Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 18:45

Paardentango schreef:
Overigens vind ik het plaatsen van foto's van anderen altijd een beetje zo,zo. Wat mij betreft een grensje te ver. Het gaat er niet om kwaad te spreken over anderen, het gaat over een methode van rijden ofwel het gedrag van iemand.
Het is precies war Marcel ook zegt, een keer een moment in je training hebben waarbij je nèt iets te ver gaat, o.k. Met paarden is het niet altijd roze wolkjes zien, en soms moet je gewoon even iets uitleggen. So what. Vrij veel foto's tonen net die momenten, nou vis ik ze er wel tussen uit maar dan vind ik het toch een beetje ongepast. Riloolpolitiek, en daar heb ik PT een pokkehekel aan. Over wie het ook gaat hoor.

helemaal mee eens :)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 18:48

Zie je wel, we liggen niet eens zo héél ver uit elkaar. :n *D

Blijf alleen wel altijd redelijk vind ik, hoe moeilijk dat soms ook is. Streef er op zijn minst naar, naar fatsoenlijk blijven.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 18:56

Paardentango schreef:
Zit wat in Clarence, dat kan ik wel begrijpen. Maar plaats dan plaatjes waar ècht wat op te zien is. Geldt niet alleen voor jou trouwens hoor. Die Fries en Hr. Janssen te paard snap ik ook niet.

En omdat er ook nog eens verschillende interpretaties zijn van Roll kur en Laag Diep en Rond, wat wel in elkaars verlengde ligt maar waar een duidelijk verschil in kàn zijn.
Voor de meeste mensen is het moeilijk te zien, voor een deel van die mensen heel duidelijk.
Kijk maar eens goed naar de foto;s vn Hr. Gal en zijn ega (hoe is 't toch mogelijk maar goed) Hr. Minderhoud (van mijn eiland, paar dorpen verderop).

O, jeetje Clarence, en ik heb ook zo'n hekel aan quoten. Ben ik nu dan een ouwe zeurpiet? Vast wel.

Jij vindt dus dat op het plaatje van Ed en Hap geen RK te zien is, maar Marcel vindt van wel. Geen wonder dat het moeilijk discussiëren is hier.
Ach, quoten is niet zo moeilijk hoor. Gewoon stuk tekst aanstrepen en dan op de quote knop drukken. Heel makkelijk eigenlijk.

Wat betreft de foto van Sjef: dat vind ik ook heel erg meevallen. Sommige mensen zullen zeuren over de doorgeslagen stang, maar dat gaat mij een beetje te ver.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:13

Nee. :n

Wat het quoten betreft. Grinnik, ja dank je. Maar ik vind het zelf een beetje rottig lezen, ik kan scrollen. :j
Maar wat betreft Roll kur, nee sorry, maar dan heeft Marcel het niet goed. Dat is niet wat er bedoeld wordt met Roll kur en hyperflectie. De plaatjes van Hr. Gal en Minderhoud zijn wel doorpakken, en daar zou je best ook wat over kunnen zeggen, maar dat vind ik heel vergezocht. Maar zo te zien geen Roll kur, geen van beide. Daar gaat dit topic over.

Roll Kur en LDR gaan een stuk dieper en flexen blijft ellangang, nou ja behoorlijk lang doorgaan. Daar ligt het probleem.
Langzaamaan begin ik wel een beetje te begrijpen dat als mensen dit zien en denken dat het Roll kur is denken och dat valt wel mee.

Trouwens de slofteutels, à la Minderhoud is wéér wat anders.

Je hebt ook gelijk hoor, je kunt ook zeuren over van alles, en dan kom je op dat vergrootglas. Dat is dan ook letterlijk gezeur. Het onderscheid daarin is wèl belangrijk. Maar daar gaat het ècht niet over.
Roll kur, kijk maar eens op bv http://www.horsesforlife.com daar staat het objectiever uitgelegd.
Dat gaat een stuk dieper en vele, vele malen verder, daar gaat het nu internationaal over.

