Ik ben niet zo handig in het "tekst plaatsen'. Ik ben meer een praktijkmens die alles uitlegt.
Er wordt in o.a. dit topic en ook andere beweerd, dat je geheel zonder ophoudingen en nageven kunt rijden. daar heb ik het over.
Dat er steeds meer 'termen" komen is mij door de jaren heen heus wel duidelijk geworden. Heb met het jonge spul in mijn wedstrijdtijd altijd de verenigingslessen gevolgd en weet dus heus wel, dat er steeds meer namen voor het zelfde beestje zijn ontstaan.
Hoeveel van deze jonge garde die bijvoorbeeld bij de ORUN hun opleiding hebben genoten, hebben nu nog echt verstand van paardrijden? Ik ben er in ieder geval nooit iemand van tegen gekomen in al die jaren. De meest vreemde dingen heb ik gezien en als opdracht gekregen om een paard aan het lopen te krijgen, zoals zij dat wilden. En ik heb daar ook echt weleens een poging toe ondernomen, maar ik blijf toch echt iedere keer weer terugkomen op de juiste basis.
Mag aannemen, dat jij ook weleens op een wedstrijd komt en wat zie je dan om je heen? Ik zie met name veel pluk en trekwerk. Neusriemen die zo strak aangetrokken worden, dat een paard het er benauwd van kan krijgen. Schouderbinnenwaarts zie ik nooit meer goed getoond. Paard mooi terug zien komen op de zit in plaats van op de teugels enz.
Nee, dan laat mij maar ouwe rot in het vak blijven en niet met de tijd meegaan. Is voor de paarden die ik begeleidt/rijdt in ieder een stuk duidelijker en eerlijker.