Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HannahFrouk

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 13:17

Oh by the way, ik heb nog steeds een aantal filmpjes op de camera staan die ik wil plaatsen, maar heb het even ontstellend druk (3 examens), dus sorry dat ik wat weinig post de laatste tijd, ik lees alles wel en zodra ik tijd heb plaats ik m'n eigen dingen weer.

Wel jammer trouwens dat het zo lastig is om in de winter de boel goed bij te houden, als je alleen maar een buitenbak (vol met wind-kabouters) hebt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:16

Sorry Hannah..ik ga er toch nog even op in.. :o

Johanna59 schreef:
Er wordt vaak van een probleem een mega grote gemaakt.
Dat is niet zo. Je moet het gewoon aanvoelen.
De uitleg van mij is gewoon een fijt. Als je kunt rijden dan is deze uitleg duidelijk.
Ben je zelf nog niet zo een goede ruiter, dan sta je met je oren te klapperen. Maar
dan vraag ik me af, waarom houd je je bezig met rechtrichten?
Rechtrichten komt toch pas bij een groen paard, als deze toch enigszinds de basis kent,
zoals stap, draf en galop. Daarna ga je pas rechtrichten.
Mijn advies is derhalve, ga lessen bij een goede instructeur.
Paardrijden is vaak heel simpel. Ogen dicht en voelen. :Z

Het feit dat heel veel paarden scheef zijn is een groot probleem.
Wat jij uitlegt kan zeker helpen bij een paard wat wel goed gereden is en niet heel scheef. Helaas, zijn veel paarden beiden niet en daar kan je veel oorzaken voor aanwijzen.

Alle mensen in dit topic hebben les en dit topic is dan ook niet bedoeld om goede les te vervangen. Dit topic is gewoon bedoeld om ervaringen uit te wisselen en elkaar wat de ondersteunen in het proces. Echt goede instructeurs zijn trouwens ook best moeilijk te vinden.

Dat je dingen moet kunnen voelen ben ik met je eens maar ook daarbij heb je vergelijkins materiaal nodig. Kan je je gevoel ook omzetten in kennis wat er gebeurt onder je. Die vertaalslag vind ik nog best lastig.

Hannah, succes met je examens! Ik ben benieuwd naar je filmpjes! Ik hoop zaterdag weer wat foto's te hebben!
Ik kan het ook in de winter aardig bij houden trouwens. Wij hebben ook alleen een buitenbak maar met een superbodem en mijn paard is redelijk kabouter-proof. Alleen "onze vriend" reiger en de zwerfkater willen weleens voor afleiding zorgen.

Paardrijden met mijn ogen dicht wordt soms best lastig...vooral buiten :D

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 14:29

Bovenstaande ben ik helemaal met Fransje eens trouwens.

En thx voor je support ;-). Maandag zal gaan blijken of ik er voldoende van gesnapt heb, en dan wordt het ietsje rustiger tot in januari.

Ik probeer het ook wel bij te houden, maar de tijd ontbreekt me nu compleet. En ben ook wat te gestresst om die oefeningen te doen met mijn heethoofd, ik weet uit ervaring dat ik dat nu beter niet kan doen. dus we knuffen voorlopig alleen ;-)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:30

Ik ben het eens met Fransje hoor. Wat jij beschrijft Johanna is de ideale wereld. Paard wordt van jongs af aan goed gereden en is dus hooguit iets sterker links of rechts. Ruiter is zo goed dat die het kleinste puntje al kan verbeteren.
Maar helaas werkt dat niet zo. Hoeveel mensen in dit topic hebben hun paard al vanaf groens af aan? Rechtrichten is de basis, maar ik zie meer dan regelmatig paarden rondhobbelen in een leuk krulletje en die vooral niet recht zijn. Maar ook deze paarden wisselen van eigenaar.

