Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sin

Re: Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:23

Ja he, mijn eurocent viel toen ik je reactie las ;)

SonjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:02

ieder zijn eigen keuze! Maar ik ben blij dat er mensen zijn die ervoor kiezen om wel een bijrijder te nemen. Zo hebben mensen die geen eigen paard kunnen veroorloven toch een kans om een band op te bouwen met (iemand anders) paard. Ik heb vroeger zelf altijd bij andere mensengereden en was blij dat hun mij de kans daartoe gaven. Heb er veel ervaring mee opgedaan!

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:40

Grote onzin echt!

Een bijrijder is toch veel beter dan het paardje in de wei te laten staan en bijvoorbeeld maar 1 keer te rijden?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 17:51

Het verschilt inderdaad per situatie, maar ik denk dat als je een goede bijrijder hebt, je paard in de meeste gevallen beter af is.

Paarden op stal blijft een gevoelige discussie. Zelf zou ik niet voor een paard kiezen, als ik die in de box zou moeten houden. Ook niet als hij er iedere dag 1 uurtje ofzo uit mocht. Maar, als iemand daar wel voor wilt kiezen, zal hij of zij wel moeten zorgen dat hij verder het beste geeft aan het paard dat mogelijk is en dan is een bijrijder imo wel goed.

Zelf heb ik een Gelderse en een Haf. De Haf is niet ondergeschikt voor mij aan mijn Gelderse, maar ze is wel aangekocht als gezelschapspony, zodat mijn paard niet alleen staat. Alleen heb ik niet de tijd ze beiden volledig te trainen, dus ga ik straks voor haar opzoek naar een ruiter (ze is pas net 3 en ik wandel wel met haar en af en toe grondwerk).
Misschien valt dit niet helemaal te vergelijken met een bijrijder, die je met 1 paard deelt, maar heeft toch ook te maken met niet voldoende tijd hebben om al je paarden de volledige training te geven. Misschien niet alleen vanuit het belang van het paard, maar ik voer al erg sober en ze worden beiden gemakkelijk dik, dus is training voor hun wel belangrijk om ze gezond te houden.

XxmiepjeexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:03

ik vind wat velen al zeggen.
Als jij een bijrijder nodig hebt, door de reden zoals hier boven veel gezegt word, vind ik dit heel goed.
Als jij een iegen paard hebt, hoor jij hem niet 24/7 in de stal te laten staan, hij heeft ook beweging nodig! en als jij dit zelf niet genoeg kan, is een bijrijder erg slim!
zo krijgt het paard de beweging die hij nodig heeft, en word hij meestal ook erg vertroeteld.
Dus ik vind het heel goed!

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:09

daar ben ik het helemaal mee eens ! :+

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:17

Ik ben het eens met die persoon.

Mijn paard loopt onder mij Z1, ik heb elke dag tijd voor hem en we gaan lekker. Ook al had ik geen tijd gehad, dan staat mijn paard een dagje op het land, alleen maar lekker voor hem.

In de geschiedenis heb ik slechte ervaringen gehad met bijrijdsters, waarop één op het inslapen van mijn eerste paard uit is gelopen. (als je het hele verhaal wilt weten moet je maar even een PM sturen, daar gaat dit topic niet over).

Als je een paard koopt, koop je hem toch voor jezelf? Je koopt een paard toch omdat je weet dat je er tijd voor hebt? Het kan veranderen, maar ik zorg er dan voor dat ik tijd maak voor mijn paard. Ik heb dat dier niet voor niets gekocht, en al zeker niet voor een manegemeisje.

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:26

Juist als je wel een bijrijder hebt, geef je extra om je paard, want dan wil je er dus voor zorgen dat je paard goede beweging krijgt. Vooral als je een paard hebt die het leuk vindt om te werken, die zal je dan geen plezier doen als hij alleen maar op stal/weiland staat....

