Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:46

Sorry maar ik kan een beeld van u vormen, zie u al door de bak heen lopen en doen met les geven. In plaats van aan de kant staan of zitten en met de toeschouwers praten.
Weet niet of u rookt, maar zo ja dan zou dat laatste helemaal compleet zijn, met een drankje.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 21:51

FaberSmid schreef:
Sorry maar ik kan een beeld van u vormen, zie u al door de bak heen lopen en doen met les geven. In plaats van aan de kant staan of zitten en met de toeschouwers praten.
Weet niet of u rookt, maar zo ja dan zou dat laatste helemaal compleet zijn, met een drankje.

Aktief ben ik wel in de bak.
Roken doe ik niet tijdens de onderricht.
En drinken ook niet.
Men moet een voorbeeld zijn voor de jeugd.
En de mensen betalen hun geld, om goed les te krijgen, dan moet je je ook inzetten daarvoor.
Koffie drinken kan erna, niet tijdens de les.
Dan moet men geconsentreerd zijn.

FaberSmid

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:52

Dus dan is mijn beeld wel juist?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:53

De paarden die ik heb gereden zijn mijn leermeesters geweest en ik heb altijd mn ogen uitgekeken om zoveel mogelijk te leren en op te doen. Maar de paarden hebben het me geleerd, voelen, oplossingen zoeken, lichtheid, samendoen ipv dwingen heb er heel erg veel gereden de afgelopen 15 jaar, en dat is mijn geluk geweest want geld voor lessen had ik niet(werkte in de paarden he haha). Heb het geluk gehad dat ik na mijn opleiding in Deurne jarenlang op stallen werkte waar ik letterlijk van 's ochtends 8 tot 's avonds 22u aan het rijden was. Heb ooit 1 jaar les gehad van Jan Willem Vooren, die ook alles vanuit lichtheid en samendoen benaderde en daar wel heel veel geleerd maar verder heb ik het voornamelijk zelf uitgezocht op meestal verreden paarden. Vind maar een oplossing want over twee weken komen er klanten voor kijken en moet ie netjes lopen. Daar wordt je op zich wel handig van.

Ik heb het eigenlijk nooit echt theoretisch benaderd, altijd puur vanuit mijn gevoel. Autodidactisch zou je het kunnen noemen. En elke dag leer ik meer want elk paard waar ik op ga zitten vertelt weer een nieuw verhaal, of een verhaal wat ik al kende maar met een ander plot.

Misschien vindt u het leuk om mijn website te bekijken, http://www.noorhorses.com
Dan heeft u er beeld bij wat ik precies doe en hoe ik het benader.

Ja inderdaad, doorgeven hoe het ook kan, en hoe je dressuur voor het paard hebt en dat het paard er niet is voor de dressuur.

Hoe Ahlerich op een ander filmpje tijdens de ere ronde ongeveer 65 wissels (voor m'n gevoel zijn het er zoveel haha)om de pas doet, Rainer rijdend op 1 hand, paard met de oortjes erop in totale ontspanning in die grote arena fluitend zijn wisseltjes springend, ach en waarom niet ook nog even een piaffe. Prachtig. DAT is lichtheid en een happy athlete.

U heeft dus les gehad van hem? Geniaal zeg.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:45

Ik heb altijd bewonderenswaardig gekeken naar Klimke met Biotop. Toen nog een heel jong paard maar hoe hij dat dier zo fijngevoelig door een GP stuurde, echt geniaal. Neus ten alle tijden voor de loodlijn, geen getrek, zoveel harmonie en lichtheid...
Klimke werd toen zelf al ouder en zat niet meer zo recht als de jonge generatie maar wat een ruitergevoel en ervaring straalde daar vanaf, echt een blij paard en een blije combinatie om te zien.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 20:33

Suzanne F. schreef:
Ik heb altijd bewonderenswaardig gekeken naar Klimke met Biotop. Toen nog een heel jong paard maar hoe hij dat dier zo fijngevoelig door een GP stuurde, echt geniaal. Neus ten alle tijden voor de loodlijn, geen getrek, zoveel harmonie en lichtheid...
Klimke werd toen zelf al ouder en zat niet meer zo recht als de jonge generatie maar wat een ruitergevoel en ervaring straalde daar vanaf, echt een blij paard en een blije combinatie om te zien.

