Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:09

Bijzonder hoor hoeveel mensen zich voelen aan gesproken, zal dan toch de meerderheid van de Nederlandse vrouw te dik zijn en het niet willen weten? :+

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:11

russel schreef:
Bijzonder hoor hoeveel mensen zich voelen aan gesproken, zal dan toch de meerderheid van de Nederlandse vrouw te dik zijn en het niet willen weten? :+

gevaarlijk opmerking :o

Maar ik hou me zelf ook aan de 20% regel.
Dat is gewoon het beste voor je paard :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:11

tamary schreef:
noukie175 schreef:
Nogal gemeen van de TS! :(

Ik ben zelf ok niet de lichtste, vandaar dat ik ook een e-pony heb die fors is gebouwd.. En mijn pony is absoluut niet zielig!

Er zijn idd wel eens mensen die te zwaar zijn en ook nog op een te klein paardje of pony rijden dat is waar, maar als mensen die wat te zwaar zijn niet zouden mogen paardrijden zou echt abnormaal zijn... Wat al vaker is gezegd, maakt gewicht niet veel uit als je maar goed zit en het paard niet belemmerd door te trekken/stuiteren etc.. En net zo als ik als je wat zwaarder bent ook op een forser paardje rijden. :D

Hoe pijnlijk ook, te zwaar voor de pony is te zwaar voor de pony. Wat je rijkunsten zijn maakt daarvoor niks uit. Daar is les voor.
Zeg 400kg pony*20%= 80kg belasting max. = 70kg ruiter + 10kg kleding en zadel. Zit je daar boven ben je voor die pony altijd te zwaar of je nu wel of niet kan rijden. Redenen zoeken om het rijden te verantwoorden is struisvogelpolitiek. Het kan wel of het kan niet. Is dat leuk? Nee, dat heet verantwoordelijkheid.

Lastig omdat ik niet persoonlijk wil worden, maar de ruiters die hier overgewicht hebben, hoe zwaar ben je (incl. kleding en zadel), hoeveel weegt je paard? (hoeveel zou die moeten wegen als die echt correct is qua gewicht en bespiering, want overgewicht bij paard zou je eigenlijk ook bij het gewicht van de ruiter moeten optellen) en wat voor model is het vierkant of rechthoek?

Ik wordt een beetje moe van die terugkerende excuses over rijkunde en mijn pony is wat zwaarder/forser/groter, dus het kan wel. Ookal doe je het zonder het hier neer te zetten, maar meet/reken alles eens uit. Kloppen die harde cijfers met wat jouw ogen denken te zien?

Voor mij persoonlijk: ja het klopt.
Net op het randje, dat geef ik toe. Maar het valt binnen de marge.
Maar dan nog, als ruiter ben je verplicht naar je paard om het comfortabel te houden.
En als zwaardere ruiter misschien nog wel meer.
Rijkunsten maken wel uit. Welk gewicht je ook hebt.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:12

russel schreef:

Neej hoor mijn BMI zit op gezond gewicht :P
En ben het alsnog niet geheel eens met de OP ;)

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:14

loveidefix schreef:
russel schreef:

20% regel??? Daar heb ik overheen gelezen denk ik....
(zoveel reacties in eens ;) )
Kan ik het ergens teruglezen of is het nog niet ter sprake gekomen?

Anoniem

loveidefix schreef:
russel schreef:

ja, gevaarlijk...klopt als een bus,daarom loopt dit topic ook zo hard.

Maar vrouwtjes toch, je paard is toch je liefste ding? Daar wil je toch goed voor zijn? Waarom mag dat niet gezegd worden??

en iedereen die vind dat het nog wel kan, ach het is maar wat je zelf wilt zien, maar het gaat om je paardjes....

Wendy1978

nav de berekeningen
stap ik nooit meer op mijn poown :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:15

Amanda schreef:
Voor mij persoonlijk: ja het klopt.
Net op het randje, dat geef ik toe. Maar het valt binnen de marge.
Maar dan nog, als ruiter ben je verplicht naar je paard om het comfortabel te houden.
En als zwaardere ruiter misschien nog wel meer.
Rijkunsten maken wel uit. Welk gewicht je ook hebt.

Rijkunst is voorwaarde 2 (naar mijn mening)
verder *\o/*
Patriesja schreef:
Kan ik het ergens teruglezen of is het nog niet ter sprake gekomen?

Mijn berichten even teruglezen, staan de berekeningen in (20% = vierkantsmodel paard trouwens)

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:15

natascha44 schreef:
Zinloos topic!!
Hoe begin ik een rel op Bokt!! wel tadaaa...

Hier ben ik het niet mee eens.
De TS heeft duidelijk een gevoellig onderwerp in een topic vastgelegd,
maar zal de TS vanuit een bepaald oogpunt geen gelijk hebben in zijn zeggen?
Ik vind namelijk ook dat een te zware belasting ookal is hier niets aan te doen
niet kunnen tegenover het paard dat je rijd.
De mens is verantwoordlijk voor het paard, dit kan/mag zelf geen beslissing maken
wie erop rijd dus de mens hoort rekening te houden met het dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:16

Wendy1978 schreef:
nav de berekeningen

je zegt het met een lachbui, dus je weet nu dat je te zwaar bent?? ;) Maar vanavond zit je er weer op...of ga je op die fiets om die paar kilootjes er af te fietsen??

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:16

tamary schreef:
noukie175 schreef:
Nogal gemeen van de TS! :(

Ik ben zelf ok niet de lichtste, vandaar dat ik ook een e-pony heb die fors is gebouwd.. En mijn pony is absoluut niet zielig!

Er zijn idd wel eens mensen die te zwaar zijn en ook nog op een te klein paardje of pony rijden dat is waar, maar als mensen die wat te zwaar zijn niet zouden mogen paardrijden zou echt abnormaal zijn... Wat al vaker is gezegd, maakt gewicht niet veel uit als je maar goed zit en het paard niet belemmerd door te trekken/stuiteren etc.. En net zo als ik als je wat zwaarder bent ook op een forser paardje rijden. :D

Hoe pijnlijk ook, te zwaar voor de pony is te zwaar voor de pony. Wat je rijkunsten zijn maakt daarvoor niks uit. Daar is les voor.
Zeg 400kg pony*20%= 80kg belasting max. = 70kg ruiter + 10kg kleding en zadel. Zit je daar boven ben je voor die pony altijd te zwaar of je nu wel of niet kan rijden. Redenen zoeken om het rijden te verantwoorden is struisvogelpolitiek. Het kan wel of het kan niet. Is dat leuk? Nee, dat heet verantwoordelijkheid.

Lastig omdat ik niet persoonlijk wil worden, maar de ruiters die hier overgewicht hebben, hoe zwaar ben je (incl. kleding en zadel), hoeveel weegt je paard? (hoeveel zou die moeten wegen als die echt correct is qua gewicht en bespiering, want overgewicht bij paard zou je eigenlijk ook bij het gewicht van de ruiter moeten optellen) en wat voor model is het vierkant of rechthoek?

Ik wordt een beetje moe van die terugkerende excuses over rijkunde en mijn pony is wat zwaarder/forser/groter, dus het kan wel. Ookal doe je het zonder het hier neer te zetten, maar meet/reken alles eens uit. Kloppen die harde cijfers met wat jouw ogen denken te zien?

Nou ik zou zeggen, bekijk mijn profiel eens? Wat denk je dn?

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:17

russel schreef:
Wendy1978 schreef:
nav de berekeningen

je zegt het met een lachbui, dus je weet nu dat je te zwaar bent?? ;) Maar vanavond zit je er weer op...of ga je op die fiets om die paar kilootjes er af te fietsen??

:n poown heeft vakantie :+

dus ik stap er niet op vanaaf :n

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:18

MLoeser schreef:
Rivaldo schreef:
Je hoeft ook niet mager te zijn, en in jou geval vind ik het geweldig dat je gewoon door blijft sporten en doen wat je leuk vindt! Maar ik vind het tegen het egoistische aan als je echt te dik bent, er niks aan WIL doen en blijft paardrijden!