Maar dat wil nou ook weer niet zeggen, dat mensen die zelf niet kunnen/willen rijden en geen bijrijder hebben niet om hun paard geven hoor!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:42

Ik wou maar Karlijn, dat ik dagelijks kon rijden. Helaas laat mijn lichaam dat niet meer toe en het paard wat nu ook door een bijrijdster wordt gereden, is door mijzelf gefokt. Die kan ik niet weg doen en ik weet dat hij heel veel lol met haar heeft. Ik ben er altijd bij en begeleidt deze 2 wel, want ze is inderdaad een manegeruiter en kan dus op deze manier erg veel leren. Andere paard is er voor gezelschap en hoop ik op den duur, als hij de leeftij heeft, mee te kunnen mennen.
En dan nog vind ik er niets verkeerds aan, als iemand door bijvoorbeeld een druk leven wat minder tijd heeft voor zijn/haar paard, dat er dan iemand anders mee bezig gaat. Als de combi klikt en ze hebben plezier met elkaar, wie ben ik dan om dat te veroordelen....

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:44

Er komt bij mij geen bijrijder op mijn paard hoor! ik vind als je een paard hebt moet je er minstens 4 dagen in de week kunnen zijn (volpension) en anders moet je m maar verkopen naar iemand die er wel tijd voor heeft. ook vind ik dat een paard (wanneer het medisch natuurlijk toegelaten is) voldoende beweging moet hebben!

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:20

Zammie schreef:
Ik wou maar Karlijn, dat ik dagelijks kon rijden. Helaas laat mijn lichaam dat niet meer toe en het paard wat nu ook door een bijrijdster wordt gereden, is door mijzelf gefokt. Die kan ik niet weg doen en ik weet dat hij heel veel lol met haar heeft. Ik ben er altijd bij en begeleidt deze 2 wel, want ze is inderdaad een manegeruiter en kan dus op deze manier erg veel leren. Andere paard is er voor gezelschap en hoop ik op den duur, als hij de leeftij heeft, mee te kunnen mennen.
En dan nog vind ik er niets verkeerds aan, als iemand door bijvoorbeeld een druk leven wat minder tijd heeft voor zijn/haar paard, dat er dan iemand anders mee bezig gaat. Als de combi klikt en ze hebben plezier met elkaar, wie ben ik dan om dat te veroordelen....

Kijk, als je lichaam het niet toe laat ben ik het idd met je eens dat als de combi klikt het moet kunnen, maar mijn lichaam laat het tot nu toe wel toe, en dat maakt dat ik gewoon dagelijks op stal te vinden ben, de ene dag om 6 uur en de andere dag om 9 uur, en de volgende dag weer om 7 uur 's morgens. Mijn paard staat overigens de hele dag op het weiland, dus ik hoef me er geen zorgen over te maken dat hij naar binnen/buiten gehaald/gezet moet worden en/of hij wel genoeg beweging krijgt ;)

Mrkk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:32

SonjaG schreef:
ieder zijn eigen keuze! Maar ik ben blij dat er mensen zijn die ervoor kiezen om wel een bijrijder te nemen. Zo hebben mensen die geen eigen paard kunnen veroorloven toch een kans om een band op te bouwen met (iemand anders) paard. Ik heb vroeger zelf altijd bij andere mensengereden en was blij dat hun mij de kans daartoe gaven. Heb er veel ervaring mee opgedaan!

Hier ben ik het helemaal mee eens!!!

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:36

als je geen mensen respecteerd die bijrijders nemen zo als ik gebruikt ben kan ik het me voor stellen: Geen tijd meer maakte ze voor eigen paard, ik MOEST 7 dagen per week komen en al kwam ik niet gelijk gezijk.... dus onder die mensen snap ik best dat je ze niet kan uitstaan :p ben er onderhand wel mee gestopt

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:33

ik ben 2.5 jaar geleden bij mijn verzorgpaarden terecht gekomen, doordat de eigenaar plotseling veel weg moest vanwege werk. nu kom ik er nog steeds, niet dat ik er nodig ben, maar omdat we er allemaal veel plezier aan beleven. is toch niets mis mee..?

