De juiste nageeflijkheid....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 19:59

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:00

paard en ruiter gaan samen in balans
anders kan er nooit een verbinding zijn tussen het één en ander.

FaberSmid

Re: De juiste nageeflijkheid....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:03

nombrado paard loopt in balans? Kunt u mij dat uitleggen?

LB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:04

Moll schreef:
weet u zeker dat gebied te willen gaan bezoeken met mij, ik nodig u hier in graag uit.

Als jij die verkenning als een waardig martial arts meester in zou kunnen gaan, zou dit een boeiende dialoog op kunnen leveren.
Maar je eerdere opmerking over hoe jij alles wat ik verder zou schrijven ging opvatten, doet mij besluiten geen energie te verspillen aan jou als gesprekspartner.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:07

nombrado schreef:
paard en ruiter gaan samen in balans
anders kan er nooit een verbinding zijn tussen het één en ander.

Dat schrijft u al vaker voor uw gevoel, maar het is geen paardentaal, het is zelfbedacht.
U haalt dingen door elkaar, en kunt met buitengewicht door een bocht, wat niemand kan.
Er zijn zoveel gaten in uw denken over het rijden en zoveel zelfbedachte dingen die u zelf bent gaan geloven dat het bijna ......... word.
Nageeflijkheid is er bij u dan theoretisch niet bij, aangezien het paard dan gereden dient te worden.
Uit een goede onafhankelijke zit, komen de hulpen beter over bij het paard. Een ruiter zit in balance, en het paard gaat in het rijkunsig evenwicht.
De ruiter kan met een goede zit met zijn paard meegaan.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:10

Lb uw inhoudelijke inbreng hier, is niet anders dan op fokt. Niks behoeven te missen zo te lezen, u bent niks veranderd en nog immer hetzelfde met uw schrijven.

Hoe geeft het paard dan nageeflijkheid en de rest cadeau?

Professor het zou slecht zijn als de ruiter met een foute zit tegen het paard in gaat, maar ook dat is geen vreemd beeld helaas.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 21-05-10 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:10

Professor schreef:
Dat schrijft u al vaker voor uw gevoel, maar het is geen paardentaal, het is zelfbedacht.

stel je nu voor dat we in paardentaal verder gaan?

hihihihihihi huhahahahah pwrrrrrr

LB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:31

FaberSmid schreef:
Als die nu eens hun verwarring konden wegnemen, door duidelijk te schrijven hoe die nu rijden zou dat helpen.

Ik begrijp dat je de verantwoordelijkheid voor jouw verwarring op het bordje van een ander tracht te schuiven. Ik ben misschien bereid nadere concrete toelichting te geven maar daartegenover verwacht ik gerichte inspanning en toewijding van jou (of wie dan ook) om het tot nu toe geschrevene te begrijpen. Zolang daarvan geen sprake is, schuif ik jouw bordje met al je verwarring erop met dezelfde vaart terug. Alsjeblieft. :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:38

hoe breng je een goed informatief topic om zeep!!!

Ga jullie schamen met jullie geblaat en gebral........

NIEMAND hier heeft de wijsheid in pacht, iedereen doet wat in diens vermogen ligt...... als de mensen die hier nu posten die wijsheid wel in pacht hadden gehad, dan hadden ze geen tijd om op een internetforum te brallen over hoe goed ze zijn, en hoeveel ze weten........ want dan hadden ze volgeboekt gezeten met trainingen en wedstrijden......

ben er een beetje zat van, dat leerzame topics zoals dit overgenomen worden door de "kijk mij op papier" mensen!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:45

LB_ schreef:
FaberSmid schreef:
Als die nu eens hun verwarring konden wegnemen, door duidelijk te schrijven hoe die nu rijden zou dat helpen.

Ik begrijp dat je de verantwoordelijkheid voor jouw verwarring op het bordje van een ander tracht te schuiven. Ik ben misschien bereid nadere concrete toelichting te geven maar daartegenover verwacht ik gerichte inspanning en toewijding van jou (of wie dan ook) om het tot nu toe geschrevene te begrijpen. Zolang daarvan geen sprake is, schuif ik jouw bordje met al je verwarring erop met dezelfde vaart terug. Alsjeblieft. :D

daarin tegen kan u ook zo zijn als de gene hier in het topic, beschrijven waar u op doelt en hoe er gereden zou moeten worden volgens u inzicht, echter lijkt het dat u daar in niet wil toegeven aan de onzekerheid, of het al om word geacsepteerd, echter als u zo overtuigt bent van het geen wat u predekt, spreek u uit, want dan alleen kan er een discussie op gang komen omtrent u denk wijze en rijwijze anders is het eenzijdig verkeer, zoals nu het geval is van u kant naar ons toe.