Jammer dat ze hem op andere topic´s hier op bokt zo afmaken.
Hem houterig op paard vinden zitten.
Jammer, heb het proberen uit te leggen, maar men vind andere "goden" mooier rijden.
Jammer, omdat hij juist hij veel voor de jeugd gedaan heeft.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:44

Professor schreef:
Suzanne F. schreef:

Jammer, heb het proberen uit te leggen, maar men vind andere "goden" mooier rijden.

Tegenwoordig wil men spektakel zien, geen lichtheid of harmonie. Jammer, heel jammer.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:47

Professor schreef:
Suzanne F. schreef:

Ik heb hem jammer genoeg niet in levende lijve mogen zien.
Maar heb wel zijn boek kunnen bemachtigen. Deze winter eens op mijn gemak gaan "bestuderen" wat dhr Klimke weet over te brengen.
Klein nadeel kan natuurlijk zijn, dat het boek vertaald is.

Heb wel heel veel bewondering voor de veelzijdigheid van zijn dochter Ingrid.
En ik heb, als ik het goed herinner, een filmpje op i-net gezien van zijn kleindochter. Geweldig filmpje

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 21:24

Gelukkig ik wel, als jonge man, heb ik ze nog met hun jonge paarden zien rijden in Balver en in Iserlohn.
Ze reden toen een M en een S dressuur met meerdere paarden.
Was prachtig, vooral als je dan jaren later die zelfde paarden in de GP ziet.
Dan kun je zien hoe ze zich ontwikkeld hebben.Hoe ruiter en paard dichter bij elkaar gekomen zijn, een eenheid geworden.
Mehmed van Klimke als jong paard.
En Theodurescu.
En Harry Bold met Illusion.
En natuurlijk andere paarden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 06:47

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 07:14

Dat is de heer Balkenhol met Goldstern. Wat voor manier waarop hij de dingen brengt niet zo fijn ?
Balkenhol gaat juist heel fijn met zijn paarden om. Ik ben in de gelukkige omstandigheden geweest om een tijdlang op zijn stal te mogen vertoeven. Omdat ik werkzaam was bij Nadine Capellmann en zij trainde bij hem. Dus ik heb mogen kijken in de keuken van deze grote ruiter en trainer. En ik heb geen verkeerd ding gezien daar alleen maar liefde en respect voor het paard. Een slofteugel was daar niet te vinden. Ik moest namelijk van Nadine een paard met slofteugel rijden. Vond ik vreselijk dus had hem los te zitten. Toen kwam frau Balkenhol naar mij toe en zei waarom rij jij dat paard met slofteugel? Ik zei ja dat moet van Nadine, nou zei ze haal hem er maar gauw af want je kan wel zonder en kijk maar eens in onze zadelkamer daar kan je er geen vinden en inderdaad dat was zo. De volgende dag kreeg ik van Nadine te horen dat ik zonder mocht rijden. Ik blij . In die periode heb ik echt heel veel geleerd juist om met respect om te gaan met paarden. Heb in Nederland op veel dressuurstallen gewerkt maar als ik mocht kiezen waar het beste was dan weet ik het wel !!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 07:21

geef mij maar lichtheid en harmonie.
Ik heb nu ook mijn startkaart aangevraagd, en probeer mijn ony heel netjes te rijden. Hij is kwa niveau beduidend minder dan mijn fjord, maar laatst onderling scheelde het een halve punt, de fjord had er niet zoveel zin in hoewel de andere echt zijn best deed.

Wat betreft schouderbinnenwaarts ik heb niet alle pagina's gelezen maar ben nu langzaam met deze oefening bezig, heeft iemand een filmpje hoe die er uit hoort te zien?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:01

andafries schreef:
Dat is de heer Balkenhol met Goldstern. Wat voor manier waarop hij de dingen brengt niet zo fijn ?

