Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Siegridd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:37

Je kan beter zeggen sommigen. Misschien bekijk ik het heel erg positief, maar ik ga er wel vanuit dat de meesten wel om hun paard denken

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:42

@Tendance hoe bedoel je zo ineens? Ik Discuseer al mee vanaf start?

Maar goed zal proberen uit te leggen wat ik bedoel.

TS geeft in haar opening post aan dat het nivo huidige ruiters bedroevend is, en dat zei zich mateloos stoort aan de manier waarop ruiters omgaan met hun paarden! Daarbij zegt ze later in de Discussie dat zei in het lesgeven juist heel erg bezig is met ontspanning recht richten, het mogelijk maken van een fijn gaand paard! Nou dat is natuurlijk een nobel en zeer gewenst streven! Alleen vraag ik me dan af, lukt het ook om dit streven te halen, bij al je leerlingen?

Want wat mij opvalt in lessen, waar instructeurs tegen aan lopen, is dat die volgens TS o zo simpele basis principes nou juist zo lastig zijn voor de gemiddelde ruiter om onder de knie te krijgen! Dat je als ruiter ongeacht of je nou professioneel of recreatie rijd heel veel zelf discipline en geduld moet hebben om die basis er bij je paard/Pony in te rijden. Dit heeft in mijn idee natuurlijk te maken met allerlei factoren, maar NR 1 is dat het met bit en zadel op een bepaalde manier moeten lopen, voor een paard niet natuurlijk is! Dus zou je als ruiter eens moeten afvragen hoe het voor jou voelt als je van een op andere dag op handen en voeten moet gaan lopen. Daar komt bij dat mensen van nature over algemeen niet de meest geduldige wezens zijn op aarde. Dat betekent dat om dan toch maar die ideale houding te bereiken er allerlei hulp dwang middelen worden aangewend, dwang middelen die over algemeen meer kwaad dan goed doen. Omdat er nog steeds niet nageacht wordt over het hoe en waarom, en er over algemeen zeker gemiddeld zo,n 3 man aan bak rand staan om hun opgedane wijsheden door te geven. Wijsheden waar een oplettende ruiter vraag tekens bij zou plaatsen omdat als je deze ruiters ziet rijden je afvraagt waarom ze hun kunde dan niet even lekker op zichzelf toe passen. Maar dat ter zijde, moraal van dit verhaal, hoe kun je nivo verwachten van ruiters die in Theorie al niet eens weten wat paard/pony rijden nou eigenlijk hellemaal inhoud! Ruiters die nog niet verder gedacht hebben dan hun volgende winst punt? Een echt goede instructeur weet hoe moeilijk het is om een ruiter de basis principes van het paard rijden bij te brengen, die weet ook dat hier heel veel tijd en geduld voor nodig is! En die weet ook dat sommige ruiters het gewoon nooit zullen leren. Ik ben dan ook van mening dat als TS zo,n goede instructrice is dat zei van zichzelf vind dat ze een oordeel mag hebben over andere ruiters, dat haar topic zou moeten heten. Hoe kunnen we het basis Nivo van het paard rijden verbeteren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:48

Ttteett misschien had ik dan mijn topic titel moeten aanpassen. Misschien heb ik het negatief geschetst maar dat komt omdat het me in negatieve zin ook dwars zit.
Maar goed, zoals ik eerder heb gemeld ga ik er zeker iets mee doen, ik voel me daartoe geroepen en ik heb nu eenmaal geen zin om mijn ogen te sluiten.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:58

tteettt schreef:
Ik heb TS in begin van Topic al eens gevraagd of het haar lukt om al haar leerlingen volgens de basis principes die zei omschrijft te laten rijden. Hier geeft TS geen antwoord op!

Ze geeft ook geen antwoord op mijn vraag die ik al een paar keer gesteld heb waarom zij nu juist vindt dat zij voldoende bagage heeft om haar leerlingen goed te kunnen begeleiden. Het enige wat je dan te horen krijgt zijn uitvluchten waarom ze met haar paarden qua niveau niet zo ver is gekomen.

