zweep is straf en zielig ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: zweep is straf en zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 17:12

Ik hou m in mijn hand, dan reageerd hij sneller op mijn been, dan als ik geen zweep vast heb, en dan tik ik er niet eens mee.

Kaulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 21:09

Een zweep is niet zielig mits het verkeerd gebruikt word. }>

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 15:55

Hmm.. Lastig. Soms zie je op manege's ook wel is dat instructeurs/trices roepen van: ''EN NOU SLAAN DAT BEEST, HIJ MOET LOPEN!''. En meestal zijn dat dan de paarden die echt helemaal kapotgelopen zijn, en die amper reageren op een keiharde mep van de ruiter. Zielig gewoon |( .
Maar aan de andere kant, als je gewoon een 'normaal'('t is wat je normaal noemt) paard hebt, en je je zweepje goed gebruikt, zie ik er geen problemen in.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 19:32

Kaulitz schreef:
Een zweep is niet zielig mits het verkeerd gebruikt word. }>

Tenzij die verkeerd gebruikt wordt bedoel je toch hopelijk? :P

monacoDJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:26

ik vind een zweep niet gemeen, als je er maar mee omgaat om hem/haar te corigeren, niet te straffen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:32

Helaas zie je zo vaak van die kinderlesjes, waarbij de instructrice zo vaak roept: ' GEEFT 'M EEN TIK!!!!!!'
En dan zie je zo'n paard of pony, die geen benul heeft van wat dat kind op hem nou eigenlijk wil....... En die kids leren van jongsaf aan al hoe normaal het is om een paard te meppen (en dan ook nog eens op de meest verkeerde momenten) en hun kijkende ouders idem dito. VRE-SE-LIJK!!!
Ze zouden dit soort instructeurs/instructrices moeten verbieden.

Ben blij dat ik een superlesadresje heb voor mijn eigen dochter, want die zijn helaas heel slecht te vinden. ;(

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:36

Mijn zweepje is het verlengstuk van mijn arm, om aan te wijzen wat ik wil en waarvoor mijn arm dus te kort is. Daarnaast is die fijn om paarden te laten wennen aan aanrakingen rondom de achterhand, terwijl je zelf in "veilig" gebied blijft staan.

Bij mij is het ook geen zweepje, maar een aanwijsstok. Imo geeft dat een heel andere lading aan het woord.

TwinkeyWinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 18:30

CrossHorse schreef:
saskiakefie schreef:
Ik gebruik een zweep niet om te straffen, maar om te:

-Aanwijzingen te geven
-Corrigeren
-Motiveren

Hier sluit ik mij helemaal bij aan!

ik ook :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:47

In de meeste gevallen vind ik een zweep niet zielig. Net als met sporen, als ze goed gebruikt worden, vind ik het niet zielig.

Laatst reed ik wel bij iemand in de bak die serieus een zweep van bijna 2 meter had en er even flink op los mepte als haar paard ergens naar keek of niet langs wilde. Mijn paard werd er ook helemaal onrustig van elke keer als er een klap neerkwam (vind ik ook niet gek overigens..) Als ik op mijn paard zou stappen met zo'n zweep kun je me 3 dorpen verder weer oppikken vrees ik :Y) Dan vind ik het dus wel zielig en ik moest mezelf ook inhouden om er niet iets van te zeggen op dat moment.

Zelf rij ik niet met zweep, misschien in de toekomst om wat meer verzameling te vragen, maar dat is meer een tikje geven om de achterhand meer onder de massa te krijgen.

Snakey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:32

ik rij op een manege en gebruik heb altijd wel een zweepje, maar gebruik hem bijna niet aangezien ik op jonge paarden rij die zoiezo wel doorlopen :) Ik gebruik hem dan alleen om bijvoorbeeld te voorkomen dat het paard afsnijd.

Jannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 16:56

Mij is vroeger altijd geleerd dat wanneer het paard niet reageerd op de eerste beenhulp je beter je zweep eraan kunt leggen dan als maar met je benen blijft porren. Dat is zieliger vind ik zelf dan een klein tikje. Moet je je voorstellen als iemand continue in jou buik zat te porren... Brrr moest er niet aan denken...

