Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:51

KambiusH schreef:
Ik ben tegen, wil dat een jong paard wel goed van zn jeugd kan genieten! ;)

Als je het goed wilt doen, moet je zorgen dat je paard elke dag een goede dag heeft, zijn leven lang :). Een paard heeft geen benul van genieten en dat hij het ervan moet nemen zolang hij nog jong is.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:56

Ik hanteer zelf altijd het paard zelf. Ze zijn er echt die met 2,5 echt aan leren toe zijn en die kun je rustig (vooral rustig) beginnen met oppakken. Een ander is met 5 pas zover..Kun je niet zoveel van zeggen. Ik merk dat de paarden die vroeger rijp zijn vaak wel makkelijker zijn, maar dat is natuurlijk een beetje kip of ei verhaal: kun je eerder beginnen omdat ze makkelijker en eerder rijp zijn, of kan je pas later beginnen omdat het in aanleg al een wat ingewikkelder karakter is..

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:56

Tja daar zit zeker te weten waarheid in! :j

Liesssje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:38

Hai hai! Ben nieuw op bokt, maar kon nergens echt een topic vinden om me voor te stellen, dus dan hier maar gewoon mijn 1e post!

Ik ben een absolute voorstander van beginnen wanneer het paard eraan toe is. Dit betekent 4 wanneer een paard zich begint te vervelen en eraan toe is of 5,6,7 jaar wanneer het paard er totaal nog niet klaar voor is! Dus niet dat hele fanatieke mensen er met 2,5 al op 'moeten' omdat in hun ogen het paard er helemaal 'klaar' voor is!

Daarnaast is er altijd een discussie wat nou beter is. Vroeger beginnen en ze weer een tijd de wei in doen of gewoon lekker wachten tot ze 'helemaal' klaar zijn? Wanneer een paard er aan toe is om iets meer te doen denk ik dat het niet verkeerd is om ze langzaam (!) aan bekend te maken met een zadel e.d. en daarna gewoon weer lekker de wei in te laten gaan. Dit betekent niet dat men kan beginnen met rijtechnisch te laten wennen, maar laten wennen aan het feit dat een zadel heel normaal is.

Ik heb een merrie van 3 die er echt aan toe is om iets te gaan doen. Ben natuurlijk begonnen met standaard dingen zoals veel in de hand nemen, poetsen en benen optillen en haar los laten in de bak en zorgen dat ze uit zichzelf weer naar mij toe kwam. Dingen die alles te maken hebben met vertrouwen waar je zoveel profijt van hebt als je daadwerkelijk begint met zadelmaken maken en doorrijden. Madam vindt het allemaal prima, heb haar nu een paar keer met zadel op los in de bak gehad en ze geeft geen kik. Nu gaat ze weer voor een hele tijd de wei in om mooi door te groeien en gewoon met haar maten de stoere dame uit te hangen! Het is een grote en vooral gespierde merrie die nu de tijd krijgt om alles mooi in proportie te krijgen zodat we over een x aantal maanden alles makkelijk op kunnen pakken en een stap verder kunnen gaan!

Ik denk dus dat het niet verkeerd is om met 3 jaar (wanneer je paard eraan toe is) te beginnen met laten wennen aan standaard dingen. Maar om nou met 3 jaar al volop rijtechnisch bezig te gaan? Nee.. Ondanks dat mijn merrie graag wil werken en ze eraan toe is, wil ik niet dat ik over een aantal jaar de pineut ben omdat haar rug en botten verpest zijn omdat ik zo graag wou pronken met mijn mooie meid ;)

jillyz199

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 15:08

ben het met je eens Liesssje. Als het paard eraan toe is. Gewoon een klein beetje beginnen met de basisoefeningen. Dan heb ik het over het bit en zadel accepteren. Dat je zo zonder problemen je paard kan opzadelen. D even weer even rust en dan verder met alles.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 00:27

Pff vind het moeilijk hoor, al die meningen..

Had dus al verteld dat wij vooral aan grondwerk doen en veeeel wandelen. Maar ja, bij ons op stal komen veel mensen. Ook veel lesgevers. 1 daarvan is een vrouw die echter de nodige kennis en ervaring heeft dat ik haar mening zeer op prijs stel..

Ze heeft me nu alleen aangeraden om Sterre (evt. met haar hulp) al zadelmak te maken. De komende 2 maanden (nov. en dec.) 2x in de week 10 minuutjes te rijden zodat ze daar ervaring mee opdoet. Daarna de maanden Jan. tot Mei verder te gaan zoals we nu doen om het daarna dan weer op te pakken (snappen jullie het nog haha!)

