TEGEN bitloos rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:42

Een hype kan jaren duren...:D

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:43

Twiggy2008 schreef:
Ach, jaren geleden beweerde men hier op bokt al dat het 'een hype' zou zijn, maar ondertussen zijn steeds meer ruiters bitloos gaan rijden of hebben zich er voor open gesteld en zich er wat meer in verdiept. Toch leuk! :)

Tja vind het vooral informatief!
Als je ziet dat je paardje steeds een kapotte mondhoek heeft wil je toch verder zoeken.
En er zijn ook mensen in de springsport die het zonder bit doen, alleen is dit een hackamore en geen touwhalster!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:45

Wat ik met zaken als bewust bitloos rijden, dus ook niet bepaald een drama vind. :D

Concetto, ik ben als bitloze ruiter niet bepaald een voorstander van hackamores. :n
Heb ook zo mijn kritiek op bepaalde bitloze optomingen en dit is er eentje van, waar ik niets mee heb.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:46

Hoho! Je hebt mechanische hackamores en gewone hackamores. En onder gewone hackemores vallen touwhalsters en bosal. Niets mis mee, als je er mee om weet te gaan (vooral de Bosal).

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:48

Twiggy2008 schreef:
Wat ik met zaken als bewust bitloos rijden, dus ook niet bepaald een drama vind. :D

Concetto, ik ben als bitloze ruiter niet bepaald een voorstander van hackamores. :n
Heb ook zo mijn kritiek op bepaalde bitloze optomingen en dit is er eentje van, waar ik niets mee heb.

Snap ik, ik heb daar zelf ook niks mee.
Ik heb gewoon een goed merrie die in haar mond zo gevoelig is, en dan bedoel ik haar mondhoeken, dat ik gewoon even verder zoek.Er moet toch iets zijn waar zij zich fijn bij voelt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:48

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:52

Twiggy2008

Cassidy schreef:
Hoho! Je hebt mechanische hackamores en gewone hackamores. En onder gewone hackemores vallen touwhalsters en bosal. Niets mis mee, als je er mee om weet te gaan (vooral de Bosal).

Je snapt toch wel waar ik het over heb :? ? Springruiters springen niet met een bosal of een touwhalster. Dus lijkt me wel duidelijk wat ik bedoel. ;)

Twiggy2008

Concetto, waar ben je naar op zoek?

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:55

Twiggy2008 schreef:
Concetto, waar ben je naar op zoek?

Ik weet het eigenlijk niet, iets om haar van die mondhoeken af te helpen, maar dat ze wel rijdbaar is.
Weet je, ik rijd zelf al jaren met een dubbelgebroken watertrens en daar heb ik tot nu toe al mijn paardjes prima op kunnen rijden, maar op de 1 of andere manier werkt het bij deze merrie niet.
Ben dus gewoon op zoek naar alles wat zou kunnen helpen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:56

Ik heb weleens een springruiter met een bosal zien springen, hoor ;) :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:56

concetto schreef:
Ben 1 en al oor!!!!
Wat voor bit of balsem?
En over welke vitamine heb je het?? Of allergie natuurlijk?

Een belangrijke veroorzaker van een droge huid is bv natrium tekort. Dit kan simpel worden verholpen met het aanbieden van een zoutblok.
Cobalt, een element dat in vitamine B12 is ingebouwd geeft bij een tekort dezelfde verschijnselen als vit. B12 tekort en daaronder valt ook huidveranderingen. Cobalt tekort komt in nederland haast niet voor, moet ik erbij zeggen.
Zink heeft een belangrijke functie in het instand houden en goed functioneren van de huid, vandaar dat in veel (wond) zalven bv zink zit.
Vitamine A beschermd de buitenste cellagen van de huid en de slijmvliezen.

Biotine, in nederland vooral gebruikt om hoefhoorn te verbeteren, kan ook een gunstige invloed hebben op de huid en daardoor dus ook op de lippen van zo'n gevoelig paard.

Bij allergie kun je denken aan voedselallergie tot contact allergie (metalen in dit geval).
daar kan pro biotica een gunstige invloed op hebben.

Bitten zal ik even opzoeken. Bij balsem kun je denken aan simpel vaseline of zelfs boter.

