Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coventry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:46

ik vind niet dat je op een manege allerlei hulpteugels moet gebruiken. De meeste mensen weten niet hoe ze daarmee moeten rijden, en omdat je in een groepsles rijdt wordt daar ook lang niet zoveel aandacht aan besteed. Als het echt nodig is bij een paard, dan zou het een keer kunnen maar om nou bij elk manege paard even een hulpteugel te gebruiken vind ik niet goed.

_Sascha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:20

ik vind het echt onzin als een paard het niet nodig heeft. Bij mij wordt vaak met een slof of martingaal gereden 'omdat hij dan makkelijker aan de teugel gaat' terwijl het paard het niet nodig heeft. Dan vindt ik het echt zielig, leer dan gewoon een paard normaal aan de teugel te rijden! Als een paard het echt nodig heeft, moet er wel duidelijk gemaakt worden hoe je ermee omgaat..het moet geen straf zijn!

ThatsHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:32

Op onze manege gebruiken ze over het algemeen geen hulpteugels. Vroeger was er wel een merrie die een martingaal droeg. Dit was omdat ze het echt nodig had. Ze gooide haar hoofd de hele tijd in de lucht, ik geloof dat dit de reden was. De precieze reden weet ik niet, ze heeft maar 5 weken op de manege gestaan.

Ik vind het niet zo heel erg slim om op maneges met hulpteugels te rijden. Vaak weten mensen hoe ze de hulpteugels om moeten doen, dit is wel te controleren door de instructrice, maar alsnog lijkt het mij niet slim.
Veel manegeruiters (ik denk meer dan de helft) weet niet hoe je hulpteugels moet gebruiken. Als ze verkeerd gebruikt worden, is dit heel vervelend voor het paard. En als ze te ruw gebruikt worden ook. Ik ben het níet eens met het gebruik van hulpteugels op maneges. ;)
Laatst bijgewerkt door ThatsHeleen op 02-06-09 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:33

Vind het niet erg praktisch, omdat veel kinderen niet weten hoe ze ermee om moeten gaan. Slof vind ik echt niet kunnen!

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:04

ThatsHeleen schreef:
Op onze manege gebruiken ze over het algemeen geen hulpteugels. Vroeger was er wel een merrie die een martingaal droeg. Dit was omdat ze het echt nodig had. Ze gooide haar hoofd de hele tijd in de lucht, ik geloof dat dit de reden was. De precieze reden weet ik niet, ze heeft maar 5 weken op de manege gestaan.

Ik vind het niet zo heel erg slim om op maneges met hulpteugels te rijden. Vaak weten mensen hoe ze de hulpteugels om moeten doen, dit is wel te controleren door de instructrice, maar alsnog lijkt het mij niet slim.
Veel manegeruiters (ik denk meer dan de helft) weet niet hoe je hulpteugels moet gebruiken. Als ze verkeerd gebruikt worden, is dit heel vervelend voor het paard. En als ze te ruw gebruikt worden ook. Ik ben het níet eens met het gebruik van hulpteugels op maneges. ;)

Ze weten niet hoe je hulpteugels moeten gebruiken,
Volgensmij weten ze zelfs ook het nut ervan niet in, maar ik vind dat ze dat moeten leren, want ieder komt wel eens op een verschrikkelijk paard en dan moet je weten wat JIJ moet gaan doen.
Dus vind eigenlijk dat het paard zelf niks leert want je kunt de ''meeste'' paarden het afleren en de ruiter krijgt zelf ook niks geleerd.
Ja dat een paard half met 'trekken' naar onder wordt gehaalt.

Nee ik vind het niet zo verstandig
Teminste is mijn mening he ;)

Maar gelukkig de meeste maneges letten er wel een beetje op

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 05:31

ik vind het verstandig dat sommige maneges het wel doen,voor het welzijn van het paard ook.

gelukkig letten maneges daar inderdaad wel een beetje op,en kijken sommigen hopelijk verder dan hun neus lang is.

_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:57

Op mijn eerste manege,waar ik heb leren rijden werd elk manegepaard met bijzetteugels gereden. De instructrice haar bedoeling was dat we na verloop van tijd steeds een gaatje losser konden,zodat we uiteindelijk zonder die bijzetteugels zouden kunnen rijden met een paard dat aan de teugel loopt maar ik heb er nooit zonder gereden omdat ik weg was gegaan.
Nu natuurlijk op andere maneges rijden ze zonder. wel martingalen komen voor natuurlijk.