Dit is dus eigenlijk niet volgens mijn planning, heb ook gezegd dat ik er over na ga denken en ben nu dus beniewd naar wat jullie zouden doen. Zouden jullie op dit aanbod ingaan aangezien ze iemand is die hoog in de sport loopt OF zouden jullie verder gaan zoals nu (met uitbreiding van dubbele lijnen dadelijk, dat is mijn planning) en dan van de zomer pas beginnen met dat alles...
Voel mezelf dan wel weer een beetje l*llig tegenover haar..

In dit topic kun je een beetje zien wat Sterre en ik vooral uitspoken tot nu toe, hierin is ook duidelijk haar bouw en bespiering (welke??) te zien. [ITP] Wandelen met een 2,5 jarige!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:39

dat is nou net iets wat je hier niet moet vragen in dit discussie topic ;) maar ja, ik vind van wel, 2x in de week is niet zo veel hoor, ben ook al bezig met mijn 2.5 jarigen (zit er nog niet op) maar wel longeren en al klein beetje hangen..
en vooral omdat je daarna toch weer rustig aan gaat doen zou ik het nu gewoon doen..

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:28

Met mijn 2 1/2 jarige ben ik bezig met longeren voor de commando's bij te brengen. Die snapt ze nu wel. Afgelopen zaterdag ben ik voor de vierde x bezig geweest tussen de lange lijnen. Dit gaat ook naar wens. Het wenden snapt ze nog niet zo. Maar we zijn lekker met mekaar in de weer.

Celva tussen de lange lijnen. :D Met zn tweeen.

Afbeelding

Close up

Afbeelding

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:36

Mijn tinker is met 2.5 ingereden. Ik ben met hem samen begonnen. Hij was mijn eerste eigen paard. Ik was toen 9 jaar oud. We hebben heel rustig aan gedaan. Ik ben nu 14, en hij 7, maar het gaat super! Hij doet alles wat ik wil, aan de teugel, wijken, schouder binnenwaards ed. Ik heb er ook zeker geen spijt van dat ik hem zo vroeg beleerd heb.

Dus ik vind het er maar net aan liggen hoe je paard het oppakt. En natuurlijk het tempo waarin je begint.

ps, ik heb hem ook beleerd enkelspan, tweespan en 4span.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 19:29

Inmiddels is het 9 jarige paard waar ik in het begin over sprak, die erg zenuwachtig was en waar niets mee te beginnen was, zadelmak.
Heb er nu voor de 2e keer op gezeten en het gaat erg goed!

Dus momenteel 2 9 jarige ingereden
één 9 jarige zadelmak
en nog één 8 jarige die volledig groen is.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:48

ik zeg gefeliciteerd :D jij liever als ik hahaha

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 19:49

tsja.. en hoeveel mensen roepen dat een zenuwelijer van 9 nooit meer beleerd kan worden?
dat waren er een hoop hier op bokt!

geduld... dat is gewoon het allerbelangrijkste...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:51

ik heb nooit gezegd dat het nooit kan, maar vind het wel fijner om het jonger te doen en ook vooral om bij te blijven op leeftijds genootjes, makkelijker voor verkoop enz enz ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 19:53

Ja zeker makkelijk voor de verkoop :j

Jonger was ook handiger geweest :P maarja helaas is dat hier niet het geval.. en dan is de keus 9 jaar, nog inrijden.. of maar lekker op t land laten staan.

Dan is voor mij de keus snel gemaakt ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:55

ja idd! :)

Nicjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:57

ik vind dat je met 2,5 jarigen best aan de gang kan met longeren. erop rijden vind ik wel vroeg. toch hangt het ook wel van het paard af. sommigen zijn al ver volgroeid op hun 2,5. zelf begin ik met rijden rond 3 jaar. dan even een paar maanden rustig aan en dan wat sneller, zodat ze april van het jaar dat ze 4 worden toch wel een dressuurproef kunnen lopen. liefst ook een B parcoursje kunnen springen, maar dat vind ik geen pre. ik blijf jonge paarden tot hun 5 of 6 wel de nodige rust geven. zo rijd ik al mijn jonkies zo'n 3 a 4 keer in de week.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 20:00

Geen enkel paard is volgroeit op zijn of haar 2.5 :) dat is onzin :)

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:10

ik hoor heel vaak dat een paard van 2,5 niet kan worden ingereden omdat ie dan nog niet volgroeit is/ de groeischijven niet dicht zijn.

