Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 07:53

Professor schreef:
Allemaal leuke filmpjes, al jaren bekend, alleen er ontbreekt zoveel eraan, de spieren van de voorhand de diagonale spieren pakketten die over de rug lopen de buikspieren en de verbindingen van de lange rugspier en de buikpieren met de achterbenen.
Leuk voor leken heel leuk maar het verdiept niets helemaal niets.
Bovendien blijkt dus dat de handen het zenuwcentrum van de hulpen zijn, dat de zit in balans moet zijn zodat wij het paard niet storen in zijn evenwicht.

Maar professor, u heeft hier vnml met leken te doen :D , die kennelijk niet allemaal deze filmpjes al tig x gezien hebben.
Natuurlijk bestaat het paard uit meer dan alleen een wervelkolom maar als maar 10%
van de LDR ruiters dit filmpje ter harte zou nemen zou er al veel gewonnen zijn.
Het hoort dan ook in dat topic thuis.

Whinnylando

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 07:55

piepenfiets, ik had bij het plaatsen van het filmpje duidelijk erbij gezet dat ik geen nadruk op LDR wou leggen :D Er worden n.l. ook andere houdingen in getoond en daar ging het in dit topic wel over ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:02

Ik vind het allemaal leerzaam. Ik heb alleen een beetje moeite met bepaalde personen die iedere ruiter in ieder filmpje afkraakt en blijkbaar van mening is dat ze de enige is die weet hoe je op een paard moet zitten en dat correct kan.
Daarmee gaat voor mij alle geloofwaardigheid verloren.

Maar een ander vraagje. Het betreft eigenlijk een vraag die ik elders in bok stelde en waar tot nu toe niemand een antwoord op heeft gegeven-
Gezien hier meer mensen met stang en trens rijden, plaats ik de link ook maar even hier, in hoop op een bevredigend antwoord

liljebo @ [HAR] stang en trens.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:04

En waar herkend men dat het paard schwingt ?
En ontspannen gaat, dat dient men aan de buitenzijde ook te erkennen, zonder dat men erop zit.
Zo zijn er veel meer dingen die men moet leren zien.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:49

pendelende staart, geconcentreerde en rustige blik in de ogen van het paard, krachtige afdruk, kauwende mond, rustig orenspel, een ruiter die op de rug mee lijkt te deinen (wordt meegenomen in de beweging van de rug).

Liljebo: de stang en trens teugels kun je ook apart vasthouden. Fillis bijvoorbeeld deed dat en Philippe Karl na hem ook. Daarover kun je wel iets op internet vinden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:05

Wordt dat ook gedaan? Lijkt me dat je anders de twee verschillende werkingen moeilijk kunt bewerkstelligen? Maar eigenlijk hoort dit in het andere topic thuis....
(zijn misschien meer mensen die het naadje van de kous willen weten)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:19

ik heb iets geschreven in je topic.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:28

quadripes schreef:
ik heb iets geschreven in je topic.

Jep, bedankt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:24

Citaat:
pendelende staart, geconcentreerde en rustige blik in de ogen van het paard, krachtige afdruk, kauwende mond, rustig orenspel, een ruiter die op de rug mee lijkt te deinen (wordt meegenomen in de beweging van de rug).

Dus dan is je paard aan je zit, je word niet meer uit je zadel gegooid.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:33

ja maar je moet opletten: want als het paard zijn lichaam niet juist gebruikt maar gewoonweg sloft of langzaam gaat, dan lijkt het paard ook 'beter om te zitten', maar dan komt dat doordat de gangen vlakker zijn geworden en de rug volkomen stil is in beweging. (of hoe leg je dat goed uit)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:45

quadripes schreef:
ja maar je moet opletten: want als het paard zijn lichaam niet juist gebruikt maar gewoonweg sloft of langzaam gaat, dan lijkt het paard ook 'beter om te zitten', maar dan komt dat doordat de gangen vlakker zijn geworden en de rug volkomen stil is in beweging. (of hoe leg je dat goed uit)

Dat verschil merkt men, wanneer men "in" het paard zit kan men elk tempo en tempi rijden, vooral bij het uitstrekken merkt men dit.
Ook leuk om door te zitten over cavaletti, dan merkt men wat het verschil is.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:56

dat is een goede tip inderdaad: als je niet bij een verruiming kunt blijven zitten, zit je jezelf in feite voor de gek te houden, dan laat het paard niet werkelijk de rug los en vertoont het dus ook geen Schwung.

