heeft iedereen nu sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:27

Snoevie schreef:
soms is een spoor gewoon een handig hulpmiddel,of je nu B of Z start,of geen wedstrijdruiter bent
ook in de Z is het niet goed om echt je sporen nodig te hebben.

Dan vind ik persoonlijk (!) dat jij wel licht over sporen denkt, terwijl sporen streng inwerken in een paardenbuik. Handig hulpmiddel, maar wel een die niet prettig is voor het paard, en als je je paard goed wilt rijden ook zeker niet nodig.

maariejellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:33

Meestal rij ik wel met sporen alleen als het nodig is, anders doe ik ze echt wel af ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:57

Mrln90 schreef:
Snoevie schreef:
soms is een spoor gewoon een handig hulpmiddel,of je nu B of Z start,of geen wedstrijdruiter bent

Dan vind ik persoonlijk (!) dat jij wel licht over sporen denkt, terwijl sporen streng inwerken in een paardenbuik. Handig hulpmiddel, maar wel een die niet prettig is voor het paard, en als je je paard goed wilt rijden ook zeker niet nodig.

HOE sporen gebruikt worden bepaald of ze al of niet "streng inwerken". Je kunt ook heel zacht inwerken, niet meer dan een vingerdruk. En meer is gewoonlijk ook niet nodig. Dus wat is het probleem? Het kan helpen om een paard attent te maken op je been. Als het eenmaal attent is op je been hoef je ze niet te gebruiken en hoef je ook niet extreem je been te gebruiken, als in schoppen met de hakken (want dat is ook niet zo prettig). Juist met behulp van spoorgebruik kun je beenhulp "fluisterend" maken. Ze hoeven helemaal niet streng in te werken. Als ze dat wel doen, nogmaals, dan is dat een ruiterfout, gevolg van slechte instructie of geen instructie... Niet van het middel zelf.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 05:54

Mrln90 schreef:
Snoevie schreef:

sporen werken alleen door je eigen inbreng sterk in,dan doe je echt iets verkeerd.
een lichte aanraking is de bedoeling.

als het niet prettig aanvoelt voor het paard omdat je te hard inwerkt,moet je jezelf eens achter de oren gaan krabben.

wat ik wil zeggen,dat Z dressuurrijden niet zaligmakend is,dat dan sporen ineens geen taboe meer zijn.
er is niks mis met B ruiters die sporen dragen,en voor iedereen geldt natuurlijk dat ze op de juiste manier gebruikt moeten worden

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 07:28

Snoevie schreef:
sporen werken alleen door je eigen inbreng sterk in,dan doe je echt iets verkeerd.
een lichte aanraking is de bedoeling.

als het niet prettig aanvoelt voor het paard omdat je te hard inwerkt,moet je jezelf eens achter de oren gaan krabben.

wat ik wil zeggen,dat Z dressuurrijden niet zaligmakend is,dat dan sporen ineens geen taboe meer zijn.
er is niks mis met B ruiters die sporen dragen,en voor iedereen geldt natuurlijk dat ze op de juiste manier gebruikt moeten worden

Daar heb je gelijk in, maar ik vind dat als je in de B de sporen al nodig hebt, je toch eens bij jezelf na moet gaan denken waar je mee bezig bent. Zo zou ik mijn paard (en andere paarden die ik rijd of heb gereden) niet in het beginstadium willen rijden, hoe moet dat later dan!?
Helaas zie je vaak dat ruiters zich niet bewust zijn van de spoor aan hun laars, een rustige beenligging is heus niet vanzelfsprekend! Er zullen uiteraard altijd uitzonderingen zijn van ruiters die wél om kunnen gaan met hun spoor, maar dan nog denk ik dat als je je paard goed opgeleid hebt, je het ook wel zonder kan, in ieder geval in de B! Als je hoger de dressuur in komt, heb je inderdaad die verfijning van je hulpen nodig en kan ik me indenken dat sporen heel nuttig kunnen zijn.

Sjonniej

Re: heeft iedereen nu sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 07:53

In theorie hoeft het helemaal niet verkeerd te zijn om in de B al met sporen te rijden. MITS de juist gebruikt worden.
Echter zie je inderdaad in veel meer gevallen dat ze onjuist gebruikt worden, maar daar kan die spoor niet zoveel aan doen :) Hier ligt een taak voor de instructeur, een taak die nu behoorlijk onderschat wordt of iets wat als niet belangrijk wordt beschouwd. Maar ondertussen zitten hier in de binnenbakken geen spinnenwebben meer in de nok van het dak, omdat alle paarden die gekweld worden door de sporen die er met hun staarten uitslaan...

