Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:35

liedje89 schreef:
KiWiKo schreef:
nee dat word je uitgelegd door een leermeester :) en dat is een paard! Uiteraard met een deskundige op de grond die je door de oefeningen heen loodst omdat meer lucht in je linkerlong al betekend dat je in de zijgang gaat......

Theorie is schitterend, helemaal geweldig........ kan niet genoeg theoretische kennis hebben absoluut....... echter helpt het je in de praktijk helemaal NUL !!!

Hangt van je paard af of hij je op je fouten wijs, zie er heel veel die het niet echt doe. Misschien zie jij de theorie aleen in boeken. Ik kan hem overal terug vinden.

Is maar net waar je de grens legt natuurlijk tusen theorie en praktijk.

jahoor, dat soort paarden straffen fouten genadeloos af :D Betere spiegels zijn er niet :)

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:38

KiWiKo schreef:
Neem de theoretische uitleg over hoe je bijvoorbeeld moet wijken (om het simpel te houden) je doet het precies zoals in het boekje staat, alleen blijft het paard gewoon rechtuit lopen ........... WANT, beenligging toch net effe niet goed voor dit paard, druk teveel of te weinig, teugelvoering niet goed, houding ruiter niet goed...... noem maar op....... :)

dat soort dingen leer je alleen in de praktijk, rijden leer je alleen in de praktijk. Theoretische achtergrondinformatie is natuurlijk ernstig belangrijk......... maar van een boek leer je niet rijden, rijden leer je alleen door heel, heel veel vlieguren te maken op heel, heel veel verschillende paarden.. Daar leer je van voelen, en rijden is voelen, en voelen leer je niet op de bank met een boek :)

Jij snapt het... Wat voor het ene paard werkt, werkt voor het andere paard niet. Precies zo'n dooddoener als "Koudbloeden zijn zadelmak geboren", en "Jazz-afstammelingen zijn kijkerig". Weet jij veel - wie weet krijg je een ultra sensibele koudbloed, of een klinisch dooie Jazz onder je kont?
De handleiding krijg je er weliswaar bij, maar vanuit het Russisch via het Chinees naar het oud-Grieks vertaald... via Babelfish... en achterstevoren geschreven.... :D :D

Met andere woorden - succes er mee!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:39

KiWiKo schreef:
Neem de theoretische uitleg over hoe je bijvoorbeeld moet wijken (om het simpel te houden) je doet het precies zoals in het boekje staat, alleen blijft het paard gewoon rechtuit lopen ........... WANT, beenligging toch net effe niet goed voor dit paard, druk teveel of te weinig, teugelvoering niet goed, houding ruiter niet goed...... noem maar op....... :)

dat soort dingen leer je alleen in de praktijk, rijden leer je alleen in de praktijk. Theoretische achtergrondinformatie is natuurlijk ernstig belangrijk......... maar van een boek leer je niet rijden, rijden leer je alleen door heel, heel veel vlieguren te maken op heel, heel veel verschillende paarden.. Daar leer je van voelen, en rijden is voelen, en voelen leer je niet op de bank met een boek :)

Nee, oke, maar de beginselen, de goede hulpen, heb je toch uit het boekje, dus heb je er wel degelijk IETS aan gehad en niet NUL. T'is een leuk startpunt. Niet meer, niet minder. Maar ik denk dat er heel wat instructuers zijn die zouden willen dat ze dusdanig gemotiveerde leerlingen hadden die het Skala der Ausbilding kenden. Maar de generatie van nu is zo: "ik ga niet de hele samenvatting lezen, zeg zo maar even waar het over gaat".

Ik heb heel wat boeken in de kast staan, met heel veel foto's, maar nergens één waarop een paard zijn benen zo in zijn nek gooit en zich zo opkropt als Totilas.

KiWiKo

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:41

dat komt denk ik Ilzas omdat er ten tijden van het schrijven van die boeken ook nog niet zo een paard als Totilas was :D

maar ben het wel met je eens hoor, theorie behoort wel tot de basiskennis :)

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:42

En nu is Totilas er wel, en de vraag waar we over discussieren is dus of dat dit de toekomst wordt (is!) of dat we hier niet naar toe zouden moeten willen...

