Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:57

Ik heb wel eens een paard aangepakt zoals ze dat liever zeggen. (Nee geen zweep stukslaan, dat gaat er gewoonweg over, als ik iemand dat zie doen sleur ik deze persoon ook van z'n paard!)
Maar toen ik zag hoe sommige mensen met hun paarden omgaan heb ik besloten dat ik NOOIT meer zo iets dier onvriendelijk doe met m'n paard!

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:58

SETEFURII schreef:
Ik heb wel eens een paard aangepakt zoals ze dat liever zeggen.
Maar toen ik zag hoe sommige mensen met hun paarden omgaan heb ik besloten dat ik NOOIT meer zo iets dier onvriendelijk doe met m'n paard!

Veel mensen overdrijven erin. Paard letterlijk omtrekken omdat die niet direct stuurt. Paard op de rem trekken. Letterlijk het bit door de mond. Dat gaat mij ook te ver. Maar een keer een tikje moet kunnen.

wake_up

Als een paard stug is, probeer ik eerst het op te lossen door veel in te buigen, voltes rijden etc. Maar als het paard dan nog constant zijn hoofd in de lucht steekt omdat de omgeving zo veel interessanter is, dan vraag ik wel eens wat strenger door ja. Als hij ontspannen loopt, prima, dan kan ik weer ontspannen en rijden we weer vrolijk verder. Als mn paard ontzettend zit te klieren op mn beenhulpen, dan geef ik ook een keer een wat hardere 'schop', dan reageert hij en dan is het weer prima. Overigens zal ik het nooit heel hard zijn naar mn paard toe als het om rijden gaat, want zn mond is wel gevoelig en dat wil ik graag zo houden, en verder rij ik met zweepje waar ik alleen mee hoef te kriebelen en hij reageert al. Ik ben alleen strenger op de momenten waarop ik gewoon merk dat hij alles doet behalve op mij letten en ontzettend loopt te klieren.

Nadeel van bokt is dat elk klein ding 100 x uitvergroot wordt. Vraag 1 x je paard wat meer door en er word gezet dat je met hele sterke hand rijd. Zet een keer je handen wat breder en vraag je paard op gelijkmatige druk met langere teugels naar beneden: Dan zet je volgens bokt je handen meteen vast. Dus wat dat betreft ben ik het wel nogal zat. Als ik écht aan het rijden ben zit ik er nou eenmaal nie taltijd kaarsrecht als een modepopje op met mn handen keurig naast elkaar (zeker niet als ik een keer doorvraag naar links of naar rechts). En dat wordt helaas door bokt 'de paardenliefhebbers' meteen weer afgestraft.. (terwijl ik overigens denk dat 97% van bokt toch wel hetzelfde rijdt, alleen die foto's niet post op bokt vanwege de reacties van anderen :D )

WinBinChes

Precies dat wat geweld is.

Slaan, trekken, schoppen en duwen. Helemaal als het zinloos is. Een paard leert niet van een schop, wel van consequent zijn.

Paarden spreken duidelijke taal. Nee is Nee. Ja is Ja. Er tussen in snappen ze niet en als ze iets niet snappen gaan ze maar wat doen wat door ons afgestraft wordt. Terwijl ze eigenlijk heel braaf er maar wat van maken.

Ik vind het ook niet raar dat veel paarden aan de hand draken zijn. Die hebben geen idee waar ze aan toe zijn. Het is een beetje zelf bescherming dat ze zich zo gaan gedragen.

Als je dat maar inziet weet je wanneer zinloos bezig bent.

Paarden onderling jagen elkaar ook wel uit hun eigen zone en er is niks mis mee om dat als mens ook te doen, maar dan moet je altijd heel consequent je eigen ruimte bewaken en niet de ene keer wel toestaan en de andere keer niet. Of te wel Nee blijft Nee. Het paard zal altijd weer een keer proberen om daarin te komen, dat zit in zijn natuur. Het leiderschap proberen over te nemen. En dan een mep of schop verkopen is vaak niet nodig. Ze zien het wel of je accepteerd of niet, als je maar duidelijk bent.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:59

Reneee_ schreef:
SETEFURII schreef:
Ik heb wel eens een paard aangepakt zoals ze dat liever zeggen.

