kin op de borst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rij je je paard wel eens met de kin op de borst?

nee, nooit
637 (81%)
ja, (heel) soms
107 (13%)
ja, regelmatig
25 (3%)
ja, bij zowat elke losrijtraning
14 (1%)

Totaal aantal stemmen: 783

Anoniem

Re: kin op de borst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:32

nou ik doe het ook never never nooit,
mijn paard zou het dan ook niet pikken als ik dat zou doen... dan krijg ik gegarandeerd vlieg les ^^

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:32

Nou wordt anky met painted black ooit afgestraft?? Indoor brabant had ze veel te hoge punten en stond boven paarden die ontspannen en goed hun oefeningen deden. Painted black had contant zijn mond open gespert, ziepde met de staart en zat dus vol spanning. Ook was anky lekker aan trekken en zo iemand moet onderaan eindigen.. Helaas werd ze toen nog iets van derde ofzo, iig veel te hoog!!

Ook op B en L niveau zie je dit steeds meer. Paard gooit voorbenen mooi weg en daar letten veel jury's veel meer op dan op de rest.. helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:34

Roos_s schreef:
Nou wordt anky met painted black ooit afgestraft?? Indoor brabant had ze veel te hoge punten en stond boven paarden die ontspannen en goed hun oefeningen deden. Painted black had contant zijn mond open gespert, ziepde met de staart en zat dus vol spanning. Ook was anky lekker aan trekken en zo iemand moet onderaan eindigen.. Helaas werd ze toen nog iets van derde ofzo, iig veel te hoog!!

Ook op B en L niveau zie je dit steeds meer. Paard gooit voorbenen mooi weg en daar letten veel jury's veel meer op dan op de rest.. helaas

anky word auto. hoog beoordeeld omdat zei OS kampioen was. die kun je natuurlijk niet onderaan laten eindigen...
Zoiezo heb ik het niet op de rijsteil van anky

Lukker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:39

Roos_s schreef:
Knipoog als iemand tijdens een training altijd op deze manier traint is dit op wedstrijden duidelijk weer te zien! dan loopt het paard ook nog steeds net zo soepel met kin op borst en achterbeentjes er achteraan slingerend Knipoog

Als een 'prof' zo traint zie je dit echt niet op wedstrijd. De gangen worden er juist beter van.
Anky's paarden lopen toch ook op de loodlijn tijdens wedstrijd? En de achterhand wordt toch ook ondergezet?

Roos_s schreef:
nooit!!! heeft geen toegevoegde waarde, je paard gaat er niet ontspannender door lopen en achterhandgebruik wordt nihiel

Inderdaad, nul achterhandgebruik http://www.gettyimages.com/Search/Searc ... standard#1

-'Ik snap niet waarom die paarden dat accepteren'
->Denk je dat een 'prof' problemen heeft met een paard die wat protesteert?
-'De jury moest dit afstraffen'
->Moet de jury een paard met supergangen afstraffen omdat ze dankzij rollkur zo goed zijn?

Ik rijd zelf ook geen rollkur of dergelijke, mijn (bijrijd)paard komt nooit achter de loodlijn.. Maar ik bekijk het objectief, niet zo zwart-wit zoals sommigen hier..

PS: Ik vind ook dat niet-prof's dit zeker onder begeleiding moeten doen, omdat ze anders meer fout doen dan goed.
Laatst bijgewerkt door Lukker op 12-08-08 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Pukkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:42

Citaat:

dit is helemaal waar tegenwoordig willen jury's paarden zien die hitsig zijn, van de aanleunig af komen en het allemaal met de voor benen moeten doen waarom niet meer zoizo in de B op braafheid en de basis dingen, ik vind het zo jammer, de B moet je jureren op basis niet op het voorbeen dat komt wel van pas in de M en hoger ! maar dat vind ik natuurlijk

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:45

Ik nooit en als mijn paard zelf te diep erin gaat dan krijgt ze been , betekend in mijn ogen niet voldoende voorwaarts en achterhand beter eronder anders duikt ze op haar kop ...
ik kan haar wel met haar kin op haar borst laten lopen , maar ziet er niet fijn uit ...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:50

Pukkk schreef:
Citaat:

dit is helemaal waar tegenwoordig willen jury's paarden zien die hitsig zijn, van de aanleunig af komen en het allemaal met de voor benen moeten doen waarom niet meer zoizo in de B op braafheid en de basis dingen, ik vind het zo jammer, de B moet je jureren op basis niet op het voorbeen dat komt wel van pas in de M en hoger ! maar dat vind ik natuurlijk

