Mag een stakend paard olympisch zilver winnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SanderD

Re: Mag een stakend paard olympisch zilver winnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:11

_Zsazsa_ schreef:
Want als hij het er niet mee eens is, gaat hij iets verder dan wat staartgezwaai.

Opzich geen slechte eigenschap voor een paard, als een ruiter dan niet eerlijk is weet 'ie het wel meteen. OK dan! Ja

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:40

Ik vind het niet kunnen ,
Ja dat er fouten gebeuren omdat er veel spanning is , allemaal goed en wel ,
Maar waar blijven we dan met " De jury moet beoordelen wat hij ziet " Hij ziet een gespannen paard dat erbovenop ook nog eens dik in de staak gaat ..
Ik vind het echt schandalig ..

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:45

De jury ligt toch niks voor niks onder vuur dus het lijkt me dat er wel meer niet in de haak was.

bounty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:18

ik snap niet dat er hier mensen zijn die zeggen dat de rest van de kür zo geweldig was, de andere piaffe (ging hij ook al bijna stilstaan) en de passage totaal geen afdruk en dan ook nog zo enorm onregelmatig in de stap, nee sorry maar dat vind ik toch te veel zéér grote fouten

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:18

Sander_ schreef:
_Zsazsa_ schreef:
Want als hij het er niet mee eens is, gaat hij iets verder dan wat staartgezwaai.

Opzich geen slechte eigenschap voor een paard, als een ruiter dan niet eerlijk is weet 'ie het wel meteen. OK dan! Ja

Alleen niet zo prettig op dit niveau Knipoog

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:52

Ik vind dat het niet moet kunnen. Ik vind dat staken gewoon zwaar bestraft moet worden, het zou op dit niveau niet meer voor moeten komen.
En tuurlijk zullen de paarden onder veel druk staan, maar dat vind ik juíst een onderdeel van dit zware niveau, dat de paarden er geestelijk ook mee om kunnen gaan. Oftewel: naar mijn mening moeten de paarden dit niveau zowel lichamelijk laten zien, als geestelijk aankunnen. Zoniet, dan vind ik het niet goed genoeg en dus (in de meeste gevallen) ook geen medaille waardig. En ik heb niks tegen Isabell, als dit een Nederlandse, Finse, Deense, Engelse of Amerikaanse ruiter/amazone was geweest had ik hetzelfde gezegd.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:59

tamaramt schreef:
ik vond de hele proef schandalig slecht
na de eerste staking was ze zelf de concentarie helemaal kwijt en nerveus en bracht dit op het paard over
ik riep meteen na het horen van de punten dat er een coorupt jurylid is en na enkele minuten zag ik al een oproep op bokt
duits jurylid wordt onderzocht op corruptheid

geen een paard zou mogen protesteren in de ring en dan toch nog zo n goede punten hebben
en idd vooral niet op het niveau waarop isabell rijd

Het duitse jurylid was notabene het enigste jurylid die haar toen op de 2de plaats heeft gezegd voor het technische gedeelte. De andere juryleden hadden haar allemaal op 1 staan. Wie is hier dan corrupt?

Er zaten hele mooie stukken in haar proef, en op het stuk piaffe waar Satchmo in staking ging, is ze heel zwaar afgestraft, maar daarvoor hoeft de jury niet de rest van de proef laag te quoteren. Het is toch niet omdat 1 onderdeel de mist ingaat dat de rest ook ineens slecht is? En in een kür is het ook zo dat je sommige onderdelen meerdere keren uitvoert waardoor je het puntenaantal weer kan optrekken. Ik vind dus niet dat je op 1 onderdeel de hele proef kan beoordelen. Het paard kan ook iets gezien hebben of door de warmte last hebben gehad om deze zware oefening uit te voeren. Dit zegt niets over het kunnen van de combinatie.

