"Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 00:34

Heb een keer gehad met een paard die ik toen ook een keer met zweep wou rijden (reed er inmiddels Z dressuur mee en had eigenlijk nooit met zweep gereden omdat ie scherp genoeg was) Maar mevrouwtje zag dit niet zo zitten en dacht even over de rand van de binnenbak te moeten gaan om de zweep te ontwijken :Y) Heb de zweep op dat moment wel ff losgelaten maar na een paar keer (op de reactie voorbereid :+ )oefenen was er geen probleem meer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 01:56

Pauline schreef:
Misschien ben je dan te vroeg er op gestapt...

Als je een paard ter correctie krijgt aangeboden, hangt daar doorgaans toch een tijdslimiet aan vast. Ik denk dat geen klant blij is als je de eerste drie maanden gaat grondwerken om het vertrouwen terug te krijgen en de verhoudingen recht te zetten. Men wil resultaten zien, en dat zo snel mogelijk, want tijd is geld.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 01:59

Cassidy schreef:
Als je al stickertjes wilt plakken, noem het dan realistisch. Er gaat gewoon heel veel fout bij het beleren, mede omdat teveel mensen denken dat ze het zelf kunnen doen,en daar niet altijd de capaciteiten en/of de begeleiding bij hebben.

En dan is bang zijn voor de zweep een van de eerste dingen die vaak misgaat, ook een van de 'onschuldige' dingen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 01:59

IKbenEllen schreef:
Nationaal rijden blijkt geen garantie te zijn ;)

Helemaal mee eens. Er is een groot verschil tussen een paard inrijden en doorrijden. Er zijn mensen die heel goed zijn in inrijden, en die zul je bijna niet in de wedstrijdring zien. En er zijn mensen die goed zijn in het doorrijden, maar waar het zadelmak maken hen wat minder goed afgaat.
Dus idd, nationaal, of zelfs internationaal rijden inclusief behaalde titels is geen garantie voor een goede start.

IKbenEllen schreef:
Nou je HOEFT er niet op te stappen hoor, je mag ook een ander vak kiezen ;) Neem aan dat je plezier in je werk hebt en er een al dan niet dik belegde boterham mee verdient.

Mag het alsjeblieft veilig blijven? Ook als je met plezier je werk doet en er je geld mee verdient, geen paard, maar dan ook geen enkel paard is het waard om voor in een rolstoel, of erger nog, onder de graszoden te belanden.
Een groen paard beleren, paarden iets bij brengen is heel snel gedaan. De goede als ook de foute dingen. Wat echter een heel stuk moeilijker is, is het paard de eenmaal geleerde verkeerde dingen af te leren. De CNTL-ALT-DELETE toetsencombinatie is er helaas niet voor paarden. Ze zijn niet te resetten. en opnieuw te programmeren. Zo graag als men dat ook zou willen...

mick75

Re: "Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 02:38

Mijn paard vind de zweep ook niet fijn, maar inmiddels weet ze dat ik hem niet misbruik. (als ik hem in haar ogen misbruik krijg ik een rodeo, dus ik kijk wel uit). Bij normaal rijden is er niets aan de hand. Meestal heb ik hem dus ook niet nodig, maar ben zeker buiten vaak toch wel heel blij dat ik hem bij me heb, en niet alleen om haar mee te corrigeren. Een zweep kan ook goed helpen bij het passeren van auto's, honden en andere potentieel gevaarlijke situaties.

Ik heb altijd geleerd dat buitenrijden zonder zweep levensgevaarlijk is omdat je veel minder duidelijke signalen naar medeweggebruikers kan geven, en dat is zeker als je vaak langs een weg rijdt absoluut waar! Als je even met je zweep zwaait of hem uitsteekt zijn automobilisten een stuk meer geneigd om gas terug te nemen dan als je alleen met je arm zwaait, en hondeneigenaren zijn ook een stuk sneller geneigd hun hond aan de lijn te nemen of bij zich te roepen. Alleen al daarom vind ik het belangrijk dat een paard niet hysterisch wordt bij de gedachte aan een zweep. En ga ook als dat wel het geval is daar heel hard aan werken!

