaal en dat heb ik duidelijk laten merken. Reactie: oh maar nu doe ik dat niet meer hoor....

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:00

Abacab schreef:
listiglistje schreef:

Je refereert hier naar een onderzoek van de KNHS. Er is geconstateerd dat de gemiddelde leeftijd voor een paard dat aan wedstrijden mee doet 7 jaar is.
De gemiddelde ouderdom van het Nederlandse paard is 16 jaar, dit zijn de verzekeringscijfers. Indien je wil kan ik je de link naar het onderzoek geven.

Nee Abacab ik refereer niet naar dat onderzoek van de KNHS wat vorif jaar ook gepubliceerd is in P&S ;)
Ik know, maar dit onderzoek is later als het feit waar ik over praat, dit cijfer licht ik ook toe met een voorbeeld, lees mijn post nog maar eens helemaal door :) ipv maar 1 zin te quoten...
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 29-08-11 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:01

Joolien schreef:
En ik heb bij verschillende stallen gewerkt op verschillende niveaus. Van manege tot internationaal en ik concludeer uit een algemeen beeld.
Een heleboel mensen weten niet dat ze iets fout doen(IMO) omdat het algemeen gedoogd is. Men weet niet beter. Ik sta best open voor ander meningen en ideeen maar blijkbaar zie ik het gewoon allemaal heel anders. ...

Ik denk dat jij echt de meest rottige kant van de business hebt gezien.

Even heel generaliserend: op manges zijn ze vaak onwetend, niveau is om te huilen. Dat is natuurlijk ook niet zo gek wanneer de juf maar €7,50 krijgt voor een uurtje schreeuwen in de bak.,Verder kampen maneges vaak met een financieel probleem; het kan allemaal net niet uit. Daarom wordt en overal op bezuinigd. En wees eerlijk, de meeste klanten zien het toch niet, weten zij veel. Pas als je wat meer om je heen gaat kijken of eens op een ander stal komt beginnen je dingen op te vallen. Maar heel veel mensen gaan gewoon 1 keer per week naar de manege en drinken daarna wat aan de bar en dat is het.

Op de stallen die jij noemt is het ook vaak overleven en kan het fin. ook vaak maar amper uit. Paarden die het net niet hebben of paarden die wat meer tijd nodig hebben krijgen de tijd niet. En als tijd geld is wordt er al snel naar ongeoorloofde middelen gegrepen om datgene wat er niet in zit, er dan maar vlot uit te slaan. Soms werkt dat op de korte termijn, maar nooit op de lange termijn.

Het is wel heel erg triest wanneer je zelf gaat geloven dat de realiteit op rotte manges en rotte handelsstallen de norm is. De meeste amateurs zijn dol op hun knollie en hebben heel veel voor hun 4-voeter over. Een prof-ruiter weet ook dat je lang en intensief moet investeren in je paard voordat je kunt gaan oogsten. Gelukkig zijn er prof ruiters en stallen genoeg die het wel op een leuke en vriendelijke manier met de paarden doen. Die goede ruiters stellen per paard een heel schema op,en houden ook een heel dagboek bij waarin alles van het paard wordt genoteerd. Waarom? Omdat alleen een happy-horse goede prestaties neer kan zetten en daarom doen ze er op de goede stallen alles aan om de paarden fysiek en mentaal in optimale conditie te houden.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:02

listiglisje: een voorbeeld daar heb ik niets aan, die schud ik ook zo uit mijn mouw, ik wil wetenschappelijke onderbouwing. Als jij die niet hebt dan doe ik het af als kul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:02

Misschien moet iemand hier eens een onderzoek doen voor duidelijkheid? :D