En dat de paarden daar wat onder spanning staan is toch normaal? Hoe zou je zelf zijn in zo'n arena. Ook Nadine en Salinero hadden vaak last van spanning hoor. Het is dan aan de ruiter om hier zo goed mogelijk mee om te gaan. Bij Isabell ging het fout tijdens de pirouette in piaffe. Ik vind het persoonlijk ook raar dat ze er zoveel piaffe insteekt terwijl Satchmo er duidelijk last mee heeft en het is inderdaad niet zijn beste onderdeel. De appuyementen vind ik dan weer super!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:25

ik ben het met je eens izzy19

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:30

@ Izzy: dat is 't 'm juist: het was niet maar één onderdeel. Na de staking ging het gewoon slecht (vond ik). Ook het laatste appuyement zag er echt niet uit (vooral in vergelijking met de eerdere appuyementen). En het was niet zo dat hij nu iets engs zag, want hij was al 'n keer eerder volop in staking gekomen en met de landenproef sloeg ie 'n been uit.
Ze had haar proef trouwens al aangepast, maar deze proef had ze al een langere tijd, die kun je dan niet opeens gaan veranderen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:36

Er zat inderdaad veel spannig in. Bij meerdere paarden zag je de staart zwiepen maar geen een was zo onregelmatig in de piaffe. Ik denk dat hij zijn rugspieren maar eens moet gaan oprekken want het lijkt of die in de knoei kwamen.
Ik zou de protocollen wel eens willen zien.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:22

_Zsazsa_ schreef:
Alleen niet zo prettig op dit niveau Knipoog

Nee, maar goed, daar zijn de ruiters zelf bij als het misgaat Huilen van het lachen

Klopt inderdaad dat je met andere onderdelen alles op kunt krikken... dus in principe kan er dan niet geklaagd worden op de jury, die hebben gewoon afgestraft wat er af te straffen viel.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 16:23

Ze hebben nu indd alles gedaan wat ze kunnen.. Maar ik vind dat het niet mogelijk mag zijn om de punten dan toch nog kunnen op te krikken tot een zilveren plak..

bounty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:43

als het idd maar 1 ding was geweest dat misging was ik het ermee eens geweest dat 't nog op te halen valt. (al vind ik staken zo'n grove fout dat je hoe goed je verder ook rijdt geen recht zou mogen hebben op een medaille maar dat terzijde). maar zoals ik al eerder heb gezegd was de kür verder absoluut niet foutloos, dus om te zeggen dat het daardoor komt dat ze nog zilver heeft kunnen halen lijkt me onzinnig.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:23

DendroFleur schreef:
Er zat inderdaad veel spannig in. Bij meerdere paarden zag je de staart zwiepen maar geen een was zo onregelmatig in de piaffe. Ik denk dat hij zijn rugspieren maar eens moet gaan oprekken want het lijkt of die in de knoei kwamen.
Ik zou de protocollen wel eens willen zien.

Ja er waren ook enkele paarden die amper piaffe toonden... Ik vond bij niet zo heel veel combinaties de piaffe echt super. En ik denk ook niet dat ze voor haar piaffe veel punten zal gehad hebben, maar ik vond de rest van de proef wel mooi gereden, appuymenten, wissels, pirouettes, ... Maar goed mijn persoonlijke mening zeker, zoals iedereen die mag hebben.
Alleen moeten we ons neerleggen bij de beslissing van de jury en zolang mensen blijven jureren zal dit een objectief gebeuren zijn, hoe hard we er ook over zagen. Uiteindelijk moeten we dit allemaal leren relativeren. Ook de ruiters moeten dat doen, ze kiezen voor dressuur, wel ja das een jurysport. En achteraf bekeken moet je je toch bij de beslissing van de jury neerleggen.
Al vind ik het gezever over die duitse jury wel overroepen, als je zijn punten apart gaat bekijken ligt hij over het algemeen mooi ergens in het midden, zeker bij de nederlandse en duitse combinaties (heb ik toch wel even op gelet).