edit: dit geldt trouwens ook voor passage. als je niet vanzelf kunt blijven zitten in de passage, maar uit het zadel wordt geduwd en moeite moet doen om te blijven zitten, dan is het een spanningsdraf of zweefdraf en geen echte passage. passage moet vanzelfsprekend, voorwaarts en licht aanvoelen, niet 'omhoog duwend' en 'krachtig'.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 14-06-11 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:16

Ik denk dat elk paard een ander gevoel geeft bij Schwung,
Bij mijn paard merk ik het als ze heel licht word in de aanleuning ( waar we het gister over hadden )
En dat ze haar rug laat deinen zeg maar, ik heb dan controle over haar houding en haar lijf.
Ook zijn in mijn geval de fratsen weg en heeft ze een mooi orenspel naar mij gericht.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:18

een teken van Schwung is die lichtheid!

natuurlijk ziet het overall beeld er bij een paard met korte gangen (zoals de barokke paarden - dan bedoel ik even niet de PRE's die meer sportgefokt zijn want die gaan ook als sportpaarden) anders uit dan bij een sportpaard, maar de tekenen die genoemd zijn blijven hetzelfde.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:22

Ja de lichtheid, controle en het gericht zijn op de ruiter/amazone.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:25

het gericht zijn op de ruiter zou ik Durchlaessigkeit willen noemen

en waarschijnlijk worden we nu op de vingers getikt, omdat de lichtheid in feite Losgelassenheit is... en geen Schwung... maar het hangt allemaal samen met elkaar. Vandaar: geen stappenplan dat Skala.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:27

1.Takt:

Dit is de regelmatigheid van de beweging en dit is de basis van een zuivere gang.
Geen takt is dus geen zuivere gang.
Stap: 4 takt eenvoudig gezegd, links achter, rechtsvoor, linksachter, linksvoor,

Draf : 2 takt linksachter +rechtsvoor, rechtsachter+linksvoor

Galop: 3 takt. b.v. rechtsgalop: linksachter, rechtsachter+ linksvoor, rechtsvoor, zweefmoment, enz.

Alle ledenmaten maken de zelfde en gelijkmatige beweging, in idere takt der beweging.
Dit geld ook voor het achterwaarts gaan wat een tweetakt is, dezelfde beweging als draf maar dan zonder zweefphase.

2.Losgelatenheid:

De beweging van het paard moet in alle gangen soepel en natuurlijk zijn, en dit zonder spanning.
Het paard moet tevredenheid uitstralen, de staart wordt ontspannen gedragen.
De rug die de brug is (verbinding) tussen achter- en voorhand zal verend op- en afzwingen en de ruiter de soepele en ontspannen zit toestaan, waardoor hij/zij met gewicht- en beenhulpen tot drijven komt.

3.Aanleuning:

Dit is de gelijkmatige en fijne verbinding tussen ruiterhand en paardenmond.

Het paard zal en moet in de africhting steeds de aanleuning zoeken.
De graad van aanleuning (het gewicht in de hand) wisselt na gelang wat de ruiter van z´n paard vraagt. De ruiter dient echter steeds weer daar mee bezig te zijn de aanleuning fijn (licht) te houden, hij mag de aanleuning slechts voor een korte tijd versterken (verzwaren), moet dan direkt weer naar een fijne aanleuning terug keren.

4.Schwung:

Deze is alleen in draf en galop mogelijk. Het is het resultaat van een volledig losgelaten paard met een swingende rug en een verend (aktief afvoetend) achterbeen.
Dit kan alleen door een aktieve achterbeen die in draf ondertreedt en in galop onderspringt.
Bij een paard met schwung is de zweefphase duidelijk erkenbaar in draf zowel in galop.
De bewegingen van het paard moeten soepel zijn, uitstraling hebben en moeiteloos en krachtig zijn.
De schwung kun je zien zowel in de verzameling als bij het uitstrekken.