LB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:51

Ik heb meer informatie in dit topic ingebracht dan een gemiddeld mens in een half jaar kan verhapstukken. Ik vind dat voldoende voor nu. Ik zie het ook niet als mijn taak om Een/De Handleiding te herschrijven zonder dat daar een marktconforme vergoeding tegenover staat. Wat bied je?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:57

LB_ schreef:
Ik heb meer informatie in dit topic ingebracht dan een gemiddeld mens in een half jaar kan verhapstukken. Ik vind dat voldoende voor nu. Ik zie het ook niet als mijn taak om Een/De Handleiding te herschrijven zonder dat daar een marktconforme vergoeding tegenover staat. Wat bied je?

sorry maar dit is werkelijk lachwekkend, u heeft niks rijtechnisch onderbouwt van uw kant uit, als u dat wel vind kunt u daar de linkjes even van plaatsen want dan is het niet echt van dien omvatting dat u nu doet willen lijken.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:59

LB_ schreef:

Een beetje op uw plaats verblijven zou u niet misstaan. Excuses maar uw schrijven ervaar ik nog niet een klein beetje leerzaam. Maar dat zal dan vast en zeker aan mij doen liggen? Wat betreft uw opmerking over de handleiding, is uiterst beledigend tegen vele, waar u nooit en te nimmer tegen op kan. Alles draait om geld, bewijst u wederom.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:15

LB_ schreef:
Durchlässigkeit is niets anders dan dat het biologische systeem paard volledig vrij is om te functioneren conform het functioneel ontwerp, zoals dat op de tekentafel der natuur bedoeld is. Gangbare theorieën - klassiek en modern - kunnen alleen geloofwaardig zijn voor mensen die in de overtuiging leven dat het paard een onvolkomen schepping is en het biologische systeem van nature geen integriteit in zich heeft. Ik geloof daar niet (meer) in. Klassieke mechanica is i.m.o. niet van toepassing op biologische systemen. "The body as a whole is always synergistically involved in the actions of the peripheries." Met andere woorden: zodra je het paard als een compleet en integer biologisch totaalsysteem gaat beschouwen waarin de onderdelen met elkaar verweven zijn met subonderdelen die op zichzelf onafhankelijk én tegelijkertijd weer interdependent zijn, kun je op drie vingers natellen dat het fractioneel beïnvloeden, plaatsen en bewerken van een enkel onderdeel niet alleen de oorspronkelijke integriteit van het totale systeem vernietigt maar tevens een gebed zonder eind is, compensaties in gang zet als actieve overlevingsreacties van het systeem zelf, leidt tot beperkingen op de bewegingsruimte van de gewrichten en onherroepelijk op termijn tot schade. Kortom, het paard wordt gedwongen om disfunctioneel te gaan bewegen. De schade komt pas op termijn aan het licht. Klop je tegen die tijd weer bij professor aan, dan geeft hij niet thuis. Oliveira, Fillis, Baucher, Podhajsky, Neindorff, Steinbrecht, Plunivel, en noem maar op, zijn ook niet meer benaderbaar voor de garantieregeling.

Dit is heel duidelijk omschreven *D

Indien een paard als één geheel wordt gezien en gevoeld, zijn "halve ophoudingen", vasthouden, vastzetten, spanning etc niet meer van toepassing in het paardenlijf ;)

Niet alleen heel duidelijk beschreven, maar ook nog eens "de spijker op zijn kop" :j

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:31

Professor schreef:
Citaat:
Als een paard ergens "spanning" opbouwt, is alleen de ruiter de schuldige en niet het paard.
Een paard wat goed opgeleid en begeleid wordt, houdt zich al nergens vast.

Legt u dat eens uit?

Als goede reitlehrer zou je toch mogen verwachten dat dit begrepen wordt?