En om eigenlijk op de vraag van de TS te antwoorden: van mij mag een stakend paard olympisch zilver winnen. Als dit maar bij 1 onderdeel gebeurt kan dit terug opgehaald worden. Dat is mijn persoonlijke mening. Die paarden kunnen ook eens een mindere dag hebben, ik ben ook niet elke dag even goed gezind. En dat wil niet zeggen dat het paard daarom niet aan de hulpen staat en slecht is opgeleerd. Dan kun je ook beginnen zeuren over Anky's ereronde.

Albert_Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:54

Staken en verder foutloos, tis toch gewoon een kwestie van punten tellen?

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 17:26

Albert_Vaals schreef:
Staken en verder foutloos, tis toch gewoon een kwestie van punten tellen?

Dan is het de vraag wat 'foutloos' precies is.
Het is niet net als bij springen: een oefening is uitgevoerd en dat wil zeggen dat het goed is.
Er zaten inderdaad moeilijkere elementen is Isabelle's proef, maar zoals ik ernaar kijk vond ik lang niet alles goed uitgevoerd. Vooral ná het staken vond ik het enorm gespannen.
Ook ik vind dat paarden op dit niveau geestelijk en fysiek met deze spanning om moeten kunnen gaan, anders is het geen paard wat geschikt is voor de GP of OS.
En daarbij dacht ik altijd dat dressuur voor het paard was, en niet het paard voor de dressuur.
Wanneer een paard zo overduidelijk 'niet' lekker in zijn vel zit (en dus op dat moment geen happy athlete is) vind ik niet dat deze combinatie zilver heeft verdient. Er zaten zeker goede elementen in de proef, maar in mijn ogen wegen die niet af tegen de minder goede momenten.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 17:38

In principe vind ik nog niet dat naar de rest van de proef gekeken hoeft te worden.. Als er zo'n grove ongehoorzaamheid in een proef voorkomt, mag deze combinatie geen zilver meer winnen.. Daarvoor vind ik dat het niveau te hoog is, zeker op de OS..

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 17:52

Hey allereerst ben ik het eens met de stelling. echter wel wat kanttekeningen. idd jurysysteem ligt weer streng onder de loep en terecht. Het gedrag van Satchmo, was absoluut niet aanvaardbaar voor op dergelijk niveau, te meer omdat in elke proef protest zichtbaar was. eerste proef enkel stampen naar achteren, maar twee laatsten duidelijk blokkeren.
Echter heeft salinero in tweede proef ook een "zware" fout gemaakt en is eigenlijk ook niet zo zwaar afgestraft. dus daar ligt dit hetzelfde.
als je kijkt naar wie er correcte proeven gereden heeft, dan hadden we een ander podium. echter mag je een kat een kat noemen de top is eenzaam en beperkt dus iedere jury is wel min of meer bevooroordeeld. beide amazones hebben jaren ervaring en buiten deze fouten lieten ze hun onderdelen zien op een manier die door weinig anderen nagedaan is of kan worden.
als je satchmo in zijn appuyemten ziet, sorry maar dat is voor een 10. net zoals anky haar punten kan rijden door een proef tot op de pas uit te rijden.
Uiteindelijk is dressuur proberen te werken naar perfectie. en als er dan is een onderdeel tegenslaat probeer je je punten te halen op die andere onderdelen. trouwens, hoewel ik fan ben van holland, vind ik dat Isabelle dit toch maar ff mooi corrigeerde en verder een nette showe proef aflegde. ik denk niet dat vele dit eraf krijgen.
Het is ook al in vraag gesteld dat Satchmo wss ergens last had in zijn lijf, wat natuurlijk dit gedrag zou verklaren. piaffe is nu eenmaal de zwaarste oefening die er is. mss een klein scheurtje dat hij voelt wanneer hij helemaal onder moet treden en heffen.

