Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:39

daffodil schreef:
Het was een vraag uit pure belangstelling hoor, niet als kritiek bedoeld maar elk paard moet je toch aan kunnen leren dat ie gewoon stilstaat met allevier zijn benen op de grond?

Oh, zo zag ik het ook niet hoor! Maar soms kan het angst zijn. Uiteindelijk valt het misschien best af te leren, maar het is niet altijd uit ongehoorzaamheid gedaan.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:39

meestal wordt het angst bij opstappen als ze er een nare associatie mee hebben.

Opstappen met krukje is naar mijn idee bij nagenoeg ieder paard (ws bij sommige met heeeel veel geduld ;) :D ) best aan te leren.
De meeste kun je toch ook poetsen/manen borstelen met een krukje ernaast!?? Dat gewoon standaard doen en het heel langzaam uitbouwen. En ho is ho en stilstaan is stilstaan.
Zodra ze een stap doen, stappie terug laten zetten, op dezelfde plek terug.

Wij hebben de gewrichten van onze paarden eens opgemeten, daar zit niet echt vet over...en zit wel degelijk veel verschil in per paard.
Volgens mijn vorige fysio was dat wel een van de dingen waar je aan kunt zien hoe sterk/zwaar een paard gebouwd is.

Anoniem

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:41

Flints gewrichten bij de achterbenen zijn enorm.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:21

daffodil schreef:
Kwestie van aanleren.....mijn paard deed het ook niet maar met een hoop geduld blijft ie nu overal waar ik dat wil staan.

Gaat met die van mij niet lukken helaas...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:23

Mindim schreef:
MamboBeach schreef:
Mijn paard blijft niet stilstaan en gaat de lucht in, dus met een krukje gaat het hem echt niet worden, helaas...

Het klopt hoor, vaak zoeken mensen een excuus maar niet allemaal. Toen ik nog rookte gaf ik altijd ruiterlijk toe dat het superslecht was, mijn moeder daarentegen niet. :)

Mijn moeder ook niet, die wordt chaggie, die kan er geen kritiek op verdragen, ondanks de geweldige longen in de familie :D

Das balen dat ie de lucht in gaat. Flint doet wel eens een stap te ver en ik moet dan oppassen dat ik niet achter het zadel beland of aan de zijkant bungel :D

@Daffodil, stilstaan ala, omhoog komen is iets minder als je op een kruk staat hoor.

Oeh, die vindt de longen best nog goed in de familie zeker? ;)

Ja, is echt balen, heb voor mijn gevoel al heel veel geprobeerd maar het is ook best een lastige tante en pismerrie, dus ik gooi het nu daar maar op. :+ ;)

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 16:47

Citaat:
Mijn paard blijft niet stilstaan en gaat de lucht in, dus met een krukje gaat het hem echt niet worden, helaas...

Wie weet is er meer aan de hand dan angst, misschien de opvoeding? pijn?
Vlg mij kun je het ieder paard wel leren maar je moet wel geduld hebben en eerst het ongename weg nemen.
Kijk en luister goed naar je paard.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:39

Mijn ervaring is dat paarden het bijzonder snel in de gaten hebben.
Mijn vorige tinker wilde maar heel slecht stilstaan bij het opstijgen maar toen ik het krukje geïntroduceerd heb, bleef ze na een keer of 3 al goed staan. Net of ze doorhad dat het mét krukje comfortabeler voor haar was.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:44

Ik probeer ook met een krukje op te stappen, zeker met springzadel. Nu gaat het beter, maar ik ben ook wel eens in volle galop over een terrein gedenderd op het moment dat ik mijn voet in de beugel had. Misschien fout, maar dan sla ik zsm mijn been over het zadel en zitten. Als ik dat niet deed dan ontaarde dat in steigerpartijen en dat zag ik ook niet zitten.

Ik kan MB dus zeker begrijpen en het heeft niet altijd met opvoeding of ongeduld van de ruiter te maken. In de bak op stal kan ik ook op de balk van de bakrand staan, kan ik meehupsen als ze begint te lopen.

Marr_Ne0_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:25

Ik stap altijd op met een krukje.
Ik zou ook kunnen zeggen dat iemand me een voetje geeft, maar ik vind het gewoon veel beter om met een krukje op te stappen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:57

Marall schreef:
Citaat:

Wie weet is er meer aan de hand dan angst, misschien de opvoeding? pijn?
Vlg mij kun je het ieder paard wel leren maar je moet wel geduld hebben en eerst het ongename weg nemen.
Kijk en luister goed naar je paard.

Doe ik wel hoor maar omdat ze zo doet vind ik het met een krukje gevaarlijk om te proberen.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:05

Met ons jonge paard zou dat echt niet gaan, met een krukje...
Maar wat vinden jullie van het opstappen aan beide kanten? Dus links én recht opstappen, iedere keer een ander kant.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:15

Da's een hele goede optie! Voor zowel je paard als je beugelriemen. Maar het is best even wennen aan de andere kant opstappen als je dat niet gewend bent. Eigenlijk zouden we dat allemaal moeten doen.... links opstappen is ook al zo oud, nog uit de oorlog geloof ik. Dus gewoon links én rechts op kunnen stappen.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:17

Ik ben het helemaal met je eens!
alleen... ik kan het echt niet... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:21

Gimmick11 schreef:
Met ons jonge paard zou dat echt niet gaan, met een krukje...
Maar wat vinden jullie van het opstappen aan beide kanten? Dus links én recht opstappen, iedere keer een ander kant.

