Vervelend voor je hoor, dat je jezelf zo stoort aan kleine feitjes. Maar inderdaad, er zit akelige ruis in het geheel
. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. EstherHegt schreef:Paardentango schreef:Bron: Wikipedia
Normen zijn sterk afhankelijk van iemands religieuze, culturele, sociale en maatschappelijke achtergrond.
Hmmmm ik kan me niet geheel aan de indruk onttrekken dat bij paarden de begrippen cultuur of kerk en kapitaal een rol spelen. Paarden zijn niet religieus , cultureel noch maatschappelijk, wel zijn het sociale dieren, tenzij ze de kans niet hebben gekregen bijv. het flessenveulen, een mens kan niet de plaats innemen van het moederpaard.
Paardentango schreef:Maar is het je echt nooit opgevallen dat paarden niet zomaar een dotje met elkaar doen, maar dat er omgangsvormen schijnen te zijn ? Dat ze bepaalde dingen wel of niet pretig vinden, de ene leuk vinden en de andere lijken te haten.
Paardentango schreef:Ze weten het verschil tussen normaal en abnormaal gedrag.
Paardentango schreef:Normen vormen de verbinding tussen de algemene waarden (zoals vrijheid, rechtvaardigheid) en de concrete gedragingen; het zijn opvattingen over hoe men zich wel of niet moet gedragen in concrete omstandigheden.
Citaat:Een zaluw in een kooi zal zich rond deze tijd, ok al staat de kachel op 25, doodvliegen tegen de tralies. Hij heeft trekdrang, en dat is sterker dan zich aanpassen aan de nieuwe omstandigheden.
Citaat:Veel gedrag, en misschie wel veel meer dan we denken, wordt geleid door emoties. Dieren vallen terug op hun instictieve wetmatigheden, paarden vluchten snel voor iets.
Citaat:Dat is in mijn beleving wat ik vaak zie gebeuren bij ruiters die iets 'moeilijks' moeten doen, Je legt het uit en ze gaan zitten piekeren en peinzen en raken sterk in de war met hun gevoel.
Ze zouden eerst moeten voelen en daarna pas berdeneren wat ze precies voelden en hoe dat kwam.
Paardentango schreef:Het trekken van de zwaluw komt uit het 'ik' van de zwaluw. Het is instinctief gedreven gedrag.
Citaat:Ben ik nog te volgen... ?
Wilde alleen ff laten weten dat ik nog meedoe 
Paardentango schreef:Wat ik grappig vind is dat je aan de ene kant wel zegt dat er sprake is van een individu binnen de groep, maar dat er toch geen besef is van dat ik door het dier zelf.
Hoe kan hij zich dan zelf onderscheidt van de rest ? en andersom, de rest van hem?
Citaat:Dit is toch eigenlijk niet mogelijk zonder het onderscheidend besef van het individu zelf? Was dat zo dan was een persoonlijkheid niet te herkennen? Dan doen paarden maar wat.
Paardentango schreef:Het besef van een 'ik', zoals ik eerder heb uitgelegd, zorgt juist voor gedrag, het ik bepaalt hoe een wezen zich als individu in de groep gedraagt. Alereerst vanwege de soort, maar ten tweede daarmee vanwege de persoonlijkheid.
Er is geen klakkeloos gedrag, er is een systeem te zien. Samenwerkingsverbanden tussen individuen.
Paardentango schreef:Dat wil ik zeker tegenspreken.
Je kent Karl von Frisch vast wel. Die heeft ook heel duidelijk wat onderzoeken gedaan waarbij ook bijen idividueel gedrag laten zien. Maar afgezien daarvan zijn bijen mooie voorbeelden van een duidelijk optisch verschil. De Koningin is behoorlijk anders, uiterlijk, dan de werkers.
Citaat:In hoofdzaak is het individu zelf degene die bepaakt hoe het handelt, doet, denkt (!) en daarmee specifiek gedrag vertoont.
Citaat:Paarden hebben een veel complexer systeem van omgaan met elkaar. Het verbaast me best wel dat er gezegd wordt dat een paard geen zelf besef heeft ?