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:43

Ik denk dat het niet meer de klassieke dressuur is, maar eerder een 'showdraf'
en dat vinden de mensen mooi.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:43

Ilzas schreef:
En nu is Totilas er wel, en de vraag waar we over discussieren is dus of dat dit de toekomst wordt (is!) of dat we hier niet naar toe zouden moeten willen...

volgens de Fei wel :D

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:44

En als het volk het vreet dan komt het er/ is het er/ wordt het betaald/ geshowed. "Brood en spelen"

Marliesje

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:45

Ja, ik wil.... een Totilas. :D

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:45

KiWiKo schreef:
Ilzas schreef:

volgens de Fei wel :D

Nou, ik heb mensen hiervoor heel beargumenteerd de FEI regelementen/ voorschriften aan zien halen en aan de hand van foto's van Totilas zien beargumenteren dat dat niet het geval is.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:46

Marliesje schreef:
Ja, ik wil.... een Totilas. :D

Nou schat, en die is er toch?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:49

Ik heb hier niemand met verstand van zaken gezien, wel een berg amateurs die menen de wijsheid in pacht te hebben. (even voor de goede orde, daar schaar ik mezelf ook onder!!)

Als Totilas niet liet zien wat de Fei wil zien en de regelementen/voorschriften aan de laars lapt........ dan zou de Fei dit toch ook niet zo hoog waarderen?

Dit is wat de Fei wil zien.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:50

Ilzas schreef:
[Nou, ik heb mensen hiervoor heel beargumenteerd de FEI regelementen/ voorschriften aan zien halen en aan de hand van foto's van Totilas zien beargumenteren dat dat niet het geval is.

Dit klopt niet. Zij haalden aan dat de lijnen van de voor- en de achterbenen gelijk moesten lopen. Dit staat echter nergens zo beschreven in de reglementen van de FEI.
Het enige reglement waar hij niet aan voldoet is dat hij "slightly" voor de loodlijn moet lopen en dat doet hij soms wel, soms niet. Qua beenzetting
wordt er foutief gesuggereerd dat dit niet klopt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:51

avanoort schreef:

Wat is klassieke dressuur, dat is toch ook maar iets bedacht vanuit de figuren die de paarden in het krijgsveld moesten beheersen om snel te kunnen manoeuvreren

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:58

liedje89 schreef:
horseyfries schreef:
Je kunt pas verstand hebben van die techniek en de fouten die daarbij horen als je zelf op dat niveau traint of rijdt ja.
Ik kan ook tienduizend boeken lezen over zwemmen, maar gooi me in het water zonder te oefenen en ik verzuip nog altijd. Dan weet en kan ik het dus nog altijd niet beter dan Pieter vd Hoogenband. En als die dus met een nieuwe techniek een wereldrecord haalt, dan zou het in mijn ogen wel héél dom zijn als ik daar dan als iemand die verzuipt in het water van ga zeggen dat die techniek niet goed is. Blijkbaar vind jij dat juist heel logisch?
Tsja, meningen kunnen verschillen.....

Zwemmen is geen vergelijking omdat je dat geheel objectief kan meten. Dit is met een jury sport niet zo dus kan je je hierbij afvragen of de juiste dingen getoetst worden. Dat is natuurlijk ook subjectief wat de juiste dingen dan zijn. Waarom zou je daar niet over mogen discuseren als je zelf niet nastreeft om zo te rijden.

Ik denk dat bij iets wat subjectief is juist veelgediscuceerd zou moeten worden. Ik kan namelijk niet beweren dat 10sec korter is dan 9 seconden maar ik kan toch zeker wel zeggen dat in mijn ogen parcival bijv. beter/mooier loopt dan tortilas. Omdat het zo subjectief is.

Bij dressuur is net zo goed objectief omschreven waaraan elke oefening moet voldoen. Dat jureren juryleden vanuit verschillende hoeken om ieder voor zich een cijfer te geven vanuit hun positie. Ze zitten daar niet alleen maar te bedenken of ze iets "mooi" vinden of niet. Als je dat denkt, moet je echt eens naast zo'n jury gaan zitten. Die jureert namelijk niet zoals de gemiddelde Bokker.....
Je MAG overal over discussiëren. Ik MAG ook zeggen dat Piet van den Hoogenband een slechte techniek van zwemmen heeft. Of dat slim overkomt op de rest van de wereld is een ander verhaal natuurlijk, want die MOGEN daar ook weer van alles van vinden....
Ach, het houdt je van de straat (en van het paard???) :(:)

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 15:00

Marliesje schreef:
Ik altijd mijn best doen om mijn paard zijn draf te ontwikkelen en hem mooi los mooi los en van de grond te laten draven....