En hoe zou je mijn probleem oplossen? Op mijn paard kan namelijk niet gereden worden. Altands, nu gaat het redelijk, maar beenhulpen kan je niet geven. Gewichtshulpen wel, maar daarmee stel je zo'n paard niet recht..

@Hannah, leuk filmpjes. Ik ben erg benieuwd!
Ik heb gister met een paard gewerkt en nu toch zo'n spierpijn. Erg fijn om te zien hoe hij uiteindelijk zijn rug ontspande, maar wat een werk. Heb nog nooit zo'n vaste, gespannen en slechte rug gezien...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:15

RianneH schreef:
En hoe zou je mijn probleem oplossen? Op mijn paard kan namelijk niet gereden worden. Altands, nu gaat het redelijk, maar beenhulpen kan je niet geven. Gewichtshulpen wel, maar daarmee stel je zo'n paard niet recht..

Ik kan ook bijna geen beenhulp geven als reageert ze inmiddels veel minder heftig als ze mij been voelt. Ik stel mijn paard wel recht met gewichthulp en met mijn teugels. Je merkt ook dat ze daar heel goed op reageert.

Momenteel zijn we vooral bezig om het binnenachterbeen aan beiden kanten er goed onder te krijgen. Dat is linksom een fluitje van een cent maar rechtsom vind ze het wel erg lastig. Wat ik nu doe is schoudervoor, mond soms uit in schouderbinnenwaarts, en dan vooral goed de buitenteugel erbij en haar echt meenemen. In stap gaat het rechtsom wel redelijk maar in draf is er meteen veel spanning, daar is ze nog niet aan toe.

Haar rechterknie was trouwens het probleem afgelopen voorjaar en dat been is dus nu nog minder sterk.

Overigens krijg ik, voor mijn gevoel, ook steeds meer oog voor scheve (scheef gereden) paarden. Misschien ligt het aan mij maar het zijn er best erg veel...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:51

Citaat:
Ik kan ook bijna geen beenhulp geven als reageert ze inmiddels veel minder heftig als ze mij been voelt. Ik stel mijn paard wel recht met gewichthulp en met mijn teugels. Je merkt ook dat ze daar heel goed op reageert.

Sorry, heb mijzelf wat ongelukkig uitgedrukt ;) Ik bedoel niet dat het niet kan op gewichtshulpen, dat is juist iets wat wel moet kunnen, om met zo min mogelijk hulp een paard te rijden.
Alleen is dat bij dit paard niet mogelijk. Je kan namelijk niet gewoon op haar rijden. Je kan erop stappen en wegstappen, maar binnen no-time is het een bonk spanning waar niet aan te rijden valt. Kwa rijden zijn we nog niets eens op het punt van rechtrichten, we zitten nog maar net op de grens van vertrouwen en ontspanning. Waar dat probleem weg komt weet ik en er zijn verschillende oorzaken, maar niet zo 1-2-3 opgelost. Met behulp van het rechtrichten komen we al een heel eind in de goede richting.

Citaat:
Overigens krijg ik, voor mijn gevoel, ook steeds meer oog voor scheve (scheef gereden) paarden. Misschien ligt het aan mij maar het zijn er best erg veel..

Knap dat je het ziet! Ik zie het alleen pas wanneer het (helaas) overduidelijk is. Begin wel kleine signalen te zien. Best interessant is het wel, om andere paarden te zien en kunnen beoordelen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 00:41

Rianne, ik heb even je profiel gelezen en ik heb het idee dat jou paard en de mijne best veel op elkaar lijken qua gedrag en met rijden :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 01:04

Altijd spannend die dravers ;) In elk geval nooit saai, ik leer iedere dag weer.
Ernaast is ze trouwens geweldig hoor, dan kunnen we samen alles aan.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:08

Uitleggen is dus onbegonnen werk heb ik nu wel door, gezien de reacties die ik op mijn uitleg heb gekregen. Jullie begrijpen er gewoon nog niks van. Ga eerst eens een paar goede dressuurboeken lezen, dan valt het kwartje misschien. De eenvoud van de dressuur is een goed boek.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:01

Johanna59 schreef:
Uitleggen is dus onbegonnen werk heb ik nu wel door, gezien de reacties die ik op mijn uitleg heb gekregen. Jullie begrijpen er gewoon nog niks van. Ga eerst eens een paar goede dressuurboeken lezen, dan valt het kwartje misschien. De eenvoud van de dressuur is een goed boek.

