Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
quadripes schreef:Ik vind dit eigenlijk nog steeds een heel treffende uitspraak:Professor schreef:Denk dat het verschil van AR vs Klassiek is:
Bij AR lopen de paarden, bij Klassiek gaan de paarden.
Nog wat observaties:
De paarden van Bent lijken trouwens voor het ongeoefende oog allemaal mooi te lopen, maar in de galoppirouettes bijvoorbeeld stuiteren ze met het hoofd op en neer, een teken van een strakke rug en onvoldoende buigzame achterhand.
En het mooiste voorbeeld van overvragen van paarden vind ik nog die schimmelhengst die Marijke heeft overgekocht van hem. De reden was dat hij bij Bent was doorgedraaid. Het was een enorm talentvol paard en hij kon het allemaal niet meer bolwerken, omdat ie in te korte tijd van alles moest presteren.
Daarbij heb ik een video op youtube kunnen bekijken van een les bij bent van een 'talent' van marijke. Dat paard was nog maar 6 of 7 jaar oud en moest al een half uur aan 'passage, piaffe en zeer verzameld galopwerk'. Iemand met een klassieke scholing zou zoiets van zn leven niet wagen.
Citaat:dat van de galop pirroutte , zodra een 4 takt galop ontstaat betekent dat dat er geen diagonaal meer is in de galop zonder deze diagonaal drukken de paarden de rug weg ik denk dat het daaruit ontstaat.
Professor schreef:Citaat:dat van de galop pirroutte , zodra een 4 takt galop ontstaat betekent dat dat er geen diagonaal meer is in de galop zonder deze diagonaal drukken de paarden de rug weg ik denk dat het daaruit ontstaat.
Denk dat dit eenvoudiger te verklaren is, 4 takt galop onstaat doordat de zweeffase er niet meer is, de voorwaartse beweging de schwung is niet meer aanwezig, wat altijd een moeilijk punt is en blijft in het rijden van de Pirouette, zeker als erop de weg er na toe fouten gemaakt zijn.
quadripes schreef:ik heb inderdaad een aantal clinics gevolgd en de theorie. het valt me op dat Bent altijd hetzelfde zegt, altijd weer hetzelfde verhaal afsteekt. ik kan hier uren over uitwijden, maar dat ga ik niet doen.
wat me is opgevallen: 'verzameling' en 'oprichting' wordt bereikt door de hand op te tillen en vervolgens 'over de oren' het hoofd van het paard 'te liften'. mag je me uitleggen hoe dat verzameling en oprichting kan zijn.
de paarden lopen ofwel veel te hard, op de voorhand, omdat er geen verbinding zit tussen achterhand en voorhand, ofwel veel te traag. de verzameling kan dan ook nooit in klassieke zin worden bereikt, omdat de achterhand er niet bij wordt betrokken.
verder kun je wel op de volte beetje schouderbinnenwaarts, travers enz rijden, maar als je daarbij nooit de achterhand van achter naar voren aan het werk zet, levert het geen rendement. er wordt geen enkel moment veerkracht bereikt die immers een samensmelting is van draag en stuwkracht. de stuwkracht wordt volkomen uitgeschakeld in de AR, waardoor een juiste verzameling nooit meer mogelijk is.
er worden geen overgangen en gebogen lijnen ingezet om het paard soepeler, meer in balans en op de achterhand te krijgen. alles wordt los en zonder samenhang getraind. het paard wordt dus heel eenzijdig getraind.
de paarden zijn te los aan de voorkant, waardoor de energie aan alle kanten wegvloeit.
ik had al een klassieke opleiding gekregen, voordat ik eens bij de AR ben gaan kijken. Daarbij had ik me jaren daarvoor al, sinds mijn twaalfde ofzo, verdiept in klassieke rijkunst en theorie. Ik ben dus niet zo snel onder de indruk van 'dure termen' van dhr Branderup.
Citaat:quadripes:de paarden zijn te los aan de voorkant, waardoor de energie aan alle kanten wegvloeit
Citaat:ik vind het gevoel ontwikkelen eigenlijk het lastigst alle knopjes kan ik er wel op krijgen maar het ruiter gevoel moet ook ontwikkelen en daarom zie je idd in de clinics wel eens paarden met wat meer stres, maar is dat niet logisch?
midgie schreef:Vind het alleen heel jammer dat hier mensen hun naam te grabbel gegooid word door mensen die zich niet openbaar durven te uiten maar alles onder een schuil naam doen.
Professor schreef:Citaat:ik vind het gevoel ontwikkelen eigenlijk het lastigst alle knopjes kan ik er wel op krijgen maar het ruiter gevoel moet ook ontwikkelen en daarom zie je idd in de clinics wel eens paarden met wat meer stres, maar is dat niet logisch?
Deze bewoording vind u niet terug bij Klassieke Reitkunst, knopjes kennen wij daar niet.
Dat Rijkunstig gevoel, dat heeft nl een veel breedere betekenis als alleen de beweging van het paard aanvoelen, het geeft ook weer het respekt voor het edele dier Paard.
Professor schreef:Denk dat AR en Klassieke Rijkunst nooit hand in hand met elkaar kunnen gaan, de discussie was hier prima.
midgie schreef:Ja hallo als je op alle slakken zout gaat leggen, moet ik al mijn woorden op een weegschaal leggen, knopjes , hulpen, ja geef het een naam.
Maar ben eigenlijk nog in afwachting van je antwoord, mag ook via pb.
garny95 schreef:midgie schreef:Vind het alleen heel jammer dat hier mensen hun naam te grabbel gegooid word door mensen die zich niet openbaar durven te uiten maar alles onder een schuil naam doen.
wat jammer dat het hier zo aan toe gaat, De AR en de KR zouden elkaar beter kunnen versterken hand in hand,
heel sterk wat je hier plaats Midgie, ik vind het enorm leerzaam wat ik zo voorbij zie komen, ik lees het graag maar de anonimiteit ontkracht het vind ik, vooral als we zo met elkaar omgaan, evenals het ontbreken van eigen filmmateriaal of knap fotowerk dat heb ik in andere topics ook wel eens gevraagd maar zie toch weinig
Citaat:we zijn allemaal met onze hobby bezig en kunnen we niet beter alle kunsten bij mekaar brengen en daar het aller beste uit halen , want of het nu AR is KR , western , springen, we kunnen allemaal van mekaar leren toch , er is niet een waarheid of een methode, wat voor mijn paard zo werkt werkt voor een ander paard niet en andersom