Joolien schreef:
Ik geef hier geen antwoord op omdat dit geen toevoeging geeft aan de discussie.

Waarom iedere keer zo ontwijkend? Het lijkt mij geheel ontopic en een relevante vraag. We hebben al geconstateerd dat het mis gaat bij de instructie. Jij bent instructie en jij vind het niveau op wedstrijden bedroevend. Dus hoe zorg jij er voor dat jou leerlingen wel op niveau meerijden? Welke bagage breng jij als instructeur daar voor mee?

Rianne12 schreef:
Je hebt staan dat je je moet aanpassen aan het paard, maar dat is niet zo.
Jij past het paard aan naar jouw wensen.

Mijn paarden moeten zich inderdaad aanpassen aan mijn wensen. Ik heb ze gekocht voor de dressuur. Je moet alleen wel zorgen dat je paard geschikt is voor het doel wat je er mee voor ogen hebt. Dus je moet niet bijvoorbeeld met een fries Z springambities hebben of met een draver Z dressuurambities. Want dan wordt het welzijn van je paard ondergeschikt aan je wensen. Een paard moet het werk wat je van hem vraagt gemakkelijk aankunnen, dan is het voor hem ook prettig en leuk.

tteettt schreef:
Daarbij zegt ze later in de Discussie dat zei in het lesgeven juist heel erg bezig is met ontspanning recht richten, het mogelijk maken van een fijn gaand paard! Nou dat is natuurlijk een nobel en zeer gewenst streven! Alleen vraag ik me dan af, lukt het ook om dit streven te halen, bij al je leerlingen?

Ja, en hoe kun je als instructeur je leerlingen nu een goede basis bijbrengen als je je als ruiter zelf nog lang niet volledig ontwikkeld hebt?

tteettt schreef:
Want wat mij opvalt in lessen, waar instructeurs tegen aan lopen, is dat die volgens TS o zo simpele basis principes nou juist zo lastig zijn voor de gemiddelde ruiter om onder de knie te krijgen!

Precies. De basis wordt door de TS ten onrechte als 'simpel' bestempeld. Als je als ruiter stelt dat de basis zo simpel is dan zit je OF nog op het niveau van onbewust-onbekwaam OF je bent extreem getalenteerd en ervaren. Ik vraag mij af onder welke categorie de TS zich zelf schaart?

Anky zegt in haar clinics ook: ja je doet gewoon even heel simpel zus en zo en dan zie je haar paard de prachtigste dingen doen. Voor haar is dat inderdaad simpel ja.

.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:00

Joolien schreef:
Ttteett misschien had ik dan mijn topic titel moeten aanpassen. Misschien heb ik het negatief geschetst maar dat komt omdat het me in negatieve zin ook dwars zit.
Maar goed, zoals ik eerder heb gemeld ga ik er zeker iets mee doen, ik voel me daartoe geroepen en ik heb nu eenmaal geen zin om mijn ogen te sluiten.

Dat siert je, en daar zouden meer van moeten zijn. :D

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:00

Deze discussie kun je eindeloos blijven voeren. Bij de dressuur kun je vooral zeggen wat je wilt, maar het is en blijft een corrupt wereldje. Alleen als schrijver al maak je dingen mee. Beoordelen op afstamming van een paard, beoordelen op ras, beoordelen op persoon, beoordelen op herkomst van de stal, maar een beoordeling op de echte verreden proef... dan moet je geluk hebben op een eerlijke jury.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:05

Ik had niet verwacht dat ik ooit nog eens iemand tegen zou komen die het zelfde
als mij zou kijken. Met name op je beginpost.

'Pas jij je aan op je paard, of moet het paard zich aanpassen aan jou?'
Mensen kijken me raar aan omdat ik van discipline ben veranderd omdat mijn paard
hier beter in uitkwam, en duidelijk meer plezier toonde.

Verder ben ik het helemaal eens met je openingspost.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:14

Ik denk dat het vooral mis gaat op onkunde, en kunde is kennelijk ook geen verijste want eerlijk is eerlijk iedereen kan gaan paard rijden.

