Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Johanna59 schreef:Er wordt vaak van een probleem een mega grote gemaakt.
Dat is niet zo. Je moet het gewoon aanvoelen.
De uitleg van mij is gewoon een fijt. Als je kunt rijden dan is deze uitleg duidelijk.
Ben je zelf nog niet zo een goede ruiter, dan sta je met je oren te klapperen. Maar
dan vraag ik me af, waarom houd je je bezig met rechtrichten?
Rechtrichten komt toch pas bij een groen paard, als deze toch enigszinds de basis kent,
zoals stap, draf en galop. Daarna ga je pas rechtrichten.
Mijn advies is derhalve, ga lessen bij een goede instructeur.
Paardrijden is vaak heel simpel. Ogen dicht en voelen.
RianneH schreef:En hoe zou je mijn probleem oplossen? Op mijn paard kan namelijk niet gereden worden. Altands, nu gaat het redelijk, maar beenhulpen kan je niet geven. Gewichtshulpen wel, maar daarmee stel je zo'n paard niet recht..
Citaat:Ik kan ook bijna geen beenhulp geven als reageert ze inmiddels veel minder heftig als ze mij been voelt. Ik stel mijn paard wel recht met gewichthulp en met mijn teugels. Je merkt ook dat ze daar heel goed op reageert.
Citaat:Overigens krijg ik, voor mijn gevoel, ook steeds meer oog voor scheve (scheef gereden) paarden. Misschien ligt het aan mij maar het zijn er best erg veel..
Johanna59 schreef:Uitleggen is dus onbegonnen werk heb ik nu wel door, gezien de reacties die ik op mijn uitleg heb gekregen. Jullie begrijpen er gewoon nog niks van. Ga eerst eens een paar goede dressuurboeken lezen, dan valt het kwartje misschien. De eenvoud van de dressuur is een goed boek.
fransje23 schreef:Johanna59 schreef:Uitleggen is dus onbegonnen werk heb ik nu wel door, gezien de reacties die ik op mijn uitleg heb gekregen. Jullie begrijpen er gewoon nog niks van. Ga eerst eens een paar goede dressuurboeken lezen, dan valt het kwartje misschien. De eenvoud van de dressuur is een goed boek.
Dat is natuurlijk makkelijk posten. je geeft een algemene uitleg en vervolgens snappen wij er niets van en is het onbegonnen werk.Jij hebt het trouwens over groene paarden, wij niet.
Overigens kan je volgens mij nog niet rijden met alleen kennis uit boeken. Hoe goed de boeken ook zijn er dient een vertaalslag gemaakt te worden naar de praktijk. Heb je voorbeelden van goede dressuurboeken?
Ik ben echt benieuwd naar jouw mening en visie op rechtrichten en dan niet van een paard wat al redelijk correct gereden is. Neem als voorbeeld een paard die aan het revalideren is van een blessure en scheef geworden is van het onlasten van het pijnlijke been. Denk jij dat je die met alleen wat extra been weer helemaal recht onder je krijgt?
Johanna59 schreef:Rechtrichten is voor elk paard gelijk. Of hij nu jong of oud is, het principe is gewoon het zelfde.
Je rijdt een jong paard toch ook net als een volwassen paard? Het is toch niet zo dat hij de eerste jaren
niet aan het been hoeft te zijn, niet aan de teugel etc.!! Rijden is als opvoeden, gelijk goed doen.
Op je laatste vraag geef ik gewoon geen antwoord. Je snapt het echt nog niet.
Jullie kennis lijkt in alle opzichten te weinig en ik ben daar niet gemotiveerd genoeg voor, om op
dat niveau uitleg te geven. Sorry.
Johanna59 schreef:Je paard maakt zich links hol. Hij wil dus de linker teugel niet aan nemen. Hierdoor heb je aldoor te veel druk op de rechter kant.
Probeer van dit probleem geen heel groot probleem te maken.
Probeer op beide kanten even veel druk te krijgen. Geef met je rechter kuit ( spoor) een hulp dat hij rechts los laat.
Johanna59 schreef:Ja dat had ik gezien.
Stel, je rijdt rechtsom.
Paard links sterk, recht licht. Zwaait dus achtehand naar binnen uit. Treed hierdoor niet goed onder de masse.
Met je linkerbeen hulp geven, waardoor hij de schouder naar binnen zet, en de rechterteugel gaat aannemen. Het
binnen achterbeen treed onder
Woodstock schreef:Welkom Nammie en Esther!Johanna59 schreef:Je paard maakt zich links hol. Hij wil dus de linker teugel niet aan nemen. Hierdoor heb je aldoor te veel druk op de rechter kant.
Probeer van dit probleem geen heel groot probleem te maken.
Probeer op beide kanten even veel druk te krijgen. Geef met je rechter kuit ( spoor) een hulp dat hij rechts los laat.
Fout, je been regelt nauwelijks wat aan buiging. Je zit geeft de buiging aan. Je teugels controleren de positie van de schouder. Eerst moet je de schouderpositie correct maken dmv je teugels. Vervolgens vraag je buiging vanuit je zit. Je paard leert dan evenredig te buigen ipv zijn schouder eruit te drukken.
Johanna59 schreef:Ja dat had ik gezien.
Stel, je rijdt rechtsom.
Paard links sterk, recht licht. Zwaait dus achtehand naar binnen uit. Treed hierdoor niet goed onder de masse.
Met je linkerbeen hulp geven, waardoor hij de schouder naar binnen zet, en de rechterteugel gaat aannemen. Het
binnen achterbeen treed onder
Wederom fout, je kunt met je been niet de schouder controleren, zoals ik al uitgelegd heb.
Voordat je ons beschuldigd van niets weten, terwijl je niet eens de beleefdheid hebt gehad om je voor te stellen, zou ik me als ik jou was eerst maar eens verdiepen in de materie. De eenvoud van de dressuur is een goed basisboek, maar biedt weinig diepgang.