Wauw :wow: Wat ben jij kortzichtig zeg! :oo

Er zijn genoeg mensen die bijvoorbeeld door een ziekte (schilklierproblemen zijn een voorbeeld) of door medicatie (prednison is een voorbeeld) steviger zijn dan "mooi" is voor het plaatje. Deze mensen willen over het algemeen GRAAG afvallen, maar door medische problemen kan het simpelweg niet. En wie ben jij om deze mensen de lol van het paardrijden niet te gunnen? :x

Er zijn genoeg aandoeningen waarmee je bepaalde dingen niet mag. Waarom paardrijden dan wel, terwijl het gemiddelde paard niet gebouwd is om veel gewicht te dragen.

Dakotah schreef:
Als ik al eens stevige mensen op een paard zie, waarbij het paard gewoon rondgaat in galop draf enz., lijkt het mij niet dat ie er vreselijk last van heeft.

Ik heb het wel gezien. Meerdere keren zelfs. Niet iedereen is blijkbaar in staat om te bedenken of het wel of niet mogelijk is met zijn of haar gewicht op een paard te gaan zitten. Helaas...

Ik heb ook de ervaring dat ook een man, slank gebouwd maar erg lang en dus meer dan 90 kg, te zwaar was voor een paard. Dat paard was 1.67m, maar zijn bouw liet het ondanks de goede bespiering gewoonweg niet toe.

Volgens mij gaat het niet alleen over het gewicht dat iemand heeft. Zoals eerder gezegd is het makkelijk om aan te geven dat iemand te groot is voor een bepaald paard. En helemaal logisch vindt iedereen het dan dat er een paard gezocht moet worden dat wel bij de ruiter past.
Waarom zou dat minder gelden voor dikke(re) mensen? Ik zie hier genoeg mensen voorbij komen die het lef hebben te zeggen dat ze niet hebben gereden in de periode dat ze echt te dik waren. Ook mensen die te dik zijn door medicatie, maar zichzelf wel grenzen hebben gesteld in hoeveel zij mochten aankomen. Ook nog mensen die door een eetstoornis niet konden rijden, maar zich er doorheen hebben geknokt. Vinden de mensen die te dik zijn en zeggen dat het allemaal maar moet kunnen en de rest niet zo moet zeuren, het echt terecht wat ze zeggen, of is het gewoon ontkenning?

Overigens: er zijn genoeg mensen die een paard hebben dat sowieso geen ruiter meer kan dragen (bijvoorbeeld kissing spines). Die gaan dan andere dingen doen met het paard, omdat het paard een beperking heeft.
Mensen met overgewicht zouden toch hetzelfde kunnen doen... tot ze (meer) op gewicht zijn?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:18

loveidefix schreef:
[quote='' '']

20% regel??? Daar heb ik overheen gelezen denk ik....
(zoveel reacties in eens ;) )
Kan ik het ergens teruglezen of is het nog niet ter sprake gekomen?[/quote]

Oww sorry :o volgens mij werd hier wel ergens over gepraat.
Maar 20 procent regel (voor ille rassen 15 %) is dat je als ruiter zijnde met tuig en al
niet zwaarder mag zijn dan 20% van het gezonde lichaams gewicht van je pony/paard.
EDIT: guotes proberen normaal te krijgen
Laatst bijgewerkt door Esther43 op 11-07-11 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Jesjepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:19

(heb alleen de eerste pagina gelezen)
Er zijn meer redenen waarom mensen te dik zijn, ik woon bij mijn vader thuis, en bijna altijd eten we vet, omdat hij nooit zin heeft om te koken, en ik werk gewoon heel veel. ten tweede, ik heb een aanleg om dik te zijn, geweldig, om zoon post te schrijven, terwijl je weet dat er ook mensen zijn die het lezen, die er niets aan kunnen doen enzoo. en buiten dat, ik ben beter(naar eigen zeggen van instructrice) dan al die magere sprietjes uit mn les. Dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:20

Jesjepaarden schreef:
(heb alleen de eerste pagina gelezen)
Er zijn meer redenen waarom mensen te dik zijn, ik woon bij mijn vader thuis, en bijna altijd eten we vet, omdat hij nooit zin heeft om te koken, en ik werk gewoon heel veel. ten tweede, ik heb een aanleg om dik te zijn, geweldig, om zoon post te schrijven, terwijl je weet dat er ook mensen zijn die het lezen, die er niets aan kunnen doen enzoo. en buiten dat, ik ben beter(naar eigen zeggen van instructrice) dan al die magere sprietjes uit mn les. Dus.