Wij zijn nu zo,n 5 jaar lid van een Pony club, en echt waar er is nog nooit iets gedaan aan de theorie van het paard rijden. Wel is er onderling overleg over hoe groot de zweep mag zijn waarmee men rijd! En hoe lang de sporen. Ook worden er tips uitgewisseld welk kalmerend middel het best werkt voor een zenuwachtige combinatie! Of hoe je het best een onwillig paard op de trailer mept! En wordt er zeer kritisch gekeken (en dan druk ik me nog aardig uit) naar de ontwikkelingen van mede club genoten! En de waarde van een Pony,s club genoot ook zo,n dankbaar bak rand onderwerp! Maar de leden begeleiden in hoe emotioneel met bv wedstrijd spanning en emotie,s om te gaan? Nee kom op zeg we rijden op recreatie nivo hoor laten we ons vooral niet te veel in de bol halen. Hmmm als ik bovenstaande zo lees dan begin ik het bijna eens te worden met TS haar opening. En ja ik heb menigmaal mijn observatie,s aangekaart bij het bestuur! Maar over algemeen bestaat een bestuur van Club uit goed bedoelende ouders, welke vaak niet echt veel kaas hebben gegeten van sport, dan wel paarden.

MeFlower

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:30

tteettt; ben het met je eens. erg hè....
inderdaad kan iedereen zomaar op een paard stappen. wat hebben we dan als mensen een verantwoordelijkheid om goed voor de dieren te zorgen!!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:04

We gaan niet in op persoonlijke omstandigheden, maar op de stellingen.
Het is ook niet weidepaarden versus wedstrijdpaarden.
Beargumenteer waarom je het eens of niet eens bent met wat er gezegd wordt.
Het goedpraten van misstanden omdat er dan tenminste iets mee gedaan wordt is natuurlijk geen argument. Er kan nl ook wat leuks/goeds mee gedaan worden.

Eens dat weidepaardenleven vaak dicht tegen verwaarlozing aan zit, maar dat heeft verder niks met niveau van rijden te maken, wat het onderwerp is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:13

Weidepaardenleven dicht tegen verwaarlozing aan ? Dacht het niet. Hoeveel fokmerries hebben niet zo'n leven of shetten. Mijn paard is tijdelijk gebombardeerd tot weidepaard omdat ik hard aan het werk ben met haar stal en die van de shetten en jaarling, omdat dankzij de buren mn containerstal weg moest. Naast mn werk en het werk thuis ff geen puf om te rijden en eigenlijk ook geen tijd. Kan niet zeggen dat ze dr onder lijdt... Maar goed dit is de discussie niet. Vindt dat Lusitana helemaal gelijk heeft als ze zegt dat het goedpraten van misstanden omdat er dan tenminste iets mee gedaan wordt, dat dit nergens op slaat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:15

Citaat:
Zelf heb ik medelijden met die paarden, die zo lekker 24 uur per dag in het land staan. Waar hoeveel mee gedaan wordt. Niets. Een uurtje hier, een ritje daar, een lesje zo. Dat vind ik zielig en erg paardenwelzijns onvriendelijk.

Mijn paarden leven in een paddock paradise, en dat is dus verwaarlozing, oh ok, het is maar even dat ik het weet ;-)

Ik bel gelijk ff de dierenbescherming. "er staan bij ons in de buurt zoveel paarden te verpieteren, ze staan met voer, vriendjes en vrijheid 24/7 in de wei, maar worden niet gereden" :oo schande!!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:17

joenohoe schreef:
Weidepaardenleven dicht tegen verwaarlozing aan ? Dacht het niet. Hoeveel fokmerries hebben niet zo'n leven of shetten. Mijn paard is tijdelijk gebombardeerd tot weidepaard omdat ik hard aan het werk ben met haar stal en die van de shetten en jaarling, omdat dankzij de buren mn containerstal weg moest. Naast mn werk en het werk thuis ff geen puf om te rijden en eigenlijk ook geen tijd. Kan niet zeggen dat ze dr onder lijdt... Maar goed dit is de discussie niet. Vindt dat Lusitana helemaal gelijk heeft als ze zegt dat het goedpraten van misstanden omdat er dan tenminste iets mee gedaan wordt, dat dit nergens op slaat.