Dieren slaan is nooit een oplossing en al helemaal niet met een zweep! Het gaat om overwicht en niet om overmacht.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:43

Ik vind iemand met een strenge hand veel erger dan iemand die z'n paard een keer aantikt met de zweep!!

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:55

consequent zijn is het allerbelangrijkste. Het doel is toch om je hulpen zo klein mogelijk te maken. Maar je moet wel duidelijk zijn. Beter 1 keer een tik met de zweep geven dan constant met je benen porren.

Ik lees zo af en toe wel "klein tikje," maar we moeten niet vergeten dat er soms paarden zijn die erg brutaal zijn en misschien soms iets te verwend zijn geweest, die met iets hardere hand gecorrigeerd moeten worden. Als je daarna maar wel weer gelijk kleinere hulpen geeft en hem beloont als je paard het goed wilt doen.

Trouwens, als een paard in een kudde gecorrigeerd wordt, krijgen ze soms ook een flinke klap. Maar, ik blijf er bij, altijd proberen zo'n klein mogelijke hulp geven :) John Swaab heeft daar trouwens nog wel een interessant artikel over geschreven; gaat over het geven van hulpen en belonen: http://www.paardenlifestyle.com/in-gesp ... rmeren-46/

senna1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:59

Mensen zeggen hier allemaal dat ze hem precies gebruiken zoals het hoort, maar ik weet zeker dat sommige mensen hem ook verkeerd gebruiken..
Laatst bijgewerkt door senna1234 op 02-11-12 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:59

Bij mijn paard wordt nu ook al wel eens gereden met zweep, waarom? Omdat hij nog niet helemaal lekker op het been reageert en we hem niet steeds een schop willen verkopen voordat hij reageert. Als we hem 1x een tikje bijgeven heeft hij het gelijk al door en is het daarna eigenlijk al niet meer nodig. Daarnaast is het heel handig voor paarden die over de buitenschouder weglopen, even je zweep aanleggen en daar reageren ze vaak al goed op.

Ik zie ook zoveel paarden rondlopen die én niet aan het been zijn, én niet reageren op zweep. Die paarden zijn gewoon afgestompt hierdoor.... Doodzonde... Ik kreeg op de manege ook wel eens het commentaar 'sla hem doormidden' oid.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:02

Een zweep is handig om een paard aan je been te maken, een zweep is handig om een paard te corrigeren, een zweep is handig om een paard een aanwijzing te geven. Een zweep is ook handig om een paard een oplawaai van jewelste te geven, maar daar is hij niet voor gemaakt. :).

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:02

senna1234 schreef:
Mensen zeggen hier allemaal dat ze hem precies gebruiken zoals het hoort, maar ik weet zeker dat sommige mensen hem ook verkeerd gebruiken..

Dat zal absoluut. Ik geef ook wel eens een te harde tip of geen meer beenhulpen dat ik had moeten geven óf op het verkeerde moment. Maar het is wel belangrijk dat je daar bewust van wordt en jezelf probeert te verbeteren.

senna1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:04

connepon85 schreef:
senna1234 schreef:

Dat zal absoluut. Ik geef ook wel eens een te harde tip of geen meer beenhulpen dat ik had moeten geven óf op het verkeerde moment. Maar het is wel belangrijk dat je daar bewust van wordt en jezelf probeert te verbeteren.

Dat klopt inderdaad.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:54

Jannuh schreef:
Moet je je voorstellen als iemand continue in jou buik zat te porren... Brrr moest er niet aan denken...

Moet je voorstellen dat er elke dag mensen op je rug klommen om te gaan rijden. Moet ik ook niet aan denken. Eén-op-éénvergelijkingen tussen mensen en paarden gaan niet op.

Citaat:
Dieren slaan is nooit een oplossing en al helemaal niet met een zweep! Het gaat om overwicht en niet om overmacht.

Makkelijk praten als je eenmaal een beetje gevorderd bent en het eventueel zonder zweep kunt. En bovendien: je doet net alsof de meeste ruiters zich als wrede slavendrijvers gedragen. Fout! Als je paarden echt pijn doet, krijgt het rijden structureel een negatieve associatie en zullen ze verschrikkelijk gaan bokken en tegenwerken zodra er maar iemand naar hun box/in hun wei komt. Terwijl het gemiddelde manegepaard, als je het eenmaal gezadeld hebt, al gauw ongeduldig met zijn hoeven begint te klappen: "gaan we nog wat doen of hoe zit dat?"

