Bitloos op concours

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heeft bitloos starten een toekomst?

Poll eindigt op

nee, van mijn leven niet
47 (15%)
Ja, hoe sneller hoe beter
155 (50%)
Maakt mij niet uit
101 (33%)
Wat is bitloos rijden precies
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 305

AafkeB

Re: Bitloos op concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:00

amondi schreef:
AafkeB, bedankt voor het plaatsen, ik had het idee idd dat ze gewoon op neusriemhoogte horizontaal gekruist werden, een snoer dus. Als ik het goed begrijp "trek" je het hoofd naar beneden bij drammen of verzet? Dan gaat m.i. ook de huig weer tegen het strottenhoofd.... maar goed. Ik heb er geen studie van gemaakt.

Nee, Nancy kan ook goed drammen.. vooral als ze hengstig is en haar zinnen heeft gezet op het feit dat ze even wil kennis maken met een ander paard. Clown Pling Cool

Dan is het zaak om de binnenteugel op dat moment iets van de hals te doen (deur openzetten naar de kant waar ze heen moet) en met de buitenteugel de andere kant bewaken (deur dichthouden) + buitenbeen aanleggen.

Het hoofdstel heeft een drukpunt op de neus, maar... de drukpunten op de zijkant en bij haar oren is ongeveer net zo groot. Wat je dan doet is als-het-ware precies hetzelfde als wanneer je een leidtouw aan de zijkant van het halster doet en het paard vraagt het hoofd iets naar beneden en opzij te doen. Een paard wat z'n hoofd afbuigt plus opzij zal niet doordrammen. Kortom.. je begeleid je paard met een bitloos hoofdstel met z'n gehele hoofd, niet enkel met de neusriem, of zoals met het bit enkel in die overgevoelige mond (doe zelf eens een gebroken ijzeren stang onder je oksel of onder je voet en laat daar een ander hard aan trekken) Daarbij is uiteraard 'de zit' ook van belang.
Laatst bijgewerkt door AafkeB op 19-08-08 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:03

Anoeska schreef:
Volgens mij gaat het geven van tegendruk van een paard niet alleen op voor het bit, maar voor alles. Als je tegen een paard aanduwt, zal hij in principe altijd eerst tegendruk geven. Dat geldt dan dus net zo goed voor een bitloos hoofdstel. Dat geeft druk (pijn) op een andere plek dan het bit, het paard zal er eerst tegenin gaan, en zich daarna overgeven omdat hij leert dat de druk (pijn) weggaat wanneer hij een bepaalde reactie geeft (nageeft). Lijkt me dus geen echt verschil tussen bit en bitloos.

Natuurlijk, maar doe jij ook maar eens de test onder je oksel of voet.

Druk op het gehele hoofd waar een paard voor wijkt.. of druk in enkel en alleen die overgevoelige mond is nogal een verschil.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:07

Wil er geen ellenlange discussie van maken, maar het is natuurlijk geen druk op het gehele hoofd bij een bitloos hoofdstel, maar ook op bepaalde m.i. gevoelige punten van een paard. Op de neus of bij de oren. Ik denk dat het heel erg van het paard afhankelijk is welke delen gevoeliger zijn. Ik ken paarden waar je bijna geen halster om krijgt, omdat ze zo tegen druk op hun neus zijn, en paarden die zeer gevoelig in de mond zijn. Het lijkt mij het best om niet bij voorbaat mogelijkheden uit te sluiten. Kijk waar je paard het best op reageert, en gebruik dat.

En ik hou niet zo van vergelijkingen tussen mens en paard, dus bij mezelf testen op mijn oksel of voet, lijkt me niet zo nuttig. Ben namelijk geen paard, en zit dus ook heel anders in elkaar.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:14

Anoeska schreef:
Wil er geen ellenlange discussie van maken, maar het is natuurlijk geen druk op het gehele hoofd bij een bitloos hoofdstel, maar ook op bepaalde m.i. gevoelige punten van een paard. Op de neus of bij de oren. Ik denk dat het heel erg van het paard afhankelijk is welke delen gevoeliger zijn. Ik ken paarden waar je bijna geen halster om krijgt, omdat ze zo tegen druk op hun neus zijn, en paarden die zeer gevoelig in de mond zijn.

