Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Moll schreef:weet u zeker dat gebied te willen gaan bezoeken met mij, ik nodig u hier in graag uit.
nombrado schreef:paard en ruiter gaan samen in balans
anders kan er nooit een verbinding zijn tussen het één en ander.
FaberSmid schreef:Als die nu eens hun verwarring konden wegnemen, door duidelijk te schrijven hoe die nu rijden zou dat helpen.
LB_ schreef:FaberSmid schreef:Als die nu eens hun verwarring konden wegnemen, door duidelijk te schrijven hoe die nu rijden zou dat helpen.
Ik begrijp dat je de verantwoordelijkheid voor jouw verwarring op het bordje van een ander tracht te schuiven. Ik ben misschien bereid nadere concrete toelichting te geven maar daartegenover verwacht ik gerichte inspanning en toewijding van jou (of wie dan ook) om het tot nu toe geschrevene te begrijpen. Zolang daarvan geen sprake is, schuif ik jouw bordje met al je verwarring erop met dezelfde vaart terug. Alsjeblieft.
LB_ schreef:Ik heb meer informatie in dit topic ingebracht dan een gemiddeld mens in een half jaar kan verhapstukken. Ik vind dat voldoende voor nu. Ik zie het ook niet als mijn taak om Een/De Handleiding te herschrijven zonder dat daar een marktconforme vergoeding tegenover staat. Wat bied je?
LB_ schreef:Ik heb meer informatie in dit topic ingebracht dan een gemiddeld mens in een half jaar kan verhapstukken. Ik vind dat voldoende voor nu. Ik zie het ook niet als mijn taak om Een/De Handleiding te herschrijven zonder dat daar een marktconforme vergoeding tegenover staat. Wat bied je?
LB_ schreef:Durchlässigkeit is niets anders dan dat het biologische systeem paard volledig vrij is om te functioneren conform het functioneel ontwerp, zoals dat op de tekentafel der natuur bedoeld is. Gangbare theorieën - klassiek en modern - kunnen alleen geloofwaardig zijn voor mensen die in de overtuiging leven dat het paard een onvolkomen schepping is en het biologische systeem van nature geen integriteit in zich heeft. Ik geloof daar niet (meer) in. Klassieke mechanica is i.m.o. niet van toepassing op biologische systemen. "The body as a whole is always synergistically involved in the actions of the peripheries." Met andere woorden: zodra je het paard als een compleet en integer biologisch totaalsysteem gaat beschouwen waarin de onderdelen met elkaar verweven zijn met subonderdelen die op zichzelf onafhankelijk én tegelijkertijd weer interdependent zijn, kun je op drie vingers natellen dat het fractioneel beïnvloeden, plaatsen en bewerken van een enkel onderdeel niet alleen de oorspronkelijke integriteit van het totale systeem vernietigt maar tevens een gebed zonder eind is, compensaties in gang zet als actieve overlevingsreacties van het systeem zelf, leidt tot beperkingen op de bewegingsruimte van de gewrichten en onherroepelijk op termijn tot schade. Kortom, het paard wordt gedwongen om disfunctioneel te gaan bewegen. De schade komt pas op termijn aan het licht. Klop je tegen die tijd weer bij professor aan, dan geeft hij niet thuis. Oliveira, Fillis, Baucher, Podhajsky, Neindorff, Steinbrecht, Plunivel, en noem maar op, zijn ook niet meer benaderbaar voor de garantieregeling.
Professor schreef:Citaat:Als een paard ergens "spanning" opbouwt, is alleen de ruiter de schuldige en niet het paard.
Een paard wat goed opgeleid en begeleid wordt, houdt zich al nergens vast.
Legt u dat eens uit?
modie schreef:"Als een ruiter het paard niet stoort in de mond, het paard op eigen benen laat lopen, in balans zit op het paard zodat het paard niet hoeft te compenseren, de achterhand de gelegenheid geeft op sterk en krachtig te worden", zal geen enkel paard spannen in het lijf.
Het zal eerder gemotiveerd worden om zijn lijf te gebruiken waarvoor het bedoeld is.
Citaat:Als een paard ergens "spanning" opbouwt, is alleen de ruiter de schuldige en niet het paard.
Een paard wat goed opgeleid en begeleid wordt, houdt zich al nergens vast.
Moll schreef:het frapante in dit verhaal is dat dit door groot meester Neindorff verkondigt is jaren lang, en dat juist de essentie is van de klassieke dressuur, echter wanneer dit gevraagt word, mag een weerstand biedende hand aanwezig zijn, een paard zal dit nooit aan bieden als dit niet eerst gevraagt word, de begeleiding van het paard hier in is hem niet in de weg zitten maar hem leiden naar de juiste houding voor een optimale benutting van zijn eigen lichaam, en hier in komt de onafhankelijke zit van de ruiter kijken.
Professor schreef:Halve ophoudingen vanuit een onafhakelijke zit, regelen de graad van verzameling, de hals en hoofdhouding controleren het tempo, en bereiden een nieuwe oefening voor.
Een halve ophouding is niets anders dan de energie die van achteren komt, en in de hand voelbaar is, weer terug te leiden naar de achterhand.
Door de halve ophouding opent het paard de mond, en kan deze direkt weer sluiten omdat de ruiter zo snel als een stroomstoot nageeft met de hand.
Dit is een gecontroleerd kauwen, en niet afkauwen en geen constant knabbelen op het bit.
Aangezien dat laatste een verkeerde vorm is van aanleuning.
Wanneer men dit niet inziet, en niet weet wat het is, dan moet men niet anderen opdwingen dat dit niet bestaat, en dat het allemaal heel anders is.
modie schreef:Citaat:
Als goede reitlehrer zou je toch mogen verwachten dat dit begrepen wordt?
Maar ik zal het in jip en janneke-taal nog eens proberen
"Als een ruiter het paard niet stoort in de mond, het paard op eigen benen laat lopen, in balans zit op het paard zodat het paard niet hoeft te compenseren, de achterhand de gelegenheid geeft op sterk en krachtig te worden", zal geen enkel paard spannen in het lijf.
Het zal eerder gemotiveerd worden om zijn lijf te gebruiken waarvoor het bedoeld is.
Nog even ter verduidelijking: niet storen in de mond, dus teugels los en het paard zelf de aanleuning laten nemen
nombrado schreef:Mindfields schreef:Suggereer je dat. Daarbij heeft niemand gezegd dat je door iets aan de voorkant te vragen, je ergens een knopje bekkenkanteling indrukt.
maar waarom moet ie dan aan de teugel enzo en nageven en dingen?