cupcake__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:33

Op mijn oude manege had een enkeling en martingaal, en volgens mij 1 pony een tiederman.
Ik vind hulpteugels erg onverstandig. Natuurlijk zijn er ook manege ruiters die hier wel goed mee kunnen gaan, maar er zijn ook kleine kinderen die pas 3 lessen hebben gehad.
Moeten we van ze verwachten dat ze perfect met hulpteugels om kunnen gaan?
Daarnaast hebben de meeste paarden en pony's (als ze correct bereden worden) geen hulpteugels nodig. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar dat is in mijn ogen geen geschikt manege paard.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:00

de meeste manegepaarden worden niet correct gereden(met zoveel ruiters iedere keer is dat ook moeilijk)dat is nu juist het punt

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:14

Lekkere opmerking Snoevie! Je hebt het over leerlingen die moeten (daar komt ie): LEREN. Dat valt of staat met de instructie. En instructie staat los van eigen paard of manegepaard.
Ik geef jou op dezelfde wijze les als een manegeruiter. En of jij nu je paard met elastiek reed, of een manegepaard met bijzet, voor mij maakt dat niet uit. Ik probeer je de juiste manier van rijden bij te brengen, waarbij de hulpteugel hoort te doen waar ie voor is: HELPEN.

liza_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:00

Bij de manege waar ik rijd heeft elk paard en pony een rollende martingaal. Dit zodat ruige trekken van beginners en halfgevorderde iets minder hard aankomen en zo blijven de teugels op hun plek en worden de teugels niet omhoog getrokken.

Slofteugels, elastieken etc. vind ik onzin. Er zijn heel veel manegeruiters die helemaal niet met zulke hulpteuges om kunnen gaan.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:07

Wij hebben er eentje met hulpteugel, en dat is een thiedeman teugel.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 05:59

Ilja000 schreef:
Lekkere opmerking Snoevie! Je hebt het over leerlingen die moeten (daar komt ie): LEREN. Dat valt of staat met de instructie. En instructie staat los van eigen paard of manegepaard.
Ik geef jou op dezelfde wijze les als een manegeruiter. En of jij nu je paard met elastiek reed, of een manegepaard met bijzet, voor mij maakt dat niet uit. Ik probeer je de juiste manier van rijden bij te brengen, waarbij de hulpteugel hoort te doen waar ie voor is: HELPEN.

ik bedoel er ook niets raars mee,maar van een paard die door veel verschilldende ruiters gereden word,is voor de meeste lerende ruiters(zoals ik,voor daar weer opmerkingen over komen)toch moeilijk correct te rijden?

kijk als jij of hannah op liberthe gaat zitten ziet het er geweldig uit,maar voor de meeste (manege) ruiters is dat heel andere koek,en worden ze dan niet correct gereden(ook niet door mijzelf hoor voor de duidelijkheid,maar ik snap je boze opmerking niet zo goed,ik ben helemaal niet tegen hulpteugels,juist niet,omdat ze het paard en de ruiter onder de juiste omstandigheden juist daarin bij kunnen staan)

ik zeg toch ook niks over de instructie?

want waarom zou ik iets of iemand afkraken waar ik veel plezier aan heb en veel van leer ook?

(mijn 10e edit ofzo :+ : ik zeg ook nergens dat ik mijn eigen paard wel goed rij,maar omdat deze discussie ging over manegepaarden sprak ik daar over)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 07:52

Snoevie schreef:
de meeste manegepaarden worden niet correct gereden(met zoveel ruiters iedere keer is dat ook moeilijk)dat is nu juist het punt

Inderdaad. En dat lijkt me ook logisch, want daar zijn maneges nou eenmaal voor bedoelt, om mensen die paarden nog niet correct kunnen rijden verder op weg te helpen. En te leren hoe ze een paard wel correct kunnen laten lopen.

Als een hulpteugel hierbij van ondersteuning kan zijn, vind ik dat helemaal niet erg. Het kan ook twee kanten op werken. De stoute pony kan niet meer uit het niets z'n hoofd tussen de knieen doen, en het ruitertje eraf gooien. Maar een martingaal kan ook een deel van de inwerking van nog iets te bewegelijke handen wegnemen.

Loveforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:20

waarom zou je een hulpteugel eraan hangen..

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:40

Snoevie schreef:

Vind ik ook.
Niet ieder paard reageert op dezelfde hulpen ;)
En niet iedere ruiter heeft ook dezelfde hulpen.

En ik denk als steeds andere ruiters op een paard rijden met verschillende hulpen weet hij ook niet makkelijk wát hij moet doen.

Lijkt mij dan ...

En eer dat een paard het niet snapt, waarom dan een hulpteugel?
Lijkt mij toch dat hij dan niet correct gereden wordt indien iedereen anders rijd dan het paard gewend is.
Dan vind ik een hulpteugel het nut er niet van in zoals elastiek etc en wordt hij toch alleen maar verkeerd gereden dan hoe het moet bij dat paard.

