Appuyeren: hetzelfde als travers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam

Re: Appuyeren: hetzelfde als travers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 09:59

Goofy44 schreef:
De rijvoorschriften en de meeste handleidingen van de TRAVERS in de klassieke rijkunst laten zien dat een TRAVERS gaat over drie sporen. Het buitenachterbeen volgt wel het binnenvoorbeen.....

Er zijn echter ook "handleidingen" die andere plaatjes laten zien, dus vier sporen of 2 hoefslagen.

Als je het zo bekijkt is het eigenlijk wel interessant of TS haar vraag stelt in het licht van de klassieke rijkunst of ivm het proefgerichte rijden. In je dressuurboekje staat namelijk ook dat travers uitgevoerd moet worden op 4 sporen (twee hoefslagen). DIt beperkt dat gelijk de steilheid van de travers, als je hem te steil uitvoert ga je nl meer hoefslagen gebruiken.

Goofy, is dit dan volgens jou een gevolg van een foutieve vertaling of is de doelstelling van de oefening anders?

Modie: in een appuyement is je paard gebogen om je binnenbeen, alleen stelling is niet correct .

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:25

De herkomst van tal van rijkunstige begrippen komt uit het leger.
Zo ook: FULL-PASS en HALF-PASS.

FULL-PASS:
het paard beweegt zonder voorwaarts of achterwaarts te gaan, in een zijwaartse beweging, waarbij het paard evenwijdig aan zichzelf verplaatst.

In een manege is een FULL-PASS bv van de ene lange zijde naar de andere lange zijde oversteken, zonder dat het paard voorwaarts of achterwaarts beweegt, dus uitsluitend zijwaarts. Het paard blijft daarbij evenwijdig aan de lange zijde en steekt als recht over naar de andere lange zijde. (bijv. midden lange zijde naar midden lange zijde aan de andere kant).

HALF-PASS:
het paard beweegt voorwaarts en zijwaarts, met als gevolg dat de beweging verloopt langs een diagonale lijn. De zijwaartse verplaatsing is kleiner dan bij de full-pass omdat het paard nu ook voorwaarts gaat. Dit wordt HALF-PASS in Engels sprekende landen genoemd.

Vertaald naar de dressuur sport:
Half-pass = Traversale = Appuyement.

De Full-pass is daarin geen dressuur beweging.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 14:02

Ik stel mijn vraag op basis van klassieke dressuur.

Maar de aanleiding was een andere, nl
Mijn dochter kreeg eens les van een GP-amazone, die beweerde dat een appuyement hetzelfde was als een travers over de diagonaal.
En daar was ik het niet mee eens.

Bij een appuyement moet de voorhand licht vóór gaan , aan de achterhand.
Bij travers is dat eigenlijk precies andersom.
En de buiging is bij travers ook meer.

Bij een appuyement is het paard toch niet gebogen om het binnenbeen?
Het binnenbeen zorgt toch eigenlijk alleen maar voor het behoud van het voorwaarts blijven gaan?

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:08

Modie,

Als je de wand waarlangs je de travers uitvoert over de diagonaal denkt en je rijdt over die diagonaal met de de achterhand om het binnenbeen naar binnen gebogen (als in travers langs die denkbeeldige wand) onstaat appuyement.
De voorhand gaat dan voor (dat is bij een travers ook). Kunst is om precies zoveel buiging te vragen dat je paard evenwijdig met de hoefslag uitkomt. De buiging moet groter zijn bij een scherper appuyement.
Je paard is dus wel degelijk gebogen om het binnenbeen!

Kijk ook maar eens op deze link:
http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=141

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:46

Op classicaldressage.net kan je vinden:

In travers the horses quarters are brought into the school so that the outside hind leg moves a little inside, in the track of the inside foreleg in line behind the inside shoulder. The horse moves into the direction of flexion and bend.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 20:09

Waarom, Don Marcello, is het paard dan in de travers het meest gebogen in het achterste deel.

In een appuyement blijft het paard nagenoeg recht in zijn lijf. En beweegt evenwijdig aan de hoefslag.