Even voor ik mijn verhaal begin dit on topic: nee ik rijd mijn paard nooit met de kin naar de borst. Verre van dat zelfs, maar ik durf hem onder begeleiding wel eens wat dieper in te stellen om de bovenlijn op te rekken. Ik heb daar zelf niet altijd 100% gevoel voor, dus doe dit alleen als mijn instructrice aangeeft dat het op dat moment kan en nut heeft ( gelukkig begeleid ze mij bijna elke keer dat ik rijd, ik ben een beetje verwend ).
Ik ben het gedeeltelijk met je eens dat in de B vooral op de basis gejureerd moet worden: een brave proef, waarin alles ontspannen en netjes verloopt moet echt genoeg zijn voor een wp. Maar om prijzen te rijden is dat vaak al niet meer genoeg, zeker op grotere concoursen. Want als een paard met uitmuntende gangen eenzelfde nette proef rijdt, en daarbij ook nog wat spectaculaire dingen laat zien, is het logisch dat deze boven degene geplaatst wordt die alleen braaf rondstuurt.
Voor mij trouwens de reden om thuis wat langer door te trainen, zodat ik mijn paard met wat meer spektakel de ring door kan rijden. In de zin van: achterhandgebruik, verruimingen en terugkomen. Niet in de zin van: geen ge.l.u.l. trek hem maar in de krul, want dat is niet bepaald mijn stijl.

pinos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 10:59

erg interessant dit! ik probeer me ook in de mensen te verplaatsen, die de voordelen van rollkur zeggen, ik wil proberen de discussie van rollkur te volgen.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:59

Lukker schreef:
Roos_s schreef:
Knipoog als iemand tijdens een training altijd op deze manier traint is dit op wedstrijden duidelijk weer te zien! dan loopt het paard ook nog steeds net zo soepel met kin op borst en achterbeentjes er achteraan slingerend Knipoog

Als een 'prof' zo traint zie je dit echt niet op wedstrijd. De gangen worden er juist beter van.
Anky's paarden lopen toch ook op de loodlijn tijdens wedstrijd? En de achterhand wordt toch ook ondergezet?

Roos_s schreef:
nooit!!! heeft geen toegevoegde waarde, je paard gaat er niet ontspannender door lopen en achterhandgebruik wordt nihiel

Inderdaad, nul achterhandgebruik http://www.gettyimages.com/Search/Searc ... standard#1

->Moet de jury een paard met supergangen afstraffen omdat ze dankzij rollkur zo goed zijn?

Ik rijd zelf ook geen rollkur of dergelijke, mijn (bijrijd)paard komt nooit achter de loodlijn.. Maar ik bekijk het objectief, niet zo zwart-wit zoals sommigen hier..

PS: Ik vind ook dat niet-prof's dit zeker onder begeleiding moeten doen, omdat ze anders meer fout doen dan goed.

Wat er op die foto staat is niet helemaal wat we met rollkur bedoelen. Ze heeft inderdaad de stang stevig in de hand maar ze rijd hem niet extreem diep! En zo kan ze zeker de ring inkomen, daar word ze niet op afgestraft. Volgens mij wel als ze haar paard heel diep heeft lopen maar dat heeft ze nooit op wetstrijden in de ring volgens mij!

pinos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 11:08

maar hoe kan ze hem nòg dieper laten lopen? hij kan toch niet door de borst heen?

Pukkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:11

Citaat:
Ik ben het gedeeltelijk met je eens dat in de B vooral op de basis gejureerd moet worden: een brave proef, waarin alles ontspannen en netjes verloopt moet echt genoeg zijn voor een wp. Maar om prijzen te rijden is dat vaak al niet meer genoeg, zeker op grotere concoursen. Want als een paard met uitmuntende gangen eenzelfde nette proef rijdt, en daarbij ook nog wat spectaculaire dingen laat zien, is het logisch dat deze boven degene geplaatst wordt die alleen braaf rondstuurt.

ja dat is zeker waar !!
ik ben het zeker met je eens dat als er in een paard meer protentie zit en dat ook beter laat zien in de proef terecht dat hij boven aan je staat! maar wat ik wou zeggen is dat erg veel jonge ruiters op jonge paarden veelste snel willen kwa rijden, en dan gaat het ook zeker mis kwa kwaliteit rijden, wat krijg je dan strakke paarden, erg tegen het been,verkeerde aanleuning enz.

