Spelen met je vingers of stille hand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:41

toot schreef:
ik kies voor optie 1,
maar als het paard goed loopt stille hand

En waarom?
Door kneden/spelen gaat een paard niet goed lopen hoor, misschien dat hoofd in de krul maar de achterhand zit er dan echt niet zomaar bij(en de losgelaten rugspieren maar aangespannen buikspieren om de rug te bollen), zou wel makkelijk zijn, dat wel ;)

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:02

Als jullie je nou eens niet zo zouden gedragen alsof het goud op de Olympische spelen al in the pocket is, zou dat de discussie wellicht wat makkelijker maken.
Wat er gebeurd bij een 'bibber' is dat het paard afstoot van het bit. Ze wordt licht, en is smakelijk in de mond.

Air

Re: Spelen met je vingers of stille hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:06

Als je nou niet eens dingen er bij ging halen die er niet toe doen ;)

Wat bedoel je met afstoot? Wat bedoel je precies met smakelijk?
Onderbouw.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:06

x_Marr schreef:
toot schreef:
ik kies voor optie 1,
maar als het paard goed loopt stille hand

En waarom?
Door kneden/spelen gaat een paard niet goed lopen hoor, misschien dat hoofd in de krul maar de achterhand zit er dan echt niet zomaar bij(en de losgelaten rugspieren maar aangespannen buikspieren om de rug te bollen), zou wel makkelijk zijn, dat wel ;)

nou, als een paardje de achterhand eronder zet lopen ze niet gelijk rond of wat opgerichter.
of als ik wil halsstrekken doen ze dat ook niet met een still hand.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:10

JessicaD88 schreef:
En misschien heb ik het verkeerd gezegt, ik vind dat je een te strakke en zware aanleuning hebt als je het niet doet, maar dat komt omdat je een lichtere kunt krijgen als je het wel doet. Beetje zonde dan zou ik zeggen. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet fijn aan het rijden ben als ik geen kneepje geef.

ik vind jou een beetje moeilijk te begrijpen, en als ik zo lees wat jij doet op je paard, denk ik dat jou paard jou ook niet begrijpt.

weet je wel wat aan leuning is?? volgens mij heb jij het steeds over verbinding.. die komt namelijk van jou als ruiter uit... ik heb ook nog nooit een paard goed in de aanleuning zien lopen met een ruiter erop die z'n handen niet stil kan houden..

klinkt het niet logisch dat je een paard blijft storen in de mond met dat ge"bibber" en dus in zijn hele lijf/lopen...?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:11

JessicaD88 schreef:
Als jullie je nou eens niet zo zouden gedragen alsof het goud op de Olympische spelen al in the pocket is, zou dat de discussie wellicht wat makkelijker maken.
Wat er gebeurd bij een 'bibber' is dat het paard afstoot van het bit. Ze wordt licht, en is smakelijk in de mond.

Heet niks te maken met wat "wij"presteren - ik vraag gewoon (alweer) waarom jij die hulpen geeft - waarom en hoe je paard daarop reageerd.

"Afstoot" en "smakelijk" zijn begrippen die ik nog niet ken. Zou je die willen uitleggen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:13

toot schreef:
nou, als een paardje de achterhand eronder zet lopen ze niet gelijk rond of wat opgerichter.
of als ik wil halsstrekken doen ze dat ook niet met een still hand.

Waarom niet?
"stille hand" is imo een meegevende handen (dus geen dooie hand)

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:15

dan zijn de paarden of ik nog niet zo ver dat we het kunnen
zonder wat `kneepjes`

Air

Toot: Nee maar spelen is ook niet nodig om een paard rond te rijden.
Waneer een paard de achterhand eronder zet geeft hij inderdaad nog niet na, wanneer hij daarbij ook de rugspieren gaat ontspannen en de buikspieren gaat ontspannen(waardoor de rug ook boller wordt), DAN geeft een paard na en gaat hij rond lopen(door het bollen van de rug).
En dan volgt je paard ook je hand, ook met het halsstrekken.

