Snoevie schreef:sporen werken alleen door je eigen inbreng sterk in,dan doe je echt iets verkeerd.
een lichte aanraking is de bedoeling.
als het niet prettig aanvoelt voor het paard omdat je te hard inwerkt,moet je jezelf eens achter de oren gaan krabben.
wat ik wil zeggen,dat Z dressuurrijden niet zaligmakend is,dat dan sporen ineens geen taboe meer zijn.
er is niks mis met B ruiters die sporen dragen,en voor iedereen geldt natuurlijk dat ze op de juiste manier gebruikt moeten worden
Daar heb je gelijk in, maar ik vind dat als je in de B de sporen al nodig hebt, je toch eens bij jezelf na moet gaan denken waar je mee bezig bent. Zo zou ik mijn paard (en andere paarden die ik rijd of heb gereden) niet in het beginstadium willen rijden, hoe moet dat later dan!?
Helaas zie je vaak dat ruiters zich niet bewust zijn van de spoor aan hun laars, een rustige beenligging is heus niet vanzelfsprekend! Er zullen uiteraard altijd uitzonderingen zijn van ruiters die wél om kunnen gaan met hun spoor, maar dan nog denk ik dat als je je paard goed opgeleid hebt, je het ook wel zonder kan, in ieder geval in de B! Als je hoger de dressuur in komt, heb je inderdaad die verfijning van je hulpen nodig en kan ik me indenken dat sporen heel nuttig kunnen zijn.