amondi schreef:AafkeB, bedankt voor het plaatsen, ik had het idee idd dat ze gewoon op neusriemhoogte horizontaal gekruist werden, een snoer dus. Als ik het goed begrijp "trek" je het hoofd naar beneden bij drammen of verzet? Dan gaat m.i. ook de huig weer tegen het strottenhoofd.... maar goed. Ik heb er geen studie van gemaakt.
Nee, Nancy kan ook goed drammen.. vooral als ze hengstig is en haar zinnen heeft gezet op het feit dat ze even wil kennis maken met een ander paard.

Dan is het zaak om de binnenteugel op dat moment iets van de hals te doen (deur openzetten naar de kant waar ze heen moet) en met de buitenteugel de andere kant bewaken (deur dichthouden) + buitenbeen aanleggen.
Het hoofdstel heeft een drukpunt op de neus, maar... de drukpunten op de zijkant en bij haar oren is ongeveer net zo groot. Wat je dan doet is als-het-ware precies hetzelfde als wanneer je een leidtouw aan de zijkant van het halster doet en het paard vraagt het hoofd iets naar beneden en opzij te doen. Een paard wat z'n hoofd afbuigt plus opzij zal niet doordrammen. Kortom.. je begeleid je paard met een bitloos hoofdstel met z'n gehele hoofd, niet enkel met de neusriem, of zoals met het bit enkel in die overgevoelige mond (doe zelf eens een gebroken ijzeren stang onder je oksel of onder je voet en laat daar een ander hard aan trekken) Daarbij is uiteraard 'de zit' ook van belang.