Liever een TE actief paard of liever een wat slomer paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 09:05

Liever te actief :)
Ik heb liever een paard dat te heftig reageert dan helemaal niet. :+

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:35

_Bitje_ schreef:
ik ga voor een te actief paard.
wanneer het extra warm is laat ie je dan iig niet onder de proef zitten,
bij een sloom paard zal een proef rijden in de hitte dan een stuk lastiger worden!

bovendien werk ik liever met een paard die wat actiever is dan een paard die niet reageerd :+

Een correcte proef is zeker niet makkelijk te rijden met een te actieve. Zeker in de lagere klassen is een slome veel gemakkelijker.
Daarnaast is er een verschil tussen niet reageren en sloom zijn. Er zijn ook veel paarden die dusdanig heet zijn dat ze ook niet voldoende reageren, wat vind je daar dan van?

SunNDLM

Re: Liever een TE actief paard of liever een wat slomer paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:44

Doe mijn maar een TE actieve, zoals ik nu heb :+
Soms kan ik wel heeeeeel erg mopperen op m'n paardje (zoals gisteren, 1e keer rijden na een blessure, pfffffffh die wass sterk :P) maar ik vind dat vooral in de hogere klasses het toch wel erg handig is dat je paardje altijd vooruit wilt. Toch een dingetje minder waar je op moet letten. :)

tomklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:46

ik heb een arabierXdraver was ook giga druk.. ik reed hem toen met zweep en kon niet lekker met hem werken nu rijd ik hem zonder zweep en met spoortje(spoor niet voor snelheid;)). ik heb voor een martingaal gekozen zo rijd ik hem wel fijner bij elkaar ik rijd er niet altijd mee hoor maar zo'n stuiterbal als je zelf rugproblemen hebt is geen pretje :P maar ik zweer er dan af en toe ook wel bij als ik op een wat slomer paard mag rijden hoor.. ik heb nu ook nog een new forrest er bij ook zo'n race ding die moet je ook moe rijden en heel erg je hoofd er bij houden

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:01

Ik heb er van alletwee 1.
Moet zeggen dat ik met beide voor en nadelen tegenkom. En vind het eigenlijk alletwee wel fijn te rijden.
De 1 moet je wat actiever voorwaarts rijden, maar je hebt wel wat meer tijd om na te denken over bepaalde dingen.
De ander moet je juist goed verzameld rijden en de energie eruit laten komen door veel oefeningen,overgangen en figuren te rijden.

Hoe de slome buiten is heb ik trouwens nog niet echt een idee van aangezien we nog neit echt buiten hebben gereden.
De actieve is buiten een drame... naja drama is overdreven, maar je kan niet lekker ontspannen aan een lang teugeltje draven, want dan is ze er meteen in volle galop vandoor.
Ik hoop dat de ander wel lekker rustig is buiten, want buiten geef ik wel echt de voorkeur aan een sloom paard. Dat je gewoon lekker ontspannen kan rijden, en kan genieten van de omgeving en de rust!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:04

iedereen wil tegenwoordig een paard waar wat pit in zit, maar ook weer niet TE pittig, hij moet ook niet sloom zijn, mag nergens van schrikken. Zulke paarden bestaan geloof ik niet. :)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:08

Ik zelf heb een wat slomer paard, die moet ik echt wakker houden..
soms best vermoeiend haha! (want ik ben zelf ook niet een actieveling met rijden haha)..

ik zou willen dat hij een tikkeltje actiever was..

Een te actief paard daar houd ik ook niet van, ik denk dat het makkelijker in het begin is om oefeningen te rijden met een wat slomer paard..

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:03

geen 1 paard is sloom.
net hoe de ruiter hem rijd !
een paard kan druk zijn maar als je rustig ben scheelt dat al heel veel , de helft .
net hoe jij je gedraagt en hoe jij op een paard rijd

Joscaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:06

Liever een wat slomere :j

Mandiiy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:22

Als ik moet kiezen, liever een wat trager paardje...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:24

Het is makkelijker over het algemeen om een sloom paard actief te maken dan een te actief paard rustiger..

kelly_anki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:44

Dit herken ik helemaal!
ik heb een 11jarige merrie,
maar het is zoo een driftkikker, het liefst loopt ze lekker onder me uit zonder dat ik een rem heb. Zweep en sporen kan je ook echt beter maar niet gebruike. maar als ik nou op iemand anders paard moet rijden die niet vooruit te branden is, heb ik toch liever me eigen crossmonster.
Gaat nu tegenwoordig wel beter, maar als ze heet is, blijf ik ook wel rustig. en als ze dan even rustig is stop ik ermee.
stressende merries :+ je leert er tenminste wel geduld van hebben.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:49

Liever een te actieve! Zoals mijn paardje, soms is ze zo gek als een deur maar als ze eenmaal lekker loopt gaat het prima. Een slome moet je maar vooruit blijven rijden.

Frisssty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 18:54

Ik heb maandag op een paard gezeten wat het perfecte tempo had:D....Heerlijk was het.. En reageerde perfect op je been en hand. Heb dus weer genoten...

xxxjosinex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:51

Tsja wat zal ik zeggen, ik weet eigenlijk niet wat ik liever heb,
mijn paard heeft ook veel looplust, daardoor voor mij wel moelijk.!

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:39

Ik hou zelf wel van een beetje pit dus ik zou voor een wat actiever paard gaan. Maar inderdaad, als het gaat om een paard waar je bijna geen controle over hebt is de ontspanning in het rijden ver te zoeken denk ik. Liever een luiwammesie dus.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:03

Liever een TE actief paard! Daar kan ik gewoon veel beter mee over weg. Een slome, daar kan ik gewoon niet mee om gaan en heb ik er ook totaal geen plezier in.

paulus26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:12

Ik hoef me geld er niet mee te verdienen, dus als hij een keer wat slomer is heb ik ook een makkelijk dagje.

mijn vorige paard was actief als ik dat wilden en sloom als ik wat minder zin had, kon met haar lezen en schrijven

_Nikkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:59

.
Laatst bijgewerkt door _Nikkii op 22-10-23 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 00:14

Ik heb een 2 in 1. Tirzah kan buien hebben waarin ze alleen maar wil sjeezen, en ook buien waarin ze juist heel rustig op het slome af is. Dit vind ik eigenlijk wel tof, want zo heb ik van allebei een beetje en ik ben nu naar een middenweg toe aan het trainen en dat gaat aardig. Alleen sloom of alleen heel de tijd heet zou ik gek van worden. Mijn pony gaat dus ook voor geen goud ter wereld weg.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:42

te actief :j zeker weten. Het is vaak erg lastig om daar die tempocontrole op te houden en te krijgen..maar in zekere zin kan je dat actieve ook ombuigen naar iets positiefs,in ieder geval beter als continu moeten aandrijven !

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 14:26

Liever een iets flegmatieker paard. Ik hou ontzettend van buitenrijden en dan is dat wel makkelijk. Ook wil ik eigenlijk dat iedereen er op kan stappen en (ongeveer) weg kan rijden. Ik vind zelf lesgeven namelijk net zo leuk als zelf rijden en dan is een te actief paard gewoon niet handig. (op mijn oude paard hebben heel wat mensen voor het eerst (of voor het eerst na tig jaar) weer op een paard gezeten. Na een eerste paar rondjes mogen ze vaak al los of aan de longeerlijn (zeker bij angstige mensen). Heerlijk is dat.)

Smushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:31

sowieso het liefst een actief paard. ik vind het beter dat het paard het meest doet dan dat de ruiter het meest doet. vind het daarbij ook makkelijker om een paard rustig te krijgen dan een paard wat frisser te maken. :)

Munchitos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:46

Heb altijd te actieve paarden gereden, ik moet wel zeggen dat ik vaak genoeg na situaties geroepen had van had ik maar een rustig paard. Maarja dan heb ik denk weer het gevoel dat er geen uitdagingen meer zijn. En zoals al gezegd werd ben ik heel slecht in slomere paarden naar voren te brengen maar kan een te snel paard wel verzamelen.

Celectic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:29

Munchitos schreef:
Heb altijd te actieve paarden gereden, ik moet wel zeggen dat ik vaak genoeg na situaties geroepen had van had ik maar een rustig paard. Maarja dan heb ik denk weer het gevoel dat er geen uitdagingen meer zijn. En zoals al gezegd werd ben ik heel slecht in slomere paarden naar voren te brengen maar kan een te snel paard wel verzamelen.

Dat is wel goed voor als je ouder bent, je leert er veel van