Even twee quotes van mezelf uit 2006, daar moet je het maar mee doen.
De definitie van een signaalhulp is dat je alleen een hulp geeft op het moment dat je iets wilt veranderen. Om bij dat voorbeeld van Anky te blijven: ze rijdt de diagonaal op en dan komt er alleen aan het begin van de diagonaal een hulp op Salinero te laten vertrekken. Ze houdt haar been er bijna af, totdat er weer iets moet veranderen. Ik vind dat waanzinnig knap want dat vereist heel veel controle over je eigen lijf. Gros van de ruiters, mezelf incluis, moet na een x aantal meter dat been er alweer aanleggen omdat je anders je balans kwijtraakt. Geloof me, het is véél makkelijker om maar gewoon in de tact mee te blijven drijven.
Louise schreef:Om daarop in te haken QQ, ik heb al vaker gezegd dat de principes achter LDR en klassiek naar mijn mening exact gelijk zijn. Je wilt hetzelfde bereiken en je gaat van dezelfde basisprincipes uit (paard van achter uit naar voren rijden, balans, rechtgerichtheid, losgelatenheid, etc etc) het "skala" kun je ook op LDR toepassen, zonder al te veel problemen.
Wat ik wel als significant anders ervaren heb is bijv het rijden op signaalhulpen ipv ondersteunende punten en dat komt een aantal van de begrippen uit het skala ook weer ten goede.
Maar als ik dan zeg dat ik mijn paard van achter naar voor rijdt zegt het "anti-LDR kamp" onmiddellijk: "dat klopt niet want hij loopt achter de LL" en ja dan houdt elke discussie verder op natuurlijk.
Zolang men niet kan en wil geloven dat een paard zonder trekken zeer diep gereden kan worden is het zinloos verdere uitleg te willen geven.
Persoonlijk vond ik diep rijden helemaal niet zo schokkend. Ik heb aanvankelijk gesprongen en de springjongens doen het ook vrijwel allemaal, en dan niet een paar passen maar tijdens de dressuurmatige training.
Ik vond de signaalhulpen en de vérgaande tempocontrole (die daar deels mee samenhangt) veel en veel ingrijpender. En dat zijn principes die je ook toe kunt passen zonder je paard ooit diep te rijden als je dat niet wilt.
Louise in topic "beengebruik van de ruiter" schreef:Ik probeer in principe niet te drijven, tenzij...
Maar is nog niet zo makkelijk in de uitvoering

Diep respect voor een Anky die een uitgestrekte draf rijdt met haar been er bijna af. Dat vereist niet alleen een haarscherp aan de (signaal

) hulpen staand paard, maar ook een ongelooflijk onafhankelijke zit.
Ik vind ook dat het andersom werkt, door op signaalhulpen te leren rijden dwing je jezelf om beter te zitten.
Het werkt overigens tot op zekere hoogte, op een gegeven moment loop je tegen lichamelijke beperkingen van een paard aan (ofwel doordat hij op dat moment nog niet sterker/leniger is in zijn lichaam, ofwel doordat je tegen de grenzen van zijn fysieke kunnen aanzit) en dan moet je wel ergens gaan ondersteunen om zonder kleerscheuren de oefening door te komen
Laatst bijgewerkt door Equimotion op 11-03-09 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt