waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:21

Weetje, dit is eigenlijk een onbenullige discussie in mijn ogen..

Het verschilt per mens.. een kind kan op zijn 5e beginnen met paardrijden, of eerder, en kan veel ervaring opgedaan hebben waar ze daarna begint met D pony's in te rijden.. Perfect toch? Daarna de paarden, en zo krijg je een goed iemand voor het opleiding van paarden..

Daarbij kan een volwassene snel bang zijn, en niet streng durven te zijn, omdat zij toch meer risico's zien overal in..

Maar het kan natuurlijk ook andersom, een volwassene kan een situatie goed analyseren etc.. en een kind soms weer niet..

Denk dat het helemaal aan de persoon ligt.. Hoe ervaren ben je ? hoeveel gevoel heb je voor de paardensport..

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:41

lalunamyo schreef:

Wat is dat een onbenullige reactie in mijn ogen...

Als je het een onbenullige discussie vind, waarom lees en reageer je hier dan in hemelsnaam? :(:)

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:44

onbenullig is niet het goede woord inderdaad..

Het is gewoon een discussie waar veel dingen van afhangen

een standpunt van dat alleen een ouder iemand of juist alleen een jonger iemand het beter of net zo goed zou kunnen
hangt van zoveel meer dingen af dan leeftijd..

Maar ik heb al stuk terug gelezen en zie dat er allang over gepraat is over de verschillende factoren :)

dus het was inderdaad een beetje een snelle onbenullige reactie :=

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 20:56

lalunamyo schreef:

..

soms vraag ik me af waarom mensen dan uberhaupt reageren :?

Ayasha
Blogger

Re: waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:45

Ik ook, want had je gelezen dan had je gezien dat ze het al verklaart had ;) Dus IMO is jouw reactie hier overbodig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:58

Het zou idd fijn zijn als mensen het hele topic eens doorlezen alvorend lukraak een opmerking neer te kwakken die al eerder uitvoerig besproken is. Toont in mijn ogen ook van een stuk respect naar de overige posters toe.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 00:56

Cassidy schreef:
Hoeveel kinderen zullen procentueel andere kinderen moeten gaan opvoeden? Statistisch gezien zijn dat er maar heel weinig, dus het resultaat is vertekend.

Voorbeeld: Een kind voedt een ander kind op. Dit gaat goed: 100% resultaat, maar dat is nog geen reden om het dan maar als richtlijn te nemen.

en toch brengen mensen nog steeds hun veulen nar de opfok om daar met andere veulens vandezelfde leeftijd op te groeien tot ca 3 jaar....
en dat vindt een ieder dan wel weer normaal....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:30

De ideale opfok voor een veulen is in een grote kudde op een groot stuk land, met een hengst, en merries van allerlei verschillende leeftijden. En dat is nu net in Nederland niet mogelijk. Omdat er geen grote stukken land zijn en er geen hengsten bij de kudde lopen. In de natuur komen er ook geen ruinen voor, maar wel vrijgezellenkuddes van hengsten.

Dus zie een opfok voor jonge hengsten als een vrijgezellenkudde. En voor de rest denk ik dat je niet moet gaan vergelijken tussen de opvoeding van paarden en die van kinderen. In het ideale geval hebben de paarden een basis meegekregen voordat ze worden ingeschaard. Bij paarden die niet weten wat een smid is, die niet gewend zijn aan halster en mensen, zul je ook een behoorlijk kluif krijgen om dat weer recht te breien.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:42

idd Cassidy :j

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:38

Cassidy schreef:
Dus zie een opfok voor jonge hengsten als een vrijgezellenkudde. En voor de rest denk ik dat je niet moet gaan vergelijken tussen de opvoeding van paarden en die van kinderen. In het ideale geval hebben de paarden een basis meegekregen voordat ze worden ingeschaard. Bij paarden die niet weten wat een smid is, die niet gewend zijn aan halster en mensen, zul je ook een behoorlijk kluif krijgen om dat weer recht te breien.

en in het ideale geval heeft de puber wel kennis van zaken, en wel de begeleiding om een groen paard op te leiden...
in het meest ongunstige geval is een persoon dan wel volwassen, maar heeft geen kennis van zaken... en kan geen groen paard opleiden..
en dat opleiden is niet gelijk t/m grandprix...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:44

En toch, daar komt de statistiek weer bij kijken: als ik zie hoeveel probleemgevallen de revue passeren op bokt, valt het met de kennis van pubers en volwassenen toch vies tegen. Of vertekend de statistiek? De mensen die geen problemen hebben zul je namelijk niet horen. En hoeveel zijn dat er dan?