Kom ik er nu achter dat een paard niet moet lopen zoals Totilas. Das onnatuurlijk. Ik moet hem gaan leren te lopen zoals deze. :)*

http://www.youtube.com/watch?v=ZovZ5Y9jIXI

Dat is niet wat hier wordt gezegd, natuurlijk moet een dressuurpaard mooi los en van de grond draven, maar de manier waarop Totilas met z'n benen loopt te zwaaien, is veel te extreem...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:01

sarabande schreef:
avanoort schreef:

Wat is klassieke dressuur, dat is toch ook maar iets bedacht vanuit de figuren die de paarden in het krijgsveld moesten beheersen om snel te kunnen manoeuvreren

Niet alleen snel natuurlijk. Je moest ook een paard hebben wat het lang vol houd en duurzaam is. Dus moet et efficient zijn en de bewegingen mogen voor het paard niet belastend zijn. Bij moderne dressuur komt daar het showelement bij, dat is ook logisch maar je kan je af vragen op welke plek dat dan moet komen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:04

KiWiKo schreef:

Inderdaad, en weer bij mijn post van een paar blz terug, volgens mij ging het er over dat een hoop dressuurliefhebbers zich afvragen of het nog wel goed is dat dit is wat de FEI wil zien, of zich afvragen waarom de FEI dit wil zien.
Zonder oordeel van mezelf overigens Kiwiko, dus je hoeft niet persoonlijk te reageren.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:05

Bomba schreef:
Marliesje schreef:
Ik altijd mijn best doen om mijn paard zijn draf te ontwikkelen en hem mooi los mooi los en van de grond te laten draven....

Kom ik er nu achter dat een paard niet moet lopen zoals Totilas. Das onnatuurlijk. Ik moet hem gaan leren te lopen zoals deze. :)*

http://www.youtube.com/watch?v=ZovZ5Y9jIXI

Dat is niet wat hier wordt gezegd, natuurlijk moet een dressuurpaard mooi los en van de grond draven, maar de manier waarop Totilas met z'n benen loopt te zwaaien, is veel te extreem...

NOU EN? Ik ga daar niet minder van slapen hoor!
Tjonge jonge! Waar maken jullie je druk om? Er zal hierdoor niks veranderen hoor. En nee, kom nu niet met de argumenten 'Als er minder mensen in de tribunes zitten bla bla' want dat werkt toch niet! :D Kijk naar het stierenvechten, zijn ook HONDERDEN campagnes tegen, gata het nog door? Ja! en de stadia zitten nog gewoon vol.

Ik snap echt niet wat je hier nu mee wilt bereiken. Fijn dat jij 't er te extreem uit vind zien maar dat vind nog niet iedereen en dan hoef je niet met 100-en argumenten te komen om al die andere mensen te gaan overtuigen..

Kansloos..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:08

horseyfries schreef:
liedje89 schreef:

Zwemmen is geen vergelijking omdat je dat geheel objectief kan meten. Dit is met een jury sport niet zo dus kan je je hierbij afvragen of de juiste dingen getoetst worden. Dat is natuurlijk ook subjectief wat de juiste dingen dan zijn. Waarom zou je daar niet over mogen discuseren als je zelf niet nastreeft om zo te rijden.

Ik denk dat bij iets wat subjectief is juist veelgediscuceerd zou moeten worden. Ik kan namelijk niet beweren dat 10sec korter is dan 9 seconden maar ik kan toch zeker wel zeggen dat in mijn ogen parcival bijv. beter/mooier loopt dan tortilas. Omdat het zo subjectief is.

Bij dressuur is net zo goed objectief omschreven waaraan elke oefening moet voldoen. Dat jureren juryleden vanuit verschillende hoeken om ieder voor zich een cijfer te geven vanuit hun positie. Ze zitten daar niet alleen maar te bedenken of ze iets "mooi" vinden of niet. Als je dat denkt, moet je echt eens naast zo'n jury gaan zitten. Die jureert namelijk niet zoals de gemiddelde Bokker.....
Je MAG overal over discussiëren. Ik MAG ook zeggen dat Piet van den Hoogenband een slechte techniek van zwemmen heeft. Of dat slim overkomt op de rest van de wereld is een ander verhaal natuurlijk, want die MOGEN daar ook weer van alles van vinden....
Ach, het houdt je van de straat (en van het paard???) :(:)

Ik denk niet dat je dat dressuur objectief gemeten kan worden. Omdat er niks aan gemeten word. Iemand kijkt ernaar en geeft zijn oordeel, Hoe deskundig dat oordeel ook mag zijn het is nooit objectief. Iemand heeft namelijk altijd iets in zijn hoofd van wat het hoort te zijn.Je kan het allemaal exact beschrijven natuurlijk, toch kan jij bijv een heel anderbeeld hebben bij dezelfde tekst als ik. Dus de jury is gewoon niet objectief.

veerlefellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:09

zo wat eigelijk een nuttig topic kon worden is uitgelope tot een rel topic

pppf mense hoevaak moet dit nog gebeure?
respecteer elkaar mening
als edward echt niet goed was geweest voor zijn paard had hij niet zulke hoge scores
dus ga maar weer eens lekker door met elkaar af te kraken terwijl edward toch wel lekker door blijft rijden en dit is ook vooral wat hij moet doen

Ilzas

Hannah_Menno schreef:
NOU EN? Ik ga daar niet minder van slapen hoor!
Tjonge jonge! Waar maken jullie je druk om? Er zal hierdoor niks veranderen hoor. En nee, kom nu niet met de argumenten 'Als er minder mensen in de tribunes zitten bla bla' want dat werkt toch niet! :D Kijk naar het stierenvechten, zijn ook HONDERDEN campagnes tegen, gata het nog door? Ja! en de stadia zitten nog gewoon vol.

Ik snap echt niet wat je hier nu mee wilt bereiken. Fijn dat jij 't er te extreem uit vind zien maar dat vind nog niet iedereen en dan hoef je niet met 100-en argumenten te komen om al die andere mensen te gaan overtuigen..

Kansloos..

Wat een cirkelredenering. Inderdaad, de stierengevechten gaan nog immer door OMDAT er nog mensen op die tribunes zitten. En DAT is precies wat er gezegd wordt: als de mensen niet meer op de tribunes zouden gaan zitten, is het snel over.

horseyfries

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:

Inderdaad, en weer bij mijn post van een paar blz terug, volgens mij ging het er over dat een hoop dressuurliefhebbers zich afvragen of het nog wel goed is dat dit is wat de FEI wil zien, of zich afvragen waarom de FEI dit wil zien.
Zonder oordeel van mezelf overigens Kiwiko, dus je hoeft niet persoonlijk te reageren.

Het gaat erom dat de uitvoering van de oefeningen door Totilas in veel onderdelen de perfectie benaderd die wordt beschreven in de reglementen van de FEI. Sommige mensen doen in deze discussie alsof het "voorbeenzwaaien" de punten oplevert. Er is geen enkel onderdeel waarin "voorbeenzwaaien" beschreven staat. Wél een heleboel andere oefeningen waarbij het mooie voorbeengebruik van Totilas de oefening nog expressiever maakt, denk aan de appuyementen bijv. Maar zijn hoge cijfers krijgt hij door het benaderen van het ideaal van de omschrijving van de oefening, niet door zijn voorbeen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:12

liedje89 schreef:
sarabande schreef:

Niet alleen snel natuurlijk. Je moest ook een paard hebben wat het lang vol houd en duurzaam is. Dus moet et efficient zijn en de bewegingen mogen voor het paard niet belastend zijn.

Píng!

Citaat:
Bij moderne dressuur komt daar het showelement bij, dat is ook logisch maar je kan je af vragen op welke plek dat dan moet komen.

Ís dat logisch of uit economische belangen verworden? Het heeft hoe dan ook níets met de doelstellingen van rijtechnisch correct en het paard sparend goed rijden van doen.

Op het moment sluit het juryoordeel bij FEI klassieke dressuur niet meer op de eigen doelstellingen aan.
Dit hoort uiteraard wel.
Dat kan op twee manieren opgelost worden:
- jureren volgens de doelstellingen
- doelstellingen aanpassen
Dit laatste zou het meest helder en integer zijn omdat de huidige toets in de ring niets meer met de oorsprong te maken heeft.
Dat zou ook inhoudelijke discussies een stuk verhelderen omdat er bij FEI dressuur dan niet meer de schijn is dat er over goed paardrijden gediscussieerd wordt.
Dresseren op zich is namelijk de basis voor alle aardrijden, doch de huidige FEI vorm van klassieke dressuur is nergens anders een basis voor dan voor punten scoren voor de oefeningen in de omheinde zandbak op zich.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:14

Heb zonet een filmpje voorbij zien komen van tuigers voor de kar, waarom beginnen we daar niet ook nog over? :\
De paardensport veranderd als het gaat om het streven en om wat men wil zien om punten te scoren. Het is nu eenmaal zo.
Er zijn zoveel rassen en sporten waarbij paarden 'te extreem' lopen, maar om nu precies Totilas als discussievoorwerp te gebruiken
snap ik dus niet :)