Geen halster, hoe komt dat? Enkel omdat de basis niet goed is aangeleerd.
Citaat:
Het lijkt mij het best om niet bij voorbaat mogelijkheden uit te sluiten. Kijk waar je paard het best op reageert, en gebruik dat.

Natuurlijk, struisvogelpolitiek. Dan hoef je niet na te denken over wat je je paard aandoet met een bit in de mond.
Citaat:
En ik hou niet zo van vergelijkingen tussen mens en paard, dus bij mezelf testen op mijn oksel of voet, lijkt me niet zo nuttig. Ben namelijk geen paard, en zit dus ook heel anders in elkaar.

Nee natuurlijk, goed excuus. Daarom kan je gerust alles gebruiken wat in jou ogen nuttig is. Zweepslagen, veeprikkers om een paard in de kar te krijgen, hengstekettingen, praam, allerlei hulpteugels, etc. etc. Je mag alles gebruiken want naar de pijn kijken hoeft niet. Had ie maar geen paard moeten worden... toch....

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:16

nou ik zal ff op de beginpost reageren. ik vind absoluut dat het zou mogen. bitloos wedstrijden rijden. ik rij bitloos pure omdat mijn paard gaat rennen met bit en zijn tong erover heen gooit. dan kan je zeggen gooi er een bit in met tonglepel. ja dat kan maar waarom zou ik als het veeeeeeel beter gaat zonder bit?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:17

Het lijkt me eerder struisvogelpolitiek als je nog maar in 1 richting (namelijk bitloos) kan denken. Ik bekijk gewoon ieder paard op zich, en kijk waar die zich het gelukkigst bij voelt.

Verder snap ik je persoonlijke aanvallen niet zo, dus ik laat het hier maar bij. Ik heb keurig mijn mening gegeven, niemand aangevallen, dus ik zit hier verder niet op te wachten. Veel plezier met je paard nog Doei!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:20

Houden we het netjes? Lachen

Aafke: ik denk niet dat het nodig is zaken zoals een praam en zo erbij te halen Lachen Anoeska: ik vind ook dat je elk bit op zijn minst een keer op jezelf moet testen, simpelweg om een keer te voelen HOE het werkt. Hoeveel mensen zijn er niet die er geen flauw benul van hebben waar een pessoa allemaal inwerkt?

carneau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:20

als mensen liever bitloos willen rijden en ook wedstrijden willen starten... waarom ook niet! het is natuurlijk fijner voor je paard! als jij zo je paard kan rijden en denkt dat je zo hoog komt... waarom niet?
ik hoop wel dat het over een tijdje mogelijk is zonder bit te starten....

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:29

Anoeska schreef:
Het lijkt me eerder struisvogelpolitiek als je nog maar in 1 richting (namelijk bitloos) kan denken. Ik bekijk gewoon ieder paard op zich, en kijk waar die zich het gelukkigst bij voelt.

Waarom struisvogelpolitiek van mijn kant? Vergis je niet, ik heb met bit gereden, met bijzet, met slof... maar ergens is er 'iets' geweest wat me aan het denken heeft gezet. Juist door te kijken naar de feiten, door te kijken wat doet een bit en kan het ook anders.

