Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

.

Dan vind ik het dus wel zielig en ik moest mezelf ook inhouden om er niet iets van te zeggen op dat moment.
John Swaab heeft daar trouwens nog wel een interessant artikel over geschreven; gaat over het geven van hulpen en belonen: http://www.paardenlifestyle.com/in-gesp ... rmeren-46/
. senna1234 schreef:Mensen zeggen hier allemaal dat ze hem precies gebruiken zoals het hoort, maar ik weet zeker dat sommige mensen hem ook verkeerd gebruiken..
connepon85 schreef:senna1234 schreef:Mensen zeggen hier allemaal dat ze hem precies gebruiken zoals het hoort, maar ik weet zeker dat sommige mensen hem ook verkeerd gebruiken..
Dat zal absoluut. Ik geef ook wel eens een te harde tip of geen meer beenhulpen dat ik had moeten geven óf op het verkeerde moment. Maar het is wel belangrijk dat je daar bewust van wordt en jezelf probeert te verbeteren.
Jannuh schreef:Moet je je voorstellen als iemand continue in jou buik zat te porren... Brrr moest er niet aan denken...
Citaat:Dieren slaan is nooit een oplossing en al helemaal niet met een zweep! Het gaat om overwicht en niet om overmacht.
sallandval schreef:Zwepen kunnen handig zijn voor schriktraining (plastic zak eraan en wapperen maar). Verder gebruik ik ze niet, vind het niet nodig.
Ik moet altijd lachen om het argument "moet je eens zien hoe hard ze elkaar onderling schoppen". Dat klopt natuurlijk, maar als je weet dat een paard een brein heeft dat niet heel veel groter is dan een walnoot http://www.lemen.com/WalnutBrain3a.jpg hoop ik toch dat dat tot nadenken stemt. Dat een paard iets doet betekent namelijk niet dat er geen slimmere methoden zijn.
connepon85 schreef:Als het niet nodig is hoef je een paard natuurlijk niet te slaan. Maar er zijn ook paarden die zo zijn verpest dat je ze even op hun plaats moet zetten, al is het alleen maar voor je eigen veiligheid. Natuurlijk probeer je dat zonder zweep, maar soms kan dat niet anders. Overigens, ik vind hun denkvermogen niet echt veel verband hebben met hun pijngrens om heel eerlijk te zijn. Hun denkvermogen geeft voornamelijk aan dat je simpele, duidelijke aanwijzingen moet geven.