En bij Miep is het ook wel handig, die wil wel eens vergeten dat haar achterwerk uitsteekt. Dan gaat ze wel met haar hoofd en schouders aan de kant, maar drukt per ongeluk haar kont naar de weg toe. Dan is een zweep heel handig om haar het achterwerk ook opzij te laten brengen, omdat je daar met je hand domweg niet bij kunt. En Miep is niet bepaald het enige paard dat die neiging heeft.

Ik zie een zweep dus als een extra waarschuwingssignaal en verlengstuk van mijn arm, en niet als instrument om mijn paard mee af te rossen. En vind dus ook dat elk paard (in elk geval die paarden waarmee ook buiten gereden wordt) met de zweep overweg moet kunnen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:45

Cassidy schreef:
Mag het alsjeblieft veilig blijven? Ook als je met plezier je werk doet en er je geld mee verdient, geen paard, maar dan ook geen enkel paard is het waard om voor in een rolstoel, of erger nog, onder de graszoden te belanden.

Prima, jullie zijn de pro's, maar dan niet gaan klagen: en nou "moet" IK het weer opknappen. Je moet namelijk helemaal niets, je kiest hier zelf voor ;)
Als je een paard te gevaarlijk vindt, geef hem terug aan de eigenaar: levensgevaarlijk, alstublieft, ik begin hier niet aan (zo kreeg ik hem dus terug na een maand, ruiter reed overigens wel degelijk paarden aan ;) )

Danyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:34

IKbenEllen schreef:
Nou je HOEFT er niet op te stappen hoor, je mag ook een ander vak kiezen ;) Neem aan dat je plezier in je werk hebt en er een al dan niet dik belegde boterham mee verdient.

Dat heb ik zeker. Ik vind het geweldig werk. Alleen vraag ik me af of het de laatste tijd niet een beetje een 'hipe' aan het worden is om je paard zelf te beleren.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:33

hypes gaan vanzelf weer over, dus daar zou ik me niet al te druk om maken, of misschien in jouw geval juist wel :D grapje

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 18:33

Voor de paarden idd te hopen dat die hype heel snel overwaait. Wat niet ter correctie aangeboden wordt, beland maar al te vaak onnodig bij de slager.

Voorbeeld: [RT-P] paard lijkt hulpen niet meer te begrijpen?

(niet dat ik deze zo snel daar zie staan, maar als opleider moet je ook met dergelijke dingen kunnen omgaan. En het argument waarom met het uiteindelijk zelf gaat doen...tja...een losse kreet van "het stond me niet aan wat ik daar zag", daar kan ik toch echt niets mee.)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 18:38

De mijne bijna ^^ maar gelukkig was ik het daar niet mee eens :P en heb hem zelf opgekalefaterd als 14-jarig hummeltje :P

Zara-pride

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 18:49

Ik denk dat het verschild per paard.
Als het paard eerst veel geslagen werd ofzo, of juist helemaal niet..
Het ligt ook heel erg aan de ruiter denk ik, en wat die er mee doet..

xx

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:53

Cassidy schreef:
Voor de paarden idd te hopen dat die hype heel snel overwaait. Wat niet ter correctie aangeboden wordt, beland maar al te vaak onnodig bij de slager.

Voorbeeld: [RT-P] paard lijkt hulpen niet meer te begrijpen?

(niet dat ik deze zo snel daar zie staan, maar als opleider moet je ook met dergelijke dingen kunnen omgaan. En het argument waarom met het uiteindelijk zelf gaat doen...tja...een losse kreet van "het stond me niet aan wat ik daar zag", daar kan ik toch echt niets mee.)

En die TS kon waarschijnlijk niets met de stallen waar ze is wezen kijken. Dat kan toch? Misschien vindt ze er nog wel een waar ze zich wel in kan vinden.