Hoewel een paard zeker "eelt" kan krijgen is dat niet nodig, en als er sprake is van een andere oorzaak dan het bit zelf, ook niet mogelijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:57

Maar ben je dus op zoek naar een goede bitloze optoming? Of een ander bit? (wat ik me niet kan voorstellen, met haar probleem). :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:59

Yamcha schreef:

Bij een officiele wedstrijd? Dacht dat touwtjes e.d. niet mochten? ;)
Ik ken alleen de mechanische hacks bij springwedstrijden. Ik vind het, net als stangbitten, 3x niks. Maar ja, da's mijn bescheiden mening. ;)

Ik rij zelf ook wel eens met een touwhalster, hoor. Zie profiel o.a. (als ik het goed heb). ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:01

Yamcha schreef:

Heeft idd laatst nog een foto van op bokt gestaan, kan hem alleen zo snel niet vinden.
Was idd een officiele wedstrijd.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:01

Yamcha schreef:

Ok what the F.... is een bosal?
Ja ik weet dat ik het zou kunnen googlen maar jij hebt vast een betere uitleg.

Lusitana: bedankt voor je uitleg.
Ze is hier nu twee jaar en in die tijd erg slecht in haar vel, qua haren enz.. Slecht verharen, grovere haren minder glans.
heb haar dit jaar voor het eerst geschoren.
Ik heb naast haar allemaal volbloeden die nergens last van hebben, ik heb draversbrok en muesli van een goed merk enz..
Maar in jouw zink en zoutverhaal kan ik me helemaal vinden! Bedankt, ga dit eens opzoeken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:04

Bosal:

http://www.lessismorehorse.com/bosal%20 ... 20shot.jpg

Inwerking op neusrug en wangen, moet goed afgesteld zijn om correct te werken,
kan gebruikt worden in de western met paardenharen mecate om neckreining aan te leren.
Hier op de foto gebruikt met polyrope mecate reins.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:08

Gevonden, foto in officieel springparcours, met bosal. Ruiter Juergen Krakow, wedstrijd in Linz, Oostenrijk.

Afbeelding

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:09

Dank je cassidy! Geweldig om te zien, en goeie informatie!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:10

Mooie foto!!! Mag je met een bosal officiele wedstrijden rijden, joh? Hier in NL ook? Wist ik niet.....
Vind dit er al een stuk fijner uitzien dan met een mech. hack. :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:12

concetto schreef:
Lusitana: bedankt voor je uitleg.
Ze is hier nu twee jaar en in die tijd erg slecht in haar vel, qua haren enz.. Slecht verharen, grovere haren minder glans.
heb haar dit jaar voor het eerst geschoren.
Ik heb naast haar allemaal volbloeden die nergens last van hebben, ik heb draversbrok en muesli van een goed merk enz..
Maar in jouw zink en zoutverhaal kan ik me helemaal vinden! Bedankt, ga dit eens opzoeken.

Klinkt echt als een paard dat baat kan hebben bij een zoutgift en pro biotica (daar zit al biotine bij in).
Als ze een opname probleem heeft in de darmen nl, kun je best goede brok voeren waar andere paarden dus wel op gedijen, maar waar zij niet op gedijd. De pro- biotica heeft oa een invloed op de darmen waardoor de opname van stoffen wordt bevorderd.

(naderhand typfouten verwijderd)
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 26-02-11 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:12

Wist ik ook niet, maar ik zag het pasgeleden op tv. Vind het er ook erg leuk uitzien :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:14

Twiggy2008 schreef:
Maar ben je dus op zoek naar een goede bitloze optoming? Of een ander bit? (wat ik me niet kan voorstellen, met haar probleem). :)

Ik neem aan dat ze gewoon op zoek is naar een OPLOSSING, en dat kan uit verschillende hoeken komen, dus meerdere dingen onderzoeken is alleen maar te prijzen.

Bitloos is niet de enige oplossing.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:16

Twiggy2008 schreef:
Mooie foto!!! Mag je met een bosal officiele wedstrijden rijden, joh? Hier in NL ook? Wist ik niet.....
Vind dit er al een stuk fijner uitzien dan met een mech. hack. :j

Ben niet bekend met de regelementen in Nederland, en in de lagere klasses, maar internationaal heb ik bijv. Ratina Z onder Ludger Beerbaum met mechanische hackamore zien starten. Bosal internationaal nog niet gezien....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:19

Vanaf de Z mogen ze met alles om het even starten zover ik weet. Onlangs opgezocht in verband met iets anders. Daaronder was niet erg duidelijk, maar als er medische indicatie is mag het altijd, ook bij andere takken.