Volgens mij ook een héle terechte discussie, beetje laat alleen vind ik.

Kijk zelf maar: Dàt is LDR ! :oo
http://horsesforlife.com/Volume47EnoughIsEnough

http://horsesforlife.com/content/view/1569/1347/

Wie d'r op zitten dat maakt niet uit, het gaat om de paarden. En de vele naabootsers ervan.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 06-02-10 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:21

Paardentango schreef:
Ja, alleen wat een r..k... *censuur* ik vind de man niet zo aantrekkelijk zeg maar, maar verder niks mis mee.
Slaat ook nergen op om zo'n plaatje te plaatsen, waarom? Om aan te tonen dat Dhr. Janssen iets verkeerds doet? Ik zie hier niks fouts aan. Ga me er echt steeds meer aan ergeren, ik snap Jasmijn78 steeds beter, en jou bijna ook KiWiKo. Onze internationale amazone !
(Geintje :D )
Je moet het niet persoonlijk nemen allemaal! Want ik weet zeker dat het zo ook niet bedoeld is. En ik begrijp Jasmijn nog steeds niet wat betreft dat er door een vergrootglas naar de dressuur gekeken wordt, want dat is niet zo. Het is een onderdeel dat niet deugt, niet de hele dressuur op zich. Als wij paarden open en bloot zouden gaan barreren op concours, en het onze leerlingen zouden leren, dan breekt ook de pleuris uit. Dan kan ik wel zeggen dat de springsport onder een vergrootglas ligt, maar dat is natuurlijk niet zo. Het is dan een onderdeel daar van.
Ken je Tijl Uylenspiegel? Die zei altijd ; Ze moeten mij altijd hebben, maar ik maak het er ook wel naar. Zoiets dus.
Paardentango schreef:
Wat het quoten betreft. Grinnik, ja dank je. Maar ik vind het zelf een beetje rottig lezen, ik kan scrollen.
Maar wat betreft Roll kur, nee sorry, maar dan heeft Marcel het niet goed. Dat is niet wat er bedoeld wordt met Roll kur en hyperflectie. De plaatjes van Hr. Gal en Minderhoud zijn wel doorpakken, en daar zou je best ook wat over kunnen zeggen, maar dat vind ik heel vergezocht. Maar zo te zien geen Roll kur, geen van beide. Daar gaat dit topic over.
Zal ik je eens laten schrikken? Als je de reglementen er op naleest van de FEI, dan is achter de loodlijn rijden zelfs verboden! Pak de reglementen maar, dan zal je dat zien. Maar al heel, heel lang wordt het gedoogd, en nu zijn ze zover dat er instructie's uitgaan naar alle stewards en officials dat deze regel weer uit het stof moet worden gehaald, en weer strikt moet worden nageleefd. Binnen afzienbarende tijd zal je daar ook de eerste tekenen van zien op concoursen. En dat geldt voor zowel dressuur als springen! Wist je dat uberhaupt?
Laatst bijgewerkt door Springert op 06-02-10 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:24

Persoonlijk nemen ?
Wàt 'allemaal'.

Deed die ook niet aan boogschieten die Tijl Uylenspiegel... geinig.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 06-02-10 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:28

MarcelDufour schreef:
@Professor
Sjef is wel een slimpie, haha, want hij zorgt wel dat er van hem geen foto's zijn zoals al die andere 'rollkur' foto's.

Die zijn er wel, maar verdwijnen sneller dan geplaatst kunnen worden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:33

KiWiKo schreef:
de Anky en Sjef willen zich helemaal niet mengen in dit gepeupel........... Wat kan hun het nou schelen wat een stel bokkers vinden van hun methode :D :D vegen ze echt de billen mee af :)

Bull, maar u beschikt niet over de het schriftelijk schrijven van USA, Duitsland en Nederland. frappant dat er steeds persberichten verschijnen, na navraag en dan ineens Nederland geen thuis meer geeft.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:35