dus que prestaties mss voor de leek niet het perfecte podium, maar qua kwaliteit wel. hoewel zeker HPM, en die amerikaan van mij ook derde hadden mogen staan.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 19:27

ik ben het met je eens dat velen dit niet na zullen doen en dat topsporters inderdaad 'eenzaam' staan aan de top. Maar topsport is wel een voorbeeld voor menig ruiter en menig ruiter (of amazone natuurlijk) zal proberen om naar deze top te werken. Juist topsporters dienen een voorbeeld te zijn. Zeker zijn haar appuyementen nagenoeg perfect, maar wat is dat waard als het paard (of welk ander paard dan ook) bij de rest (of enkele van) van de andere onderdelen niet lekker in zijn vel zit, of in staking gaat. Op welk niveau dan ook, of het nou op B niveau is of op de OS. Staken in zulke mate dient afgestraft te worden. Als iemand een topic opent met een paard wat staakt, wat zeggen we dan allemaal in koor..... (doe een stap terug, laat hem nakijken door fysio/osteo/zadel... etc etc etc). Waarschijnlijk wordt een paard op dergelijk niveau al regelmatig nagekeken, maar feit blijft dat het paard om een reden in staking gaat.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 19:58

Ik heb vandaag toevalig de hoefslag binnengekregen en daar staan foto's in van een Satchmo die staakt. En eerlijk waar als je die foto's achter elkaar ziet staan denk je echt met verbazing dat ze haar zilver hebben laten winnen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 13:00

hey Mirkiop absoluut met je eens. Maar OS zijn net wel FF iets anders. buiten dat blokkeren in piaffe was het een zeer goede proef. je hebt gelijk als je zegt dat dit een oorzaak heeft en is vast en zeker zo. maar de rest zag er terug goed uit. en op die onderdelen haalt ze eens 10'n 9's en 8's dus dan mag er al eens een 0 tussen komen. en je haalt punten per onderdeel. als je echt enkel kijkt naar nette proeven hadden we een ander podium, maar was dat dan correct geweest? dressuursport is anders dan dressuurafrichting. er is een verscil tussen het uitvoeren van correcte piaffe of het uitvoeren van een correcte piaffe met nog meer nadruk op zitten en heffen. zelfde geld voor alle andere onderdelen. dus je kan wel een paard hebben dat alles correct kan, maar is dit daarom een olympische winnaar (waard)? al die sprinters kunnen snel, en lopen toch allemaal hetzelfde het is maar net die wat 1 over de eindstreep gaat die wint. zelfde met dat turnen, lijkt mij ook allemaal spectuculair en wat bepaald nu dat de ene net dat 100ste meer krijgt dan de andere? dat is jurysport en topsport.

Albert_Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 13:08

Raggel schreef:
In principe vind ik nog niet dat naar de rest van de proef gekeken hoeft te worden.. Als er zo'n grove ongehoorzaamheid in een proef voorkomt, mag deze combinatie geen zilver meer winnen.. Daarvoor vind ik dat het niveau te hoog is, zeker op de OS..

Maar dan zouden ze dit eigenlijk van te voren in de regels moeten verwerken. Staken is afgelopen en dan telt je score gewoon tot aan wat je gedaan hebt.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 13:09

Ik vind het in ieder geval niet kunnen. De proef die Satchmo en Isabell in de kür neerzetten, was absoluut niet waard wat ze er voor kreeg. Iets van 80% meen ik me te herinneren? Een paard wat zo'n proef loopt mag niet hoger dan 70% krijgen. En dat is dan nog ruim bedeeld. Ik vond bijna de gehele proef van Satchmo gespannen, de galopwissels waren magertjes en de piaffes waren echt niet goed.

Maar, zoals meerdere mensen hier zeggen, het is een jurysport. Maar of het nu onpartijdig was gejureerd??? Ik vind van niet.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 13:25

Kun je in deze tak van sport wel onpartijdig gaan jureren vraag ik me dan af.

bounty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:04

maar de rest van de kür wás niet goed (ja sommige onderdelen wel maar dat zou nooit genoeg moeten kunnen zijn om de rest zó op te halen)