dressuur voor het paard of paard voor dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 08:24

Ik discussier hier niet meer mee omdat ik, zoals eerder genoemd, te weinig verstand heb van topdressuur. Ik kwam mijn vraag op de proppen naar aanleiding van de dingen die ik om mij heen zag en hoorde en het was eigenlijk wat eenvoudiger bedoeld. Misschien had ik moeten praten over gymnastische oefeningen.
Daarnaast had ik moeite met de manier waarop een aantal mensen, die wel thuis zijn in de 'hogere' dressuur anderen neerhaalden en veroordeelden. Dat vind ik totaal onnodig en getuigen van een gebrek aan respekt voor mensen die een andere visie hebben.

Maar een ding moet mij wel van het hart (want ik lees het wel nog hoor)
Ik heb werkelijk respekt voor Mindfield. Vanwege haar reacties en vanwege datgene wat ze werkelijk kan laten zien
(ik heb met veel plezier in haar profiel gekeken)
Bovendien geeft ze een mooi en helder antwoord op de vraag die ik in het begin stelde.

Petje af.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:19

Moll schreef:
setteke schreef:
Dresseren, het woord heeft uitermate veel te maken met het woord dressuur, of is het het WERKwoord? Dus werk, dus de hele riedel wat dressuur (dresseren) dus inhoudt. Nogmaals je kan een hoop profiteren door je paard aan de hand te leren piafferen (poedel) en erna onder het zadel. Geef het beestje een naam, so what. Bij een paard werkt het, door herkenning en herhaling en beloning en natuurlijk gymnastisering!

En ik ga geen plaatjes af zitten kraken, over het gereden zijn. Maar ja, van iedereen zijn minder goede plaatjes te maken.

hoe kom u er bij dat wanneer je je paard aan de hand leerd piafferen dat dit poedel dressuur is? verklaar u eens nader hier in.
het dier de grond beginselen van de piaffe aan de hand leren is geen poedel dressuur, dit is een paard leren zonder dat de ruiter het dier in de weg zit, en zijn lichaam kan bewegen zonder neerwaardse druk van de ruiter.

mol

Moll, het zijn mijn woorden niet, poedel, circus etc. Alleen het wordt zo vaak aangehaald, dat ik er een punthoofd van krijg. Een 4 jarige kan al aanstalten maken tot de piaffe aan de hand en zal dit herkennen als er een ruiter opzit. Ik ben de laatste die zegt dat dit niet goed is. Daarom meen ik ook dat vele dingen door elkaar kunnen lopen en dan bedoel ik niet zozeer western en dressuur.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 05:52

Vele zien dribbelen aan voor, maar dat maakt het nog niet wat het behoort te zijn. Ken zo paarden die het uit zichzelf aanbieden zoals u omschrijft, maar er nog lang niet aan toe zijn. En niet eens gevraagt word, al lijkt het tegendeel.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 22:04

Goeiemorgen FS, ik hoop toch echt wel dat ik het verschil zie, tussen een dribbel en begin piaffe. Een 4 jarige is hier natuurlijk niet aan toe, onder de man, maar de aanleg kan al blijken aan de hand. En dit is, wanneer men dit wil ontwikkelen, zoniet dan niet.

FaberSmid

Re: dressuur voor het paard of paard voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 22:06

Goedemorgen, is het bij u geen avond?
Had in algemeenheid geschreven, niet tegen u persoonlijk?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 22:13

Ja, hoor goedenavond, maar ben gewend dat mensen de berichten pas lezen in de ochtend. Ik ben een nachtmens, dus begin nu pas.

Kadankovitch

Re: dressuur voor het paard of paard voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:24

Setteke, ben het met U eens: zowel wat de benaming betreft als de methode. Uiteindelijk komt het er toch op aan dat het dier de bedoeling begrijpt. Als dat aan de hand gemakkelijker gebeurd dan onder het zadel (en dat wil wel eens verschillen), dat is de eerste voor dat paard de meest aangewezen.
Overigens is de piaffe voor de vierjarige onder het zadel niet zo erg, als de intensiteit aan de leeftijd is aangepast. Ook dat is een kwestie van pragmatisch benaderen.