In de Handleiding wordt aanbevolen om het verschil in de zijgangen te voelen, te wisselen van schouderbinnenwaarts, naar schouderbuitenwaarts, naar travers, naar renvers.
Het appuyement wordt dan niet vernoemd.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:11

Modie, heb je wel eens travers op de diagonaal gereden?
Het is toch echt hetzelfde hoor.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 21:44

[quote="Goofy44"]Een Travers of een Tete au Mur, vrij vertaald "met het hoofd of de toet naar de wand", beweegt het paard schuin geplaatst t.o.v. de lange zijde (wand) voorwaarts.

Een Appuyement is een Passade. Hierbij gaat het paard evenwijdig aan de lange zijde voorwaarts, met stelling in de richting, waarin het paard gaat en overstappend met het buitenbenenpaar. Door de passade of het appuyement wordt van hand veranderd.

Een Travers is geen Appuyement en een Appuyement is geen Travers.
Rijkunstig gezien is het doel van beide oefeningen verschillend.

Omdat een Travers veel weg heeft van een Appuyment worden beide bewegingen vaak als hetzelfde benoemd. Rijkunstig gezien is dit onjuist, de praktische uitvoering is ook anders als je het doet zoals het hoort.....

Door een Appuyement als Travers te rijden, maak je het jezelf wat gemakkelijker om te punten, de impact op het paard is heel anders dan bedoeld.

Als ik op dit antwoord afga, is het dus niet hetzelfde, KarinvdM

janou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:11

nee, het is helemaal niet hetzelfde.
het paard heeft in de travers meer de kont naar binnen.
en in het appuyeren is dit verschil lang niet zo groot

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 23:13

Vanuit de academische rijkunst, zoals de Spaanse rijschool, is:

een GROTE TRAVERS het zijwaarts bewegen van een paard evenwijdig aan zijn lichaam. Het paard beweegt niet naar voren of naar achteren. De GROTE TRAVERS kan alleen vanuit HALT begonnen worden en eindigt met een HALT.

een HALVE TRAVERS is het voorwaarts en zijwaarts bewegen van het paard evenwijdig aan zijn lichaam of lange zijde. De richting van de beweging is volgens een schuine lijn evenwijdig aan de grote diagonale lijn of over de diagonale lijn.

De GROTE TRAVERS = TRAVERS.

De HALVE TRAVERS = TRAVERSALE

Bij een APPUYEMENT heb je normaal gesproken het hoofd aan het beschot, waardoor het voor het
paard en de ruiter gemakkelijker is om dit te rijden. APPUYER betekent met de hulp of ondersteuning van ...

In de moderne regels wordt dit nu TRAVERS genoemd. Het rijden van de zijwaartse gang zonder beschot, over een schuine lijn parallel aan of over de lange diagonaal wordt APPUYEMENT genoemd. Een slechte vertaling dus....

Als het paard langs het beschot gaat volgens TRAVERS zoals dat nu geleerd wordt, dan TRAVERSEERT het paard langs het beschot. De beweging is met het hoofd langs het beschot en de buiging en stelling naar binnen. Het paard maakt met het lichaam een hoek met de wand of het beschot en maakt tov zijn lichaam een voorwaarts/zijwaarts beweging. Dit wordt nu TRAVERS genoemd.

Als het paard over een schuine lijn parallel aan de grote diagonaal of over de grote diagonaal beweegt met het lichaam evenwijdig aan de lange zijde, dan noemen we dit een APPUYEMENT.
(een slechte vertaling en feitelijk een verkeerd begrip). Ook hier TRAVERSEERT het paard en wordt deze beweging omdat de richting schuin is waarin het paard voortbeweegt TRAVERSALE genoemd.

Een appuyement nu is een slechte vertaling en staat ver van de werkelijke betekenis.
Een Travers nu heeft een andere betekenis gekregen dan de oorspronkelijke betekenis.
Dit is de inflatie in de dressuur.

Helaas zie je veel teksten over klassieke en academische dressuur, waarbij men zonder rekening te houden met de werkelijke betekenis van het echte dressuur jargon, de kreten van nu toepast en verkondigt dat men academische of klassieke dressuur doseert en leert aan de leerling. Het begint in de meeste gevallen dus al fout.