Paardentango,

Ik ken HorsesforLife wel. Mij iets te duur, maar de gratis artikelen zijn vaak best interessant. Ik vind het wel grappig dat je dat tijdschrift aanhaalt, want zij propageren volgens mij toch een houding waarin het paard nooit achter de loodlijn gaat. Dat brengt mij op het volgende punt, hetzelfde als Marcel's, want volgens de regeltjes moet een paard toch echt voor of op de loodlijn gaan/lopen. Niet dat het uitmaakt, maar het maakt je mening wel interessant. Aan de ene kant maak ik uit berichten op dat je tegen rollkur bent, maar aan de andere kant ben je voor wat HFL propageert.
Ik begrijp beiden als totaal tegenstrijdig. Daarom heb ik ook moeite om het allemaal te snappen, maar ik krijg meer en meer het idee dat dat aan mij ligt. :?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:35

Paardentango schreef:
Persoonlijk nemen ?
Wàt 'allemaal'.
Deed die ook niet aan boogschieten die Tijl Uylenspiegel... geinig. Met de appel op het hoofd.

Nee...hahaha...dat was Wilhelm Tell...Tijl was een soort Dik Trom.
Tijl Uilenspiegel is een personage uit Nederlands-Duitse folklore, die in Vlaanderen legendarisch werd als de held in Charles de Costers roman. Volgens de legende was Uilenspiegel een deugniet die vrij als een vogel in de zestiende eeuw door de Nederlanden en Duitsland (daar bekend als Till Eulenspiegel) trok en iedereen voor de gek hield met zijn streken.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:38

Zal ik jou eens laten schrikken, die regel is al een tijdje gewijzigd. Op of àchter de loodlijn. Dank zijn Janssen,met dubbel s
Een van de redenen om te zeggen en nou is het genoeg !

Wis je dàt uberhaupt, ja maak je geen zorgen, ik doe mijn huiswerk best heel aardig al zeg ik het zelf. Zo niet dan kon ik beter :x

Het verbaast me dat je dat niet weet?
Wat ik ook een moeizame vergelijking vind is springen en dressuur, die staan volgens mij los van elkaar. Anders weet ik nog wel wat lelijke bitten uit bv de draf sport (=geen sport maar goed) en vele andere disciplines.

Grinnik, Marcel klopt, vergissing, daarom de appel ook maar gauw van het hoofd geschoten en aan de paarden gevoerd. :+

Even een waarschuwing : Zeg niet dat ik iets propageer ja, want dat is iemands eigen conclusie. Niet de mijne.
Maar als je het ergens over hebt, weet dan wèl waar je ongeveer over spreekt.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 06-02-10 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:42

Citaat:
Zal ik jou eens laten schrikken, die regel is al een tijdje gewijzigd. Op of àchter de loodlijn. Dank zijn Janssen,met dubbel s

Oh ja? Waar staat dat?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:42

clarence schreef:
Paardentango,
Ik ken HorsesforLife wel. Mij iets te duur, maar de gratis artikelen zijn vaak best interessant. Ik vind het wel grappig dat je dat tijdschrift aanhaalt, want zij propageren volgens mij toch een houding waarin het paard nooit achter de loodlijn gaat. Dat brengt mij op het volgende punt, hetzelfde als Marcel's, want volgens de regeltjes moet een paard toch echt voor of op de loodlijn gaan/lopen. Niet dat het uitmaakt, maar het maakt je mening wel interessant. Aan de ene kant maak ik uit berichten op dat je tegen rollkur bent, maar aan de andere kant ben je voor wat HFL propageert.
Ik begrijp beiden als totaal tegenstrijdig. Daarom heb ik ook moeite om het allemaal te snappen, maar ik krijg meer en meer het idee dat dat aan mij ligt. :?

Volgens mij komt dat omdat degenen die hierover zo discussieren, niet eens weten dat het volgens de reglementen niet eens toegestaan is! Eigenlijk zou iedere ruiter verplicht een examen over de reglementen moeten doen voordat hij/zij aan wedstrijden mee gaat doen. Dan kunnen ze nooit zeggen dat ze het niet wisten. raar eigenlijk dat dat niet hoeft, bedenk ik me ineens.