Maar ik zal het in jip en janneke-taal nog eens proberen

"Als een ruiter het paard niet stoort in de mond, het paard op eigen benen laat lopen, in balans zit op het paard zodat het paard niet hoeft te compenseren, de achterhand de gelegenheid geeft op sterk en krachtig te worden", zal geen enkel paard spannen in het lijf.
Het zal eerder gemotiveerd worden om zijn lijf te gebruiken waarvoor het bedoeld is.

Nog even ter verduidelijking: niet storen in de mond, dus teugels los en het paard zelf de aanleuning laten nemen

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:35

modie schreef:
"Als een ruiter het paard niet stoort in de mond, het paard op eigen benen laat lopen, in balans zit op het paard zodat het paard niet hoeft te compenseren, de achterhand de gelegenheid geeft op sterk en krachtig te worden", zal geen enkel paard spannen in het lijf.
Het zal eerder gemotiveerd worden om zijn lijf te gebruiken waarvoor het bedoeld is.

Nu heeft u nog niet beantwoord wat er gevraagd werd.

Citaat:
Als een paard ergens "spanning" opbouwt, is alleen de ruiter de schuldige en niet het paard.
Een paard wat goed opgeleid en begeleid wordt, houdt zich al nergens vast.

Legt u dat een uit?
En niet in jip en janneke taal die ken ik niet.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:40

het frapante in dit verhaal is dat dit door groot meester Neindorff verkondigt is jaren lang, en dat juist de essentie is van de klassieke dressuur, echter wanneer dit gevraagt word, mag een weerstand biedende hand aanwezig zijn, een paard zal dit nooit aan bieden als dit niet eerst gevraagt word, de begeleiding van het paard hier in is hem niet in de weg zitten maar hem leiden naar de juiste houding voor een optimale benutting van zijn eigen lichaam, en hier in komt de onafhankelijke zit van de ruiter kijken.

Dusa

Heel leuk en aardig, natuurlijk is een paard 1 geheel, en moet in zijn totaliteit gezien worden en aan het werk zijn.
Alleen hier komt een addertje om de hoek, de meeste paarden zijn niet zo ideaal gebouwd zodat er punten zijn die extra aandacht nodig hebben om hem het werk wat wij vragen te kunnen laten doen.
In de vrije natuur kunnen paarden zich zelf redden, maar het werk wat wij van de paarden vragen is niet natuurlijk, het zijn bewegingsvormen van paarden in vrijheid die verder uitgewerkt zijn tot een langduriger en geperfectioneerde rijvorm onder de ruiter.
Laatst bijgewerkt door Dusa op 21-05-10 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Halve ophoudingen vanuit een onafhakelijke zit, regelen de graad van verzameling, de hals en hoofdhouding controleren het tempo, en bereiden een nieuwe oefening voor.
Een halve ophouding is niets anders dan de energie die van achteren komt, en in de hand voelbaar is, weer terug te leiden naar de achterhand.
Door de halve ophouding opent het paard de mond, en kan deze direkt weer sluiten omdat de ruiter zo snel als een stroomstoot nageeft met de hand.
Dit is een gecontroleerd kauwen, en niet afkauwen en geen constant knabbelen op het bit.
Aangezien dat laatste een verkeerde vorm is van aanleuning.
Wanneer men dit niet inziet, en niet weet wat het is, dan moet men niet anderen opdwingen dat dit niet bestaat, en dat het allemaal heel anders is.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:45

Moll schreef:
het frapante in dit verhaal is dat dit door groot meester Neindorff verkondigt is jaren lang, en dat juist de essentie is van de klassieke dressuur, echter wanneer dit gevraagt word, mag een weerstand biedende hand aanwezig zijn, een paard zal dit nooit aan bieden als dit niet eerst gevraagt word, de begeleiding van het paard hier in is hem niet in de weg zitten maar hem leiden naar de juiste houding voor een optimale benutting van zijn eigen lichaam, en hier in komt de onafhankelijke zit van de ruiter kijken.

Prachtig, dat LB het zo goed verwoord heeft ;)

Maar de "weerstand-biedende" hand? Toch een "foutje" van de ruiter ;) want het paard zal ergens weerstand hebben geboden door een ruiterhulp :+

En zonder onafhankelijke zit, zal geen ruiter het paard goed kunnen begeleiden.
En zonder gevoel zal geen ruiter het paard kunnen begrijpen en aanvoelen.