Er zijn nog schaars publicaties met de klassieke en academsiche rijvoorschriften. Die kennis wordt steeds schaarser.

De moderne dressuur streeft een een heel ander doel na dan de klassieke en academische dressuur.
Het wordt alleen anders voorgesteld, dan het in werkelijkheid is of beter was....

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 23:53

modie schreef:
Waarom, Don Marcello, is het paard dan in de travers het meest gebogen in het achterste deel.

Dat is niet zo. Het paard heeft gelijkmatige buiging door het hele ljif.

modie schreef:
In een appuyement blijft het paard nagenoeg recht in zijn lijf. En beweegt evenwijdig aan de hoefslag.

Als je het zo rijdt heb je te weinig lengtebuiging. Misschien is dit plaatje dan duidelijk?

Afbeelding

Vraag anders je dochter eens om, als je zelf bij C staat, op de rechterhand van K naar M van hand te veranderen en op de diagonaal travers rechts te vragen, of op de linkerhand van F naar H van hand te veranderen in travers links.

Of ga eens bij M of H staan en vraag je dochter travers van A naar C over de AC lijn te rijden.

Kijk dan eens wat de verschillen zijn.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 09:31

modie schreef:
Als ik op dit antwoord afga, is het dus niet hetzelfde, KarinvdM

Nogmaals, heb je wel eens travers op de diagonaal gereden?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 09:49

Dat heb ik zeker wel eens gedaan, Karin

Ook een appuyement.
Bij een appuyement is mijn paard toch rechter in zijn lijf als bij een travers.
En veel ruimer in zijn beweging als bij een travers.
Ik zet een appuyement ook in vanuit een schoudervoor(binnen).
Mijn buitenbeen drukt hem dan ahw zijwaarts-voorwaarts en voorkomt dat de achterhand achterbljft.

Maar ik denk dat een bepaald misverstand ook ontstaat, omdat in een proef, het paard de travers op 4 sporen moet vertonen.

Bij een appuyement zie je van voor ook altijd (bij een goede uitvoering) 3 benen op één lijn.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 09:55

modie schreef:
Bij een appuyement zie je van voor ook altijd (bij een goede uitvoering) 3 benen op één lijn.

3 benen op 1 lijn? Kun je dat even toelichten?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 09:57

Bekijk maar eens foto's van een appuyement, die staan op bokt genoeg.
Want ik weet niet hoe ik hier een foto geplaatst krijg.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:05

modie schreef:
Dat heb ik zeker wel eens gedaan, Karin

Ook een appuyement.
Bij een appuyement is mijn paard toch rechter in zijn lijf als bij een travers.
En veel ruimer in zijn beweging als bij een travers.
Ik zet een appuyement ook in vanuit een schoudervoor(binnen).
Mijn buitenbeen drukt hem dan ahw zijwaarts-voorwaarts en voorkomt dat de achterhand achterbljft.

Maar ik denk dat een bepaald misverstand ook ontstaat, omdat in een proef, het paard de travers op 4 sporen moet vertonen.

Niet als je over de diagonaal kijkt (want dat moet je dus doen als je het wil vergelijken met travers over de diagnonaal), dan zie je 4 sporen. Kijk maar naar het plaatje hierboven.

Het paard hoort absoluut niet recht te zijn in zijn lijf met een appuyement, dan ben je nl. gewoon aan het wijken (met stelling de verkeerde kant op). Je zegt zelf dat je begint vanuit schoudervoor: met schoudervoor vraag je toch juist buiging in het lijf? Die houdt je vast tijden het appuyement.

Het zou ook zeer onlogisch zijn als je bij een appuyement je paard recht mag houden en bij travers niet: de travers wordt immers eerder gevraagd in de dressuurproeven (klasse M2) dan het appuyement. Dus moet appuyeren moeilijker zijn en scharen met buiging is moeilijker dan scharen met een recht lijf (=wijken). Travers is makkelijker omdat je steun hebt van de wand. De beweging is verder voor ons al niet te onderscheiden van een appuyement, laat staan dat het voor het paard te onderscheiden is!