Maar, wat ik nou echt interessant vind..

Waarom moet een paard volledig volgroeit zijn en waarom moeten die platen volledig dicht zijn voordat je hem kan gaan belasten?

Er zijn namelijk zat paarden die op deze leeftijd zijn ingereden en het prima doen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:56

Een paard rij je in als het daar lichamelijk en geestelijk klaar voor is en dit kan enkel bepaald worden door trainers die daarin veel ervaring hebben. Ter illustratie het verhaal van onze paint merrie.
Wij hebben haar gekocht van haar fokster toen ze 2 jaar was ze kon toen de basishandelingen. Ik en mijn dochter die haar gaat rijden, zijn begonnen met haar opvoeding en grondwerk onder leiding van onze trainster. Na een half jaar dacht onze trainster dat ze klaar was voor haar western basistraining en zijn we gaan praten met de trainer die al meerdere paarden van onze trainster hun basistraining heeft gegeven en die tientallen jaren ervaring heeft.
Wij hebben haar naar hem gebracht met de afspraak dat hij haar een week ging observeren en dan zijn idee geven. Na deze week vond hij ook dat ze klaar was en is hij begonnen met de basistraining.
Eerste maand grondwerk, stapmolen en werk in de roundpen, de laatste week met zadel en tuig.
tweede maand verder zoals de eerste met elke keer kort even de trainer of mijn dochter in het zadel.
De volgende drie maanden training onder het zadel in de piste. Zowel duur, moeilijkheidsgraad als intensiteit werd geleidelijk opgevoerd en als ons paard te kennen gaf dat het het snel ging werden er enkele stappen terug gedaan. De trainer eiste dat mijn dochter enkele keren per week aan de training deel nam zodat ze en eenheid kon vormen met haar paard. Na vijf maand vonden onze trainers dat mijn dochter en haar paardje samen verder konden groeien, onder begeleiding van onze trainster. Wij hebben nu een rustig, cool paard met een basis waar mijn dochter steeds kan op terugvallen als er een probleem optreed bij de verdere training die we heel rustig verder zetten. Onze merrie is nu 4,5 jaar en heeft nog geen enkel letsel gehad. Enkele weken geleden hebben we een osteopaat laten komen om haar eens te onderzoeken en die was vol lof over haar bouw en algemene toestand. Door problemen van mijn dochter zijn we maar een keer met ons paard op wedstrijd geweest wij hopen volgend jaar enkele wedstrijden mee te pikken.
Ik hoop dat ons verhaal wat kan bijdragen aan de eeuwige discutie.

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:24

Als een paard zich gaat vervelen, of als een paard er 'klaar voor is' vindt ik eigenlijk geen argumenten. Er zal geen paard zijn die op zijn 3e verjaardag weet dat hij nu aan het echte leven zal gaan beginnen, net zo min als dat deze zich er de eerste 2 á 3 jaar van zijn leven bewust mee bezig zal zijn 'nog even lekker paard te zijn' .

Groeischijven gaan bij elk paard op dezelfde leeftijd dicht, dat paarden er eerder 'af' uit zien, of volgroeid lijken, verandert daar niets aan.

Verder zie ik liever een paard dat met 2,5 wordt ingereden die tot zijn 5e/6e jaar rustig opgebouwt wordt naar het echte werk in een goed opgebouwd trainingsschema van 3/4 keer in de week dressuur/grondwerk/buitenrijden/springen, dan een 4 jarige die binnen een half jaar op 5 dagen in de week een uur dressuur zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:46

Spicenut, volledig mee eens!

anoouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:49

Mijn paard is ook met 2,5 ingereden.
Ze is nu 3 en 3 maanden, en we doen gewoon rustig aan. Ik rij max 4x in de week, waarvan 1x in het bos en 1x een springlesje. Ze staat voor de rest elke dag in de wei, en overvragen, nee. Ze kan het prima aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:47

Anoouk, over overvragen gesproken, hoe lang zit je er op tijdens die springles?

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:50

@ MargrietJonk: dit paardje ziet er ook uit alsof ze er gewoon al klaar voor is, lekker rustig en zo hoort dat ook. Ik denk dat het voor dit paard alleen maar leuk is om lekker bezig te zijn met dit longeren en dat soort dingetjes.

anoouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:58

Ik heb groepsles, de les duurd in totaal half uurtje / 3 kwartier, waarvan je dus grote deels stapt omdat de ander is.