Een jong paard kun je het juist goed aanleren. Mijn paard wordt volgende maand 5 en is pas 2 maanden onder het zadel en kan goed met het krukje uit de voeten.

Ik stap vanaf het krukje nooit in de beugel, want dan zet je nog het gewicht in de beugel, ik gooi mijn been er over, ga zitten en dan voeten in de beugels. Pleur ik er gewoon af als ie weg rent, zonder in de beugels te blijven hangen.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:24

Dan is het nog een heel gehannes hoor, want die van ons is 1.78...
Tja, ze moet er maar aan wennen...

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:27

Dan moet je wel erg lenig zijn, of een hele hoge kruk hebben wil je er dan zonder in de beugel te staan op komen....

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:33

Oeh, ik weet niet of ik dat zou kunnen hoor, allebei de kanten! :)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:33

Elk paard kan alles leren..

hiero gebruiken wij ook krukjes. is gemakkelijker voor de motoriek van de cliënten. niet iedereen is zo lenig om er ineens op te komen. en voor de mensen is dit gewoon gemakkelijk en voor ons als begeleider scheelt het een hoop tilwerk..

maar misschien scheelt het dat dit pony's zijn die al zowizo 12+ zijn met veel ervaring en die dondersgoed weten dat er 'speciale' mensen zijn.. voelen ze feilloos aan hoor.. mocht ik er op een gaan zitten peert ie er gewoon uit. bij deze mensen niet..

ik vind een kruk dus wel ideaal. overigs stap ik zonder op. wel doe ik regelmatig aan de andere kant opstappen. al is het maar tijdens een spel. :') mijn merrie vond het vreemd, die begon te snorren (luid briezen, net zoals een arabier die iets engs gezien heeft) het gaat nu wel beter. ze weet wat er gaat gebeuren..

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:34

ik geloof niet dat die van mij het gaat pikken :D zekers niet met een krukje! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:36

Ik vind de krukken ook te laag eigenlijk, maar als je dan alsnog in de beugel gaat staan, zet je nog al je gewicht in de beugel om je andere been er over te gooien en is het effect van een kruk eigenlijk weg.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:38

hier is het in de schetsen *nog niet uitgewerkt* een plan om een brug te maken.. dat cliënten (evt ook met de rolstoel) zo op het paard kunnen klimmen. geen krukje, gewoon van bovenaf..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:40

Mindim schreef:
Ik vind de krukken ook te laag eigenlijk, maar als je dan alsnog in de beugel gaat staan, zet je nog al je gewicht in de beugel om je andere been er over te gooien en is het effect van een kruk eigenlijk weg.

Hoeft niet; ik gebruik een ikea-keukentrapje
Afbeelding
Inderdaad zet ik een voet in de beugel maar die belast ik niet. ik zet af met mijn rechter voet en kom meteen tot steun op mijn handen. Op die manier belast ik mijn paard niet scheef.

Met zo'n klein plastic opstapje van 25 cm red ik dat niet.

Overigens ben ik eergisteren nog een keer zonder opgestapt, bij gebrek aan krukje op dat moment. Dat lukt echt nog wel maar ik merk dat ik mijn paard daar geen plezier mee doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:43

beantsje schreef:
Mindim schreef:

Hoeft niet; ik gebruik een ikea-keukentrapje
Afbeelding
Inderdaad zet ik een voet in de beugel maar die belast ik niet. ik zet af met mijn rechter voet en kom meteen tot steun op mijn handen. Op die manier belast ik mijn paard niet scheef.

Met zo'n klein plastic opstapje van 25 cm red ik dat niet.

Overigens ben ik eergisteren nog een keer zonder opgestapt, bij gebrek aan krukje op dat moment. Dat lukt echt nog wel maar ik merk dat ik mijn paard daar geen plezier mee doe.

Hoe groot is jouw tinker Beantsje?

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:46

Zo'n brug is helemaal makkelijk, wordt in Engeland ook veel gedaan trouwens. Ik vind dat als je met een krukje opstappen en ook al ga je dan in de beugel staan toch heel veel scheelt. Je hoeft dan niet helemaal aan je paard te gaan hangen om erop te stappen maar zwaait meteen je been erover, dat scheelt veel hoor! Zoals Beantsje ook al zei dus... Maar zonder in de beugel te staan is natuurlijk nog beter, maar niet voor iedereen weggelegd denk ik.... ik kan dat niet tenminste.....dan zou ik een aanloop moeten nemen denk ik.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:49

Mijn tinker is maar 1.55 dus met een beetje kruk kan ik mijn been er over leggen. Hij is heel braaf en heeft geleerd stil te staan naast de kruk, dat scheelt ook hoor.