Citaat:
Verder snap ik je persoonlijke aanvallen niet zo, dus ik laat het hier maar bij. Ik heb keurig mijn mening gegeven, niemand aangevallen, dus ik zit hier verder niet op te wachten. Veel plezier met je paard nog Doei!
Wanneer jij dit wilt zien als persoonlijke aanvallen, prima.. je zult het wel zo voelen. Vraag je dan even af waarom je het zo voelt. Ik bedoelde het namelijk niet zo, noemde enkel wat algemene feiten die ik zelf heb gezien in de paardensportwereld.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:32

AafkeB schreef:
cheyentic schreef:
vind overgens de foto's hierboven niet echt weergeven wat een combinatie die officieel ook winst zou kunnen rijden, maar dat ter zijde.

Hmmzzz.. meiske is 12 jaar, de ander 15. Plus dat ze beginnen waar iedereen begint, bij de B-dressuur. Wat voor eisen stel jij voor een winstpunt, en daarbij... kan jij dat bepalen aan de hand van enkele foto's. Knap hoor.

gaat niet om leeftijd gaat erom dat de pony niet nageeft en dan rij je bij KNHS gewoon geen punt ook niet in de B, maakt mij niet uit was mijn mening maar en ik vind dat je wel erg aangevallen reageert. maar goed als ik zo verder lees doe je dat niet alleen bij mij. succes verder

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:32

poes schreef:
Houden we het netjes? Lachen

Ja, hoor.

Citaat:
Aafke: ik denk niet dat het nodig is zaken zoals een praam en zo erbij te halen Lachen Anoeska: ik vind ook dat je elk bit op zijn minst een keer op jezelf moet testen, simpelweg om een keer te voelen HOE het werkt. Hoeveel mensen zijn er niet die er geen flauw benul van hebben waar een pessoa allemaal inwerkt?

Misschien niet nee, maar een bit is m.i. een martelwerktuig. Sorry.. maar ik kan het niet anders zien.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:34

cheyentic schreef:
gaat niet om leeftijd gaat erom dat de pony niet nageeft en dan rij je bij KNHS gewoon geen punt ook niet in de B, maakt mij niet uit was mijn mening maar en ik vind dat je wel erg aangevallen reageert. maar goed als ik zo verder lees doe je dat niet alleen bij mij. succes verder

Toch gek dat de jury er tijdens de wedstrijd anders over dacht. Haha!

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:35

in de B kan je gerust een winstpunt halen als je paard niet aan de teugel loopt hoor! heb ik vaak genoeg gezien! als jij alle oefeneingen heel netjes rijd dat kan dat makkelijk Knipoog je zal geen 200 punten halen maar wel makkelijk 180

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:37

nou in regio rotterdam niet, officieel niet iig, maar goed doet er verder niet toe, daar gaat het niet over. als mensen bitloos willen starten vind ik idd ook dat het de keuze van de ruiter moet zijn, net als boomloos.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:38

_bloempje01_ schreef:
in de B kan je gerust een winstpunt halen als je paard niet aan de teugel loopt hoor! heb ik vaak genoeg gezien! als jij alle oefeneingen heel netjes rijd dat kan dat makkelijk Knipoog je zal geen 200 punten halen maar wel makkelijk 180

Ach, het verrassende is dat tijdens de proef ze netjes na gaf... aan de teugel liep. Daar was de jury juist zo verrast over. De foto's zijn van het losrijden, van de proef heb ik filmpjes gemaakt. Cool

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:45

Ik heb er niks op tegen als er in de toekomst ook bitloos gestart mag worden. Ik word er wel een beetje moe van dat een aantal bitloze ruiters maar blijven roepen dat een bit per definitie slecht is en pijn doet. Het zal best zo zijn en het is onderzocht enzo, maar doordat men dat maar blijft roepen, neemt bij mij de geloofwaardigheid wat af. Ik rijd nu op het moment bitloos, maar mijn pony reageerd precies hetzelfde als met bit. Terwijl het echt wel een dametje is dat het laat merken als iets niet fijn is.

Hier kon je vroegah (paar jaar geleden toen ik nog wedstrijden reed) vrijwel geen winstpunt halen als je pony niet nageeflijk was. Lag een beetje aan de jury.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:49

Anoeska schreef:
Lijkt me dus geen echt verschil tussen bit en bitloos.