Veel mensen overdrijven erin. Paard letterlijk omtrekken omdat die niet direct stuurt. Paard op de rem trekken. Letterlijk het bit door de mond. Dat gaat mij ook te ver. Maar een keer een tikje moet kunnen.

Een tikje vind ik ook nog wel kunnen, maar misschien kan je het effectiever oplossen zonder een tikje, dan met Renee'tje :))

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:01

SETEFURII schreef:
Reneee_ schreef:

Een tikje vind ik ook nog wel kunnen, maar misschien kan je het effectiever oplossen zonder een tikje, dan met Renee'tje :))

Dan heb ik geluk met mijn verzorgpaard, en veel manegepaarden. ;)

Hoe zou jij het effectiever oplossen dan?

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:02

Hangt er vanaf wat 't paard verkeerd doet natuurlijk :j
Ik heb een paard gereden dat 'verzet' gaf op het been, hij bokte.
Na een grondig woordje babbelen met de eigenaar kwam ik tot de conclusie dat 't beestje al enkele jaartjes stilstond, met uitzondering van longeren. Paard was het been niet meer gewoon.
Toen hebben we alles gewoon rustig overgedaan. Veel aan de longe, etc.. Beetje versneld zadelmak-cursus doorlopen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:04

Reneee_ schreef:
WinBinChes schreef:
En dit is de grootste flauwekul en fabeltje die er in de paarden wereld bestaat.

En als ik nou zeg dat ik een shetlander reed en toen hij één keer de andere kant op mocht met longeren. Hij het iedere keer deed.
Is het dan nog steeds flauwekul???

Ja nog steeds, want hij doet het NIET onder het mom, haha ik kan nu stoppen. Er is een andere reden waarom hij dat doet. En als jij niet ziet waarom, zal het in JOU ogen altijd een spelletjes blijven.

Paarden zijn niet recht, maar altijd rechts of links gebogen en zullen atijd voorkeur hebben om rechts of linksom te lopen. Dat in combinatie met een niet duidelijke aanwijzing wat de bedoeling is, is de reden dat ze draaien als de longeur hen daar de ruimte toe geeft. Niet omdat ze dan ervan af komen, want het is ze allang duidelijjk dat ze een klap met de zweep krijgen en nog harder moet lopen. Maar omdat niet duidelijk is wat de bedoeling is, zullen ze het blijven doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:05

Leen_ schreef:
Reneee_ schreef:
Ik ben niet getrouwd. ;)

:')

er is wel een verschil tussen paarden niet respecteren, en laten zien wie de baas is.

En de baas is degene met de zweep of degene die de beste leider is?

Mijn haremhengst is ook niet de baas omdat hij sterker is dan de dames; ze kunnen zó de rivier over. Naar de paarden van de buren.
Ze blijven bij hém omdat hij hen een veilig gevoel geeft. Voor rust in de groep zorgt en hen verdedigt. Ze doen wat hij aangeeft omdat ze ervaren hebben dat hij de boel goed in de smiezen heeft en juiste beslissingen neemt.
Een aantal jaren terug was hij minder ervaren, een minder goed leider, liepen ze gewoon alle kanten op :D
Geweld? Lopen ze weg. Gaan ze bij Japie wonen :)*

@Leen.
Geweld gaat samen met afdwingen. Afdingen op zich is al niet acceptable tenzij je op een spoorweg-overgang staat en er een trein aankomt.
Verder zijn afdwingen, pijn of de associatie met/angst voor pijn is echt niet acceptabel.
Lees mijn site voor de begrippen. Staat onder het hoofdstuk: ´Je krijgt wat je beloont´.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:05

SETEFURII schreef:
Na een grondig woordje babbelen met de eigenaar kwam ik tot de conclusie dat 't beestje al enkele jaartjes stilstond, met uitzondering van longeren. Paard was het been niet meer gewoon.
Toen hebben we alles gewoon rustig overgedaan. Veel aan de longe, etc.. Beetje versneld zadelmak-cursus doorlopen.