Ik heb wel eens iemand horen beweren dat er verschil is omdat bij travers het paard met de voorbenen niet hoeft te scharen, omdat het gewoon met de voorhand de hoefslag mag volgen, maar als je gaat kijken dan zie je dat ze wel degelijk moeten scharen met hun voorbenen om op de hoefslag te kunnen blijven.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:07

modie schreef:
Bekijk maar eens foto's van een appuyement, die staan op bokt genoeg.
Want ik weet niet hoe ik hier een foto geplaatst krijg.

Misschien dat je het dan uit kunt leggen zonder foto. Ik weet hoe een appuyement er uit ziet hoor, maar kan me even niet indenken hoe je drie benen op 1 lijn krijgt.

Overigens denk ik dat je de theorie van de klassieke rijkunst niet moet willen gebruiken om de instructrice (GP amozone zei je toch?) van je dochter theoretisch onderuit te halen. Dat is appels met peren vergelijken. Zij zal proefgericht lesgeven naar het beeld dat tegenwoordig gevraagd wordt in de de proeven. Dat dit soms anders is dat volgens klassieke verhandelingen is bekend.

Verder sluit ik me volledig aan bij Don Marcello en Anneve.

Edit: Typo
Laatst bijgewerkt door Miriam op 23-09-08 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 10:15

Het gaat er mij helemaal niet om, om een GP-amazone onderuit te halen, theoretisch.

Want tegenwoordig is klassiek en wedstrijdgericht niet meer met elkaar te vergelijken.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 10:18

Als je inderdaad het plaatje, hierboven bekijkt, kunnen ook geen 3 benen op één lijn te zien zijn.
Binnenachterbeen loopt hier in het spoor van het buitenvoorbeen.

Als het paard iets rechter zou blijven in zijn lijf, komen met de volgende pas, 3 benen op één lijn te staan.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:45

Het probleem van het plaatje is dat het plaatje een van de vele voorbeelden is hoe je een APPUYEMENT eigenlijk niet moet rijden. Ook de TRAVERS langs de wand (neem daarvoor de gestreepte lijn even als wand) wordt op die manier niet goed uitgevoerd.

Als je een TRAVERS of APPUYEMENT op deze manier rijdt, dan is het kunstje wel heel eenvoudig en heeft het voor het paard minder zinvolle betekenis in de africhting. Als het gaat om even een travers of appuyement op die manier te rijden, dan punt je wel erg snel en gemakkelijk.

Bij een TRAVERS en een APPUYEMENT moet de stelling en buiging van het paard licht zijn, dus minder dan op de tekening staat aangegeven. De richting van het paardenlijf moet onder een kleinere hoek (dus minder steil) met de wand of diagonale lijn. Als je dat doet, is de impact van deze beweging op het paard veel groter en als je de TRAVERS en het APPUYEMENT dan goed rijdt, dan toon je echt aan dat je met je paard als ruiter rijkunstig correct bezig bent. Misschien minder indrukwekkend om te zien, maar wel moeilijker om uit te voeren.

In de breedte sport zie je steeds meer TRAVERS en APPUYEMENT die op de tekening lijkt, het is leuk om te zien, maar enige waarde voor het paard heeft het dan nauwelijks. Gaat het om punten dan begrijp ik het, gaat het om klassieke rijkunst of academische rijkunst, dan klopt het niet. Je moet geen klassieke rijkunst of academische rijkunst als evangelie verkondigen en dan het verkeerde voorbeeld geven. Dat is net zo verkeerd als wat je ziet in de breedte sport.

Als je een TRAVERS of APPUYEMENT wilt leren rijden, dan moet je als ruiter al een volledig onafhankelijke zit hebben die bevestigd is. Doe je deze figuren eerder, terwijl je er als ruiter nog niet aan toe bent, dan is de inwerking op het paard bij deze figuren door het verkeerde zitten ook verkeerd. Het geeft je de illusie dat je een TRAVERS en een APPUYEMENT kan rijden.