Dat is natuurlijk makkelijk posten. je geeft een algemene uitleg en vervolgens snappen wij er niets van en is het onbegonnen werk. :) Jij hebt het trouwens over groene paarden, wij niet.

Overigens kan je volgens mij nog niet rijden met alleen kennis uit boeken. Hoe goed de boeken ook zijn er dient een vertaalslag gemaakt te worden naar de praktijk. Heb je voorbeelden van goede dressuurboeken?

Ik ben echt benieuwd naar jouw mening en visie op rechtrichten en dan niet van een paard wat al redelijk correct gereden is. Neem als voorbeeld een paard die aan het revalideren is van een blessure en scheef geworden is van het onlasten van het pijnlijke been. Denk jij dat je die met alleen wat extra been weer helemaal recht onder je krijgt? :)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:21

fransje23 schreef:
Johanna59 schreef:

Dat is natuurlijk makkelijk posten. je geeft een algemene uitleg en vervolgens snappen wij er niets van en is het onbegonnen werk. :) Jij hebt het trouwens over groene paarden, wij niet.

Overigens kan je volgens mij nog niet rijden met alleen kennis uit boeken. Hoe goed de boeken ook zijn er dient een vertaalslag gemaakt te worden naar de praktijk. Heb je voorbeelden van goede dressuurboeken?

Ik ben echt benieuwd naar jouw mening en visie op rechtrichten en dan niet van een paard wat al redelijk correct gereden is. Neem als voorbeeld een paard die aan het revalideren is van een blessure en scheef geworden is van het onlasten van het pijnlijke been. Denk jij dat je die met alleen wat extra been weer helemaal recht onder je krijgt? :)

Rechtrichten is voor elk paard gelijk. Of hij nu jong of oud is, het principe is gewoon het zelfde.
Je rijdt een jong paard toch ook net als een volwassen paard? Het is toch niet zo dat hij de eerste jaren
niet aan het been hoeft te zijn, niet aan de teugel etc.!! Rijden is als opvoeden, gelijk goed doen.
Op je laatste vraag geef ik gewoon geen antwoord. Je snapt het echt nog niet.
Jullie kennis lijkt in alle opzichten te weinig en ik ben daar niet gemotiveerd genoeg voor, om op
dat niveau uitleg te geven. Sorry.

In mijn tekst had ik het boek de eenvoud van de dressuur genoemd, bij deze nog een keer.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 20:56

Sorry, hier kan ik nog steeds niet zoveel mee.
Ik denk dat het het beste is om in elk geval het doel van het topic voor ogen te houden. Opmerkingen die ergens anders over gaan, kun je in andere topics kwijt.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:37

Hai meiden,
Ben sinds een maandje ook bezig met het rechtrichten volgens de AdB methode.
Mag ik hier ook meekletsen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:57

Leuk Esther! Welkom!

Johanna59 schreef:
Rechtrichten is voor elk paard gelijk. Of hij nu jong of oud is, het principe is gewoon het zelfde.
Je rijdt een jong paard toch ook net als een volwassen paard? Het is toch niet zo dat hij de eerste jaren
niet aan het been hoeft te zijn, niet aan de teugel etc.!! Rijden is als opvoeden, gelijk goed doen.
Op je laatste vraag geef ik gewoon geen antwoord. Je snapt het echt nog niet.
Jullie kennis lijkt in alle opzichten te weinig en ik ben daar niet gemotiveerd genoeg voor, om op
dat niveau uitleg te geven. Sorry.