Oh, ik geloof gelijk dat bij hem op stal een boel te leren is. Ik doelde meer op zijn openbare manier van optreden en niet zijn eigen positieve manier benadrukken maar afgeven op anderen. Door uit te halen naar anderen haalt hij imo zichzelf naar beneden. Ik krijg daar een bittere nasmaak van. Dan luister ik liever naar een clinic van Eric Lette ofzo. Die benadrukt waar je op moet letten en waar de valkuilen zitten zonder daarbij anderen omlaag te halen.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:15

Professor schreef:
Suzanne F. schreef:

Het is jammer dat u niet begrijpt dat "men" juist heeft proberen aan te geven dat er op iedereen wel wat aan te merken valt en dat er meerdere wegen naar Rome lijden en niet alles zwart/wit is. Ik heb dr Klimke een paar keer met Biotop live aan het werk gezien en het was prachtig maar hij zat wel houterig (nogmaals dit zal vanwege zijn leeftijd zijn, maar het zag er echt houterig uit) Ik heb van zijn lang zal ze leven nooit gezegd dat de volgens u mindere goden beter zitten maar er zijn wel zeker amazones en ruiters waar ik qua zit meer van onder de indruk ben dan de op leeftijd zijnde dr Klimke. Ik ga hier geen namen noemen want dan gaan we weer beginnen aan een discussie waar we niet uit gaan komen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 12:53

ja dat vind ik wel een goede... een filmpje van een correcte SBW.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:33

FaberSmid schreef:
FaberSmid schreef:
Zit met verbazing al jullie berichten te lezen, wat jullie geleerd is, ervaring en denkwijze.
Nederland vooruit in de tijd, eerder terug in de tijd en ontwikkeling. Met al de zogenaamde nieuwe uitvindingen, steeds weer opnieuw het wiel uitvinden.
Touwhalster, touwhalster met ringen als kaptoom, sidepull met hulpteugels, het niet gebruiken van longeersingel en longeerzweep bij longeren (ook bij enkele longe met hulpteugel en hulpteugels) en lange teugel, boomloze zadels, cytec beslag, ldr, hyperflexi, rollkur en ga zo maar door.
Hulpteugels bij dubbele longe, stang en trens met hulpteugels, paard straffen wegens het niet behalen van winstpunten, het niet kunnen lezen en begrijpen van boeken en dan de taalgebruik de schuld geven.
De dierenbescherming die een ldr, hyperflexi, rollkur ruiter als ambassadeur neemt? Over die ruiters die dat soort methodes misbruiken ten koste van de paarden, daar mag niet over gesproken worden. Waar zijn we mee bezig, deze vraag ben ik hier op bokt ook tegen gekomen?
Is Nederland nu echt trots met wat ze bereiken in de paardensport? Ik persoonlijk ben totaal niet trots, maar schaam me enorm tegenover de paarden over wat hun aangedaan wordt.

Ook ik zou graag een antwoord van jullie op mijn vragen willen.

Pff wat een arrogantie u bent er wel erg van overtuigt dat u de wijsheid in pacht heeft. Ooit wel eens aan gedacht dat ze er vroeger soms ook wel eens een beetje naast zaten? denkt u echt dat vroeger alles zoveel diervriendelijker ging ik vind dat behoorlijk kortzichtig.

Ik ben best trots ja op wat NL gepreseteerd heeft :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:41

U noemt de harde waarheid arrogantie, maar onderbouw dat eens? Wou u zeggen dat het echt nieuwe uitvindingen zijn en het voor de welzijn van de paarden is?
U bent trots en ik niet, kunt u onderbouwen waar "wij" trots op kunnen zijn?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:32

FaberSmid schreef:
U noemt de harde waarheid arrogantie, maar onderbouw dat eens? Wou u zeggen dat het echt nieuwe uitvindingen zijn en het voor de welzijn van de paarden is?

