Waarom rijden met bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ik rij ...

met bit
65 (52%)
zonder bit
23 (18%)
beide
35 (28%)
helemaal niet
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 124

horselove154

Re: Waarom rijden met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 22:11

Ik men af en toe met mijn verzorgpony's (shetlanders), daarbij gebruik ik wel een bit (stang zonder ketting) omdat ik dat toch veiliger vindt.. Bij hun doe ik bijna alles met stemhulpen.. Ik zit alleen aan het bit (leidsels) als ik moet sturen (bochten)..

Als ik rijd met zadel is dat eigenlijk altijd met bit, dat komt omdat ik altijd met paarden van anderen rijdt en die worden met bit gereden..
Zelf vind ik het ook wel veiliger om met bit te rijden (vooral omdat ik niet gewent ben aan bitloos rijden..)

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 22:13

Ik rij sinds alwer een poos zonder bit, waarom?
Met bit looopt Jap steevast door asl ik wil stoppen.
Dus waarom rijdne met bit??
Om dat ik niet wil kunnen stoppen ofzo?

Nee hoor dat mooie dure hoofdstel hangt mij prima in dat kassie, hihi

tamaraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:00

Ik rijdt bitloos alleen met dressuur les moet ik verplicht bit in omdat ik nog maar pas bitloos rijdt en mijn pony en ik zelf het moeilijker vind om kleine oefeningen te maken zoals gebroken lijn ik wil er wel steets meer naartoe werken.
mijn moeder rijdt 2x per week met bit buiten omdat zij dat is gewent zecht ze en als hij er vandoor schiet ze hem makelijker houden kan(hij kan buiten freselijk hitsig zijn)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:51

capopjekop schreef:
AafkeB schreef:
Ja, idd... verder kan ik tot nu toe ook nog steeds niet komen.

Heb nog steeds geen goede argumenten gezien die mij zouden kunnen overtuigen om de stap terug naar het bit te maken... of het bit te gebruiken naast mijn bitloze optoming.

We hoeven je ook niet om te turnen, lijkt me niet het doel van het topic. Als jij fijn met je paard bitloos rijdt, dan moet je dat lekker blijven doen Lachen

Ik heb vroeger altijd met bit gereden, maar ik wou eens weten of ik ook zonder bit kon rijden en heb een touwhalster aangeschaft. We rijden western en de neckreining is dus ingebakken bij ons. Paardje is ook te stoppen om zit en is goed aan de been hulpen. Ik heb ook enkele malen met alleen een halster om de hals gereden. Toch was het touwhalster het niet voor ons. De pony liep wel lekker ontspannen, maar echt rijtechnisch trainen zat er niet meer in. Een spin oefenen ging een stuk lastiger, vraag me niet waarom want ik zou het niet kunnen zeggen. Mijn pony vind de spin nog erg moeilijk zelfs met bit, maar ik heb het idee dat ik haar wat makkelijker kan corrigeren met bit.

Daarna kon ik zo'n hoofdstel van de ruitersportshop kopen (volgens mij is dit de cook-a-like?) Iig de basisoefeningen gaan er weer perfect mee. Pony loopt lekker, stelling en buiging gaat goed. Totdat ik weer bij de lastigere oefeningen uit kom. Bitloos weet ik niet hoe ik het voor elkaar krijg, dus dat is voor mij reden om dan even terug te gaan op een bitje. Het zal vast aan mij liggen dat die oefeningen bitloos niet goed gaan, maar ik neem dan liever een bitje zodat de oefening daarna een paar passen goed gaat, dan dat ik gefrustreerd op mijn pony zit omdat het niet lukt. Zo kunnen we het mooi uitbouwen en wie weet lukt het op een dag ook wel zonder bit. Nu moet ik zeggen dat ik geen verschil merk op mijn pony of ik bitloos of met bit rijd in haar doen en laten.

Hier sluit ik me graag bij aan.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 10:02

capopjekop schreef:
AafkeB schreef:
Ja, idd... verder kan ik tot nu toe ook nog steeds niet komen.

Heb nog steeds geen goede argumenten gezien die mij zouden kunnen overtuigen om de stap terug naar het bit te maken... of het bit te gebruiken naast mijn bitloze optoming.

We hoeven je ook niet om te turnen, lijkt me niet het doel van het topic. Als jij fijn met je paard bitloos rijdt, dan moet je dat lekker blijven doen Lachen

Mijn doel van dit topic was anders. Knipoog Een doel wat ik overigens al heb bereikt.

En omturnen... tja om officieel wedstrijden mee te mogen rijden zit er tot nu toe niets anders op om er een bit in te hangen.

Citaat:
Ik heb vroeger altijd met bit gereden, maar ik wou eens weten of ik ook zonder bit kon rijden en heb een touwhalster aangeschaft. We rijden western en de neckreining is dus ingebakken bij ons. Paardje is ook te stoppen om zit en is goed aan de been hulpen. Ik heb ook enkele malen met alleen een halster om de hals gereden. Toch was het touwhalster het niet voor ons. De pony liep wel lekker ontspannen, maar echt rijtechnisch trainen zat er niet meer in. Een spin oefenen ging een stuk lastiger, vraag me niet waarom want ik zou het niet kunnen zeggen. Mijn pony vind de spin nog erg moeilijk zelfs met bit, maar ik heb het idee dat ik haar wat makkelijker kan corrigeren met bit.

Daarna kon ik zo'n hoofdstel van de ruitersportshop kopen (volgens mij is dit de cook-a-like?) Iig de basisoefeningen gaan er weer perfect mee. Pony loopt lekker, stelling en buiging gaat goed. Totdat ik weer bij de lastigere oefeningen uit kom. Bitloos weet ik niet hoe ik het voor elkaar krijg, dus dat is voor mij reden om dan even terug te gaan op een bitje. Het zal vast aan mij liggen dat die oefeningen bitloos niet goed gaan, maar ik neem dan liever een bitje zodat de oefening daarna een paar passen goed gaat, dan dat ik gefrustreerd op mijn pony zit omdat het niet lukt. Zo kunnen we het mooi uitbouwen en wie weet lukt het op een dag ook wel zonder bit. Nu moet ik zeggen dat ik geen verschil merk op mijn pony of ik bitloos of met bit rijd in haar doen en laten.

Tja, en wij ervaren dus wel degelijk verschil. Weet dat dit voor Nancy prettiger is, ze laat het zien door haar gehele houding in alles.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 10:04

Lady1969 schreef:
Nee hoor dat mooie dure hoofdstel hangt mij prima in dat kassie, hihi

Tja, bij mij hangen d'r ook nog steeds 2 waarvan één die maar drie maanden is gebruikt.

[EA-TK-AP] Hoofdstel met bit

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:01

AafkeB schreef:
@ siskeh. Waarom denk je dat een paard in de hoge dressuur sneller reageerd op een bit dat zonder bit?

niet alleen met de hogere dressuur natuurlijk, maar ook met gewoon rijden heb je sneller contact met je paard,
je bent naar mijn idee precieser als je goedmet bit rijd en dat is daar meer nodig
ik heb ook wel gezien dat het zonder bit hoor!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:17

Hierover zijn recentelijk heel veel topics geweest. Gebruik even de zoekmachine. Bij deze een slotje hier.