Klopt, is communicatie.
Van ´wijken´ noch ´druk´ hoeft er sprake te zijn.

Dresseren is het aanleren van bepaald gedrag op een specifiek signaal.
Ik leer mijn paarden dat:
1. ik met de richting van een contact de richting van een beweging aangeef
2. ze voor het opvolgen van signalen beloond worden

Wáár ik een signaal mee geef is irrelevant. De crux is dat er geen weerstand is omdat ze wíllen opvolgen voor een beloning.
Of ik nu een vinger, een teugel, een spoor of een schroevendraaier gebruik voor het ´touch the hair´ is niet meer belangrijk.

Het bit is een erg moeilijk stuk gereedschap omdat het twee problemen heeft:
1. het kan erg makkelijk negatief gebruikt worden
2. het zit in de mond waar eigenlijk het beste niets zit
Het heeft bij correct beleren en -gebruik geen negatieve associatie bij het paard en veroorzaakt dan ook geen pijn.
Het grote voordeel van een bit is dat het in de verschillende uitvoeingen zowel met directe als indirecte teugel gereden kan worden en zeer goed differntiërend met weinig ruis voor signalen gebruikt kan worden.
Dat je met een leidstok kán slaan maakt het nog geen slagwapen. Als veel ruiters met een leidstok slaan maakt het die stok niet ongeschikt als leidstok.
Idem veel optomingen, sporen, zweep.

On topic zie ik het hele onderwerp eigenlijk niet. Je kán al bitloos ´dressuren´, zelfs wedstrijden rijden.
Alleen niet onder de hoed van de FEI Klassiek dressuur welke de dressuurvorm onder de KNHS is Pling
Díe dressuurvorm is namelijk per definitie aan de teugel aan het bit. Bitloos en/of niet aan de teugel maakt het inherent een andere dressuurvorm.
Ga je vanuit de (klassiek) dressuur bitloos rijden, dan begin je aan een ándere vorm van dressuur. Stel gerust voor dat er een organisatie wedstrijden in organiseert, wellicht wil de KNHS het onder zich nemen, doch het ís een andere vorm van rijden. Hoort dus een eigen klasse met een eigen ´vlag´ te hebben.
Het toestaan bínnen de huidige structuur zou een interne tegenstelling opleveren.

hc

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:49

capopjekop schreef:
Ik heb er niks op tegen als er in de toekomst ook bitloos gestart mag worden. Ik word er wel een beetje moe van dat een aantal bitloze ruiters maar blijven roepen dat een bit per definitie slecht is en pijn doet. Het zal best zo zijn en het is onderzocht enzo, maar doordat men dat maar blijft roepen, neemt bij mij de geloofwaardigheid wat af.

Waarom? De feiten (onderzoeken) laten het zien, waarom water bij de wijn doen. Wordt het daardoor geloofwaardiger?

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:54

Wat mij betreft wordt bitloos meteen gelijk gesteld aan rijden met bit. Denk dat dit voor veel mensen de drmepel wat lager zal leggen om ook eens bitloos te proberen. Nu zullen een aantal het niet doen omdat ze voor wedstrijden toch dat bit in moeten doen.
De kans dat ik met mijn paardje ooit nog wedstrijden ga doen is klein, maar dan kan het in ieder geval wel als ik dat wil.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:00

AafkeB schreef:
capopjekop schreef:
Ik heb er niks op tegen als er in de toekomst ook bitloos gestart mag worden. Ik word er wel een beetje moe van dat een aantal bitloze ruiters maar blijven roepen dat een bit per definitie slecht is en pijn doet. Het zal best zo zijn en het is onderzocht enzo, maar doordat men dat maar blijft roepen, neemt bij mij de geloofwaardigheid wat af.

Waarom? De feiten (onderzoeken) laten het zien, waarom water bij de wijn doen. Wordt het daardoor geloofwaardiger?