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:35

ik vind ook dat je in de B nog geen sporen nodig hebt...wat ik vaak zie (en denk) dat de jonge paarden vaak niet voorwaarts genoeg zijn en dat de ruiters daarom sporen gebruiken, dit vind ik dus wél verkeerd! als je later sporen wil gebruiken voor verfijning, mits goed gebruikt natuurlijk, dan vind ik sporen zeker geen schande..
wat ik wel stom vind is dat je vanaf de M met sporen MOET rijden (ook al zijn het dummies) ik vind dat als je het zonder kan, je ook zonder moet mogen rijden.

Desir_ee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:48

Ik heb zelf ook op b-niveau gereden met mijn vorige verzorgpony.
Dat ik haar net ging rijden reed ik ook met sporen omdat zij heel slecht reageerde op mijn been/kuit.
Na een paar maanden reageerde ze ook netjes als ik geen sporen droeg. En was ze goed voorwaarst.
Ik hield wel om voor de verfijning van mijn hulpen.
Maar ik heb haar nooit constand in haar buiken zitten prikken.

Ik denk dat het niet veel uit maakt of je ze om hebt of niet..
Het gaat er om hoe je er mee om gaat.
Prik je je paard lek of gebruik het netjes en voor verfijning van je hulp..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:00

JUIST in de B heb je veelal te maken met jonge paarden die in een leerproces zijn en dan zijn sporen dus wél handig, omdat, als gezegd, je daarmee een paard attent maakt op je gewone beenhulp. Een paard weet niet dat been=voorwaarts, dit moet aangeleerd. Dit kan met behulp van het zweepje, maar net zo goed met behulp van sporen (en/of de stem, maar dat heeft het nadeel dat het niet op wedstrijden mag). Ik denk dat dit nog steeds niet goed begrepen wordt door en aantal mensen.
Desir_ee oa geeft dit goed aan. Zij gebruikte de sporen in een beginstadium om later zonder te kunnen. Het is niet andersom, dat je begint met niks en dat een paard het dan later plots nódig heeft. Een paard heeft ze niet nodig (dan is er wat mis gegaan in de opleiding). De ruiter kán ze gebruiken om een paard attent te maken op zijn been en om bepaalde hulpen beter te onderscheiden van andere bv. Dit kan ook met de zweep. Het is een keuze.

Uiteraard is het niet goed, op welk niveau dan ook, dat sporen nodig zijn om een paard gewoon vooruit te krijgen. Dáár zijn we het allemaal over eens.

Wel is het idd zo , wat hier en daar wordt opgemerkt, dat je in de B meer mensen tegenkomt die niet echt een mooie stille beenligging hebben.
Zelf vind ik dit dan te vroeg starten, want het minste dat je moet hebben voordat je wedstrijden gaat rijden, lijkt mij, is een onafhankelijke stabiele zit waarmee je in staat bent de hulpen goed door te geven... Want ook een "gewoon" zwaaiend/bonzend been zonder spoor is zeer hinderlijk en niet effectief.

Ik weet dat wedstrijdrijden in Nederland wordt gestimuleerd vanuit verenigingen en maneges en mensen onderling en is makkelijk toegankelijk.
Dit zorgt ervoor dat er idd ook mensen starten die eigenlijk niet aan wedstrijdrijden toe zijn.
Maar dit heeft weinig te maken met het doel van sporen, hoewel je ook daar natuurlijk wel ook misbruik tegenkomt.

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:49

Of een paard het nou nodig heeft of niet ik heb altijd sporen om.
Je kunt sporen niet vast kopelen aan een bepaald niveau.
Dat je ze om hebt betekend niet dat je ze nodig hebt of gebruikt maar gewoon dat je zo verstandig bent om ze om te doen voor het geval dat.

MDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:57

Nee ik heb zeker geen sporen. Ik vind het heel belangrijk dat mijn paard reageert op mn gewone hulpen met indien nodig mijn stem.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:01

sporen hoeven niet nodig te zijn,om toch een handig hulpmiddel te vormen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:22

Precies, er is zoveel niet nodig. Als je af gaat pellen wat er niet nodig is, blijft er weinig over. Je hebt al geen zadel en hoofdstel nodig. Geen beenbescherming. Geen kleding (als je dan toch zonder zadel gaat).
Alles wat bestaat is ontwikkeld met een bepaald doel. Het zadel is er bv om de druk te verdelen over de spieren langs de ruggegraat, dit is prettiger voor het paard. Stijgbeugels zijn een hulpmiddel om op te stijgen en om je kont uit het zadel te hoduen bij bv verlichte zit en lichtrijden. Maar niet nodig. Het hoofdstel is ontwikkeld voor een makkelijker controle. Maar niet nodig. Van het hoofdstel zijn er onderdelen ontwikkeld om het niet zo makkelijk te verliezen (en deels voor de mooi), eigenlijk is het kopstuk en de bakstukken waar het bit aan zit genoeg. Frontriem, keelriem en neusriem zijn totaal overbodig.
Beenbescherming is niet nodig, maar wij ruiters zijn bang dat onze paarden een blessure oplopen zonder, dus doen we ze om.
Hulpen, tja, we kunnen een paard ook totaal op de stem africhten. En paarden voor de ploeg gaan links om bij een rukje en rechtsom bij twee rukjes aan de enkele leidsel die ze dragen. Dus ja...
Maar... Als we dan gaan rijden volgens de rijkunst, met de hulpen en hulpmiddelen van de rijkunst, dan zijn sporen en zweep daar gewoon een onderdeel van dat je kunt gebruiken om dingen te vergemakkelijken, net zoals we een hoofdstel om doen...
Dan kun je wel een discussie gaan houden over hoe onnodig een hoofdstel is, maar dat neemt niet het feit weg dat het verdomde handig is.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is dat "niet nodig" niet betekent dat het geen nut heeft.

twilight13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:02

ik heb sporen liggen.
3paar zelfs.
alleen rij er nooit mee. :D

suzy_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:20

ik heb ook tijdje gereden met sporen , maar met sporen vind ik dat je goed op moet letten dat je niet te veel & vaak gaat prikken met je spoor.
en aangezien ik veel been nodig had bij die paarden was ik gewent het harder te doen , vandaar dat ik sporen niks vind.
me eigen paardje is eerg voorwaarts dus daar heb ik het niet bij nodig.

het is allemaal een keuze van iemand zelf , en bij sommige paarden helpt het gewoon goed!

PuCkiieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:28

Bij mijn pony die erg vlug is (volbloed arabiertje) heb ik echt geen sporen nodig en gebruik ze daarom ook niet. bij mij fries is het wat anders. Maar die gebruik ik alleen als ik moet aan springen met galoperen want daar hebben (meeste) friezen erg veel moeite mee.
HEt is niet om te showen maar gewoon een hulpmiddel. en je moet het natuurlijk niet forseren want anders rijd je over een jaar met mega sporen want op een gegeven moment reageren ze dr niet meer op.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:33

Mijn paard is zeer rond gebouwd en zonder sporen zo goed als niet te raken met het been.
Ook is hij met inrijden(niet door mij dus) met een spoortje gereden, wat hem dus gelijk verpest heeft omdat hij zonder spoor niet vooruit te krijgen was.
Ik vind dat je idd een gegronde rede moet hebben voor een spoor en die verplichting in de M1 vind ik dan ook belachelijk.
Ik zou wel eens een ruiter in het M2/Z(word moeilijk) zonder spoor willen zien haha!

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:04

MiniMouse schreef:
Mijn paard is zeer rond gebouwd en zonder sporen zo goed als niet te raken met het been.
Ook is hij met inrijden(niet door mij dus) met een spoortje gereden, wat hem dus gelijk verpest heeft omdat hij zonder spoor niet vooruit te krijgen was.
Ik vind dat je idd een gegronde rede moet hebben voor een spoor en die verplichting in de M1 vind ik dan ook belachelijk.
Ik zou wel eens een ruiter in het M2/Z(word moeilijk) zonder spoor willen zien haha!