Maar een ding blijft voor mij gewoon voorop staan, ongeacht de statistiek, ongeacht het feit of je wel of niet de ideale omstandigheden hebt of kunt creeeren voor het opleiden van paarden: ieder paard die een persoon treft die daar niet zoveel ervaring/kennis van heeft en daardoor een niet zo beste basis heeft, is er een teveel.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:56

ben ik met je eens,...
maar ervaring krijg je door te doen.. en als het doet onder goede begeleiding, krijg je ervaring.

en ach bokt als graadmeter? hoeveel paardenmensen zitten er niet op bokt? En hoeveel bokkers menen niet dat ze kunnen rijden... en roepen dat ze dressuur niets aan vinden en daarom alleen maar boscrossen of springen?
en die geven ook hun mening of een puber dan wel of niet een paard op kan leiden....
en feiten? 3/4 van de feiten zijn gebasseerd op gebakken lucht. :D

en als ik kijk naar de realiteit dan zie ik om me heen kinderen die pony's opleiden van veulen tot aan de Z1.
Van zadelmak naar de Z1, van L1 naar Z1
Maar zie daarentegen ook kinderen die vaker wisselen van toppony dan een ander zijn bed verschoont... idem bij volwassenen... die met geluk en zonder wijsheid moeizaam de punten bij elkaar schrapen tot aan de Z, en paard na paard verklooien.... of blijven hangen in de L1, maar al wel meer dan 10 jaar rijden, ook wedstrijden/lessen...
en dan heb je dus iemand met 10 jaar ervaring die ik niet op een van mijn paarden zou willen hebben...

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:31

Alane schreef:
ben ik met je eens,...
maar ervaring krijg je door te doen.. en als het doet onder goede begeleiding, krijg je ervaring.

en ach bokt als graadmeter? hoeveel paardenmensen zitten er niet op bokt? En hoeveel bokkers menen niet dat ze kunnen rijden... en roepen dat ze dressuur niets aan vinden en daarom alleen maar boscrossen of springen?
en die geven ook hun mening of een puber dan wel of niet een paard op kan leiden....
en feiten? 3/4 van de feiten zijn gebasseerd op gebakken lucht. :D

en als ik kijk naar de realiteit dan zie ik om me heen kinderen die pony's opleiden van veulen tot aan de Z1.
Van zadelmak naar de Z1, van L1 naar Z1
Maar zie daarentegen ook kinderen die vaker wisselen van toppony dan een ander zijn bed verschoont... idem bij volwassenen... die met geluk en zonder wijsheid moeizaam de punten bij elkaar schrapen tot aan de Z, en paard na paard verklooien.... of blijven hangen in de L1, maar al wel meer dan 10 jaar rijden, ook wedstrijden/lessen...
en dan heb je dus iemand met 10 jaar ervaring die ik niet op een van mijn paarden zou willen hebben...

En zo is het maar net !

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:25

Leuke discussie.

Ik ben er niet op tegen als een puber een paard inrijdt, mits onder goede begeleiding. En niet om de afwezigheid van de juiste kennis, maar om de periode waar een 'puber' zich in bevind.

Ik ben op mijn 12 (?) begonnen met het inrijden van mijn eerste pony. Dit is perfect gegaan, heb jaar tot Lniveau opgeleid en toen verkocht omdat ik te groot werd. Hierna volgden meer pony's, waarbij het allemaal goed ging.
Alles ging spelenderwijs en leuk, binnen de kortste keren zaten alle knoppen erop.

Op mijn 17e moest ik er weer één inrijden en dit ging opeens veel minder. óke, andere pony, ander karakter. Maar ik wilde nu ook eens serieus aan de bak en ging te snel voor de pony. Het lukte me niet meer om dingen spelenderwijs te doen want ik wilde alles gewoon zo snel mogelijk.

Deze pony is een jaar terug het land op gegaan omdat er weinig land meer mee te bezeilen was. Nu pak ik hem rustig weer op en gaat het prima.