als je start in de B moeten ze zo snel mogenlijk naar de L ga zo maar door op den duur gaat dat toch echt zijn toll eisen en wat ik dan zo jammer vind, waarom niet rustig beginnen eerst de basis gangen erin, en relax een B proefje neer zetten, Winnen we is dat mooi winnen we niet we komen er dan ook echt wel al duurt het wat langer en op den duur hebben we toch bereikt wat we wouden bereiken en bij iedereen ligt het doel weer anders

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:00

foutje
Laatst bijgewerkt door Roos_s op 12-08-08 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:02

[/quote]

PS: Ik vind ook dat niet-prof's dit zeker onder begeleiding moeten doen, omdat ze anders meer fout doen dan goed.[/quote]

Heb geprobeert er een ontspannen foto er tussen te vinden, maar ik heb m niet gevonden, jij misschien??

En idd een topruiter kan soms echt wel problemen ondervinden met een paard wat niet al te makkelijk meewerkt. Als je dit paard eenmaal op je hand hebt en doet wat je wil zijn dat wel de beste paarden.

en ja idd vaak lukt het anky wel om paarden netjes in aanleuning te rijden, maar ik zie haar regelmatig op concoursen waar het echt niet gebeurd.. En het is ook trouwens niet alleen anky hoor, maar anky-wannabe's die het helemaal niet goed in de hand hebben, maar dat toch graag na willen doen.

Idd ben ik het er mee eens dat sommige mensen soms niet eens meer de tijd nemen om hun paard met rust de basis er lekker in te krijgen. Soms worden paarden alle klasses maar door gedrukt om maar zsm hogerop te komen. Niet ook geheel mijn manier. Vaak lukt me dat ook niet echt trouwens Nagelbijten / Gniffelen Haha!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:21

Ik rij zelf mijn paard nooit met de kin op de borst, het heeft imo geen toegevoegde waarde en het risico dat je je paard z'n atlas wervel kapot rijdt, is mij veel te groot. Vindt zijn nek belangrijker dan dat ik "a la Anky" train.

Lukker schreef:

Ik vind Anky's paarden de minste achterhand hebben van de Nederlandse selectie. Kijk maar naar de piaffe en passage van Salinero: één en al protest en een heel slap achterhandje. Hij laat dan ook regelmatig een pootje hangen. Ja, hij heeft zijn goede oefeningen en het is wel een goed paard, maar zodra het op zijn achterhand neer komt presteert bij slecht.

pinos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 07:49

maar Fem_daf, de paarden van edward gal, oa Sister hebben toch wel een erg goed achterhandgebruik? Terwijl hij ook de rollkur als trainingsmethode heeft.

Roos: wil je je tekst iets overzichtelijker maken, weet nou niet meer wat gequot is en niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:50

Ik zou niet eens weten hoe ik het voor elkaar kan krijgen om zo te rijden (rij B nivo) maar buiten dat is het voor mijn paard ook niet een goede trainingsmethode, ivm zijn rug moet hij juist vw-nw gereden worden bij het losrijden ipv zijn kin op de borst.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:36

je gebruikt LDR niet bij het losrijden! Dan scheur je gegarandeerd een spier of pees. LDR of rollkur doe je pas als je paard is losgewerkt en aan de hulpen staat, dan ga je langzaam de halsspieren oprekken, afgewisseld met wat werk in de oprichting. Nooit in het losrijden.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:31

pinos schreef:
maar Fem_daf, de paarden van edward gal, oa Sister hebben toch wel een erg goed achterhandgebruik? Terwijl hij ook de rollkur als trainingsmethode heeft.

daar moet ik je (helaas) gelijk in geven. Misschien werkt het bij het ene paard wel en bij het andere paard niet? Ik denk iig dat de rollkur niet stimulerend is voor de achterhand (ook niet destimulerend), hier heb je andere oefeningen voor.

Ik vind personlijk de rollkur geen goede methode, het is imo een onnatuurlijk houding. Iedereen moet zelf weten hoe ze hun paard trainen, maar helaas gaan steeds meer onervaren ruiters de rollkur totaal verkeerd toepassen. Je kunt het hier al lezen, velen denken dat het wordt gebruikt tijdens het losrijden.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:16

Alicia2u schreef:
je gebruikt LDR niet bij het losrijden! Dan scheur je gegarandeerd een spier of pees. LDR of rollkur doe je pas als je paard is losgewerkt en aan de hulpen staat, dan ga je langzaam de halsspieren oprekken, afgewisseld met wat werk in de oprichting. Nooit in het losrijden.

helaas zie ik het vaak genoeg ook met losrijden gebeuren.. Vooral als de paarden lekker opgewekt en fris zijn, kunnen veel mensen niet mee overweg en dan worden ze heerlijk in de krul getrokken...