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:48

Zelf heb ik een verzorgster voor 2 dagen per week, sinds kort en ik ben erg blij met haar. Zij wil heel graag ervaren hoe het is een eigen paard te hebben en lekker ermee te tuttelen en ik vind het prettig dat ik op de dagen dat ik lang werk een avondje thuis kan blijven bij mijn hond. Ik vind het ook een heel fijn idee dat mijn verzorgster mijn paardje doet in plaats van dat ze twee dagen op het land staat of straks in een box.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:43

Ik snap de stelling van de man in de openingspost wel, ik heb genoeg eigen pony's op maneges zien staan waarvan de jonge eigenaartjes vrijwel niet omkeken naar hun pony's en deze maar 1 keer per week aan het werk moesten...en dan klagen als het niet lukt :n
Misschien draait deze meneer zelf veel mee in het manege/pension-wereldje, dan verbaasd het me niks dat je zo zwart/wit denkt...

Zelf ben ik bijrijdster/verzorgster van een Haflinger waarvan de eigenaresse vanwege lichamelijke klachten zelf niks meer kan. De pony staat gewoon achter het huis en ja, als paarden altijd deel uit hebben gemaakt van je leven doe je die niet 1,2,3 weg ;)
Ik ben er 3-5 keer per week en mag inmiddels alles met die pony doen en heb daar diep respect voor. Ik heb prive- en clubles, ga op wedstrijd, zit zo in het bos en de pony is in betere conditie dan ze ooit is geweest ;) In ruil daarvoor doe ik de stallen als ik er ben, scheelt haar weer een middag plat liggen ;)
Ondertussen geniet de eigenaresse van het plezier dat ik en haar pony samen hebben en is ze op wedstrijd zo trots als een pauw :)
En ik? Ik ben haar ontzettend dankbaar dat ik deze kans krijg. Ik had anders nooit de mogelijkheid gehad om het wedstrijdsfeertje te proeven (ja...misschien over 15 jaar ;)) en een band te krijgen met een paard.

In bovenstaand geval vind ik het zelf een ideale oplossing, bijrijder zijn en een bijrijder hebben. Maar goed, ik kan me dus ook wel vinden in de mening van tegenstanders ;)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:50

Ik vind het hebben van bijrijders prima! Ik heb er zelf geen, maar zou het graag willen. Ik kan m prima stil laten staan, hij staat toch op het weiland overdag, maar t zou fijn zijn als iemand hem graag rijd. Dan kan ik me ook wat meer op het mennen richten.
Ik was hiervoor ook bijrijdster, de eigenaresse zocht een bijrijdster om te betalen, die moest anders door een scheiding het paard verkopen. Ieder zijn reden, respect voor die reden!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:00

Ik heb (raar gezegd) hier eigenlijk geen mening over,

(niet persoonlijk bedoelt natuurlijk:P)
Aan de ene kant vind ik dat als je een paard koopt dat je er zelf voor moet kunnen zorgen, je koopt hem niet voor niets, en jij was er van overtuigd dat je het kon, maar dan geen respect vind ik een beetje raar..

aan de andere kant, kan het natuurlijk zijn dat je net van werk veranderd bent of je wat andere probleempjes, dan kan ik natuurlijk heel goed begrijpen dat je een bijrijder/ster zoekt om je paardje een plezier te doen!..

Ik merk het nu aan mezelf, ben echt hardstikke druk, nieuwe opleiding nieuw werk.. tot half 6 op school dan nog terug met de trein.. maar ik vind het toch moeijlijk om een bijrijdster te kiezen..

Maar om dan geen respect te hebben.. dat vind ik echt onzin, je wilt je ponie er toch juist een plezier mee doen?

maxfrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:24

tjsa zo heeft ieder zijn mening.
ik persoonlijk ben 1 keer bijrijder geweest en zou het niet zo snel weer doen. de eigenaar deed bijna niks meer maar verwachte wel van mij dat ik zo ongeveer alles deed.
dat is dus niet de goede manier.

SonjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:33

Karlijn_xx schreef:

Mijn paard loopt onder mij Z1, ik heb elke dag tijd voor hem en we gaan lekker. Ook al had ik geen tijd gehad, dan staat mijn paard een dagje op het land, alleen maar lekker voor hem.

In de geschiedenis heb ik slechte ervaringen gehad met bijrijdsters, waarop één op het inslapen van mijn eerste paard uit is gelopen. (als je het hele verhaal wilt weten moet je maar even een PM sturen, daar gaat dit topic niet over).

Als je een paard koopt, koop je hem toch voor jezelf? Je koopt een paard toch omdat je weet dat je er tijd voor hebt? Het kan veranderen, maar ik zorg er dan voor dat ik tijd maak voor mijn paard. Ik heb dat dier niet voor niets gekocht, en al zeker niet voor een manegemeisje.

Nou haal je iedereen wel over 1 kam. Heel vervelend dat je slechte ervaring hebt met je bijrijdster maar nou doe je wel heel negatief over manegemeisjes!! Er zijn erbij die wel kunnen rijden hoor.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:43

SonjaG schreef:
Karlijn_xx schreef:

Nou haal je iedereen wel over 1 kam. Heel vervelend dat je slechte ervaring hebt met je bijrijdster maar nou doe je wel heel negatief over manegemeisjes!! Er zijn erbij die wel kunnen rijden hoor.

Ik zeg ook niet dat ze allemaal slecht rijden, maar ze hebben vaak ervaring met paarden die ruw zijn in de mond, niet vooruit te branden en moeilijk te rijden in een manier van stroef stram en hard. Ik vind het geweldig als ze kunnen leren dat paarden ook soepel zijn - maar niet op mijn paard.

En ik weet ook wel dat ze niet allemaal zo zijn, maar ik weet waar ik over praat, ik ben zelf begonnen als manegemeisje en ik heb meerdere bijrijdsters gehad die allemaal uitliepen op niks, omdat ze A. niet konden rijden, of B. niet wisten hoe het was om een drukke, stuiterende merrie uit een weiland te trekken en/of goed te verzorgen, als in naverzorging na het rijden en/of het rijden zelf.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 08:18

Dat merk je toch snel genoeg karlijn. of het wat is of niet. Heb hier ook enkelen over de vloer gehad met de grootste mond over wat ze kunnen, en die bleken inderdaad alleen maar woorden en geen daden te hebben (heb me er achteraf wel kapot om gelachen, want als je ze hoorde praten, hadden ze toch minimaal al z gereden :D ) Maar juist net die ene bescheiden persoon blijkt net het meisje te zijn, die wel de inzet heeft en als die er is, kan er veel geleerd worden.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 08:42

Zammie, dat is ook precies de reden dat ik geen bijrijder wil.
Toen ik zwanger was, zocht ik iemand die mijn grote tijdelijk kon rijden, behoorlijk heftig paard van 1.83 m. Dan krijg je allemaal van die jonge meisjes die met hem willen (buiten)rijden, zonder over de verantwoordelijkheden na te denken.
Heb uiteindelijk mijn paard maar lekker op rust gezet.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:16

In de eerste instantie had ik idd heel erg veel geluk met een bescheiden meisje, maar toen het bescheiden meisje mijn paard leerde kennen en merkte dat ze haar eigenlijk best netjes kon rijden, was het ook over met de pret. Ze ging dingen doen die niet mogen (want dat heb je af en toe wel eens met 14-jarige meisjes) en dingen die ik strikt verboden had leken heel normaal voor haar. Dit heeft geresulteerd in het overlijden van mijn 6-jarige merrie dit jaar maart.

Tietie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:28

Ik vind het ook onzin.
Als je zelf niet meer kan rijden ofzo is een bijrijdster toch een hele handige oplossing.
Dan hoef je je paard in ieder geval niet weg te doen!