Misschien is het beter om gewoon niets in dit topic te schrijven als je niet gemotiveerd bent om uitleg, op ons niveau.., te geven bij je tekst :) Over het algemeen wil iedreen in dit topic graag leren en zij ook benieuwd naar andere inzichten/oplossingen mits die gewoon uitgelegd worden. Tevens zijn we allemaal druk bezig met leren en les als wij alles al konden en wisten was dat natuurlijk niet nodig. ;)

Mooie zin: rijden is als opvoeden, gelijk goed doen. Maar wat als de opvoeding niet goed gaat?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:11

Ik was even aan het bladeren en kwam dit topic tegen.
Jammer dat ik zo verschrikkelijk achterloop , ben nu op pagina 4 aan het lezen , maar met wat meer tijd , zal ik alles eens rustig doorlezen.
Ik ben bezig met een bijna 6 jarige friese merrie , bitloos.
We zijn beide groen , dus geen goede combi , weet ik maar het is nou eenmaal zo.
Ik ben zelf 90 kilo , en erg bewust van mijn zware gewicht voor mijn 600 kilo barokke merrie.Om toch zonder al te veel gewetenswroeging te kunnen gaan rijden op haar , heb ik er voor gekozen om haar dmv grondwerk sterk genoeg te maken om mij straks te kunnen dragen.
Het is een totaal groen paard , rechtsgebogen , en geen problemen tot nu toe.
Inmiddels ben ik dus aan het leren hoe een paard goed loopt , een goede schouderbinnenwaarts , schouder voor , kan laten zien , en wat ik zelf moet doen om dit voor mekaar te krijgen.
Mijn paard wordt inmiddels bereden , en leert wat beenhulpen inhouden. Dit vindt ze niet altijd even leuk....
Ik doe de oefeningen voornamelijk op de volte , en probeer wel eens vanuit die volte kleine stukjes rechtdoor te gaan , maar meestal verzand dat in zijwaarts , dus geen gebogen lichaam , of gewoon voorwaarts lopen.
We hebben nog veel te leren.
Wat gebruik ik tijdens de les; een kaptoom met een lijn op de neus , neckrope , een zweep , en mijn lichaam.
Hoe ik het doe lijkt denk ik het meest op hoe Marijke de Jong het doet , althans dat is het streven :o
Ik ben inmiddels een kleine 2 maand bezig , en heb 1 a 2 keer per week les , voornamelijk grondwerk.

De foto's en filmpjes zijn super om te zien; je leert er zo ontzettend veel van!
Ik hoop jullie binnenkort ook wat beeldmateriaal voor te kunnen houden.

Er zitten hier veel kenners , en sommige stukjes moet ik wel 3 keer doorlezen voordat ik ook daadwerkelijk begrijp wat er staat.
Maar daar ben ik gelukkig niet de enige in :o

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 18:24

Welkom Nammie en Esther!

Johanna59 schreef:
Je paard maakt zich links hol. Hij wil dus de linker teugel niet aan nemen. Hierdoor heb je aldoor te veel druk op de rechter kant.
Probeer van dit probleem geen heel groot probleem te maken.
Probeer op beide kanten even veel druk te krijgen. Geef met je rechter kuit ( spoor) een hulp dat hij rechts los laat.

Fout, je been regelt nauwelijks wat aan buiging. Je zit geeft de buiging aan. Je teugels controleren de positie van de schouder. Eerst moet je de schouderpositie correct maken dmv je teugels. Vervolgens vraag je buiging vanuit je zit. Je paard leert dan evenredig te buigen ipv zijn schouder eruit te drukken.

Johanna59 schreef:
Ja dat had ik gezien.
Stel, je rijdt rechtsom.
Paard links sterk, recht licht. Zwaait dus achtehand naar binnen uit. Treed hierdoor niet goed onder de masse.