[RT-D] Een paard dat 24/7 in de wei staat en niet gerden wordt ....

laten we hier er even over verdergaan :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:22

Ga er even kijken :-). Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet voor weidepaarden alleen hoor, maar het is wel erg grof om over grenzen aan verwaarlozing te praten.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:25

Ik ga Jasmijn der laatste bericht niet quoten, is een behoorlijke lap tekst, maar ik ben het wel met haar eens. Ik heb TS wel eens zien rijden en eerlijk gezegd denk ik niet dat TS voldoende ontwikkeld is als ruiter/instructeur, maar in een jaar tijd kan een hoop gebeuren en over het heden kan ik niet oordelen.

Ik vind van mezelf dat ik ook niet voldoende bagage heb om les te geven en daarom doe ik dat ook niet. Ik zie echter ook mensen die nog niet eens de helft van mijn bagage hebben en die geven ook les.

Joenohoe, ik denk dat er niet gedoeld wordt op paarden die even weidepaard spelen, maar meer op de paarden waarvan de (financiele) zorg de eigenaar boven het hoofd groeit en de paarden op het land zet om kosten en arbeid te besparen. Dit zijn dan ook de mensen die geen onderhoud aan de weide plegen. Ik ken ook iemand die zijn paarden 24/7 buiten houdt en die heeft er net zoveel werk aan als een ander met paarden die ook deels op stal staan. Zij is de enige hier in de omgeving die goede zorg met 24/7 weidegang combineert. Helaas hier ook veel mensen die het niet meer kunnen bolwerken en de beesten op het land "dumpen"

Arabesk, reageer aub niet zo overtrokken. Niet iedereen heeft dezelfde opvattingen als jij en niet iedereen wil bekeerd worden. In jouw ogen is alleen 24/7 paddock paradise goed en voor de rest is alles en iedereen slecht die het niet op jouw manier doet. Misschien kan je je ook een klein beetje open stellen en accepteren dat paarden 's nachts op stal gaan of dat er paarden zijn die naast 24/7 buiten (all dan niet alleen in de zomer) ook wedstrijden lopen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:26

Hier het materiaal dat ik +/- 2 jaar geleden schoot op een doorsnee CH, ik ben er maar 20 minuten geweest en het was een kwestie van de camera op een aantal ruiters zetten. Het was dus niet dagenlang in de bosjes liggen en knippen en plakken totdat ik een paar seconde ellende bij elkaar geharkt had, integendeel. Ik had wel zes uur materiaal kunnen schieten :oo, maar ik ben weggegaan omdat ik er gewoon kotsmisselijk van werd :r

een ander evenement, met 's Neerlands trots er ook tussen :roll:

Ik zie teveel gesjor, geruk, gepluk en paarden veel te ver achter de loodlijn :n
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 06-07-11 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:34

Moderatoropmerking:
na 2x een moderatoropmerking (gisteravond en vanmiddag) over op de bal spelen en niet op de man wil ik jullie hier graag even aan herinneren. Discussies voer je met een groep en met argumenten. Niet met een wijzend vingertje. En dat heeft echt betrekking op de laatste pagina's alweer...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:51

joenohoe schreef:
Ga er even kijken :-). Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet voor weidepaarden alleen hoor, maar het is wel erg grof om over grenzen aan verwaarlozing te praten.

Als een paard zijn leven in de wei slijt, verwaarloosd de eigenaar zijn paard. Hij gebruikt het niet. Hij slaat er geen acht op. Dat is het enige dat ik bedoelde.
Als je een fiets ongebruikt in de schuur hebt staan, verwaarloos je je fiets. Dat is niet hetzelfde als mishandelen :+ . Het is jammer dat het zo gelezen is. ;)

En ja, er is ook een hele grote groep recreatie ruiters die niet op een fatsoenlijk niveau rijden omdat ze vaak of geen les gehad hebben, of het zelf wel beter weten...
Maar deze groep is lastig te bereiken dus het veranderen van het gedrag is ook lastig tot onmogelijk.