Als het gaat om het bewaken van het rijkunstig erfgoed, dan zou je hier heel zorgvuldig mee moeten zijn. Gaat het om wedstrijd sport, dan wordt het een wat ander verhaal, het oog wil ook wat. Pling
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 23-09-08 10:55, in het totaal 4 keer bewerkt

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:49

Mody: Ik zei dit omdat je aangaf je vraag te stellen vanuit klassiek oogpunt én omdat je het niet eens was met een bewering van de instructrice van je dochter. Het kan dus best zo zijn dat het inderdaad vanuit klassiek oogpunt niet klopt maar dat de instructrice wel gelijk heeft.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:18

Goofy44 schreef:
(..._Als je een TRAVERS of APPUYEMENT op deze manier rijdt, dan is het kunstje wel heel eenvoudig en heeft het voor het paard minder zinvolle betekenis in de africhting. (...)

Bij een TRAVERS en een APPUYEMENT moet de stelling en buiging van het paard licht zijn, dus minder dan op de tekening staat aangegeven. De richting van het paardenlijf moet onder een kleinere hoek (dus minder steil) met de wand of diagonale lijn. Als je dat doet, is de impact van deze beweging op het paard veel groter en als je de TRAVERS en het APPUYEMENT dan goed rijdt, dan toon je echt aan dat je met je paard als ruiter rijkunstig correct bezig bent. Misschien minder indrukwekkend om te zien, maar wel moeilijker om uit te voeren.

In de breedte sport zie je steeds meer TRAVERS en APPUYEMENT die op de tekening lijkt, het is leuk om te zien, maar enige waarde voor het paard heeft het dan nauwelijks. Gaat het om punten dan begrijp ik het, gaat het om klassieke rijkunst of academische rijkunst, dan klopt het niet. Je moet geen klassieke rijkunst of academische rijkunst als evangelie verkondigen en dan het verkeerde voorbeeld geven. Dat is net zo verkeerd als wat je ziet in de breedte sport.
(..)
Als het gaat om het bewaken van het rijkunstig erfgoed, dan zou je hier heel zorgvuldig mee moeten zijn. Gaat het om wedstrijd sport, dan wordt het een wat ander verhaal, het oog wil ook wat. Pling

Voor deze kritiek ben ik wel gevoellig.
Volens mij is de gymnastische waarde voor zowel travers als voor een appuyement, dat het paard leert het buitenbeen (zo precies mogelijk) onder het zwaartepunt van de combinatie neer te zetten. Dat zou bepalen hoeveel buiging en hoe schuin je de oefening zou moeten rijden.

Volgens mij moet je dan ook kunnen varieren en controle krijgen over hoeveel buiging en hoe schuin, en moet je als oefening dus ook bewust meer of minder buiging en meer of minder schuinte kunnen rijden. Als je dat kan en aanvoelt wat teveel of te weinig buiging is en wat te schuin of niet schuin genoeg is, kun je ook corrigeren en op precies die buiging en shuinte uit te komen die gevraagd is, dus zoveel dat het buitenachterbeen precies onder het zwaartepunt wordt neergezet.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:22

Don_Marcello schreef:
Volgens mij moet je dan ook kunnen varieren en controle krijgen over hoeveel buiging en hoe schuin, en moet je als oefening dus ook bewust meer of minder buiging en meer of minder schuinte kunnen rijden. Als je dat kan en aanvoelt wat teveel of te weinig buiging is en wat te schuin of niet schuin genoeg is, kun je ook corrigeren en op precies die buiging en shuinte uit te komen die gevraagd is, dus zoveel dat het buitenachterbeen precies onder het zwaartepunt wordt neergezet.

Jeetje Marcello, je lijkt wel een sportruiter als ik je zo hoor praten Knipoog

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:54

Er wordt gesteld:
Het doel van de travers is het paard te leren om met zijn buitenachterbeen onder zijn zwaartepunt te treden.
Naar mijn mening is het voor de meeste paarden anatomisch niet mogelijk om het buitenachterbeen bij deze beweging onder het eigen zwaartepunt te krijgen.

Als je naar de figuren kijkt waar het zwaartepunt in wordt aangegeven, dan klopt dat punt niet met de ligging van het zwaartepunt van het paard alleen of van het paard met de ruiter. Het zwaartepunt ligt meer naar voren.