Met je linkerbeen hulp geven, waardoor hij de schouder naar binnen zet, en de rechterteugel gaat aannemen. Het
binnen achterbeen treed onder

Wederom fout, je kunt met je been niet de schouder controleren, zoals ik al uitgelegd heb.

Voordat je ons beschuldigd van niets weten, terwijl je niet eens de beleefdheid hebt gehad om je voor te stellen, zou ik me als ik jou was eerst maar eens verdiepen in de materie. De eenvoud van de dressuur is een goed basisboek, maar biedt weinig diepgang.

mjba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 18:55

hallo allemaal
Ik ben met een jong paard aan het werk, en voor mijn gevoel is ze behoorlijk scheef. Het is zo moeilijk om d'r recht te maken. Wat voor oefeningen kan ik het beste doen om dit op te lossen?

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:06

Rechtmaken is niet iets wat je met een paar oefeningetjes oplost. Rechtrichten doe je altijd, op elk nivo en je bent nooit klaar met rechtrichten. Het beste is om een goede instructeur te zoeken.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 22:45

Allereerst welkom aan de nieuwelingen (waaronder ook Johanna trouwens, maar ik hoop dat je vanaf nu je kritiek wel wat meer onderbouwt en uitlegt). Leuk dat jullie mee komen doen. Jullie hebben natuuuuurlijk de beginpost goed gelezen ;-). Het zou leuk zijn als er wat meer foto's en filmpjes geplaatst werden, zodat we wat meer met commentaar en goedbedoelde tips heen-en-weer konden.

Ik heb m'n filmpjes even bekeken, maar ze zijn helaas wat te kort uitgevallen, je kunt er niet zoveel aan zien. Zal Suus morgen of overmorgen vragen of ze er nog een aantal wil maken.

Waar ik op dit moment eigenlijk alleen maar mee bezig ben, is hem een beetje "warm houden" voor de tijd dat we weer echt kunnen gaan oefenen. Tijdens de laatste les heb ik geleerd hoe ik hem op een goede manier op kan warmen, d.w.z. met longeren maar dan net ff anders (zeg maar op een "rechtrichtmanier"). Het is eigenlijk niets waard om 1 x in de week ermee bezig te zijn, hij is dan sowieso vaak te ongeconcentreerd, soms trouwens ook niet , dan is hij opeens weer helemaal voorbeeldig, zal misschien hier en daar ook een reflexie zijn van m'n eigen examenstress. Het is niet ideaal op dit moment!

Heb 1 rechtrichtfoto over, sorry, tis niet veel .... dit is dus tijdens het longeren. Veel verder komen we dus niet.

(touwtje hangt wel mooi slap hier, ... daar ben ik echt serieus mee bezig nu, HIJ moet het doen, niet ik, en dat begint eigenlijk wel steeds beter te gaan).

Afbeelding

Hier heb ik er wel veel van, maar dat heeft dan weer minder met rechtrichten te maken .... (of nou ja, wie weet ook wel ....)
Afbeelding

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:04

Woodstock schreef:
Welkom Nammie en Esther!

Johanna59 schreef:
Je paard maakt zich links hol. Hij wil dus de linker teugel niet aan nemen. Hierdoor heb je aldoor te veel druk op de rechter kant.
Probeer van dit probleem geen heel groot probleem te maken.
Probeer op beide kanten even veel druk te krijgen. Geef met je rechter kuit ( spoor) een hulp dat hij rechts los laat.

Fout, je been regelt nauwelijks wat aan buiging. Je zit geeft de buiging aan. Je teugels controleren de positie van de schouder. Eerst moet je de schouderpositie correct maken dmv je teugels. Vervolgens vraag je buiging vanuit je zit. Je paard leert dan evenredig te buigen ipv zijn schouder eruit te drukken.