(Achteraf typefout verwijderd)
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 06-07-11 20:54, in het totaal 2 keer bewerkt

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:52

Arabesk schreef:
Hier het materiaal dat ik +/- 2 jaar geleden schoot op een doorsnee CH, ik ben er maar 20 minuten geweest en het was een kwestie van de camera op een aantal ruiters zetten. Het was dus niet dagenlang in de bosjes liggen en knippen en plakken totdat ik een paar seconde ellende bij elkaar geharkt had, integendeel. Ik had wel zes uur materiaal kunnen schieten :oo, maar ik ben weggegaan omdat ik er gewoon kotsmisselijk van werd :r

Ik zie teveel gesjor, geruk, gepluk en paarden veel te ver achter de loodlijn :n

En ik zie een aantal filmpjes van ca 30 sec in slow motion afgespeeld...........
Moment opnames waardoor ik geen zinnig woord kan zeggen over de rijvaardigheid van deze ruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:52

Heel raar om de zien dat de grote Anky van Grunsven niet eens op de juiste manier kan lichtrijden... verbazingwekkend.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:55

joenohoe schreef:
Heel raar om de zien dat de grote Anky van Grunsven niet eens op de juiste manier kan lichtrijden... verbazingwekkend.

ik kan ook niet zien of ik of iemand op het buitenbeen licht rijdt, in theorie wel, maar in de praktijk maak ik er teveel een studie van :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:58

Lusitana schreef:
Als een paard zijn leven in de wei slijt, verwaarloosd de eigenaar zijn paard. Hij gebruikt het niet. Hij slaat er geen acht op. Dat is het enige dat ik bedoelde. Als je een fiets ongebruikt in de schuur hebt staan, verwaarloos je je fiets. Dat is niet hetzelfde als mishandelen :+ . Het is jammer dat het zo gelezen is. ;)

Kijk en daar zit je dus echt fout. Zulke mensen zijn er wel bij, maar de meeste paarden krijgen echt hun aandacht wel en hun knuffel en hapje en drankje, er wordt voor gezorgd. Wat nu als je je paard niet meer kunt rijden en hij als weidepaard nog wel gelukkig kan zijn, dat mag niet omdat hij niet gebruikt wordt ??? Manege eigenaar vroeg me laatst waarom ik de mijne niet verkocht, ik keek er toch alleen maar naar. Ben elke dag minstens een uur in de wei ook al rij ik op het moment niet, maar hij vindt dat er gereden moet worden want daar zijn paarden voor... Maar ja liever zo dan wat zijn dochter doet, vanaf 3 jaar er elke dag een uur op zitten stuiteren, elke week wedstrijd en als ze goed genoeg zijn weer verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:00

gr_roos schreef:
joenohoe schreef:

ik kan ook niet zien of ik of iemand op het buitenbeen licht rijdt, in theorie wel, maar in de praktijk maak ik er teveel een studie van :o

Het gaat er niet om of ze op het juiste been lichtrijdt, maar de beweging die ze maakt als ze uit het zadel komt, die klopt niet. Heb een lesje equisimilator gehad en als je op dat ding niet op de juiste manier lichtrijdt, beweegt hij niet. Is erg confronterend moet ik zeggen...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:05

pizza64 schreef:
Arabesk schreef:

En ik zie een aantal filmpjes van ca 30 sec in slow motion afgespeeld...........
Moment opnames waardoor ik geen zinnig woord kan zeggen over de rijvaardigheid van deze ruiters.

Momentopnames zijn niets meer dan beelden die aanwezig zijn..... Ik denk niet dat youtube het leuk vind als Arabesk het volledige filmpje op youtube zet.. bestand is te groot. Maar denk niet dat je veel anders zult zien ;)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:10

_Bitje_ schreef:
wat voor controles hadden jullie in gedachte? en wanneer zouden ze dat moeten controleren? dat lijkt me nog het lastige er aan :)
:o neemt niet weg dat het een hoop paardenleed zou kunnen besparen!

Ik vind het wel overdreven hoor, tuurlijk niemand is heilig, maar nu komt het over dat we het wel erg hebben getroffen met onze sport :o