Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
SETEFURII schreef:Ik heb wel eens een paard aangepakt zoals ze dat liever zeggen.
Maar toen ik zag hoe sommige mensen met hun paarden omgaan heb ik besloten dat ik NOOIT meer zo iets dier onvriendelijk doe met m'n paard!
) Reneee_ schreef:SETEFURII schreef:Ik heb wel eens een paard aangepakt zoals ze dat liever zeggen.
Maar toen ik zag hoe sommige mensen met hun paarden omgaan heb ik besloten dat ik NOOIT meer zo iets dier onvriendelijk doe met m'n paard!
Veel mensen overdrijven erin. Paard letterlijk omtrekken omdat die niet direct stuurt. Paard op de rem trekken. Letterlijk het bit door de mond. Dat gaat mij ook te ver. Maar een keer een tikje moet kunnen.
SETEFURII schreef:Reneee_ schreef:Veel mensen overdrijven erin. Paard letterlijk omtrekken omdat die niet direct stuurt. Paard op de rem trekken. Letterlijk het bit door de mond. Dat gaat mij ook te ver. Maar een keer een tikje moet kunnen.
Een tikje vind ik ook nog wel kunnen, maar misschien kan je het effectiever oplossen zonder een tikje, dan met Renee'tje

Reneee_ schreef:WinBinChes schreef:En dit is de grootste flauwekul en fabeltje die er in de paarden wereld bestaat.
En als ik nou zeg dat ik een shetlander reed en toen hij één keer de andere kant op mocht met longeren. Hij het iedere keer deed.
Is het dan nog steeds flauwekul???
Leen_ schreef:Reneee_ schreef:Ik ben niet getrouwd.
er is wel een verschil tussen paarden niet respecteren, en laten zien wie de baas is.

SETEFURII schreef:Hangt er vanaf wat 't paard verkeerd doet natuurlijk
Ik heb een paard gereden dat 'verzet' gaf op het been, hij bokte.
Na een grondig woordje babbelen met de eigenaar kwam ik tot de conclusie dat 't beestje al enkele jaartjes stilstond, met uitzondering van longeren. Paard was het been niet meer gewoon.
Toen hebben we alles gewoon rustig overgedaan. Veel aan de longe, etc.. Beetje versneld zadelmak-cursus doorlopen.
Reneee_ schreef:SETEFURII schreef:Een tikje vind ik ook nog wel kunnen, maar misschien kan je het effectiever oplossen zonder een tikje, dan met Renee'tje
Dan heb ik geluk met mijn verzorgpaard, en veel manegepaarden.![]()
Hoe zou jij het effectiever oplossen dan?
Reneee_ schreef:SETEFURII schreef:Hangt er vanaf wat 't paard verkeerd doet natuurlijk
Na een grondig woordje babbelen met de eigenaar kwam ik tot de conclusie dat 't beestje al enkele jaartjes stilstond, met uitzondering van longeren. Paard was het been niet meer gewoon.
Toen hebben we alles gewoon rustig overgedaan. Veel aan de longe, etc.. Beetje versneld zadelmak-cursus doorlopen.
Dat zijn hele andere verhalen. Maar als een paard bokt op het been en daarbij wel gewoon iedere week loopt dan zal ik niet weten hoe je je paard anders aan moet pakken dan een tikje wanneer die bokt.
Reneee_ schreef:SETEFURII schreef:Hangt er vanaf wat 't paard verkeerd doet natuurlijk
Dat zijn hele andere verhalen. Maar als een paard bokt op het been en daarbij wel gewoon iedere week loopt dan zal ik niet weten hoe je je paard anders aan moet pakken dan een tikje wanneer die bokt.

) SETEFURII schreef:Ik bedoel dat je soms verder moet kijken dan je neus lang is (Ik zeg niet dat jij met 'oogkleppen' rondloopt! Maar ik heb ruiters gezien, ahum, waarvan 't niet leuk was ernaar te kijken..)
Bok = slaag, punt uit!
Dat kan helpen, maar als je dan achteraf hoort dat 't paard last had van een niet passend zadel, sja dan denk je ook wel even "Oeps.."
SETEFURII schreef:Reneee_ schreef:Dat zijn hele andere verhalen. Maar als een paard bokt op het been en daarbij wel gewoon iedere week loopt dan zal ik niet weten hoe je je paard anders aan moet pakken dan een tikje wanneer die bokt.
Eens kijken of het paard geen last heeft van gebit en zadel![]()
Kijken of ik het paard niet perongeluk stoor
Eerst kijken of 't paard medisch inorde is en of ik hem niet stoor, daarna durf ik wel te denken "He knolletje, neem je me nou in de zeik ofwat?)
SETEFURII schreef:Ik bedoel dat je soms verder moet kijken dan je neus lang is (Ik zeg niet dat jij met 'oogkleppen' rondloopt! Maar ik heb ruiters gezien, ahum, waarvan 't niet leuk was ernaar te kijken..)
Bok = slaag, punt uit!
Dat kan helpen, maar als je dan achteraf hoort dat 't paard last had van een niet passend zadel, sja dan denk je ook wel even "Oeps.."
Dan wil het halthouden ook niet zo goed als anders. Logisch, dus pas daar je training op aan. Dat is pas paardrijden
Reneee_ schreef:SETEFURII schreef:Ik bedoel dat je soms verder moet kijken dan je neus lang is (Ik zeg niet dat jij met 'oogkleppen' rondloopt! Maar ik heb ruiters gezien, ahum, waarvan 't niet leuk was ernaar te kijken..)
Bok = slaag, punt uit!
Zo ken ik inderdaad genoeg ruiters. Maar ik spreek nu voor mezelf.
Een keer een meisje die haar paard per se aan de teugel over de hindernis wilde. Ja dan grijp ik ook wel even in. Maar ik heb niet zo iets van als een ruiter zijn paard een keer een tik verkoopt van: dat mag niet.
nelefleur schreef:oja als ik mijn paard nooit eens mag een tik geven wegens fout gedrag ben ik binnen 10 jaar nog altijd bezig met de basis aan te leren -.-"
nelefleur schreef:oja als ik mijn paard nooit eens mag een tik geven wegens fout gedrag ben ik binnen 10 jaar nog altijd bezig met de basis aan te leren -.-"

SETEFURII schreef:Reneee_ schreef:
Zo ken ik inderdaad genoeg ruiters. Maar ik spreek nu voor mezelf.
Een keer een meisje die haar paard per se aan de teugel over de hindernis wilde. Ja dan grijp ik ook wel even in. Maar ik heb niet zo iets van als een ruiter zijn paard een keer een tik verkoopt van: dat mag niet.
Tuurlijk niet, maar waar jij een tik geeft omdat je paard zijn achterhand niet gebruikt uit 'luiheid' (waarna beestje ook weer gewoon aan de slag gaat) gaan sommige mensen hun paard een pak slaag geven. en DAT is niet juist wat die mensen dan doen.
Zoals die reacties van "Ik heb m'n zweep overgeslagen" Sja dan denk ik, "Goed bezig joh! NOT!"
SETEFURII schreef:Hangt er vanaf wat 't paard verkeerd doet natuurlijk