Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cassidy schreef:Hoeveel kinderen zullen procentueel andere kinderen moeten gaan opvoeden? Statistisch gezien zijn dat er maar heel weinig, dus het resultaat is vertekend.
Voorbeeld: Een kind voedt een ander kind op. Dit gaat goed: 100% resultaat, maar dat is nog geen reden om het dan maar als richtlijn te nemen.
Cassidy schreef:Dus zie een opfok voor jonge hengsten als een vrijgezellenkudde. En voor de rest denk ik dat je niet moet gaan vergelijken tussen de opvoeding van paarden en die van kinderen. In het ideale geval hebben de paarden een basis meegekregen voordat ze worden ingeschaard. Bij paarden die niet weten wat een smid is, die niet gewend zijn aan halster en mensen, zul je ook een behoorlijk kluif krijgen om dat weer recht te breien.
Alane schreef:ben ik met je eens,...
maar ervaring krijg je door te doen.. en als het doet onder goede begeleiding, krijg je ervaring.
en ach bokt als graadmeter? hoeveel paardenmensen zitten er niet op bokt? En hoeveel bokkers menen niet dat ze kunnen rijden... en roepen dat ze dressuur niets aan vinden en daarom alleen maar boscrossen of springen?
en die geven ook hun mening of een puber dan wel of niet een paard op kan leiden....
en feiten? 3/4 van de feiten zijn gebasseerd op gebakken lucht.
en als ik kijk naar de realiteit dan zie ik om me heen kinderen die pony's opleiden van veulen tot aan de Z1.
Van zadelmak naar de Z1, van L1 naar Z1
Maar zie daarentegen ook kinderen die vaker wisselen van toppony dan een ander zijn bed verschoont... idem bij volwassenen... die met geluk en zonder wijsheid moeizaam de punten bij elkaar schrapen tot aan de Z, en paard na paard verklooien.... of blijven hangen in de L1, maar al wel meer dan 10 jaar rijden, ook wedstrijden/lessen...
en dan heb je dus iemand met 10 jaar ervaring die ik niet op een van mijn paarden zou willen hebben...
superwoman schreef:Hangt er vanaf wanneer dat wordt gezegd, want soms is het wel degelijk een leeftijds"ding" om iets wel of niet te kunnen begrijpen. Je hersenen zijn dan nog volop in ontwikkeling tot 24 jaar en op 14 jarige leeftijd mis je nog een deel.