Dit zijn eigenlijk de belangrijkste punten die men in orde dient te hebben wanneer men verder wil komen met rijden.
Het grijpt niet in elkaar over, het één is het gevolg van het ander.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:30

ik zei het :D

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:35

‘Yet… although horsemanship is fun,
the very joy it brings makes it an art as well.
And, as with all the arts,
there is constant progress to make and more to learn every day
until you are very old.
In his memoirs, General L’Hotte writes
That for more than sixty years
he seldom got off a horse
without wanting to jot down the thoughts inspired
by a “chat with his dearest friend”
If horses no longer serve as they did to transport us,
they remain incomparable tools in our search for self-knowledge.
One of man’s oldest dreams is to link his mind with the horse’s strong body.
A centaur would be born of this union.
But to become a centaur,
flesh and spirit must be mastered in harmony.
In the 18th Century, one of France’s great nobles
brought his son to Monsieur Duplessis.
“I don’t want you to make my boy a great rider,” he explained.
“I’d simply like you to
attune his arms and legs
to what his mind wants his horse to perform.”
“My lord,” Duplessis replied, “I’ve been working to learn what I teach
for some sixty years.
What you’re asking is precisely what I’d most like to know how to do.”
If we reflect on the old master’s words,
We see that high school horsemanship
is a kind of philosophy
which requires absolute concentration.
It’s an art closer to Zen than to sports…”
(Philippe Dumas, ‘The Lipizzaners and the Spanish Riding School of Vienna’, 1981, p 64 – 65)

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:34

:D ik word zo blij van die aanvullingen,

het leuke is dat je zo bewust gaat nadenken, iets wat er normaal toch bij inschiet.
( moet ook zeggen dat ik nu wel alle tijd heb om eens wat vaker Bokt aan te klikken, word straks weer anders met zo'n wurmpje om me heen, Juul is al zo groot en zelfstandig, die zit zelf al op internet :+ )

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:55

Bewuster nadenken ja, is wel iets wat er soms bij inschiet maar waar je ieder uur dat je rijd mee bezig zou moeten zijn. Waarom doet een paard iets? Wat doe ik fout waardoor het nu fout gaat? Wat heb ik over het hoofd gezien? Geef ik mijn hulpen wel goed?

Als er iets niet gaat zoals het zou moeten probeer ik mezelf door de ogen van mn instucteur te bekijken en ga dan heel mn zit en hulpen af. Meestal kom ik dan wel tot het knelpunt :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:55

Citaat:
Als er iets niet gaat zoals het zou moeten probeer ik mezelf door de ogen van mn instucteur te bekijken en ga dan heel mn zit en hulpen af. Meestal kom ik dan wel tot het knelpunt

Dan bent u dus niets verder gekomen???
U komt tot het knelpunt, maar er niet aan voorbij??

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:08

Ik meende mij te herinneren dat er in het vorige topic belangstelling was in het beoordelen van Totilas onder Rath. Deze staat nu op de website dus ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat jullie zeggen.
Sorry voor het onderbreken, maar om nu te reageren op het huidige onderwerp waag ik mij niet aan. Ik lees in dit geval even braaf mee.

Toch maar proberen, mijn naam was immers niet Danique als ik niet eigenwijs was. Ik probeer altijd te denken dat ik les krijg en probeer mij voor te stellen hoe het eruit ziet. Ik kijk naar alles wat kan worden verbeterd om mijn gevoel te verbeteren. Ik kijk ook naar wat er goed gaat om positief te blijven en omdat ik het ook belangrijk vind om dat voelen. Ik probeer ook om te voelen hoe iets er uit ziet. Ik blijf daardoor daardoor geconcentreerd en mijn paard blijft ook geconcentreerd omdat ik dat ben (heb concentratie problemen)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:15

Professor schreef:
Citaat:
Als er iets niet gaat zoals het zou moeten probeer ik mezelf door de ogen van mn instucteur te bekijken en ga dan heel mn zit en hulpen af. Meestal kom ik dan wel tot het knelpunt

Dan bent u dus niets verder gekomen???
U komt tot het knelpunt, maar er niet aan voorbij??

Het is wel of zwart of wit bij u he? :')
Ja als je dan het foutje/knelpunt tegenkomt doe je er wat aan he? Dat lijkt me ook wel logisch anders heeft het geen zin om het rijtje helemaal te gaan.

Ik heb 2 jaar lang vrijwel dagelijks begeleiding/les/training gehad, en dan ook nog met verschillende paarden, dus kan ongeveer wel bedenken wat er aan schort. Als ik een probleem heb met een paard waar ik even niet uit kom kan ik altijd om raad vanaf de grond vragen. Dus heb wat dat betreft wel een luxe positie *D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:18

Citaat:
Het is wel of zwart of wit bij u he?

Zo denken paarden ook, dus niets bijzonders, tot, en tot en met, zijn toch wel heel verschillende dingen.
En precies is men bij de Klassieke Rijkunst, ongeveer daar schiet men niets mee op.