Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ThatsHeleen schreef:Op onze manege gebruiken ze over het algemeen geen hulpteugels. Vroeger was er wel een merrie die een martingaal droeg. Dit was omdat ze het echt nodig had. Ze gooide haar hoofd de hele tijd in de lucht, ik geloof dat dit de reden was. De precieze reden weet ik niet, ze heeft maar 5 weken op de manege gestaan.
Ik vind het niet zo heel erg slim om op maneges met hulpteugels te rijden. Vaak weten mensen hoe ze de hulpteugels om moeten doen, dit is wel te controleren door de instructrice, maar alsnog lijkt het mij niet slim.
Veel manegeruiters (ik denk meer dan de helft) weet niet hoe je hulpteugels moet gebruiken. Als ze verkeerd gebruikt worden, is dit heel vervelend voor het paard. En als ze te ruw gebruikt worden ook. Ik ben het níet eens met het gebruik van hulpteugels op maneges.

Ilja000 schreef:Lekkere opmerking Snoevie! Je hebt het over leerlingen die moeten (daar komt ie): LEREN. Dat valt of staat met de instructie. En instructie staat los van eigen paard of manegepaard.
Ik geef jou op dezelfde wijze les als een manegeruiter. En of jij nu je paard met elastiek reed, of een manegepaard met bijzet, voor mij maakt dat niet uit. Ik probeer je de juiste manier van rijden bij te brengen, waarbij de hulpteugel hoort te doen waar ie voor is: HELPEN.
: ik zeg ook nergens dat ik mijn eigen paard wel goed rij,maar omdat deze discussie ging over manegepaarden sprak ik daar over) Snoevie schreef:de meeste manegepaarden worden niet correct gereden(met zoveel ruiters iedere keer is dat ook moeilijk)dat is nu juist het punt
Snoevie schreef:de meeste manegepaarden worden niet correct gereden(met zoveel ruiters iedere keer is dat ook moeilijk)dat is nu juist het punt

Paardje_13 schreef:getrek aan de neus is ook niet alles... maar als ik zie dat er op sommige manege's met pelham/pessoa bit gereden wordt vindt ik het best dom... gewoon een enkel/dubbel gebroken bitje is zat af en toe bitloos ligt precies aan het paard.