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:02

Zwepen kunnen handig zijn voor schriktraining (plastic zak eraan en wapperen maar). Verder gebruik ik ze niet, vind het niet nodig.

Ik moet altijd lachen om het argument "moet je eens zien hoe hard ze elkaar onderling schoppen". Dat klopt natuurlijk, maar als je weet dat een paard een brein heeft dat niet heel veel groter is dan een walnoot http://www.lemen.com/WalnutBrain3a.jpg hoop ik toch dat dat tot nadenken stemt. Dat een paard iets doet betekent namelijk niet dat er geen slimmere methoden zijn.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:40

sallandval schreef:
Zwepen kunnen handig zijn voor schriktraining (plastic zak eraan en wapperen maar). Verder gebruik ik ze niet, vind het niet nodig.

Ik moet altijd lachen om het argument "moet je eens zien hoe hard ze elkaar onderling schoppen". Dat klopt natuurlijk, maar als je weet dat een paard een brein heeft dat niet heel veel groter is dan een walnoot http://www.lemen.com/WalnutBrain3a.jpg hoop ik toch dat dat tot nadenken stemt. Dat een paard iets doet betekent namelijk niet dat er geen slimmere methoden zijn.

Als het niet nodig is hoef je een paard natuurlijk niet te slaan. Maar er zijn ook paarden die zo zijn verpest dat je ze even op hun plaats moet zetten, al is het alleen maar voor je eigen veiligheid. Natuurlijk probeer je dat zonder zweep, maar soms kan dat niet anders. Overigens, ik vind hun denkvermogen niet echt veel verband hebben met hun pijngrens om heel eerlijk te zijn. Hun denkvermogen geeft voornamelijk aan dat je simpele, duidelijke aanwijzingen moet geven.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:12

connepon85 schreef:
Als het niet nodig is hoef je een paard natuurlijk niet te slaan. Maar er zijn ook paarden die zo zijn verpest dat je ze even op hun plaats moet zetten, al is het alleen maar voor je eigen veiligheid. Natuurlijk probeer je dat zonder zweep, maar soms kan dat niet anders. Overigens, ik vind hun denkvermogen niet echt veel verband hebben met hun pijngrens om heel eerlijk te zijn. Hun denkvermogen geeft voornamelijk aan dat je simpele, duidelijke aanwijzingen moet geven.

Ik bedoelde niet de pijngrens (denk dat paarden er best goed tegen kunnen) maar meer dat wij mensen met zoveel meer denkvermogen toch iets beters moeten kunnen verzinnen dan wat een paard zelf doet.

Wel ben ik een groot tegenstander van een paard (of ander dier en zeker een kind) slaan als je boos bent. Helaas slaan de meeste mensen alleen als ze boos zijn. Volgens mij wordt niemand daar beter van.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:26

Ik denk dat er wel steeds meer wordt gekeken of het op een andere manier kan. Bijvoorbeeld, er wordt tegenwoordig best nog wel wat onderzoek gedaan naar hoe paarden dingen leren. Ik denk dat dat een goede zaak is.

En dat slaan als je boos bent; ben ik ook heel erg tegen. Maar ik kon mij vroeger ook minder goed beheersen. Soms kan het wel lastig zijn. Ik heb daar gelukkig nu niet meer zo'n last van. Het helpt gewoon heel erg als je eerst gaat bedenken of je misschien zelf niet helemaal duidelijk bent geweest.

JNSW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:45

Zoals de meeste hier zeggen is een zweep niet zielig. Zolang het als hulpmiddel gebruikt wordt is het gebruik van een zweep niet zielig. Zodra mensen echt hun paard ermee straffen keer op keer wordt het wat anders!!! tuurlijk mag je je paard, als die echt loopt te klieren, hem best een keer op z'n plaats zetten. Maar dit hoeft niet onnodig vind ik..

dorien1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 16:33

Ik heb altijd met een zweepje leren rijden, maar ik denk niet dat het echt zielig is (tuurlijk moet je het wel met reden en duidelijk doen en niet half terwijl een paard/pony toch niet snapt wat je bedoelt). In het wild 'straft' een hoger paard in de rangorde toch ook een lager paard met 'geweld'? Tuurlijk wel anders maar toch...