Verder vind ik het niet zo kies om zo een voorbeeld aan te kaarten. :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 23:02

Genoemd topic is een willekeurige greep uit de topics hier op Bokt van mensen die denken zelf te kunnen beleren en tegen problemen aanlopen. Om te beginnen moet je lef hebben als je paarden wilt beleren en niet snel bang zijn (geeft ts van dat topic eerlijk toe, dat ze bang is om door te grijpen) verder moet je een portfolio in petto hebben aan oplossingen voor de meest voorkomende problemen die je tegen kunt komen. Sommige dingen moeten meteen opgelost worden ander creer je een probleem dat groter wordt dan het initiele probleem zelf. En dan kun je het paard niet afzadelen, op stal zetten, dat boekje induiken of je computer opstarten om je vraag op bokt kwijt te kunnen hoe je dergelijke problemen op moet lossen. Dan ben je in principe te laat.

Maar goed, dat was mijn achterliggende gedachte voor de quote van dat topic. Misschien denk ik weer te ver door hoor, op het moment dat ik zoiets plaats. Komt helaas vaker voor, en nee, jullie kunnen geen gedachtes lezen. Misschien wordt het zo een beetje duidelijker.

*Edit: omdat we hier toch erg offtopic gaan, zie dit topic

[RT-D] Een paard kan alleen ingereden worden door een professional?

Danyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:09

@ cassidy: Wauw.. heel erg goed verwoord!!

SpecialG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 12:59

Mijn pony kan ook niet tegen een zweep,
alleen maar handig want vanaf de M mag je die toch niet meer gebruiken.
Ze luistert goed naar het been en dat vind ik belangrijker dan dat ze met zweep naar voren word gedreven

Danyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:04

Pauline schreef:

Oke, jij zou 3 maanden grondwerk willen doen en handen vol met geld betalen?
Dan ben je echt een van de weinige.

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:25

Hmm, ik heb niet alles gelezen, maar het is een aardig pittige discussie geworden, lees ik.

Mijn vorige paarden kon ik allemaal met zweep rijden (ook allemaal zelf ingereden...).
Ik heb nu alleen een beetje een aparte staan.
Prakkie is inmiddels (bijna) 12 en loopt op zz-zwaar niveau. Prakkie heb ik gekregen toen ze 3 was en ook deze heb ik zelf ingereden. Prakkie is erg looplustig van zichzelf, ik reed in het M ook zonder spoor (ten minste: dummiesporen). Ik kan nu -als ik het een keer nodig vind- een springzweepje erbij pakken. Ik neem meestal de kleinste die op de bakrand ligt (zo'n 45 cm kort) en heb hem alleen maar in mijn handen. Daar krijg ik al genoeg reactie op.
Ik heb haar in de jaren laten wennen aan het rijden met een zweepje in mijn handen. Gebruiken hoeft niet.
Longeren doe ik zonder zweep, maar op mijn stem.

Dus al met al is mijn paard wel gewend het rijden met een zweepje in mijn handen, hij met alleen niet al te lang zijn.

lizatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:32

Geen zweep kunnen verdragen kan te maken hebben met een slechte ervaring. En je zou dit idd. (bij sommige paarden, als de schade niet te erg is) kunnen oplossen door ze aan de zweep te laten wennen. Maar als je nu goed rijdt zonder zweep en geen zweep nodig hebt, zie ik eigenlijk het nut niet in om je paard eraan te laten wennen. ;)

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:34

Ik vind het wel kloppen hoor dat sommige paarden niet met zweep gereden kunnen worden ...

Ik heb er namelijk ook zo 1. Maar dat komt omdat zij daar met rijden altijd heel hard mee werd geslagen (ook tegen haar hoofd).

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:42

Met rijden vind mijn paard op zijn zachtst gezegd de zweep nogal onaangenaam.
Zolang ik er naast sta kan ik alles met allerlei zwepen van kort naar lang, hij wordt er dan niet koud of warm van. Kan hem overal aanraken en hij reageert goed op de zweephulp met grondwerken.