Ik ben inmiddels uitgepuberd en hoef me niet meer zonodig te bewijzen.

Naar mijn mening gaat dit bij meerdere ruiters zo en is het bij een puber die een paard inrijdt zaak hierop te letten.

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 01:07

hey heb je inmiddels al de knoop doorgehakt?

Gr

Izaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:07

ik heb 2 zomers geleden ook een veulen opgevoed, maar niet opgeleerd want ik kwam niet meer naar die stal. Leeftijd heeft niets met dat soort zaken te maken, de verantwoordelijkheid telt.
Dat beestje liet je alle hoeken van de wei zien, je kon hem nog geen halster aandoen ( hij was 1,5) en hem aanraken was uit den boze. Ik heb het veulen zo ver gekregen met heeeeeeeeeeeeeel veel geduld dat ik onder zijn hals kon doorkruipen, kunstjes had geleerd,....
dus leeftijd heeft er dus niets mee te maken wil ik maar zeggen ;)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:19

ik ken wel gevallen waarbij een jong meisje onder begeleiding heel goed bezig is met een jong paard. Maar ik ken veel meer voorbeelden van situaties waarbij dat echt heel schrijnend was om te zien en soms zelfs gevaarlijk.

Verder kan ik (ook uit eigen ervaring met mezelf en mijn werk met pubers) zeggen dat pubers heel er veel aan zichzelf denken. Dat zit ook in de hersenstructuur. Zelfbeheersing een probleem. Als het paard niet luistert, ligt het al snel aan het paard.

Maar ik ben ook weer van mening dat lang niet alle volwassenen in staat zijn een paard op te leiden. En je mag fouten maken bij paarden, je krijgt ook nieuwe kansen. Ik heb ook toen ik 15 was een pony van 3 gekocht. Dat was een heel leuk beestje. Ik heb veel fouten gemaakt! maar toch is het allemaal best goed gekomen hoor.

We moeten het met zijn allen toch wel wat relativeren denk ik.

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 03:24

Een puber die gebruik maakt van begeleiding, kan het zeker ook voor mekaar krijgen om een paard op te leiden! :(:)

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:02

Ik heb toen ik 9 jaar was en in Frankrijk woonde een 3-jarig hengstje ingereden (D maat).
Ik heb hem vanaf zijn geboorte meegemaakt en ik kon gewoon alles met hem doen. Inrijden ging eigenlijk vanzelf sprekend.
Doordat ik 3 jaar lang elke dag bij hem was, hem elke dag verzorgde liet hij alles toe wat ik van hem vroeg en het was gewoon een ontzettende braverd.

Ik heb toch soms mijn twijfels bij het zien van topics waarbij minderjarigen bezig zijn met vrijwel groene pony's.
Je legt toch de basis voor zo'n pony levenslang vast. en als je geen klik hebt of geen verantwoordelijkheids gevoel dan kan het zo goed mis gaan.
Het kan wel, maar er zitten zoveel risico's aan.

Samantha1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:44

Inderdaad! heel veel ouderen zeggen dat maar ik vind het echt gelul

bokt2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:31

Ik weet niet wie dat tegen je gezegd heeft, maar diegene moet zichzelf even na laten kijken denk ik :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:36

Hangt er vanaf wanneer dat wordt gezegd, want soms is het wel degelijk een leeftijds"ding" om iets wel of niet te kunnen begrijpen. Je hersenen zijn dan nog volop in ontwikkeling tot 24 jaar en op 14 jarige leeftijd mis je nog een deel.

Izaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:58

Citaat:
Jij begrijpt me niet goed ;) Ik bedoel net dat ik er niet tegen kan dat een 14jarige kennelijk de mond moet houden en sowieso niet serieus genomen kan worden.

ow, sorry :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:59

superwoman schreef:
Hangt er vanaf wanneer dat wordt gezegd, want soms is het wel degelijk een leeftijds"ding" om iets wel of niet te kunnen begrijpen. Je hersenen zijn dan nog volop in ontwikkeling tot 24 jaar en op 14 jarige leeftijd mis je nog een deel.

zoals wanneer?
Je mist trouwens geen hersenen op 14 :D Het gaat bij tieners vnl om het emotionele boven het verstand dat veranderd. Zolang er een volwassene bij is, is dit dus geen goed argument.

Izaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:18

ik ben volledig eens met pharagirlke :D