En nee dat bereik je niet zo maar, geduld en correct les krijgen helpen heel veel, want jij als ruiter moet ook wat doen, maar dat is geen gekneed/gespeel/gezaag.

Het doel moet niet zijn een krul, het doel moet zijn juiste ontspanning zodat het paard je correct kan dragen.

Air

toot schreef:
dan zijn de paarden of ik nog niet zo ver dat we het kunnen
zonder wat `kneepjes`

Dan moet je gewoon geen kneepjes geven want dan leer je jezelf en je paard alleen maar wat fouts aan. Een paard kan het direct zonder kneepjes, die hoeft het niet eerst te leren.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:18

Ik heb echt al 100 keer antwoord gegeven op steeds dezelfde vragen.
Ik zal even citeren uit een boek (De eenvoud van de dressuur') om te voorkomen dat ik het in mn eigen woorden zodanig uitleg dat niemand het weer begrijpt;
afstoten wil zeggen: 'het paard laat de impuls vanuit de achterhand over zijn rug, hald en nek doorvloeien tot in de gesloten, maar 'levende' mond. Hij leunt vol vertrouwen op het bit. Gelijktijdig stoot hij ook licht en bijna onmerkbaar af van het bit. De ruiter merkt dat de aanleuning nog fijner en lichter wordten dat de drijvende en aanhoudende hulpen optimaal doorkomen. Het paard toont nergens in zijn lijf enige weerstand.'

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:22

superwoman schreef:
JessicaD88 schreef:

Heet niks te maken met wat "wij"presteren - ik vraag gewoon (alweer) waarom jij die hulpen geeft - waarom en hoe je paard daarop reageerd.

"Afstoot" en "smakelijk" zijn begrippen die ik nog niet ken. Zou je die willen uitleggen?

Precies , SW !

En daarbij, wij kijken vooral naar het welzijn van het paard. Heeft niets met niveau te maken. Maar er zullen gewoon nog altijd mensen zijn die het op een verkeerde manier leren en een tijdje blijven doen.

Ik heb verder geen zin meer om deze discussie levend te houden.
Mensen kunnen het gehele topic eens lezen, er word een discussie gevoerd met duidelijke argumenten, olympisch goud is niet ter sprake gekomen :+
Maar wel de manier om op eerlijke wijze een paard nageeflijk trachten te rijden.
Want wij moeten dondersgoed beseffen dat die paarden eigenlijk hartstikke dom zijn dat ze ons zo laten friemelen,frutsen, butsen en trekken ;)
Mogen we best wat voor terug doen dunkt me zo.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:23

Hmm, okey.
"Bijna onmerkbaar", dan zal ik het verschil wsl niet merken. Bij mij zijn ze iig niet zwaar in de hand :D

En staat er ook in dat je dat doormiddel van bibbers moet doen?

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:23

Het heeft helemaal niks met friemelen,frutsen, butsen en trekken te maken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:24

Je geeft misschien wel antwoord maar geen duidelijk en onderbouwd antwoord.

Ook je citaat kan ik niet begrijpen omdat ik niet weet waar ze het over hebben, welke drijvende en aanhoudende hulpen?
En nergens zeggen ze daar dat je daarvoor een kneepje/bibber moet geven?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:25

JessicaD88 schreef:

Ook weer een loze opmerking.
Waarom heeft het dat niet? Wat vind jij het verschil tssen een bibber/kneepje en gefriemel?
Is beide irritatie in de mond van het paard.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:26

JessicaD88 schreef:

nee, met onkunde!

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:01

JessicaD88 schreef:
Nogmaals, uitleggen is niet mn beste punt ;)

Nee, maar 'verdraaien' wel.. Ik denk dat ik wel weet hoe het komt dat 'uitleggen niet jouw sterkste punt' is, namelijk doordat je niet precies weet waarover je het hebt. Dat klinkt heel hard en recht door zee, maar daar komt het natuurlijk wel op neer. Er is héél duidelijk, gebaseerd op theorie, uit te leggen wat je zou moeten doen om je paard correct aan het lopen te krijgen en dat is wat wij jou hier proberen duidelijk te maken. Ik kan je haarfijn uitleggen waarom die 'kneepjes'/ 'bibbertjes' niet werken op de manier waarop jij ze wil gebruiken. Maar als je het niet nodig vindt om daar lering uit te trekken en er niets mee probeert te doen en alleen maar roept:

JessicaD88 schreef:

Nou inderdaad, ik weet vrij (zeg maar gerust héél) zeker dat wat ik vertel, is hoe het werkt.

De enige reden waarom je een keertje zou moeten 'vragen' aan de voorkant, is omdat een paard bijvoorbeeld afgeleid is, z'n kop erop zet en je graag weer wilt dat hij de hand volgt. Dat is dan een minieme halve ophouding, waarna een paard het bit weer mee moet willen nemen naar vóren. MAAR dat zorgt er zéker niet voor dat je paard lichter aan de voorkant wordt, dat zorgt er juist voor dat je weer verbinding krijgt en dus een klein beetje meer druk krijgt. En die lichte druk aan de voorkant, omdat je met je been naar de hand toe rijdt, heet een 'smakelijke verbinding'.

Alfred_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:06

Heb altijd de 1e manier geleerd, zo rijd ik dus ook.
De meeste waar ik op rijd gaan dan aan de teugel en blijven netjes actief.
Al reed ik laatst op een pony die zijn hoofd omhoog gooide en harder ging lopen toen ik de 1e manier probeerde.
Ik kan dan wel doorgaan maar dan ga je er alleen maar tegenin en daar gaat je pony echt niet beter van lopen!
Ik ben er toen mee gestopt en heb eigenlijk als de 2e manier gereden en toen ging die netjes naar beneden en liep actief.
Het ligt er maar net aan op welk paard je rijdt en hoe hij het heeft aangeleerd.

love_urla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:28

ik rijd op allebei de manieren
wat het beste bij de pony past

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:53

Alfred_ schreef:
Het ligt er maar net aan op welk paard je rijdt en hoe hij het heeft aangeleerd.

En zeker dat laatste klopt niet. Heeft namelijk niks met aanleren te maken.
Het eerste klopt ook niet, de manier hoe je het is hetzelfde;
"van achter naar voren rijden met een fijne "elastische" verbinding".

soppieee: mooi uitgelegd!
Moet zeggen dat die "smakelijke verbinding" wel heel logich klinkt :j
Laatst bijgewerkt door superwoman op 24-01-10 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:57

Begrijpend lezen is duidelijk niet jullie sterkste punt. Ik zeg dat jullie je gedragen of het goud al binnen is. Dat heeft niks met niveau van rijden te maken. Dat is hoe jullie doen, arrogant. Maargoed, ga gerust zo door met mensen afzeiken en bekritiseren ;) denk dat je er heel ver mee komt in je leven. Ik stop in ieder geval met deze discussie.

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:59

ik houd mijn handen meestal gewoon stil (met de beweegingen van het paard mee na)
en anders dan doe ik een knoop in de teugels en ga ik zonder teugels galopeeren dat is echt grappig :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:04

JessicaD88 schreef:
Begrijpend lezen is duidelijk niet jullie sterkste punt. Ik zeg dat jullie je gedragen of het goud al binnen is. Dat heeft niks met niveau van rijden te maken. Dat is hoe jullie doen, arrogant. Maargoed, ga gerust zo door met mensen afzeiken en bekritiseren ;) denk dat je er heel ver mee komt in je leven. Ik stop in ieder geval met deze discussie.

tuurlijk, het ligt aan ons allemaal dat wij jou niet begrijpen of niet goed "begrijpend" lezen...
Kom op zeg!

Ik heb meerdere malen gevraagd hoe en waarom en jij kan dat niet uitleggen, dan moet jij niet naar mij of |"ons" gaan wijzen dat wij arrogant zouden zijn :roll:
Snap best dat jij dat daarmee bedoelde, maar JUIST dan nog heeft dat er NIKS mee te maken -
Jij weet nog steeds niet goed uit te leggen waarom jouw bibbers anders werken dan de kneepjes die volgens "ons" voor "onrust" zorgen in de mond.

_Steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:04

Ik ben voor een stille hand :)