Als er anderen in de bak aan het rijden zijn en ze slaan een keer op hun paard met de zweep dan schieten wij vooruit... Gebeurt gelukkig maar sporadisch.
Aangezien ik de zweep niet nodig heb met rijden vind en vond ik het niet nodig om toch kost wat het kost een zweep mee te nemen met rijden.

Heb mijn paard ondertussen ruim 8 jaar, gekocht als 4-jarige, ik weet niet of en wat er dan mis zou zijn gegaan, we doen gewoon lekker zonder. Heb ik m'n handen tenminste ook vrij, vind ik net zo prettig.

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:10

Even een mengelmoes aan reacties op verschillende berrichten/bokkers in dit topic

Ik rij zelf wel altijd met zweep, ik rij al zo'n 4 jaar jonge paarden in/door en soms ook corrigeren tot zover ik dat kan :Y)
Persoonlijk vind ik het fijn rijden omdat ik zo vaak duidelijkheid kan scheppen welke kant ik nou opwil, even mn zweep gewoon tegen de schouder aan duwen, en ik hou met een zweep in mn hand mn handen zo netjes recht 8)7.
Heb van mijn paard wat dat betreft veel geleerd, een paard wat niet te forceren valt want dan gaat 't slot erop. Dus is er iets zo eng dat hij er dus eeeeecht ammenooit niet langs wil ? Laat ik 'm rustig even kijken, even gerust stellen door met 'm te gaan praten en lukt t dan nog niet stap ik gewoon af !

Waarom een paard dat peentjes gaat zweten zo snel als er maar een zweep in de buurt komt forceren ? Kun je in mijn ogen beter gaan oefenen op een paard dat actief op t been reageerd dan forceren toch.

En tja, zelf in genomen word er dan gezegd ?
Mensen gaan hun gang maar met hun paard zelf beleren, gaat 't goed hebben ze geluk en heel lang plezier van leuk !
Maar dan is er nog de kans dat 't mis gaat, eigen schuld dikke bult. Maar dan vind ik het wel zo eerlijk je portomonee open te trekken en geld neer te leggen om het te laten corrigeren.

fashiondoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:01

Wat sommige zeggen, dat de zweep alleen voor het straffen word gebruikt, is niet helemaal waar. In de mensport kan je je paard ook belonen met je zweep. Maar wat ik wel vind, is je paard bang van de zweep en heb je hem niet nodig, waarom zou je hem dan gebruiken?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:43

Danyla schreef:
Pauline schreef:

Oke, jij zou 3 maanden grondwerk willen doen en handen vol met geld betalen?
Dan ben je echt een van de weinige.

Nee, als je het goed doet dan duurt dat geen 3 maanden.
Maar op het moment dat jij geen goede , heldere verhouding hebt met het paard waarmee je werkt, waarom ga je er in vredesnaam opzitten?

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:49

Je kan het rustig opbouwen aan de hand, maar als zo'n beestje er echt bang voor eens waarom de confrentatie aangaan?
Als jij ergens bang voor bent doe jij toch ook niet alles wat anderen willen?:P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:38

Lisa_Dries schreef:
Als jij ergens bang voor bent doe jij toch ook niet alles wat anderen willen?:P

Dat is niet helemaal zo. Juist het vermijden van de dingen waar je bang voor bent kan heel ongezond zijn: het verstekt de angst en onder bepaalde omstandigheden kunnen angsten zelfs toenemen tot fobieen. Nou moet je niet alleen maar doen wat anderen willen, maar af en toe de confrontatie aangaan met je eigen angsten is alleen maar heel gezond.

En hoewel je niet teveel menselijke eigenschappen aan paarden moet toedichten, geldt ook voor paarden dat angsten toe- en af kunnen nemen. Het lijkt mij juist heel goed (in alle opzichten) dat een paard afleert om ergens zo voor in paniek te raken, zeker voor zoiets relatief alledaags als een zweep. Niet alleen maar omdat je de zweep wilt gebruiken, maar ook gewoon omdat je het paard om wilt leren gaan met enge dingen.