Als je met deze conceptie aan de slag gaat, dan zou je een paard verder laten inbuigen dan goed voor het paard is. De lijn van de rug naar de hals en van de rug naar de lendestreek wordt gebroken.
Over de mate van buiging van de rugwervels moet je geen overdreven indruk hebben. Bij een TRAVERS heb je 3 of 4 hoefsporen, afhankelijk van de mate van buiging. De mate van buiging moet uiteraard door de ruiter kunnen worden beinvloed.

Wat je met het buitenbeen in het gunstigste geval kan bereiken is dat je probeert om de plaatsing van het buitenachterbeen zover mogelijk onder de eigen massa in de richting onder het zwaartepunt van het paard (en de ruiter) te krijgen. Daarmee kunnen in het gunstigste geval de genoemde voordelen voor het paard worden bereikt.

Voordat je met een TRAVERS aan de slag gaat, moet het paard het stadium van het HORIZONTALE EVENWICHT minimaal hebben bereikt.

Wat me opvalt is dat de volgorde van de oefeningen (op de website waar je naar verwijst) anders is dan volgens de rijvoorschriften van de Spaanse rijschool. Ook die van de meeste militaire rijvoorschriften (Duitsland, Frankrijk en Nederland) is anders.
Er leiden kennelijk meer wegen naar Rome....

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 22:43

Goofy44 schreef:
Er wordt gesteld:
Het doel van de travers is het paard te leren om met zijn buitenachterbeen onder zijn zwaartepunt te treden.

Bij het lezen van dit topic, miste ik het steeds al, maar gelukkig noemt Goofy het dan toch: wat is het DOEL van travers? Uiteindelijk is in onze sport misschien 'het rijden van een mooie travers (op 4 sporen)' het doel op zich geworden. Toch is het in mijn ogen een oefening die als VOORBEREIDING kan dienen voor een mooi appuyement.

Ook in de opbouw van de proeven is dat terug te vinden:
een M en Z proef vraagt travers
vanaf ZZ-licht wordt nooit meer travers gevraagd

Vergeet niet dat travers om te beginnen langs de wand/afrastering gereden wordt. Je biedt je paard het gemak van aanleuning die van nature aanwezig is (en dan beginnen we toch meestal ook in stap, leren om te gaan voor het buitenbeen).

Tegen de tijd dat je eindelijk een mooie travers kunt uitvoeren, is tie uit je proeven verdwenen! Tong uitsteken Waarschijnlijk is dat ook de bedoeling

Vervolgens komt het appuyement aan bod. Naarmate het niveau vordert, wordt het appuyement scherper gevraagd.
Uiteindelijk in de Grand Prix komt dan het appuyement vanaf de F, overstekend naar de E en weer terug naar de M.

Uit het verhaal van Goofy begrijp ik dat dit (net als op de FEI protocollen) half-pass wordt genoemd. Overigens wordt niet alleen appuyementen in deze scherpte 'half-pass' genoemd, maar op de engelstalige FEI-protocollen wordt dit als benaming voor ieder appuyement gebruikt.

modie schreef:
Mijn dochter kreeg eens les van een GP-amazone, die beweerde dat een appuyement hetzelfde was als een travers over de diagonaal.
En daar was ik het niet mee eens.

Die instructrice had ik zomaar kunnen zijn. Je doel als instructrice is een ruiter met woorden uitleggen welke taal hij/zij met zijn paard moet spreken. Zoals geldt voor alle kennisoverdracht bij ieder leerproces, moet je proberen aan te haken bij aanwezige kennis. Zowel bij het paard als bij de ruiter.

Niemand zal ontkennen dat er een zekere overeenkomst is in het rijden van een travers en bij het rijden van een appuyement (en het aanspringen in galop, maar die miscommunicatie kennen we ook allemaal, dat heeft met de ligging van het buitenbeen te maken).
Vanuit deze basis (de travers) kan je mooi gaan werken aan een appuyement.

Met mijn pony wilde ik (ooit..) in mijn kur op muziek een travers laten zien op de diagonaal...maak dat maar eens duidelijk aan jury, dat je niet een appuyement bedoelt...! Heb ik toch mn travers maar op AC lijn gedaan.