Dat zijn hele andere verhalen. Maar als een paard bokt op het been en daarbij wel gewoon iedere week loopt dan zal ik niet weten hoe je je paard anders aan moet pakken dan een tikje wanneer die bokt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:06

Reneee_ schreef:
SETEFURII schreef:

Dan heb ik geluk met mijn verzorgpaard, en veel manegepaarden. ;)

Hoe zou jij het effectiever oplossen dan?

Eerst achter halen wat in de eerste instantie de trigger is geweest. En dat is een lastige, want soms gaat het wel tot 4 eigenaren aan terug, maar als je dat weet, is de oplossing vaak kinderlijk simpel.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:06

Ik bedoel dat je soms verder moet kijken dan je neus lang is (Ik zeg niet dat jij met 'oogkleppen' rondloopt! Maar ik heb ruiters gezien, ahum, waarvan 't niet leuk was ernaar te kijken..)
Bok = slaag, punt uit!
Dat kan helpen, maar als je dan achteraf hoort dat 't paard last had van een niet passend zadel, sja dan denk je ook wel even "Oeps.."

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:07

Reneee_ schreef:
SETEFURII schreef:

Dat zijn hele andere verhalen. Maar als een paard bokt op het been en daarbij wel gewoon iedere week loopt dan zal ik niet weten hoe je je paard anders aan moet pakken dan een tikje wanneer die bokt.

Hij zal nooit zomaar gaan bokken. Ligt het dekje niet goed? heeft hij buikpijn? Heeft hij rugpijn? Of gaf jij simpelweg teveel hulp?

SETEFURII

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:08

Reneee_ schreef:
SETEFURII schreef:

Eens kijken of het paard geen last heeft van gebit en zadel :)*
Kijken of ik het paard niet perongeluk stoor :j
Eerst kijken of 't paard medisch inorde is en of ik hem niet stoor, daarna durf ik wel te denken "He knolletje, neem je me nou in de zeik ofwat? >;) )

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:08

SETEFURII schreef:
Ik bedoel dat je soms verder moet kijken dan je neus lang is (Ik zeg niet dat jij met 'oogkleppen' rondloopt! Maar ik heb ruiters gezien, ahum, waarvan 't niet leuk was ernaar te kijken..)
Bok = slaag, punt uit!
Dat kan helpen, maar als je dan achteraf hoort dat 't paard last had van een niet passend zadel, sja dan denk je ook wel even "Oeps.."

Zo ken ik inderdaad genoeg ruiters. Maar ik spreek nu voor mezelf.
Een keer een meisje die haar paard per se aan de teugel over de hindernis wilde. Ja dan grijp ik ook wel even in. Maar ik heb niet zo iets van als een ruiter zijn paard een keer een tik verkoopt van: dat mag niet. :))

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:09

SETEFURII schreef:
Reneee_ schreef:

Eens kijken of het paard geen last heeft van gebit en zadel :)*
Kijken of ik het paard niet perongeluk stoor :j
Eerst kijken of 't paard medisch inorde is en of ik hem niet stoor, daarna durf ik wel te denken "He knolletje, neem je me nou in de zeik ofwat? >;) )

Daar ben ik het ook helemaal mee eens. :))

nelefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:09

oja als ik mijn paard nooit eens mag een tik geven wegens fout gedrag ben ik binnen 10 jaar nog altijd bezig met de basis aan te leren -.-"

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:10

SETEFURII schreef:
Bok = slaag, punt uit!

Precies!

Ik geef mijn leerlingen ook altijd mee: Kijk naar je paard. Oogt hij niet fit, of kijkt hij anders uit dan normaal? Laat hem staan. Je weet dat het dan niet goed is.

en als je paard uber uber vrolijk is, kan je verwachten dat dat zich uit in het rijden en dat je heerlijk vrolijk hyper paard onder je kont hebt. :D Dan wil het halthouden ook niet zo goed als anders. Logisch, dus pas daar je training op aan. Dat is pas paardrijden :D

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:10

Reneee_ schreef:
SETEFURII schreef:
Bok = slaag, punt uit!