Jannepauli

Re: Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:43

Tja.. ik vrees dat het net zo'n mystificatie is als denken dat Tijl U. aan boogschieten deed...

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:46

Laatst bijgewerkt door Paardentango op 06-02-10 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:47

Paardentango schreef:
Zal ik jou eens laten schrikken, die regel is al een tijdje gewijzigd. Op of àchter de loodlijn. Dankzij Janssen,met dubbel s Een van de redenen om te zeggen en nou is het genoeg !

Dit heb je echt helemaal fout!! Volgens de reglementen van de FEI is achter de loodlijn verboden!! Echt iets beter je huiswerk doen, zoals je zelf zegt. Als je ook goed die Anti-petitie leest (die met al die beroemde namen) dan zal je lezen dat ze er voor pleiten om de regels niet te veranderen, maar strikt na te leven! Omdat het al verboden is, hoeft er aan de reglementen dus niets te wijzigen.
Wist je ook dat ieder nationaal reglement onderhavig is aan dat van de FEI? Net als de europese wet boven de Nederlandse gaat.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:51

Nou zeg PT.. je werpt een nieuwe stelling op en als je dan gevraagd wordt is het toedeledokie..? :?
Ik zou bijna denken dat je dan maar gewoon wat roept.

Op één punt wil ik wel nageven en dat is het bedenkelijke feit dat de huidige jury-leden méér dan mij persoonlijk lief is, het achter de loodlijn lopen lijken te tolereren en niet lijken te zien.. dát vind ik de bijl aan de wortel van de boom slaan. Maar mij is niks bekend van een wijziging in de regels zoals genoemd door PT.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:55

Jannepauli schreef:
Nou zeg PT.. je werpt een nieuwe stelling op en als je dan gevraagd wordt is het toedeledokie..? :?
Ik zou bijna denken dat je dan maar gewoon wat roept.
Op één punt wil ik wel nageven en dat is het bedenkelijke feit dat de huidige jury-leden méér dan mij persoonlijk lief is, het achter de loodlijn lopen lijken te tolereren en niet lijken te zien.. dát vind ik de bijl aan de wortel van de boom slaan. Maar mij is niks bekend van een wijziging in de regels zoals genoemd door PT.

En weet je hoe het komt dat jij dat niet weet?
Omdat het ook niet zo is!! :+

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:03

Paardentango schreef:
Een van de redenen om te zeggen en nou is het genoeg !

Wis je dàt uberhaupt, ja maak je geen zorgen, ik doe mijn huiswerk best heel aardig al zeg ik het zelf. Zo niet dan kon ik beter :x

Het verbaast me dat je dat niet weet?
Wat ik ook een moeizame vergelijking vind is springen en dressuur, die staan volgens mij los van elkaar. Anders weet ik nog wel wat lelijke bitten uit bv de draf sport (=geen sport maar goed) en vele andere disciplines.

Grinnik, Marcel klopt, vergissing, daarom de appel ook maar gauw van het hoofd geschoten en aan de paarden gevoerd. :+

Even een waarschuwing : Zeg niet dat ik iets propageer ja, want dat is iemands eigen conclusie. Niet de mijne.
Maar als je het ergens over hebt, weet dan wèl waar je ongeveer over spreekt.

Hier weet ik dus weer niet of je nou boos op mij bent of op Marcel. Heel onduidelijk.

Zoals Marcel al zei, achter de loodlijn is nog steeds verboden. Op de loodlijn mag nu wel, maar volgens mij alleen maar in piaffe.

Verder heb ik ook nooit gezegd dat jij iets propageert. Je reageert zo snel dat je duidelijk niet goed leest. Een ander voordeel van quoten is dat je dan nogmaals ziet wat iemand geschreven heeft zodat je je dus niet hoeft te irriteren aan dingen die een ander nooit heeft geschreven.

Je kan het eens zijn met met iemand's propaganda zonder dat je het zelf propageert. Leuk he.