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:17

Waar zijn hier dan de vier mensen die op "Ja, bij elke training" hebben gekozen bij de poll?

EvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:26

Ik snap soms echt niet waarom het grootste deel van de bokkers zo zit te zeuren op Anky ( en sommige andere profi's). Ik bedoel, Anky is wel één van de beste amazones ter wereld, en wie zijn wij dan om te zeggen dat ze dit, en dit en dit niet goed doet. Of nog erger: wat er mankeert aan het paard (wat iemand zei over een slechte achterhand etc).
Als het de ruiter echt zo slecht is, of zo'n slechte rijstijl heeft, denk je dan dat ze tweevoudig Olympisch kampioene wordt, en nog vele andere titels behaalt?
Als het paard echt zo'n slechte achterhand heeft, denk je dan dat hij op dit niveau goed had kunnen presteren? Ik denk het niet, want hoe kan het dat er zo'n mooie uitgestrekte draf uitkomt en allerlei andere dingen, daar heb je toch echt wel een goede achterhand voor nodig die er goed onder zit.
En in plaats van zitten zeuren dat deze ruiters van wereldklasse een slechte stijl hebben, laat dan eens zien dat jij het beter kunt.
En ik weet zeker dat als Anky haar kur moet rijden, dat iedereen die zulke uitspraken heeft gedaan, gewoon gespannen zit te kijken hoe ze het doet en blij is als ze goud haalt, en teleurgesteld als het wat minder gaat.
Ik denk dat met name Anky wel weet hoe ze LDR moet gebruiken, en hoe ze deze oefeningen moet uitvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:30

Tuurlijk weet Anky hoe ze het moet gebruiken om haar resultaten te behalen. Maar dat wil nog niet zeggen dat het heilig is. Er zijn plaatjes genoeg waarvan je blij kunt zijn dat het je eigen paard niet is dat erop staat...
Ken je de uitspraak "het doel heiligt de middelen"? Knipoog

Pest is dat anderen vaak proberen na te doen wat iemand doet die hoog scoort. Zonder het inzicht van die persoon, vaak op een totaal ander paard (zowel qua bouw als qua africhtingsniveau als qua ruiter die d'r bovenop zit te hopsen) en zonder er rekening mee te houden wat de gevolgen zouden kunnen zijn.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:32

Saskiaatje schreef:
Waar zijn hier dan de vier mensen die op "Ja, bij elke training" hebben gekozen bij de poll?

die durven denk ik niet te reageren.

heb de eerste optie gekozen, waarom? ik vind het niet paardvriendelijk en je schiet er ook nog niets mee op. dus ik zal het niet in mijn hoofd halen. oke dat je paard door een communicatie foutje perongelijk een keertje doet, dan kan. maar expres is gewoon niet paardvriendelijk(naar mijn mening dan)

EvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:34

Sonja schreef:
Tuurlijk weet Anky hoe ze het moet gebruiken om haar resultaten te behalen. Maar dat wil nog niet zeggen dat het heilig is. Er zijn plaatjes genoeg waarvan je blij kunt zijn dat het je eigen paard niet is dat erop staat...
Ken je de uitspraak "het doel heiligt de middelen"? Knipoog

Pest is dat anderen vaak proberen na te doen wat iemand doet die hoog scoort. Zonder het inzicht van die persoon, vaak op een totaal ander paard (zowel qua bouw als qua africhtingsniveau als qua ruiter die d'r bovenop zit te hopsen) en zonder er rekening mee te houden wat de gevolgen zouden kunnen zijn.

Dat ben ik wel met je eens.

Ik snap ook wel dat het niet heilig is, hoe Anky rijdt, maar ik krijg gewoon echt de kriebels als ik de zoveelste persoon haar hoor afkraken. En het ergste is nog, de meeste mensen die haar afkraken hebben zelf niet eens zoveel ervaring. Dat is gewoon wat ik stom vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:39

Je hoeft zelf niet op hoog niveau te rijden om je ergens een mening over te mogen vormen Knipoog