Als een paard erg rond gebouwd is, zit je kuit er juist ààn en heb je moeite om je hak/spoor te gebruiken, precies andersom dan wat jij zegt.
Met spoor inrijden hoeft niet per definitie te betekenen dat het paard door de spòren verpest is, wèl dat de ruiter die het paard ingereden heeft het niet goed gedaan heeft. Zo'n paard kan echt wel weer leren zonder spoor goed aan het been/kuit te zijn, dat heeft te maken met consequent zijn in je eigen hulpen.
Verder ken ik echt wel paarden die een Zproef fatsoenlijk kunnen lopen zonder sporen.

mika_panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:54

ik reed ook af en toe met sporen omdat ik dan meer te vertellen had met mijn linker been want daar had hij niet echt veel respect voor..linksom deed hij eerst heel moeilijk, maar dat gaat nu steeds beter :D

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:17

Merlijn schreef:
MiniMouse schreef:

Als een paard erg rond gebouwd is, zit je kuit er juist ààn en heb je moeite om je hak/spoor te gebruiken, precies andersom dan wat jij zegt.
Met spoor inrijden hoeft niet per definitie te betekenen dat het paard door de spòren verpest is, wèl dat de ruiter die het paard ingereden heeft het niet goed gedaan heeft. Zo'n paard kan echt wel weer leren zonder spoor goed aan het been/kuit te zijn, dat heeft te maken met consequent zijn in je eigen hulpen.
Verder ken ik echt wel paarden die een Zproef fatsoenlijk kunnen lopen zonder sporen.

Het sterke deel van mij kuit zit zo goed als op het zweetblad, en mijn onderste stuk kuit wat er wel onderuit komt raakt hem dus niet goed, maar ja als mensen er eenmaal van overtuigd zijn over hun nadeel van een spoor is het moeilijk te overtuigen dat dit een oplossing is voor dit paard!
Aangezien ik beide vorige paarden op het zelfde niveau reed en dan zonder spoor!

Ik heb ze nog niet gezien in het Z aangezien sporen verplicht zijn :Y)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:02

PuCkiieJ schreef:
Bij mijn pony die erg vlug is (volbloed arabiertje) heb ik echt geen sporen nodig en gebruik ze daarom ook niet. bij mij fries is het wat anders. Maar die gebruik ik alleen als ik moet aan springen met galoperen want daar hebben (meeste) friezen erg veel moeite mee.
HEt is niet om te showen maar gewoon een hulpmiddel. en je moet het natuurlijk niet forseren want anders rijd je over een jaar met mega sporen want op een gegeven moment reageren ze dr niet meer op.

wat heeft vlotheid met sporen te maken?

kyraenlisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:46

Ik gebruik geen sporen over het algemeen zie je dat de mensen toch de sporen gebruiken op de verkeerde manier ( sporen volop in de buik porren etc ) sporen zijn niet om aan te drijven ze zijn er voor extra hulpen maar niet om je paard voorwaarts te maken daar heb je het trainen voor ( overgangen etc conditie opbouwen en zorgen dat het leuk word voor je paard )

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:22

MiniMouse schreef:
Ik heb ze nog niet gezien in het Z aangezien sporen verplicht zijn :Y)

Het gaat om paarden die en Z proef zouden kúnnen lopen zonder sporen en daar ken ik er tig van.
Alleen is het voor de ruiter wat makkelijker om het kontje naar binnen te zetten bv, mét sporen, omdat er dan beter onderscheid is van hulpen. Voor het paard is het ook makkelijker:
Wees maar eens paard... ruiterbeen wordt naar achteren gelegd. Okee, volte? Wending? Galop? Pirouette? Travers? Wijken? Appuyeren? Zou het allemaal kunnen zijn (en nog wel meer). Door bij bepaalde oefeningen wel een spoor erbij te gebruiken en bij anderen niet, weet het paard meteen al dat het in elk geval maar om een paar keuzes gaat en niet tig. Dat kan allemaal vrijwel uitsluitend op teugelhulpen en de beenhulpen zijn alleen belangrijk voor het voorwaarts houden en controle van de achterhand, maar je kúnt verduidelijken met het spoor....
Wellicht hebben een aantal van jullie het nog niet van die kant bekeken.

keet87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 02:38

In principe niet.
Alleen heel soms met springen, ivm noodstoppen die ik wil voorkomen.

zwartpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 04:41

Ik vind het belangrijk dat een ruiter een zeer stille beenligging heeft voor er ook nog maar gedacht wordt aan sporen. Vervolgens natuurlijk de sporen met mate gebruiken en zeker niet om naar voren te prikken.