Johanna59 schreef:
Ja dat had ik gezien.
Stel, je rijdt rechtsom.
Paard links sterk, recht licht. Zwaait dus achtehand naar binnen uit. Treed hierdoor niet goed onder de masse.

Met je linkerbeen hulp geven, waardoor hij de schouder naar binnen zet, en de rechterteugel gaat aannemen. Het
binnen achterbeen treed onder

Wederom fout, je kunt met je been niet de schouder controleren, zoals ik al uitgelegd heb.

Voordat je ons beschuldigd van niets weten, terwijl je niet eens de beleefdheid hebt gehad om je voor te stellen, zou ik me als ik jou was eerst maar eens verdiepen in de materie. De eenvoud van de dressuur is een goed basisboek, maar biedt weinig diepgang.

Geen woorden voor.
Helaas ben ik niet fout.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:08

Johanna59 schreef:
Paardrijden is vaak heel simpel. Ogen dicht en voelen. :Z

Meent u dit serieus, bedoeld u dan dat rijden of hobbelen simpel is?

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:08

Wat een bijzondere manier van rechtrichten heb je HannahFrouk. Hoe doet je dat aan een halster en 'losse' longeerlijn.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:26

Ziet er goed uit Hannah! Knappe schimmel heb je trouwens :)

@FloortjeS, ik werk ook zo aan de longeerlijn. Zal het niet uitleggen, want mijn uitleg is nogal warrig, maar mijn paard wordt er stukken beter van :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 23:33

Nou Johanna, ik hoop niet dat je't erg vind, maar ik ga er verder niet op in. Even over naar het doel van het topic hoor, laat maar verder.

FloortjeS, dat longeren is eigenlijk meer de "voorbereiding op", omdat hij in de winter vaak wat te hittepetitterig is om direct met serieuze oefeningen te beginnen. Als je dan gewoon gaat longeren, dan heb je vaak dat je paard op dat moment nog "vierkant de bocht door gaat" (over de schouder valt, dat soort dingen), dat wil je dan natuurlijk ook niet. Daarom had ik als tip gekregen om op een andere manier te gaan longeren, d.w.z. WEL in stelling, maar toch ook dat hij lekker kan bewegen. Dat is ook nog te doen als hij redelijk heet is (hoewel ik dat wel een hele klus vind).

We zijn trouwens wel aan een korter touw begonnen hoor, en het lukt niet elke keer even goed. Als hij de hele bak doorstuitert lukt het niet ...

(het is trouwens wel een kaptoom hoor, die hij daar om heeft, maar ik heb er een bontje om, ik vind het zo'n hard ding)

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:14

Ik kom zomaar even dit topic binnenvallen. Ik ben eigenlijk altijd met rechtrichten bezig als ik rijd (natuurlijk niet alleen maar, maar het is wel verweven met mijn rijden). Omdat ik vind dat een paard dat recht en in balans is pas optimaal zijn lijf kan gebruiken en i.m.o. helpt het blessures voorkomen.
Ik heb zeker niet alles gelezen, alleen viel de reactie van Johanna59 me op, ook dat jullie er verder niet op in willen gaan. Dat is een keuze, maar ik kan me wel vinden in de reactie. Ik denk dat Johanna59 meer vanuit de zit rijd, dan heb je je hand niet nodig om de schouderpositie te bepalen.
Ik gebruik mijn been wel om de "baan van de schouder" in de wending te bepalen. Op een computer kun je niet precies zien waar en hoe het paard compenseert ,maar even uitgaande van het voorbeeld. Als een paard wend, hoort het zich te buigen volgens het beloop van de wending. In het geval dat je rechtsom rijdt en het paard zich onttrekt door de achterhand naar binnen te zwaaien betekend dat ook dat de buik teveel naar buiten(links) uitzwaait, als je een (begrenzende) beenhulp op die buik uitoefend werkt dat door naar de schouder en de achterhand.