Daarom zijn niet alle paarden makkelijk te rijden en hebben juist de wat ''moeilijkere'' paarden een hulpteugel.

Ik vind ook dat de beginners maar eens eerst geleerd moeten krijgen hoe ze fatsoendelijk moeten rijden en eer dat ze dat onder de knie hebben kunnen ze ook op moeilijkere paarden gaan rijden.
Des te meer je leert eigenlijk dan?
Want met een hulpteugel kan het paard ook niks meer uitvreten.
Je moet gewoon de ervaring opdoen voor als je op een moeilijker paard klimt je wéét wat je moet doen en hoe je moet aanpakken.
En vind dat je dat met een hulpteugel niet leert..
Laatst bijgewerkt door xPenny op 10-06-09 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:42

Ik snap niet dat manege's gewoon hun ruiters zonder bit laten rijden. Dat lijkt in mijn ogen toch iets fijner voor de paarden. Igg voor de beginnende ruiters die op de pony's hun rondjes maken is het toch fijn dat de pony niet elke keer dat getrek en gehang krijgt te verduren.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:08

niet alle paarden reageren even goed op bitloos rijden fiandor... dus dat zou ik in ieder geval niet verstandig vinden. Bovendien moeten de instructrices en instructeurs erop letten dat er niet in de mond getrokken wordt :)

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:11

getrek aan de neus is ook niet alles... maar als ik zie dat er op sommige manege's met pelham/pessoa bit gereden wordt vindt ik het best dom... gewoon een enkel/dubbel gebroken bitje is zat af en toe bitloos ligt precies aan het paard.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:15

Paardje_13 schreef:
getrek aan de neus is ook niet alles... maar als ik zie dat er op sommige manege's met pelham/pessoa bit gereden wordt vindt ik het best dom... gewoon een enkel/dubbel gebroken bitje is zat af en toe bitloos ligt precies aan het paard.

Pak dan een dubbelgebroken voor alle lieve en makkelijke paarden
en enkel gewoon voor de wat moeilijkere ;)
Ik vind wel dat er een martingaal eraan mag worden gehangen
Lijkt mij wel niet zo'n erg idee, voor de paarden wat altijd het hoofd erg omhoog gooien bijvoorbeeld.
Lijkt mij niet prettig als steeds ene met zijn hoofd ligt teslaan, vind een elastiek daar wat te erg voor, vooral als er ruiters die er maar aan trekken op zitten.

Dubbelgebroken is ook vriendelijker voor het paards mond dan enkelgebroken.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:18

uhhu
bij ons op de manege hebben 4 pony's een martingaal
en ze lopen allemaal op een dubbel of enkel gebroken trensje
ligt eraan waar ze het best op reageren :P

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:19

we hebben 1 paard met een rolletjes bit aangezien hij het bit gauw vastpakt en gaat rennen en een ander wordt gereden met een pessoa bit. Dat had ie al toen hij kwam en er is geprobeerd al te bouwen naar een trensje maar hij reageerde er totaal niet op en dat werd alleen maar rennen..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:00

dubbelgebroken is niet per definitie vriendelijker en bitloos ook niet altijd.
niet ieder paard reageert er goed op.

op mijn manege rijdt een pony bitloos,omdat het bit plekjes bij de mond veroorzaakte.
voor zover ik weet gaat dat prima

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:08

ehhh een martingaaltje prima
elastieken ed sloffen etc etc not done
ik ben eens een keer achterover geklapt met een paard wat ging steigeren
nu had ik de teugel al wel los maar goed elastiekje deed netjes zijn werk
nu ben ik niet zo'n scheiterd enof een pieperd maar er zijn klanten die daar niet van gecharmeerd van zijn

ik vond het een verschrikkelijk leuk dier maar ik denk niet dat na die tijd er nog veel mensen waren die hem durften te rijden (er stonden redelijk wat mensen te kijken ook vaste klanten van daar)

nu is niet ieder paard zo maar het is een voorbeeldje hoe zo iets kan tegen werken laat staan dat de gemiddelde ruiter weet hoe je met dat soort dingen om moet gaan en geen betonnen bekkies kweekt

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:22

Hulpteugels bij manegepaarden worden bij ons altijd eerst door personeel aan de longeerlijn zonder ruiter uitgeprobeerd. Daarna onder het zadel, met personeel in het zadel. Juist om problemen te voorkomen. Pas als de hulpteugel werkelijk helpt en het paard er goed mee om gaat, gaat het met hulpteugel in de les.

Heb afgelopen zondag nog ergens anders een paard onderuit zien gaan omdat het nerveus werd van een bijzetteugel waar het niet aangewend was...