Omdat er nu bij veel discussies door een hoop bitloze aanhangers gelijk wordt geroepen dat het slecht is. Vaak wordt er niet uitgelegd waaromhet slecht is,of maar half. Ik volg niet al die discussies en weet vaag dat een bit ergens op drukt, maar ik zie dus alleen die mensen die roepen van het is een marteltuig. Nu wil ik niemand voor het hoofd stoten,maar ik vind een aantal van die bitloze ruiters iets te fanatiek en het komt op mij over of ze maar een goede weg zien. Het lijkt soms alsof ze elkaar maar allemaal blind naroepen. Daardoor begin ik eraan te twijfelen. Ik geloof namelijk niet dat er maar een goede manier is. Mss leg ik het nu een beetje vaag uit.

Dus mss heeft iemand een goede link waar het goed uitgeleg wordt waarom het nu zo slecht is om met bit te rijden. Wie weet verander ik mijn mening dan wel Lachen

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:01

Huertecilla schreef:
On topic zie ik het hele onderwerp eigenlijk niet. Je kán al bitloos ´dressuren´, zelfs wedstrijden rijden.
Alleen niet onder de hoed van de FEI Klassiek dressuur welke de dressuurvorm onder de KNHS is Pling
Díe dressuurvorm is namelijk per definitie aan de teugel aan het bit. Bitloos en/of niet aan de teugel maakt het inherent een andere dressuurvorm.
Ga je vanuit de (klassiek) dressuur bitloos rijden, dan begin je aan een ándere vorm van dressuur. Stel gerust voor dat er een organisatie wedstrijden in organiseert, wellicht wil de KNHS het onder zich nemen, doch het ís een andere vorm van rijden. Hoort dus een eigen klasse met een eigen ´vlag´ te hebben.
Het toestaan bínnen de huidige structuur zou een interne tegenstelling opleveren.

Wat een onzin!

Een paard kan prima nageven zonder bit of aan de teugel lopen (is maar net hoe je het wilt noemen)

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:04

Alsjeblieft.. link stond al op de vorige pagina. Knipoog

AafkeB schreef:
Lees dit eens, dat wil je je paard toch niet aandoen? Wij niet meer tenminste.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:06

Hij zegt ook niet dat je niet nageeflijk kunt rijden bitloos, maar dat je dan niet kunt starten bij de KNHS,omdat die een nageeflijk paard willen zien dat met bit wordt gereden. Dat je dus een andere manier van dressuur hebt omdat je zonder bit rijdt. Dat haal ik er iig uit Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:07

AafkeB schreef:
capopjekop schreef:

Welke onderzoeken dan? Heb voor mijn onderzoek naar het Myler bit zo'n beetje alle wetenschappelijke onderzoeken gelezen over bitten maar ben nergens de uitspraak tegen gekomen dat een bit per definitie pijn doet! Dit zou ook een zeer gewaagde uitspraak zijn, omdat niemand bij een paard pijn kan meten. Je kan alleen zijn gedrag meten en dan op basis van theorieën aangeven dat het dier wellicht pijn of ongemak ervaart.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:10

capopjekop schreef:
Hij zegt ook niet dat je niet nageeflijk kunt rijden bitloos, maar dat je dan niet kunt starten bij de KNHS,omdat die een nageeflijk paard willen zien dat met bit wordt gereden. Dat je dus een andere manier van dressuur hebt omdat je zonder bit rijdt. Dat haal ik er iig uit Bloos

Ok, maar dat maakt het m.i. nog erger. Ruiters die paardvriendelijk willen rijden zonder bit worden gediscrimineerd omdat ze naar hun inzicht paardvriendelijker willen rijden. De KNHS verplicht je om dit martelwerktuig te gebruiken anders ben je niet welkom op de wedstrijden.
En ach, ze hebben nog gelijk ook... regels zijn regels. Knipoog