Wat een smoesjes, waar slaat dit nou op.....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:21

noukie175 schreef:

Ik vraag niet om hoe het er uit ziet, maar wat de cijfers zijn.
Gewicht pony = ?
Model pony = ?
Gewicht ruiter + kleding + tuig = ?
Plaatje is voor foto's en jury's voor hoe zwaar de pony belast wordt is gewicht wat erop ligt kunnen dragen 1e voorwaarde. Niet of het er mooi uitziet.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:22

tamary schreef:

Dit regeltje geldt vast niet wanneer je je pony gewoon helemaal vetmest zodat hij zwaarder is he? :+
Neem aan dat je uit moet gaan van het gewicht wat het paard zou moeten hebben.(een gezond gewicht dus).

:j

maaike1994

ik heb niet heel het topic doorlezen maar vind de OP beetje onrespectvol overkomen.
ikzelf heb nu wel een maatje 36, maar mijn mam niet. Ze is speciaal voor de paarden op dieet gegaan. ze heeft jaren niet gereden en nu streeft ze naar een gewicht en pas dan wil ze weer op een paard kruipen. Terwijl ik haar echt niet zo dik vind en ze eigenlijk gewoon op mijn paard al zou kunnen rijden zonder het te belasten. Ze is de voorbije maanden echt al heel veel afgevallen en ik ben echt heel trots op haar dat ze dit doet om terug paard te rijden ( ook al vind ik het echt niet nodig dat ze afvalt! )

Anoniem

Wendy1978 schreef:
:n poown heeft vakantie :+

dus ik stap er niet op vanaaf :n

Grapjas, pown op wei en ook na de vakantie vet en vrouwtje vast ook weer wat kilootjes eraan door niet re rijden. Feest voor pown zijn rug over een paar weekjes. :+

essie_blue

Ik ben het toch wel eens met TS, heb niet het hele topic doorgelezen,
maar verwachte wel veel aanvallen op TS.

Ik kan misschien wel makkelijk praten met maatje 34,
maar ik vind té dikke mensen op paarden gewoon niet kunnen.
Je ziet het ook vaak genoeg in de subtop, en dan kan je wel zeggen dat de amazone het paard niet in de weg zit,
maar ik heb nog nóóít een persoon met flink overgewicht gezien die zijn paard niet in de weg zat met rijden..

Om hier nou met redenen te komen waarom je dik kan worden, dat vind ik smoesjes!
Dan ga je niet op een paard zitten, zijn genoeg andere dingen te doen met een paard als afvallen niet gaat.
sorry, maar zo denk ik er ook over.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:23

tamary schreef:
noukie175 schreef:

Gewicht pony = ?
Model pony = ?
Plaatje is voor foto's en jury's voor hoe zwaar de pony belast wordt is gewicht wat erop ligt kunnen dragen 1e voorwaarde. Niet of het er mooi uitziet.

Wat bedoel je met model pony? :o?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:23

D00R schreef:
tamary schreef:

Dit regeltje geldt vast niet wanneer je je pony gewoon helemaal vetmest zodat hij zwaarder is he? :+
Neem aan dat je uit moet gaan van het gewicht wat het paard zou moeten hebben.(een gezond gewicht dus).

:j

Ik meen trouwens dat ze dat ook zei of was dat iemand anders?? zelf heb ik het hier net ook even over gehad

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:24

tamary schreef:
noukie175 schreef:

Gewicht pony = ?
Model pony = ?

gewicht pony = 450-500 ?? (schat ik)
Model pony = wat bedoel je daarmee?
Gewicht ruiter + kleding + tuig = 90 kg ?

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:24

Zal ik ook maar even reageren ik ben ook best een dikkertje met dikke boven benen.
En toch weeg ik niet ontzettend veel maar waarom moeten mensen het zich ontnemen.
Je mag dus wel met 3 lichte mensen erop maar niet 1 iets zwaarder iemand wat een onzin zeg.
De koudbloeden kunnen het best hebben hoor.
maar bokt is al snel met meisje die 30 kilo weegt op een shetlander staan ze al stijf dus sta hier ook niet gek van te kijken.
Dit topic heeft ook vast iemand geopend die weinig weegt en nooit lekker eet :D