Nogmaals, ik heb totaal geen idee waar ik over spreek, maar ik krijg het sterke vermoeden dat ik niet de enige ben voor wie dat geldt.

Finally, ik vind dat je je echt veel te druk maakt om niets. Ik zeg gewoon dat ik je mening interessant vind omdat ik je gedachtenstromen niet kan volgen. Dat ligt waarschijnlijk niet aan jou, maar aan mij. Maar ja, als je boos word, dan ga ik ook daar natuurlijk aan twijfelen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:05

Als is het op het plaatje van HP en EG nog net niet de Rollkür.... goed voor het aanhechtings-punt nek/atlas is het ook niet ;(

Dit stelt Horst Weiller in zijn onderzoek, een aantal jaar geleden.
Misschien dat het "knikje" iedereen bekend is?

Maar dat is weer een beetje off-topic.
Het verbaast mij, dat mensen hun tolerantie-grens "verleggen" :+ en vaak steeds meer "zaken" in het huidige paardrijden lijken te accepteren.

En dat is mede, volgens mij, ook een reden "waarom de dressuur-sport onder een vergrootglas ligt.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:08

clarence schreef:
Hier weet ik dus weer niet of je nou boos op mij bent of op Marcel. Heel onduidelijk.

Op mij was ze zeker niet boos, omdat ik niks heb geschreven dat haar boos zou kunnen maken.
Maar ik denk ook dat ze niet boos was, maar dat dat misschien zo leek. Maar nu spreek ik namens haar, en dat kan helemaal niet!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:11

clarence schreef:
[Wat betreft de foto van Sjef: dat vind ik ook heel erg meevallen. Sommige mensen zullen zeuren over de doorgeslagen stang, maar dat gaat mij een beetje te ver.

een stang kan alleen maar doorslaan als de kinketting erg los zit :)

de kinketting houd de stang tegen op een gegeven moment :D ik voor een zie liever een doorgeslagen stang dan een zover aangetrokken dat die niet verder kan :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:13

modie schreef:
Het verbaast mij, dat mensen hun tolerantie-grens "verleggen" :+ en vaak steeds meer "zaken" in het huidige paardrijden lijken te accepteren.
En dat is mede, volgens mij, ook een reden "waarom de dressuur-sport onder een vergrootglas ligt.

Maar de hoofdreden zijn de beleidsbepalers die niet eens hun eigen regels naleven. Dat komt ook vaak omdat er stewards toezicht houden die eigenlijk niks durven zeggen tegen die 'topruiters'. Ze moeten mij maar een tijdje aanstellen want ik heb geen ontzag voor heilige huisjes, en ze kennen me, dus weten ze dat ook. Ik neem ook op concours, nooit een blad voor mijn mond. Als ze iets doen wat niet toegestaan is krijgen ze een startverbod aan hun witte broek. Wie ze ook zijn! Dat is weer het voordeel als je op gelijke voet staat met die gasten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:14

FaberSmid schreef:
KiWiKo schreef:
de Anky en Sjef willen zich helemaal niet mengen in dit gepeupel........... Wat kan hun het nou schelen wat een stel bokkers vinden van hun methode :D :D vegen ze echt de billen mee af :)

Bull, maar u beschikt niet over de het schriftelijk schrijven van USA, Duitsland en Nederland. frappant dat er steeds persberichten verschijnen, na navraag en dan ineens Nederland geen thuis meer geeft.

huh?????? wil je je verduidelijken graag, want ik snap niet wat je hier mee bedoeld :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:16

achter de loodlijn is verboden tijdens de proef neem ik aan....zou toch niet moeilijk zijn deze regel ook toe te passen geldend voor het hele wedstrijd terrein....dan is de rollkur daar(op het losrijd terrein) tenminste ook verboden....want dat is ook achter de loodlijn.

Of denk ik nu te simpel?

Dan nog het probleem thuis...de thuis rollkur...dit lijkt mij heel moeilijk aan te pakken..