U blijft vragen stellen zonder antwoord te geven. Ik zal het eens omdraaien, waarom denkt u dat alles van vroeger beter is dan nu? Waarom kunt u niet toegeven dat er mogenlijk ook andere manieren om iets te bereiken. Waarom denkt u dat uw wijsheid de enige juiste is. Juist dat noem ik arrogantie.
Vroeger dacht men dat de wereld plat was en waren ze er heilig van overtuigd dat ze gelijk hadden. Net zoals u er nu heilig van overtuigd bent dat u gelijk heeft.

En natuurlijk kan ik niet onderbouwen waar ''wij'' trots op zijn ik zou immers niet durven voor U te spreken.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:21

Ik heb zo de indruk dat Fabersmith en Dhr Professor van een andere generatie zijn en ze wellicht vinden dat zij wijsheid in pacht hebben, zeker tegenover de wellicht jongere generatie hier op bokt die bezig is met de dressuursport. Wellicht geloven ze zelf ook nog dat de aarde plat is ook....

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:44

Brando090309 schreef:
Ik heb zo de indruk dat Fabersmith en Dhr Professor van een andere generatie zijn en ze wellicht vinden dat zij wijsheid in pacht hebben, zeker tegenover de wellicht jongere generatie hier op bokt die bezig is met de dressuursport. Wellicht geloven ze zelf ook nog dat de aarde plat is ook....

Tjah wie zal het zeggen. Ik geloof best dat beide bekwamen ruiters zijn, misschien wel zeer bekwamen ruiters. Toch zodra je denkt dat jou manier de enige juiste is ben je imo kortzichtig.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:55

ja, dat wil ik ook best geloven maar zoiezo kan iedereen toch bijleren? zelf al rij je op het hoogste niveau er zijn altijd zaken die je kan leren door het op een andere manier te proberen en andere methodes te gebruiken... de ene al doeltreffender als de andere. Zoiets is nooit zo zwart-wit als het hier doorgaans beschreven staat...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:27

Brando090309 schreef:
ja, dat wil ik ook best geloven maar zoiezo kan iedereen toch bijleren? zelf al rij je op het hoogste niveau er zijn altijd zaken die je kan leren door het op een andere manier te proberen en andere methodes te gebruiken... de ene al doeltreffender als de andere. Zoiets is nooit zo zwart-wit als het hier doorgaans beschreven staat...

Natuurlijk. Zolang het paard geen geweld wordt aangedaan, geestelijk danwel lichamelijk.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:47

sporter schreef:
FaberSmid schreef:

U blijft vragen stellen zonder antwoord te geven.

Wat doet u zelf dan?

Ik zal het eens omdraaien, waarom denkt u dat alles van vroeger beter is dan nu?

Hoe komt u aan de wijsheid dat ik denk dat alles van vroeger beter is dan nu? Wat betreft de dressuur was het vroeger beter. Het is jammer dat de oude handleiding vergeten is.

Waarom kunt u niet toegeven dat er mogenlijk ook andere manieren om iets te bereiken.

Omdat er maar een correcte weg naar Rome is, het nemen van die weg is afhankelijk van het paard en ruiter. Maar er is maar een correcte weg voor dressuur, springen, klassiek en ga zo maar door.

Waarom denkt u dat uw wijsheid de enige juiste is. Juist dat noem ik arrogantie.

Hoe komt u aan de wijsheid dat mijn wijsheid de enige juiste wijsheid is? Dat denk ik namelijk helemaal niet, ben het tegenovergestelde van arrogant. Maar als ik het niet eens ben met u, dan schrijf ik toch echt mijn mening en ervaring. En ga ik niet u als een wit schaapje volgen of na bleren. Waarom is het voor u zo moeilijk de ander te accepteren en verwacht u dat van ieder wel?

Vroeger dacht men dat de wereld plat was en waren ze er heilig van overtuigd dat ze gelijk hadden. Net zoals u er nu heilig van overtuigd bent dat u gelijk heeft.

Leuk voorbeeld en vergelijk, maar hier niet van toepassing. De "oude" ruiters en meesters heb ik beter zien rijden, dan de moderne ruiters en daar blijf ik bij tot het tegendeel bewezen is voor mij persoonlijk. Tegen die tijd kan ik zeggen, geweldig eindelijk ook moderne ruiters, die ik ook zo kan bewonderen.