Een keer een meisje die haar paard per se aan de teugel over de hindernis wilde. Ja dan grijp ik ook wel even in. Maar ik heb niet zo iets van als een ruiter zijn paard een keer een tik verkoopt van: dat mag niet. :))

Tuurlijk niet, maar waar jij een tik geeft omdat je paard zijn achterhand niet gebruikt uit 'luiheid' (waarna beestje ook weer gewoon aan de slag gaat) gaan sommige mensen hun paard een pak slaag geven. en DAT is niet juist wat die mensen dan doen.
Zoals die reacties van "Ik heb m'n zweep overgeslagen" Sja dan denk ik, "Goed bezig joh! NOT!"

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:11

nelefleur schreef:
oja als ik mijn paard nooit eens mag een tik geven wegens fout gedrag ben ik binnen 10 jaar nog altijd bezig met de basis aan te leren -.-"

Ik ga ook nog wel de fout in hoor. Maar ik weet het en probeer daar voor de volgende keer van te leren. Ik zet in ieder geval mijn ogenkleppen af om het beter op te lossen. En geloof me, de vriendschap wat daardoor bere sterk. Dan vergeeft hij je een misstapje ook wat makkelijker. ;)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:12

*steekt verlegen een vinger op*

Ja, en ik moet zeggen dat als ik constant via de bokt-manier zou rijden, m'n pony er serieus gebruik van zou maken. Het gebeurt inderdaad vaak dat ik m'n geduld verlies en hem wat strenger aanpak, maar enkel als hij echt gericht ligt te klooien. Is even een paar seconden aanpakken en dan kan ik gerust 'bokt-style' verderrijden. Als ik een topic maak op bokt laat ik die foto's er ook vaak uit, want voor je het weet zit je middenin een discussie met half bokt dat je pony misschien zo vervelend doet omdat hij vastzit, iets aan z'n tanden heeft of z'n tuig niet past :+

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:12

nelefleur schreef:

Als je er écht zo lang over doet denk ik dat de fout bij jou ligt :))
Een tik mag, maar geen zwepen overslagen en met 't bit lopen flossen.
Daarnaast vind ik ook dat je fout gedrag uit moet pluizen. Doet hij 't omdat 'ie jolig in de kop is en wat frisjes, of omdat 'ie pijn heeft?

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:13

Maar zo kan je over verder op ingaan.
Eerst kijken of dat niet goed is, dan kijken of dat niet goed is enz enz.
En wat nou als het geen medische klachten zijn?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:13

SETEFURII schreef:
Reneee_ schreef:

Tuurlijk niet, maar waar jij een tik geeft omdat je paard zijn achterhand niet gebruikt uit 'luiheid' (waarna beestje ook weer gewoon aan de slag gaat) gaan sommige mensen hun paard een pak slaag geven. en DAT is niet juist wat die mensen dan doen.
Zoals die reacties van "Ik heb m'n zweep overgeslagen" Sja dan denk ik, "Goed bezig joh! NOT!"

Vaak tik je dan ook niet eens, maar raak je alleen even de achterhand aan. He vergeet je die niet. Vind imo absuluut wat anders dan een tik. Een zweep is een aanwijsstok en dient ook zo gebruikt te worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:14

SETEFURII schreef:

´Verkeerd´????

Het paard doet alleen wat het geleerd heeft. Zelfs eten doet het omdat het geleerd heeft dat dit honger stilt.
Het doet nooit iets verkeerd.
Als het paard door joú ongewenst gedrag vertoont moet je het leren het door jou wél gewenste gedrag te vertonen.
Hoe paarden (en mensen) léren staat onder ´Je krijgt wat je beloont´ op mijn site.

Je kan een paar niets vragen wat het niet kent of niet kan.
Als een paard bewust ongehoorzaam is vraag je teveel; is het de moeite niet waard.
Allemaal JOUW fout.
Doe een stap terug. Analyseer wát er gebeurt. Zoek uit waarom. Verzin een list en bedenk iets wat wél de moeite waard is.

Ja, veel paarden leven in een uitzichtloze situatie waarin hersendodende dingen van hen gevraagd wordt.
´Verkeerd´ gedrag?
Niet paardgerichte behandeling!