En zoals Treffers en van Loon al heel goed hebben verwoord: als een paard goed begeleid wordt, zal het paard antwoorden met ontspanning en "medewerking"

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:51

Professor schreef:
Halve ophoudingen vanuit een onafhakelijke zit, regelen de graad van verzameling, de hals en hoofdhouding controleren het tempo, en bereiden een nieuwe oefening voor.
Een halve ophouding is niets anders dan de energie die van achteren komt, en in de hand voelbaar is, weer terug te leiden naar de achterhand.
Door de halve ophouding opent het paard de mond, en kan deze direkt weer sluiten omdat de ruiter zo snel als een stroomstoot nageeft met de hand.
Dit is een gecontroleerd kauwen, en niet afkauwen en geen constant knabbelen op het bit.
Aangezien dat laatste een verkeerde vorm is van aanleuning.
Wanneer men dit niet inziet, en niet weet wat het is, dan moet men niet anderen opdwingen dat dit niet bestaat, en dat het allemaal heel anders is.

Prof, kunnen wij als ruiter voor het paard controleren waar hoofd en hals moet zijn?

Hoofd en hals is de "balanceerstok" bij uitstek voor het paard.
IK persoonlijk, denk dat een paard heel goed weet, waar hoofd en hals moeten zijn om in balans te kunnen gaan.

Mits goed begeleid natuurlijk, dat spreekt voor zich.
Maar controleren?

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:54

modie schreef:
Citaat:

Als goede reitlehrer zou je toch mogen verwachten dat dit begrepen wordt?

Maar ik zal het in jip en janneke-taal nog eens proberen

Nog even ter verduidelijking: niet storen in de mond, dus teugels los en het paard zelf de aanleuning laten nemen

Ten eerste is het lijf van het paard dus niet bedoeld om door een mens gereden te worden, dat hebben wij mensen ervan gemaakt.
En in de vrije natuur zal een paard ook niet zelf in aanleuning gaan lopen, waar zou hij dat voor doen?
Wij verwachten van het paard dat hij loopt zoals wij wensen dat hij gaat lopen.
Dat is gewoon een feit, dus ga nu niet zeggen dat het paard de nageeflijkheid uit zichzelf ons aanbiedt, wij willen dat, alleen zal de handelswijze per ruiter of paard wisselend zijn.
Het is gewoon een illusie dat wij het paard in vrijheid voor ons laten werken, we hebben er al eeuwn een werkdier ten behoeve voor ons van gemaakt.
En wanneer men dit niet wilt, dan moet men zijn paard maar gewoon in de vrije natuur zetten.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:09

nombrado schreef:
Mindfields schreef:
Suggereer je dat. Daarbij heeft niemand gezegd dat je door iets aan de voorkant te vragen, je ergens een knopje bekkenkanteling indrukt.

maar waarom moet ie dan aan de teugel enzo en nageven en dingen?

Tjongejonge Mayke, we kennen elkaar al een tijdje, maar je blijft me verbazen met dit soort vragen.

Waarom rij jij je paard aan de teugel, waarom heb jij er een stang en trens in, waarom zit jij er ueberhaupt nog op als je dit soort vragen blijft stellen?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:19

Persoonlijk, vind ik Mindfields, dat zulke antwoorden niet kunnen ;(

Zoals ik meerdere berichten van je heb gelezen, waarin je schrijft dat de verbinding van voor zo licht mogelijk moet zijn, verwondert dit antwoord me wel.

Teugelhulpen zijn voor de onervaren ruiter 8-) zodra een ruiter verder in zijn eigen opleiding is, kunnen zit en been het heel goed af, zonder die teugelhulpen.

Want wat voegt een teugelhulp nu toe? Volgens mij, heel vaak alleen maar verstoring van de balans van het paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:22

Persoonlijk vind ik dat Mindfields niet eens moet reageren nu..........

gewoonweg omdat zij veel beter is dan dit gezever!

Mindfields moet net als ik en elke andere bokker met enige praktische kennis gewoon weg blijven uit topics die zoals deze verlopen..........

niet eens de moeite meer nemen, niet eens de energie in stoppen........... gaan jullie lekker op elkaar inhakken met agressieve deodorant op........ en dan gaan Mindfields en ik wel gewoon bokkers proberen te helpen hier en daar :)