En natuurlijk kan ik niet onderbouwen waar ''wij'' trots op zijn ik zou immers niet durven voor U te spreken.

U weet van mij dat ik persoonlijk niet trots kan zijn, op de Nederlandse moderne ruiters van de hollandse school en systeem van Sjefke Janssen. Dus u kunt gerust vertellen waarom u wel trots bent?

Brando090309 schreef:

Of ik en meneer Professor wel of niet van een anderen generatie zijn, doet niet ter zaken. U trekt de conclusie dat wij daarom de wijsheid in pacht hebben? Uw laatste zin is alleen maar even na trappen.
Maar wat is uw wijsheid?

sporter schreef:
Tjah wie zal het zeggen. Ik geloof best dat beide bekwamen ruiters zijn, misschien wel zeer bekwamen ruiters. Toch zodra je denkt dat jou manier de enige juiste is ben je imo kortzichtig.

Dat zal ik en ik denk meneer Professor ook niet zeggen. Ik denk niet dat mijn manier van rijden de enigste manier van rijden is, het is niet eens mijn manier van rijden. Ik heb leren rijden en dat zal mijn hele leven leren blijven, zoals beschreven staat. Ik heb dan ook de wijze les gekregen de theorie en praktijk trouw te blijven. Dat is ook wat ik doe, niks meer en niks minder dan wat ook in de handleiding staat die vergeten is. Als dat arrogantie en kortzichtigheid is?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:58

Brando090309 schreef:

sporter schreef:

Allereerst rijd je altijd op de manier waarvan jij denkt dat die voor jou/je paard de meest juiste is. Anders ben je echt verkeerd bezig (of je bent nog zoekende). Dat let natuurlijk niet dat je keuzes bewust maakt. Maar degenen die meer ervaring hebben, hebben hun keuzes in de grote lijnen al lang gemaakt en zullen - hoewel ze openstaan voor nieuwe ontwikkelingen - de grote lijn van hoe ze bezig zijn, niet meer wijzigen, maar slechts op details bijstellen. Zouden ze dat na al die jaren nog wel doen, dan is dat geen leren, maar zwalken.

Fabersmid, Professor en - op mijn eigen, zeer bescheiden niveau - ook ik zijn idd van een andere generatie. Daar is niets mis mee hoor, dat heet met een mooi woord: Levenservaring. Dat houdt ook in dat je in je leven al het één en ander voorbij hebt zien komen en waarschijnlijk ook al het nodige uitgeprobeerd hebt. En dat je bewust afwegingen kan maken.

Fabersmid en Professor onderbouwen oha hun standpunten met gedegen theorie die haar waarde bewezen heeft - ook de 'moderne' dressuur komt daaruit voort en is daarop geworteld. Vergeet niet, dat het tegenwoordig alom geroemde Gymnasium des Pferdes, wat toch gezien wordt als de klassieke basis van de moderne dressuur, pas exact 25 jaar geleden voor de eerste maal is gepubliceerd. Hoezo klassiek?
De Nederlandse Handleiding is al in 1950 verschenen en het zou me niet verbazen, als de Duitse nog ouder is.

De Professor zei het al heel treffend; tegenwoordig gaat het niet om natuurlijke beweging en lichtheid maar om spektakel.

Laat ik 1 argument noemen om gecharmeerd te zijn van de traditionele school; het was paardvriendelijker. Er werd alle tijd genomen voor het evenwichtig africhten en laten ontwikkelen van een paard. De paarden van de cavalerie bereikten eigenlijk allemaal een leeftijd van dik in de 20. Het Nederlandse sportpaard wordt tegenwoordig gemiddeld 7 jaar oud....

enne Brando, die opmerking over de platte aarde getuigt van jouw kant van weinig wijsheid...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 20:30

Denk dat u het duidelijk uitgelegd hebt, bedankt voor de verhelderende schrijfwijze.
Kan nu pas weer reageren, omdat door een ban mij dat werd ontnomen.